Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JaakkoK
Viestit: 62
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Sauvo (työ Helsingissä)

Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

ViestiKirjoittaja JaakkoK » To Huhti 18, 2013 5:16 pm

Tuossa juuri hankkimassani XK8:ssa näyttäisi olevan ainakin yksi tuon mallin "ominaisuus", eli kosteuden ja pidemmällä aikavälillä veden kertyminen ajovalojen umpion/kotelon sisälle. Kun lamput ja moottorin lämpö sitten lämittää vettä, se tiivistyy takaisin pisaroiksi valojen linssin sisäpinnalle. Tämä on ilmeisesti yksi XK8-mallien "ominaisuuksista" ja kansainvälisillä foorumeilla on esitetty erinäinen määrä keinoja, joilla tuosta kosteudesta pääsee eroon. Kuitenkaan keinoja, joilla estettäisiin kosteuden kertyminen lampun sisälle ei näyttäisi olevan muita kuin koko yksikön vaihto, jota ilmeisesti on tehty takuuaikana takuukorjauksena.

Useimmiten ehdotettu ratkaisu näyttää olevan reikien poraaminen ajovalojen koteloon tai huoltokanteen. Itseäni tämä hieman mietityttää sillä samoista reijistähän kyllä pöly löytää tiensä sisälle ja varmasti sumentaa aikanaan lamppujen heijastimien pintoja. Onko kellään tällä foorumilla ollut samaa ongelmaa ja mahdollista muuta ratkaisua kuin reikien poraaminen (eli veden/kosteuden haihduttamine tuulettamalla)? Onko kukaan porannut reikiä lampunkoteloon tämän vuoksi?
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
Alfa Romeo Spider 3.2 JTS V6 Q4 2007 (Nero Carbonio VR.)
XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Freelander 2 Td4 S 2009 (Galway Green, vaimon)

dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

ViestiKirjoittaja dida » Pe Huhti 19, 2013 1:05 pm

Moro!
Aiheesta on oikein huoltotiedotekin, eli lampun koteloon porataan auton keskiviivan puolelle noin 10mm reikä ja siihen asennetaan T:n mallinen putkiristi. T:n toinen haara aukeaa eteenpäin. Putken voinee hankkia varaosana ainakin jaggekaupasta.

Minä porasin ainoastaan eiän, mutta ajelenkin käytännössä vain aurinkoisella kelillä. Umpion puhdistin ajamalla auton ensin nokka alaspäin mäkeen ja täyttämällä umpion (väärä sana tässä yhteydessä) fairyvedellä. Sitten auto nokka ylöspäin ja pari ämpärillistä puhdasta vettä sisään ja vot, vot, johan kiilsi. Huuhtelun voi suorittaa umpion päällä olevasta aukosta.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998

blueflame
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 10:02 pm

Re: Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

ViestiKirjoittaja blueflame » Pe Huhti 19, 2013 9:03 pm

Olen tapellut tuon kosteusongelman kanssa varmasti enemmän kuin kukaan. Auto on Aasian malli ja Japanin pojat ovat keksineet laittaa siihen Xenon-umpiot. Xenonin sytytysyksikkö sijaitsee umpion pohjassa,minne umpioon menevä vesi tietysti valuu ja lamppu pimeänä saman tien. Purjin valot osiin,lasitkin irti ja kaikki liimattiin ja tiivistettiin uudestaan. Sain viime yönä kaikki nippuun ja auto pesuun ja jälleen toiseen umpioon vettä. Ei auta,kun taas purkaa lyhty pois.
Eikös noihin umpioihin ole asennettu sellaisia venttiileitä,jotka päästää kosteuden ulospäin.
XKR Convertible -01

juge
Viestit: 363
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

ViestiKirjoittaja juge » Su Huhti 21, 2013 2:04 pm

Meillä tuossa nykyisessä vääränmerkkisessä kävi vähän samoin:
Otin umpiota pois kun laitoin umpiossa jo valmiina oleva päivävalopolttimot toimintaan.

Hommaa tehdessä oli vähän sateinen päivä ja kuinkas ollakaan seuraavana päivänä huomasin reilun huurteisuuden umpiossa. Johtui vain siitä että aina välillä pääsi jokunen pisara umpion sisälle vaikka kuinka yritti tihkusade veden umpioon sisäänpääsemisen.

Ongelma korjaantui sillä että laitoin auton käyntiin, ajovalot+pitkät päälle ja avasin yhden polttimon vaihtoon tarkoitetuista luukuista. Annoin auton puksuttaa kaikki valot päällä niin kauan että huurre oli poistunut. Auto sammuksiin ja luukku kiinni eikä sen kummemmin ole huurretta ajovalossa ollut.

Tässä vääränmerkkisessä oli takavaloissa talvella sama ropleema, huurteiset takavalojen lasit. Se ongelma on onneksi korjaantunut kokonaan itsekseen kun armas aurinko on alkanut lämmittää.

Totesin siinä sitten että ei muuten paljoa vaadi kun umpion sisällä oleva kosteus/vesi tekee sen huurteisuuden.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Hyundai ix55 ja Hobby 440SFr
http://www.elisanet.fi/hanhikosket

JaakkoK
Viestit: 62
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Sauvo (työ Helsingissä)

Re: Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

ViestiKirjoittaja JaakkoK » Su Huhti 21, 2013 9:08 pm

juge kirjoitti:Ongelma korjaantui sillä että laitoin auton käyntiin, ajovalot+pitkät päälle ja avasin yhden polttimon vaihtoon tarkoitetuista luukuista. Annoin auton puksuttaa kaikki valot päällä niin kauan että huurre oli poistunut. Auto sammuksiin ja luukku kiinni eikä sen kummemmin ole huurretta ajovalossa ollut.

Tuo ylläoleva näytti olevan myös Jaguarin 'service bulletinin' ohje poistaa lievä kosteus. Minulla vettä on pelkääjän puoleisessa "umpiossa" kertynyt aikalailla enemmän, sillä lasin koko sisäpinta on ollut täysin vesipisaroiden peittämä. Lamppujen ja moottorin lämpö höyrystää veden, mutta vesihöyry ei pääse pois jos polttimon vaihtoluukku on kiinni ja vesi tiivistyy uudestaan lasin sisäpintaan. Eli, jokaisen sateella ajon tai auton pesun jälkeen tuo pitäisi toistaa. Noita reikiä ja mainittua T-letkua on lisätty jotta saataisiin jatkuva tuuletus, jotta kosteus tuulettuisi pois ajon aikana. Pölyn ja lian mahdollinen kertyminen noiden reikien kautta on se itseä mietityttänyt asia.

Jo edellinen omistaja oli näköjään pähkäillyt saman ongelman kanssa (Monacossa !) koska lampun saumoja on yritetty tiivistää silikonilla. Täytyy nyt vähän aikaa seurata ennenkuin rupeaa reikiä poraamaan. Otin huoltoluukun kannen pois ja katsotaan jos sillä saa lamppujen ja moottorin lämmöllä haihdutettua vedet pois ja sen jälkeen kansi kiinni ja seurataan kuinka paljon vettä kertyy. Jos on jatkuvaa, niin sitten porailemaan ja hankkimaan tuota T-letkua
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
Alfa Romeo Spider 3.2 JTS V6 Q4 2007 (Nero Carbonio VR.)
XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Freelander 2 Td4 S 2009 (Galway Green, vaimon)

blueflame
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 10:02 pm

Re: Vesi/kondensaatio ajovalojen sisällä

ViestiKirjoittaja blueflame » Su Huhti 21, 2013 10:44 pm

Itselläni ongelman aiheuttaa konepellin ja lokasuojan välistä saumaa valuva vesi,jota menee umpion taakse ja sieltä korkeudensäädön läpiviennin kautta sisälle. Kaikki muu on tiivistetty,jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
XKR Convertible -01


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa