X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Tervehdys,
Tähän mennessä on tullut vaihdettua autoa keskimäärin joka kolmas vuosi ja nyt on meneillään kymmenes ajoneuvo. Ajokilometrejä on takana yli miljoona. Nyt olen vajaan vuoden ollut Jaguarin (X-Type 2.2 D Estate + 2008) kuljettaja ja täytyy sanoa, että tällä autolla tullee ajettua enemmän kuin muutama vuosi! Jaguarissa on hienostunutta tyyliä, klassisuutta ja hivenen aristokraattisuutta .
Meno on maittanut. Haluaisin kuitenkin tiedustella, onko kellään kokemusta diesel-Jaguarin moottorin optimoinnista (lastuttamisesta)? Mikä vaikutus sillä on ohituskiihtyvyyteen, polttoainetalouteen ja moottorin kestävyyteen normaalissa ajossa pitkällä tähtäimellä? Entä katsastajan suhtautuminen optimointiin? Tiedot myös muista kokemuksista kiinnostavat.
Mahdollisista tiedoista etukäteen kiittäen.
Tähän mennessä on tullut vaihdettua autoa keskimäärin joka kolmas vuosi ja nyt on meneillään kymmenes ajoneuvo. Ajokilometrejä on takana yli miljoona. Nyt olen vajaan vuoden ollut Jaguarin (X-Type 2.2 D Estate + 2008) kuljettaja ja täytyy sanoa, että tällä autolla tullee ajettua enemmän kuin muutama vuosi! Jaguarissa on hienostunutta tyyliä, klassisuutta ja hivenen aristokraattisuutta .
Meno on maittanut. Haluaisin kuitenkin tiedustella, onko kellään kokemusta diesel-Jaguarin moottorin optimoinnista (lastuttamisesta)? Mikä vaikutus sillä on ohituskiihtyvyyteen, polttoainetalouteen ja moottorin kestävyyteen normaalissa ajossa pitkällä tähtäimellä? Entä katsastajan suhtautuminen optimointiin? Tiedot myös muista kokemuksista kiinnostavat.
Mahdollisista tiedoista etukäteen kiittäen.
XF 3.0 (2012) S
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Terve !
Ei ole tästä mallista kokemusta mutta laitan pari linkkiä vaikka et niitä kyllä pyytänytkään.
Tehoa saa irti mukavat 37hv näiden tietojen mukaan ja hinta tuo n 700euroa tässä suomifirmassa. Tässä siis moottorinohjaus laitetaan uusiksi ohjelmalla ja vapautetaan piilevät voimavarat ja nämä erilliset boxit sitten "huijaavat" ajotietokonetta yleensä väärillä arvoilla jolloin moottori pakotetaan tekemään enemmän töitä olosuhteisiin nähden. Itse ottaisin kyllä tämän kalliimman koska yleensä niissä tulee takuu toiminnasta ja ei jää ulkoisia merkkejä optimoinnista. Irrotettavat boxit voi vaikka ennen katsastusta ottaa irti ja perusasetukset palautuvaåt ja sitten kiinni taas katsastuksen jälkeen. Itse moottorin optimointia ja tehonlisäystä ei katsuri voi todeta kuin dynamometrissä ja siihen ei kyllä kukaan lähde kun kyse on kuitenkin tavallisesta henkilöautosta.Eikun optimoimaan ja nauttimaan lisä hevosista !
http://www.chip-tuning.fi/brand/car/Jaguar/
http://www.superchips.fi/?gclid=CJ7F6bO ... cAodc3cAag
http://www.ebay.co.uk/bhp/jaguar-s-type-tuning
Ei ole tästä mallista kokemusta mutta laitan pari linkkiä vaikka et niitä kyllä pyytänytkään.
Tehoa saa irti mukavat 37hv näiden tietojen mukaan ja hinta tuo n 700euroa tässä suomifirmassa. Tässä siis moottorinohjaus laitetaan uusiksi ohjelmalla ja vapautetaan piilevät voimavarat ja nämä erilliset boxit sitten "huijaavat" ajotietokonetta yleensä väärillä arvoilla jolloin moottori pakotetaan tekemään enemmän töitä olosuhteisiin nähden. Itse ottaisin kyllä tämän kalliimman koska yleensä niissä tulee takuu toiminnasta ja ei jää ulkoisia merkkejä optimoinnista. Irrotettavat boxit voi vaikka ennen katsastusta ottaa irti ja perusasetukset palautuvaåt ja sitten kiinni taas katsastuksen jälkeen. Itse moottorin optimointia ja tehonlisäystä ei katsuri voi todeta kuin dynamometrissä ja siihen ei kyllä kukaan lähde kun kyse on kuitenkin tavallisesta henkilöautosta.Eikun optimoimaan ja nauttimaan lisä hevosista !
http://www.chip-tuning.fi/brand/car/Jaguar/
http://www.superchips.fi/?gclid=CJ7F6bO ... cAodc3cAag
http://www.ebay.co.uk/bhp/jaguar-s-type-tuning
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Noh, jos auto on tarkoitus pitää kauan niin satsaisin kyllä laatuun niin että softa tehdään just sun autolles ja penkitetään myös. Onhan noita ihan huijausboxejakin ebayssä halvalla ja itsekin olen sellaista kokeillut X:ssä ja silläkin saadaan tehoa mutta yleensä vain huijaamalla polttoainepaineanturin tietoa. Todellista optimointia on se että tehdään ohjelma mittoihin autoyksilön mukaan. Tässä esimerkiksi eräs suomen nimekkäimmistä dieselautojen softavirittäjästä: http://www.turbotec.com/index.php
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Ters !
Samaa mieltä olen laadun ja hinnan kohtaamisessa. Noinhan ne halvat boxit toimii ja kalliimmissa on joitain muitakin ominaisuuksia. Itsellä kokeilussa yksi laite ja ero on merkittävä kiihtyvyydessä persdynolla mutta ei varsinaisesti vaikuta kuin tehoalueeseen ei kokonaistehoon. Nämä softathan on täysin palautettavissa eli otetaan auton softa talteen ja jos haluaa niin ajetaan takaisin jos ei asiakas ole tyytyväinen.
Samaa mieltä olen laadun ja hinnan kohtaamisessa. Noinhan ne halvat boxit toimii ja kalliimmissa on joitain muitakin ominaisuuksia. Itsellä kokeilussa yksi laite ja ero on merkittävä kiihtyvyydessä persdynolla mutta ei varsinaisesti vaikuta kuin tehoalueeseen ei kokonaistehoon. Nämä softathan on täysin palautettavissa eli otetaan auton softa talteen ja jos haluaa niin ajetaan takaisin jos ei asiakas ole tyytyväinen.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Itse otin boxin irti leimalle siinä pelossa että se lyhentää common rail-pumpun ikää, se kun on kuitenkin tähän yksilöön vaihettu ennen minulle päätymistä ja suutin+cr pumppu remppa ei ole se halvin mahdollinen
Merkittävästi boxi tosin kulutusta pienensi alle viiteen litraan satkulla eli lähes litralla
Merkittävästi boxi tosin kulutusta pienensi alle viiteen litraan satkulla eli lähes litralla
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Hellurei !
Kysyit miten ohituskiihtyvyyteen,polttoainetaloudellisuuteen ja moottorin kestoon vaikuttaa optimointi. Se mitä kokemuksia olen muista autoista lähipiiristä kuullut niin ohituskiihtyvyys parantunut mukavasti ja Marcus jo kertoikin polttoainetaloudellisuuden parantuneen aiemmasta. Noilla ohjelmilla voidaan räätälöidä jokaisen ajoon sopiva ohjelma tietyille kierrosalueille ja siten voidaan lisätä kiihtyvyyttä jos nimenomaan sitä halutaan. Voiman lisäys on autokohtainen ja tuo 37 hv on jo mielestäni aika hyvä lisä jos sitä halutaan. Tietysti sana optimointi sisältää sen että välillä moottorista saadaan sen rajoitetusta voimareservistä irroitettua tehoa lähemmäs sen maksimaalista saavutettavaa tehoa. Tehdasohjelmat on tehty tietyille mukavuusalueille ja rajoitettu tehoa jota moottorista voidaan saada irti. Voisi kuvitella että moottorin ikä voisi lyhentyä jos sen tehoista otettaisiin irti koko ajan lähes maksimaalinen teho ja sillä myös ajettaisiin koko ajan tällä tavalla. Jos tehoa on vaan reservissä tarvittaessa esim ohitukseen niin en usko tälläisen käytön olevan kuitenkaan vaarallista koneelle. Voidaanhan joihinkin koneisiin liittää esim ahdin jälkikäteen ilman että moottorin "rautaa" juurikaan muuten muutetaan ja tehoa saadaan merkittävästi lisää ja kone kestää sen yleensä tiettyyn rajaan asti. Mutulla sanoisin että tuo 37hv luvattu lisäys ei vielä riko konetta .
Kysyit miten ohituskiihtyvyyteen,polttoainetaloudellisuuteen ja moottorin kestoon vaikuttaa optimointi. Se mitä kokemuksia olen muista autoista lähipiiristä kuullut niin ohituskiihtyvyys parantunut mukavasti ja Marcus jo kertoikin polttoainetaloudellisuuden parantuneen aiemmasta. Noilla ohjelmilla voidaan räätälöidä jokaisen ajoon sopiva ohjelma tietyille kierrosalueille ja siten voidaan lisätä kiihtyvyyttä jos nimenomaan sitä halutaan. Voiman lisäys on autokohtainen ja tuo 37 hv on jo mielestäni aika hyvä lisä jos sitä halutaan. Tietysti sana optimointi sisältää sen että välillä moottorista saadaan sen rajoitetusta voimareservistä irroitettua tehoa lähemmäs sen maksimaalista saavutettavaa tehoa. Tehdasohjelmat on tehty tietyille mukavuusalueille ja rajoitettu tehoa jota moottorista voidaan saada irti. Voisi kuvitella että moottorin ikä voisi lyhentyä jos sen tehoista otettaisiin irti koko ajan lähes maksimaalinen teho ja sillä myös ajettaisiin koko ajan tällä tavalla. Jos tehoa on vaan reservissä tarvittaessa esim ohitukseen niin en usko tälläisen käytön olevan kuitenkaan vaarallista koneelle. Voidaanhan joihinkin koneisiin liittää esim ahdin jälkikäteen ilman että moottorin "rautaa" juurikaan muuten muutetaan ja tehoa saadaan merkittävästi lisää ja kone kestää sen yleensä tiettyyn rajaan asti. Mutulla sanoisin että tuo 37hv luvattu lisäys ei vielä riko konetta .
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Tervehdys,
Kiitokset kaikille vastanneille!
Nyt sain selville hintatiedot, sopivuudet Jaggeen sekä tuhdin tietopaketin, mitä optimointi tarkoittaa. Näyttäisi siltä, että dieselmoottorin optimoinnilla olisi saatavissa merkittävää suorituskyvyn lisäystä ja ihme kyllä myös polttoaineen säästöä.
Jaguar-kelejä,
Kiitokset kaikille vastanneille!
Nyt sain selville hintatiedot, sopivuudet Jaggeen sekä tuhdin tietopaketin, mitä optimointi tarkoittaa. Näyttäisi siltä, että dieselmoottorin optimoinnilla olisi saatavissa merkittävää suorituskyvyn lisäystä ja ihme kyllä myös polttoaineen säästöä.
Jaguar-kelejä,
XF 3.0 (2012) S
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Ilman muuta! Jos en vaihtaisi 50 tonnin sisään Jaggeani uudempaan Jaggeen eli se olisi minulla vaikka pari vuotta niin kävisin tekemässä vimpan päälle ohjelman tuohon, nykyaikaisen dieselin ja miksei bensaturbonkin optimointi kannattaa aina kun se hyvin tehdäänrtj52 kirjoitti:Tervehdys,
Kiitokset kaikille vastanneille!
Nyt sain selville hintatiedot, sopivuudet Jaggeen sekä tuhdin tietopaketin, mitä optimointi tarkoittaa. Näyttäisi siltä, että dieselmoottorin optimoinnilla olisi saatavissa merkittävää suorituskyvyn lisäystä ja ihme kyllä myös polttoaineen säästöä.
Jaguar-kelejä,
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Jos päädyt johonkin ratkaisuun optimoinnin suhteen, niin pidähän meidän ajantasalla omista kokemuksistasirtj52 kirjoitti:Tervehdys,
Kiitokset kaikille vastanneille!
Nyt sain selville hintatiedot, sopivuudet Jaggeen sekä tuhdin tietopaketin, mitä optimointi tarkoittaa. Näyttäisi siltä, että dieselmoottorin optimoinnilla olisi saatavissa merkittävää suorituskyvyn lisäystä ja ihme kyllä myös polttoaineen säästöä.
Jaguar-kelejä,
XE AWD 2.0d -16
ex X-type 2.2D estate -09
Fiat Spider 2000 -82
ex X-type 2.2D estate -09
Fiat Spider 2000 -82
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Itseäni on jo pitkään kiehtonut tuo voimaa.com in optimointi.
Olen myös kovin kiinnostunut tuloksista, pistä tarinaa kun saat homman teetettyä.
Olen myös kovin kiinnostunut tuloksista, pistä tarinaa kun saat homman teetettyä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-Type 2.2 D -moottorin optimointi
Tervehdys !
No niin, nyt kun tuli vähän aikaa sitten siirryttyä eläkkeelle, tuli myös Jagge optimoitua. Halusin panostaa laatuun, kuten veljet aiemmissa viesteissä minulle suosittelivat.
Noin kolmensadan ajokilometrin perusteella maallikon kokemukset:
- auto kulkee entistä kevyemmällä kaasunkäytöllä
- kiihtyvyys parani selvästi kaikilla nopeuksilla
- väännön lisääntymisen huomaa varsinkin ylämäissä
- polttoaineen keskikulutus satasella pieneni (6,7 l > 6,2 l)
Tampereella osaavien käsien tuloksena Jaggeni moottorin ominaisuudet räätälöitiin seuraaviksi:
- 153 hv > 185 hv
- 360 Nm > 430 Nm
Nyt matkanteko taasen maittaa "uudella" autolla
Jaguarkelejä
No niin, nyt kun tuli vähän aikaa sitten siirryttyä eläkkeelle, tuli myös Jagge optimoitua. Halusin panostaa laatuun, kuten veljet aiemmissa viesteissä minulle suosittelivat.
Noin kolmensadan ajokilometrin perusteella maallikon kokemukset:
- auto kulkee entistä kevyemmällä kaasunkäytöllä
- kiihtyvyys parani selvästi kaikilla nopeuksilla
- väännön lisääntymisen huomaa varsinkin ylämäissä
- polttoaineen keskikulutus satasella pieneni (6,7 l > 6,2 l)
Tampereella osaavien käsien tuloksena Jaggeni moottorin ominaisuudet räätälöitiin seuraaviksi:
- 153 hv > 185 hv
- 360 Nm > 430 Nm
Nyt matkanteko taasen maittaa "uudella" autolla
Jaguarkelejä
XF 3.0 (2012) S