X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Onbutt
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 16, 2010 1:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja Onbutt »

Elikkä.
Ei alkanu hyvin elo mun uuden kissan kanssa.
Tänään, siis tiistaina, kävin koeajolla Tallinnassa. Auton käytin paikallisella Inchapella, jossa tarkistutin mahdolliset vikakoodit.
Kaikki hyvin ja kissa pelasi kuin unelma. Kaikki toimi.

Laivalla Helsinkiin, tulliin ymym, ja yhä edelleen kaikki toimii.
Autoparkkiin ja pesuvaatteet päälle. No sit se alko.

Ei vastaa kaasuun, vaan on "limp modella". Mittaristo herjaa:
DCS not available, Parkbrake fault, engine systems fault.

Ideoita kokemuksia vinkkejä.

Netistä jo paljon löysin eri vaihtoehtoja Throttle bodystä, sen anturiin sekä muihin antureihin.
Onko siis kellään kokemusta vastaavasta? Ja millä siitä on päästy eroon?
XJ6 X350
EX - XJ6 4.0 X300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Pahoittelut että elo alkoi ongelmilla. Ärsyttävää varmasti. Kerroitkin jo että läppärunko topicceja on selailtu mutta tässä vielä yksi (ehkä olet jo selaillutkin). Tässä kerrotaan että ongelmasta päästy eroon yksinkertaisesti pesemällä se ja ongelma hävinnyt. Ilmamassa anturi kannattaa varmaan samalla hoitaa myös suihkeella puhtaaksi. Toivottavasti on näin "helppo" hoitaa eikä uutta osaa tarvitse ostaa. http://m.jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=49721 Ei siis omakohtaista kokemusta juuri tästä mutta nuo muut vikakoodit voivat yhdistyä yhdenkin asian takia vaikka eivät olisi mitenkään toisiinsa liittyviä. Eli ei kannata nyt heti rynnätä vaihdattamaan osia jos pelkällä pesulla selviää vaikka huollossa näin sanoisivatkin. http://shop.mobileweb.ebay.com/searchre ... NewKw=true
http://www.justjagsuk.com/product_detai ... 404/15762/

Heitän vielä ei ketään sinällään syyttelevän arvauksen auton myynnin syystä. Voipi olla että ehkä aikaisempi omistaja on kärsinyt tästä ajoittain ja huomannut onhelman palaavan välillä vaikka vikakoodit nollaakin. Ei ole vaan selvittänyt kuinka mahdollisesti ongelma poistuisi tai sitten on ja se on syy myyntiin. Tai sitten tämä on pelkkää sattumaa että ongelmat alkoivat heti oston jälkeen :shock: Voithan koettaa poistaa vikakoodit ja katsoa ilmestyykö heti tauluun vai
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

...Pysyykö poissa hetken. Jos tulee heti tauluun voisi ajatella vian olevan uusi ja jos tulee vasta hetken kuluttua ajossa niin voisi ajatella vaivan olleen jo aiemmin. Tämä siis pelkkää spekulaatiota vaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ilmeisesti tuollaiset moniviat voi johtua juuri tuosta läppärungosta tai sitten vanhasta akusta, vaikka se jaksaisikin käynnistää auton. Näin olen antanut itseni ymmärtää.

Olen omista autoista puhdistanut läppärungon aina silloin tällöin kaasuttimenpuhdistusaineella ja huomannut että tarpeeseen on aina mennyt. Sinne kertyy järkyttävä määrä karstaa, joka estää läpän sulkeutumisen ja liikkumisen kunnolla. Saman tein tällekin uusimmalle tulokkaalle ja 158 tkm oli jo kerryttänyt aimo kasan moskaa. Ero käyttäytyiseen on puhdistuksen jälkeen muuten melkoinen. Etenkin nämä sähköiset läpät ovat ilmeisen herkkiä moiselle, kun eivät jaksa vääntää läppää auki kuin vanha kunnon mekaaninen yhteys.

Imutorvi pois ja reilusti puhdistusainella rungolle ja läppään. Sormella avaa vähän läppää, että runko puhdistuu kunnolla. Kasauksen jälkeen starttuuttaa aika pitkään ja alkuun käy huonosti johtuen aineesta imukanavissa, mutta kun ne on lähteneet niin vot' kissa kehrää.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Onbutt
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 16, 2010 1:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja Onbutt »

Kiitoksia vinkeistä.
Valitettavasti itsellä just nyt aika rajallista ns. itsetutkiskeluun, joten päädyin helpoimpaan ratkaisuun.
Auto lavetille ja Jagcornerille. Katotaan mitä siellä viaksi keksivät.
Tuon läpän puhdistuoperaation aion kyllä tehdä sitten itse, elleivät sitä nyt kormaamolla tee. Eli kiitos siitä vinkistä.
Cornerilla jo yritettiin putsata Ilmamassa-anturi, mutta ei auttanu.
Vika koodi kertoi, että olisi kyseessä Throttle bodyn anturin rele. Sitä siis nyt tutkitaan, että miksi rele naksahtaa.
XJ6 X350
EX - XJ6 4.0 X300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Laita toki viestiä kun homma selviää. Toivottavasti tulevaisuus on helpompi kissan kanssa !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Onbutt
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 16, 2010 1:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja Onbutt »

Kaikki selviää aikanaan!
Kohtuullisen pitkä ja piinallinen vian etsintä tuotti tulosta vihdoin, n. 1½kk ongelman jälkeen.

Autoon ehdittiin vaihtaa jo kaauläppärunko, mikä tosin olis kait joka tapauksessa ollut hyvä vaihtaa. Tuon vaihto ei sit kuitenkaan tuottanu tulosta. Tämän jälkeen tietokoneen tulosten perusteella moottorin ECU oli se jossa olisi vikaa. Pahusta. On meinaan pirun kallis. No, ei siinä mitään ku uus ECU tilaukseen ja kokeilemaan. Inchcapelle ohjelmoitavaks. Noita kun ei enään voi ohjelmoida muut kuin maahantuojat. Jep jep.. eipä ollu vika siinäkään.

Tutukimuksia jatkettiin. Inchcape Kaivoksela sitten vihdoin ja viimein keksi vian alkulähteen. Sulakerasian pohja oli viallinen. Siellä ei liikkunut oikeanlaista infoa kaasuläppää käyttävälle releelle. Vaikkakin testatessa tuntui, että rele toimisi, mutta ei sitten kuitenkaan.

Summa summarum. Pirun hinnaksta ja aikaa viepää puuhaa. No. Nyt kehrää ja kukkuu kuin uusi. Eikä se ECUn vaihtokaan niin harmita, sillä päästiin rahanpalautksestakin yhteisymmärrykseen. Ja jos siitä positiivisia puolia hakee, ni nyt mun XJ puhuu suomea.
Aikataulun pitkittymiseenkin oli lähinnä syynä osien saamattomuus. Oli nimittäin läppärungot loppunu ihan Jaguarin tehtaaltakin.

Molemmille autoa tohtoroineille lääkärikeskuksille, JagCornerille ja Inchcape Kaivokselalle, en voi antaa kuin positiivista palautetta. Molemmissa palveltiin hyvin ja asiaa paneuduttiin kiitettävästi. Valitettavasti vaan noi sähköhommat on vähän kenkkuja. Vielä kun Jaguarin oma vikakoodien luku harhauttaa, niin ei oo helppoa.

Nyt siis XJ maahantulokatsastettu, eikä mitään moitteita tullu, sekä verottajalle viety anomus, jotta jos viitsisivät mua vähän maahantuodusta autosta verottaa. Eiköhän ne viitti.

Yks Hki-Pori-Hki reissu tehtynä ja täytyy sanoo, että kulutus on aikalailla kohtuullista. Motarilla lukema vaihtelee 6-8 l/100 välimaastossa. Tuon kokoiselle autolle mielestäni todella maltillista.

Täältä tähän.
Pexi
XJ6 X350
EX - XJ6 4.0 X300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 3.0l onglema: engine systems fault....

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Mukava että on kissa taas ajossa ja viitsit vielä laittaa lopputuloksenkin tänne voorumille.
Sähköviat on joo pahoja kun ei edes tosiaan nuo testerit kerro totuutta vaan voi antaa ihan eri syyn vialle.
Komeita kilometrejä luvassa vielä paljon !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin