jarrurempan hinnoista

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Katsastusinssi kehui kissan kuntoa erinomaiseksi, mutta samalla huomautti että seuraavassa huollossa on tarpeen vaihtaa etujarrulevyt, samoin jarrupalat takana alkavat olla aika kuluneet.
Jos ei olisi olemassa internettiä, olisin mennyt huoltoon, ja sanonut: vaihtakaa. Mutta nyt heräsi epäilys, joutuisinko maksamaan turhasta..
Osien hintaerot ovat todella huikeat, joten tilaamalla vaikka Englannista osat ja teettämällä työn jossain ei-merkkihuollossa, säästäisin useita satasia!
Mutta onko jarrulevyllä ja jarrulevyllä / jarrupalalla ja jarrupalalla jotain eroa? Hintahaitari levyissä voi olla luokkaa 60puntaa-200puntaa/kpl, paloissa 20euroa-100euroa/setti. Merkkihuollon hintaa en ole vielä uskaltanut edes kysyä.
Osaisko joku kertoa, mistä tuo hintaero tulee? Onko halpa aina sekundaa, vai onko kalliissa vain reilummat katteet?
Auto on siis SV8 4.2 kompuralla.
XF 4.2 SV8
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

sV8 kirjoitti:Katsastusinssi kehui kissan kuntoa erinomaiseksi, mutta samalla huomautti että seuraavassa huollossa on tarpeen vaihtaa etujarrulevyt, samoin jarrupalat takana alkavat olla aika kuluneet.
Jos ei olisi olemassa internettiä, olisin mennyt huoltoon, ja sanonut: vaihtakaa. Mutta nyt heräsi epäilys, joutuisinko maksamaan turhasta..
Osien hintaerot ovat todella huikeat, joten tilaamalla vaikka Englannista osat ja teettämällä työn jossain ei-merkkihuollossa, säästäisin useita satasia!
Mutta onko jarrulevyllä ja jarrulevyllä / jarrupalalla ja jarrupalalla jotain eroa? Hintahaitari levyissä voi olla luokkaa 60puntaa-200puntaa/kpl, paloissa 20euroa-100euroa/setti. Merkkihuollon hintaa en ole vielä uskaltanut edes kysyä.
Osaisko joku kertoa, mistä tuo hintaero tulee? Onko halpa aina sekundaa, vai onko kalliissa vain reilummat katteet?
Auto on siis SV8 4.2 kompuralla.
Jarruosissa kaikkein halvimmat/huonolaatuiset tuovat useimmiten enemmän jarrupölyä sotkemaan vanteita sekä myös saattavat vinkua ja kulua nopeammin. Kyllä itse laittaisin tuohon autoon laatuosaa jarruihin ja sen sijaan että kissatiskillä maksaisin ylihintaa orkkiksista(Tietämättä kenen valmistamat ne on) niin katselisin netistä vaikka Brembon tai EBC:n palikkaa. Löytyy esim seuraavia vaihtoehtoja mutta pitänee varmistaa onko saatavilla just tuohon SV8:iin Bremboa: http://www.apbrakediscs.co.uk/front-bre ... 08-on.html ja tässä EBC:n osat jotka on kyllä sinällään jo jarrujen päivitys: http://www.dcperformance.co.uk/uprated/ ... ar/xf.html http://www.dcperformance.co.uk/cheap/41 ... r1599.html

Itseasiassa tuo sivusto on hyvinkin mielenkiintonen, aion itsekin nimittäin etulevyt päivittää seuraavaksi parempiin.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jaguar-xf/brakes MarcusV tuossa jo sen totesikin nuo ominaisuudet. Kestossa ja jarrutustehossa eroja pitkälti erot halvimpien ja kalliimpien välillä. Tuohon autoon laittaisin itse ajajan vaatimusten mukaiset jarrut. Jos normaaliajoa niin perus kiekoilla ja jarrupaloilla pärjää varmaan ja hinta kohtuullinen jos halua ajaa "urheilullisempaa" ajoa jossa jarruilta ja kestolta vaadittaisiin enemmän niin pparempia ja kalliimpia alle sitten. EBC levyt ovat 400£ 4 kpl kpl ja britishpartsilta saa perus tavaraa 70-80 £ kpl luokkaa ja toimii normaaliajossa varmaan mainiosti. Mieti mikä on tarpeesi !
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ti Touko 07, 2013 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

kissaeläin kirjoitti:Terve !
http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jaguar-xf/brakes MarcusV tuossa jo sen totesikin nuo ominaisuudet. Kestossa ja jarrutustehossa eroja pitkälti erot halvimpien ja kalliimpien välillä. Tuohon autoon laittaisin itse ajajan vaatimusten mukaiset jarrut. Jos normaaliajoa niin perus kiekoilla ja jarrupaloilla pärjää varmaan ja hinta kohtuullinen jos halua ajaa "urheilullisempaa" ajoa jossa jarruilta ja kestolta vaadittaisiin enemmän niin pparempia ja kalliimpia alle sitten. EBC levyt ovat 550€ kpl ja britishpartsilta saa perus tavaraa 70-80 £ luokkaa ja toimii normaaliajossa varmaan mainiosti. Mieti mikä on tarpeesi !
Näyttää olevan alta 300e EBC:n standard levyt ja nuo uritetut ja rei`tetyt 370 euroa parilta. Lähinnä itseä kiinnostaa nuo reikä+uralevyt siksi että märällä kelillä ovat täsmällisemmät kun vesi pääsee hyvin pois välistä jos ajat esim matkaa ja polkaiset jarrua niin ottaa heti eikä kohta. Niitä ei vaan kannata huonoja ostaa koska niissä on ollut hiushalkeamia reikien kohdalla.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Moro!
Ja kiitos kommenteista ja linkeistä! Valinta senkun vaikeammaksi vain muuttuu :)
Jeeppiini jarrulevyjä vaihdettaessa huollossa suositeltiin vaihtamaan myös jarrupalat samalla. Suostuin, sillä ei niillä olis muutenkaan enää yhtä talvea pidempään ajettu.. mutta XF:ssäni näyttäs edessä palat olevan vielä hyvät. Jaggehuolto tietenkin haluaisi vaihtaa palatkin samalla - mitä luulette onko se tarpeen/välttämätöntä?

Mitä tulee levyjen ja palojen valintaan, uskon että tasoltaan tämä alkuperäinen levy minun ajoihini täysin riittää - tai en ainakaan osaa kuvitellakaan, miten auto voisi paremmin jollain muulla pysähtyä. Mutta kukapa on tämän alkuperäisen levyn valmistanun, sitä ei tiedä kukaan.. Hintaereoa näyttäis kuitenkin olevan hurjasti, joten suuri on houkutus alkaa säästeliääksi..
XF 4.2 SV8
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

sV8 kirjoitti:Moro!
Ja kiitos kommenteista ja linkeistä! Valinta senkun vaikeammaksi vain muuttuu :)
Jeeppiini jarrulevyjä vaihdettaessa huollossa suositeltiin vaihtamaan myös jarrupalat samalla. Suostuin, sillä ei niillä olis muutenkaan enää yhtä talvea pidempään ajettu.. mutta XF:ssäni näyttäs edessä palat olevan vielä hyvät. Jaggehuolto tietenkin haluaisi vaihtaa palatkin samalla - mitä luulette onko se tarpeen/välttämätöntä?

Mitä tulee levyjen ja palojen valintaan, uskon että tasoltaan tämä alkuperäinen levy minun ajoihini täysin riittää - tai en ainakaan osaa kuvitellakaan, miten auto voisi paremmin jollain muulla pysähtyä. Mutta kukapa on tämän alkuperäisen levyn valmistanun, sitä ei tiedä kukaan.. Hintaereoa näyttäis kuitenkin olevan hurjasti, joten suuri on houkutus alkaa säästeliääksi..
Jos et ajele ratapäivillä tai muuten nopeaa ajoa niin varmaan pärjäät OEM-tasoisella :) Mulla on ikävä hieman sitä jarrutuntumaa mikä on joissain autoissa ollut Bremboilla, vastaa todella nopeasti ja pysähtyy kuin seinään, sitä ei tosin pelkillä paloilla ja levyillä saa. Kyllä mä vaihtaisin palat samalla kun ne on aika halvat, kuluneet ja uraiset palat kuluttavat levyäkin vaikka tietysti pala pehmeämpänä muotoutuu levyyn. Riippuu ihan paljonko niissä on pintaa, ei huvita availla jarruja liian usein vaikkakin ne kannattaa välillä putsata :) Näyttää olevan muuten OEM palat jenkeissä 4.2:seen 100 dollaria ja ahdettuun 200 dollaria :),
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Ei tässä nyt mitään rata-ajoa harrasteta sentään, ihan vaan normaali liikkumista vaan.. toki joskus autobaanallakin tulee kävästyä.
Levyissä ehkä tyydyn johonkin perussettiin, mutta palojen osalta kiinnostas EBC Red Stuff. Raskaassa nopeassa autossa ne kaiketi kestävätkin pidempään, ja onhan se punainen jarrupala aika veikeän näköinen kun se sieltä vanteen raosta vilkkuu :)
Nyt vain epäilyttää, mahtaako näihin tarvikepaloihin saada ne sähköpiuhat kytkettyä.. ettei sitten vaan alkais kojelaudassa jatkuvasti palaa joku häiriövalo tai ilmoitus palojen kuluneisuudesta..
Onko tästä kellään kokemusta? Jossain tarvikepaloissa on suoraan jo maininta, että kaapelin kytkentämahdollisuutta ei ole.
XF 4.2 SV8
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kyllä tarvikepaloistakin liittimet löytyy mutta ei tietty kaikista joten kannattaa varmistaa.
Noissa levyissä on muiden ominaisuuksien lisäksi ulkonäköerojakin, hetken päästä. Nyky vanteet on aikas avonaisia ja monet tarvikelevyt vetävät pintaruosteeseen muualta kuin siitä palojen kohdalta koska niitä ei ole käsitelty mitenkään. Näyttävät ikävältä hienon avonaisen vanteen kanssa laatuautossa. Mulla on alkuperäiset brembon reikälevyt ja on pinnotettu niin hyvin että ei ole ruoste 2000 mallisessa autossa niihin iskenyt. Alfassakin mulla alkuperaiset pitivät pintansa hyvin mutta jufin tarvikelevyt vetivät pintaruosteeseen aikas äkkiä. Toki pelkästään ulkonäköjuttu tää, ei vaikuta levyn muihin ominaisuuksiin mitenkään.
Ja nysvääjähän voi maalata pinnat lämmönkestävällä...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Jep, sen takiahan löytyy noita Black diamond.yms levyjä jotka ovat mustia, eivät sitten ainakaan ruostu. Kyllä tarvikelevyt tai mitkä vaan normilevyt talven aikana menee aika kamalan näköisiksi :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Etenkin Brittein Jaggefoorumilla aika moni tuntuu olevan tyytyväinen EBC:n RedStuff-paloihin. Kahtena suurena plussana vaikuttaa olevan vakiopaloihin verrattuna moninkertainen käyttöikä ja huomattavasti vähemmän jarrupölyä. En levyjen vaihtoon varmaan itse ainakaan lähivuosina lähde, mutta nuo RedStuff-palat ovat hankintalistalla.

EBC:n "reikälevyissähän" ei vissiin ole oikeita reikiä, vaan pieniä "kuoppia" jotka näyttävät samalta mutta ei tarvitse pelätä varsinaisten reikien aiheuttamaa heikompaa rakennetta. Toisaalta kuten joku jossain sanoi, reikälevyissä on vähemmän jarrulevyn pintaa jarrupalaa vasten kuin epäreikälevyissä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Mielenkiintoisia linkkejä ja vinkkejä, kiitos.
Alkuperäislevyhän autossa on sileä, joten taidan edelleenkin sellaisissa pysyä. Eli perus-Bremboa tai Zimmermannia alle, eikä maksa paljon. Mutta palojen suhteen taidan kallisuta tuonne Redstuffin suuntaan. Punainen väri on nätti :) ja ennenkaikkea palat kaiketi jotain myös kestävät. Autossani on nyt mittarissa 65 000 km, ja palat olen jo kerran aikaisemmin joutunut vaihtamaan - nyt siis vuorossa jo toinen vaihto :(
Vanteetkin ovat mustana jarrupölystä jatkuvasti, joten jospa tilanne nyt vähän muuttuisi parempaan suuntaan.
Jarrutustuntuma on uusien levyjen/palojen jälkeen varmaan hieman eri, mutta hetken päästä osat asettunevat paikoilleen, ja tilanne muuttuu. Ja tietenkin kuski myös tottuu hieman muuttuneeseen jarrutustuntumaan.
XF 4.2 SV8
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja mikki »

Huomenia!
Tästä ketjusta taas opin uutta:
Miksi joskus etenkin etuvanteet mustana jatkuvasti?
No tietty huonojen palojen jarrupölystä.
Nyt kun XF:n ekoilla paloilla ajettu 55700km ei tuota pölyä oikeastaan koskaan.
Eli kannattaa satsata tuohon pölyttömyyteen jatkossakin. Ostin jo uudet palat Loordi Inchcapen boutiquesta!
Vielä ei palojen johdot pyydä vaihtoa.
Kun vain jatkossa tietäisi mitkä palat eivät pölyä niinkään tuota.

Missä on repelli?? Pian ajellaan 58 tkm mittariin jos ja kun mies toivottavasti kunnossa!
M / FLY-1
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja dida »

Vaihda vaan palat samalla, kun levytkin. Jarrut ottaa silloin tasaisemmin heti alusta ja etenkin, jos katsastusaika lähenee, voi leimalla tulla hankaluuksia.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja Smuige »

Jos pirta kestää katsella myös hintoja jenkeistä, niin kannattaa tutustua lafkaan nimeltä RockAuto

http://www.rockauto.com/

Löytyy yllättävän moneen kinneriin kaikenlaista palikkaa, joskus tosi edulliseen hintaan. Mutta ei tietenkään kaikkea.
Paikallinen autotarvikeliikkeiden Anttila.
Itse ostin sieltä viime kesänä ameriikan vaniin ilmastoinnin kompuran ja filtterin. Suomeen rahdattuna kaikkine maksuineen jäi alle puoleen alennetusta/tingitystä hinnasta suomalaisesta US-autotarvikeliikkeestä. Tavara kädessä tilauksesta 3 päivässä!

Puhutteko nyt siitä, että jarrupalat näkyy vai että jarrukaliperi/puristaja näkyy vanteen puolien välistä?
Sen jarrukaliperin/puristajan voi myös maalata kuumakestomaalilla punaiseksi ;)


Ihan vaan yleistä jarruista.

Jos vaihtaa jarrulevyt, niin kannattaa aina vaihtaa samalla ne palat.

Jarrulevyn ja jarrupalojen materiaalien on sovittava keskenään.

Jarruneste. ÄLÄ sotke keskenään DOT 5 (silikonipohjainen) nestettä DOT 3, DOT 5 tai DOT 5.1 (glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia) kanssa.
Käytä siis mielummin sitä mitä on suositeltu.
XK8 1997
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Smuige kirjoitti:Jos pirta kestää katsella myös hintoja jenkeistä, niin kannattaa tutustua lafkaan nimeltä RockAuto

http://www.rockauto.com/

Löytyy yllättävän moneen kinneriin kaikenlaista palikkaa, joskus tosi edulliseen hintaan. Mutta ei tietenkään kaikkea.
Paikallinen autotarvikeliikkeiden Anttila.
Itse ostin sieltä viime kesänä ameriikan vaniin ilmastoinnin kompuran ja filtterin. Suomeen rahdattuna kaikkine maksuineen jäi alle puoleen alennetusta/tingitystä hinnasta suomalaisesta US-autotarvikeliikkeestä. Tavara kädessä tilauksesta 3 päivässä!

Puhutteko nyt siitä, että jarrupalat näkyy vai että jarrukaliperi/puristaja näkyy vanteen puolien välistä?
Sen jarrukaliperin/puristajan voi myös maalata kuumakestomaalilla punaiseksi ;)


Ihan vaan yleistä jarruista.

Jos vaihtaa jarrulevyt, niin kannattaa aina vaihtaa samalla ne palat.

Jarrulevyn ja jarrupalojen materiaalien on sovittava keskenään.

Jarruneste. ÄLÄ sotke keskenään DOT 5 (silikonipohjainen) nestettä DOT 3, DOT 5 tai DOT 5.1 (glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia) kanssa.
Käytä siis mielummin sitä mitä on suositeltu.
Veikkaan ettei noi punaset jarrupalat oo kauaa punaset :D Satulat voi toki maalata jos ei omaa jotai pieniä jarruja jotka ei vaan näytä hyvältä punaisina ;) Tuohonhan on ihan omatkin maalinsa ja pohjat kantsii tehdä huolella.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Niin tosiaan, eihän se varsinainen pala sieltä vanteen rakosesta juurin mihinkään näy, enkä maalaushommiin aio ryhtyä.. siispä väristä viis :) mutta redstuff kaiketi vähemmän kuluu ja vähemmän pölyää. En missään tosin nähnyt mainintaa, etteikö niitä voisi käyttää ihan normaalien levyjen kanssa (esim. zimmermann), eli todennäköiseti ovat yhteensopivia kaikkien levyjen kanssa.

Mitä tulee ruostumiseen, niin kyllä sitä pintaruostetta näihin alkuperäislevyihinkin tulee aika nopsaa, mutta se sitten ajossa häipyy pois. Jagge joutuu talvisin seisomaan joskus pitkiäkin aikoja, sillä nykyään ilmaston lämpenemisestä johtuen talvet ovat sen verran kovia ja runsaslumisia, että kissa on parempi jättää parkkiin ja ajella maasturilla. :D
XF 4.2 SV8
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: jarrurempan hinnoista

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jep, pintaruostetta tulee kaikkiin levyihin kulutusosan kohdalle ja häviää ajossa pois mutta tarkoitin ruostumisella sitä keskiötä tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankin. Halvimmissa levyissä sitä ei ole käsitelty mitenkään mutta esim. alkuperäisissä bremboissa levyt on keskiosaltaan pinnoitettu. Ulkonäköjuttu tietenkin, riippuu paljon vanteesta minkä verran jää näkyviin. Toki joskus toi ruoste voi napata myös vanteen aikas tiukkaan..
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vastaa Viestiin