Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Roksu
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 02, 2011 3:02 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Roksu »

Terve,

Itse käytän 220 000 km ajetussa XJ40:ssä Valvoline Max lifeä. Talveksi 5w-40 ja kesäksi 10w-40. Eli vaihdan öljyt aina syksyllä ja keväällä, vaikka kilsoja tulee vuodessa n. 10 000. Olen ajatellut, että öljyssä säästäminen on ehkä se huono vaihtoehto. 10 litraa Valvolinea maksaa n. 60-70 € paikasta riippuen. Suodatin Briteistä n 10 € ja vaihto paikallisella korjaamolla 25€. Eli koko homma n. 100€.

Valvoline on osoittautunut tähän mennessä parhaaksi. Olen kokeillut Shelliä ja Mobilia, mutta öljyn kulutus oli niillä suurempi, eli yli 1 litra/5000 km. Nyt mennään suunnilleen 1 litra/5000 km.
Roksu alias Jari Rokkanen
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Roksu kirjoitti:Terve,

Itse käytän 220 000 km ajetussa XJ40:ssä Valvoline Max lifeä. Talveksi 5w-40 ja kesäksi 10w-40.
Onko joku syy miksi vaihdat kesäksi tuon 10w40 koska ainakin teknisissä tiedoissa viskositeetti 100 C sama 14.2 mutta 40 c 98.5 ja 5w40 on 87 ?
Eli silloin kun kone kuluu eniten eli käynnistyksessä ja ennnen kuin öljy on saavuttanut parhaan pumpattavuuden juuri tuossa aloituksessa niin itse käyttäisin 5w40 tuon 10w40 sijaan vai mikä on syy tuohon 10w40 käyttämiseen ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Itselläni on Castrollin 10w-40 nyt koneessa (x300 4.0) ja syy on ihan se että käyttöohjekirjan taulukossa niille lämpötiloille joissa autoa käytän, tuo oli passeli alue. Ja kun öljy täytti tarvittavat speksit, oli edullistakin, niin miksipäs ei.

Esim Castrolin opas tarjoaa pari eri öljyä maan/jne mukaan mutta koska tiedän missä lämpötiloissa autolla pääsääntöisesti ajelen ja kun kerran käyttöohjekirjasen taulukko asiaa komppaa niin miksipä laittaisin muuta kuin mitä kirja kehottaa laittamaan?

Tuo 10w-40 riittää Castrolin ja käyttöohjekirjan mukaan käyttöalueelle -20c - +40c joten kesäauton kylmäkäynnistykset kyllä hoituu varmasti ihan riittävällä voitelulla ;-)
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.

Em mää mitää noista viskositeeteistä tai mitäneo ymmärrä, mutta olisko siinä mitää, että 'jäykempi' öljy kiertäis vähä nopeemmi, kun se pysys kauemmin niissä hammasrattaissa mukana. Ihan litku öljy ei välttämättä kierrä heti alusta alkaen vaan tippuu jo heti matkalla pois.

Kokonaan eri juttu on sitten kun öljy on kuumaa ja ohenee lämmetessään.

Tiäs sitte....?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Vemppu kirjoitti: Tuo 10w-40 riittää Castrolin ja käyttöohjekirjan mukaan käyttöalueelle -20c - +40c joten kesäauton kylmäkäynnistykset kyllä hoituu varmasti ihan riittävällä voitelulla ;-)
Juu kyllähän se käyttöalue täyttyy, mutta eri w(winter) alueen öljyissä on eri viskositeetti samalla lämpötilalla esim käynnistettäessä ja tällöin "laihempi" öljy kiertää nopeammin. Ihan nippeliä ja ei vaikuta sinällään käytäntöön, mutta siksi kysyinkin miksi vaihtaa 5w-40 tähän 10w40 öljyyn jos sillä ei mitään hyötyä saa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

hamalainen kirjoitti:Moro.

Em mää mitää noista viskositeeteistä tai mitäneo ymmärrä, mutta olisko siinä mitää, että 'jäykempi' öljy kiertäis vähä nopeemmi, kun se pysys kauemmin niissä hammasrattaissa mukana. Ihan litku öljy ei välttämättä kierrä heti alusta alkaen vaan tippuu jo heti matkalla pois.

Kokonaan eri juttu on sitten kun öljy on kuumaa ja ohenee lämmetessään.

Tiäs sitte....?

hoo
Moi !
Tässä vähän keskuselua jos kiinnostaa tietää enemmän asiasta http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... 048&page=1
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Vemppu kirjoitti:
Esim Castrolin opas tarjoaa pari eri öljyä maan/jne mukaan mutta koska tiedän missä lämpötiloissa autolla pääsääntöisesti ajelen ja kun kerran käyttöohjekirjasen taulukko asiaa komppaa niin miksipä laittaisin muuta kuin mitä kirja kehottaa laittamaan?
Tietysti ohjekirjan seuraaminen on se millä ei sinällään vikaan mene öljyn valinnassa, mutta tämän ketjun tarkoituksena itsellä oli hieman laajentaa keskustelua öljyn ominaisuuksiin kuin pekkään Winter ja viskositeetti arvoon(joita moni ei edes hallitse) ja herättää ajatuksia miksi juuri kyseistä tavaraa autoonsa käyttää.

Mielestäni aika moni ei oikeasti ymmärrä (eikä ole sinällään tarvekkaan jos laitaa suositusöljyä) öljyn ominaisuuksia pintaa syvemmältä ja siksi tätä keskustelua halusin herättää. Käydäänhän renkaistakin ja mista teknisistä asioista laajaa vääntöä mutta öljyistä ei niinkään ole keskusteltu ja mielestäni se kuitenkin on tärkeä osa auton huoltoa ja toimintaa.

Saman viskositeetin omaavilla esim x-40 öljyillä on paljonkin toiminnallisia eroja moottorissa vaikka ne eivät käyttäjälle ainakaan lyhyellä aikavälillä välttämättä konkretisoitu ja siten anna välitöntä palautetta.

Mielestäni tässäkin teknisessä asiassa pitäisi ainakin itselle pystyä perustelemaan, miksi vaikka käyttää talvella vaikka esim 0w-40 öljyä ja vaihtaa kesäksi 10w-40 laadun öljyyn.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Minulle ajaminen ja muu tekninen ropaaminen mielekkäämpää harrastamista kuin yrittää todistaa itselleni että yber -kallis, mystisesti lisäaineistettu öljy on JUURI sitä oikeaa autooni ja saada mielihyvää siitä mielikuvasta kuinka silkkisen pehmeästi ne kiertokangen laakerit siinä yber -öljyssä kylpevät :P

Jos öljy täyttää autovalmistajan speksit, viskositeetti on käyttöolosuhteisiin kohdillaan ja muutenkin mennään reunaehtojen puitteissa niin itse lopetan asian pohtimisen siihen paikkaan (jos erityistä syytä toimia toisin ei ole tiedossa). Sitten JOS ilmenee jotain, esim. tiivisteiden mehimistä, kasvanutta öljynkulutusta, savutusta tai mitä tahansa joka indikoisi että homma ei skulaa, sitten voisin ja alkaisin asialla spekuloida ja katsella esim. sellaista öljyä joka tiivisteitä elvyttäisi tai mahdollisesti savutusta vähentäisi.

Saman viskositeetin öljyissä on luonnollisesti eroja (tottakai!) mutta ainakin minulle esim. 10tkm on sen verran pitkä aika että mitenkään kovin luotettavasti en pysty "muistamaan" miten mikäkin öljy on koneessa toiminut jos mitään selkeästi "ylimääräistä" ei ilmene (esim. nostimien ääntelyä, öljynpaineen hitaampaa nousua jne).

Renkaat on sikäli kiitollisempi spekuloinnin kohde että niissä feedback on kutakuinkin välitöntä ja muutenkin erot niiden välillä on helpommin aistittavissa.

Helppoja eroja toki on öljlyjenkin välillä: naputtaako venttiilit vai eikö naputa tai vuotaaka venakopan korkkitiiviste vai eikö vuoda mutta esim. laakerikulumien analysointi on ihan eri hommaa kuin kuunnella renkaiden meluisuutta tai arvioida niiden mukavuutta.

Myös hinnalla on väliä, ainakin minulle. Kun teen öljynvaihtokierroksen autoihin, menee öljyä about 25litraa jolloin on hieman merkitystä sillä mitä liemet maksavat. Eihän tuossa isoista rahoista puhuta kun ei mennä mihinkään erikoisuuksiin mutta anyway kuitenkin.

Öljyhommaa voisi minusta verrata, ainakin osin, vaikka High-End harrastajien kaapeli -kuvioihin. Peruskaapelillakin pärjää mutta Van De Hul -tarjoaa kenties jotain mitä lamppukaapeli ei tarjoa vaikka lamppukaapeli Pioneerin speksit täyttäisikin :-D Eli sille joka asialla jaksaa spekuloida tai selvän eron huomaa asia voi olla kovasti merkityksellinen ja kustannustensa väärti vaikka jotakuta toista asia ei peruskynnyksen ylittämisen jälkeen erityisemmin jaksa kiihottaa.

Jotta edes jonkinlaisen kontribuution itse ketjullekin toisin, muutama oma havainto oheen ns. selvistä eroista joita itse olen huomannut

Renaultin 2.5Dci kone kertoo venttiiliäänellä onko öljy mieleistä vai ei. Nykyisellä Castrol (taisi olla Magnatec 5w40 jos oikein muistan) on venttiilikoneisto hiljaisempi kuin aiemmalla Total Quartz 9000 5w-40 öljyllä. Siksi seuraavassakin vaihdossa koneeseen menee tod.näk. Castrolia. Totalia ei kulunut yhtään eikä näyttäisi Castrol:kaan poltettavaksi kelpaavan.

Shell:i öljyjä en laita enää mihinkään: vaahtoa korkissa ja huohotuksessa, tiivisteiden vuotamista ja lisääntynyttä öljyn kulutusta ainakin Peugeotin koneissa (2.1td, 1.6vti ja 1.5D) ja klassikko 1.3 kaasari Corollassa.

Valvolinen Maxlife teki GM:n 5.7Efi:lle sen mitä lupasikin: elvytti tiivisteitä ja lopetti öljyn kulutuksen. Pari vaihtoväliä tuolla jonka jälkeen muuta öljyä koneeseen eikä esim. venttilikopat alkaneet mehiä eikä kone kuluttaaa öljyä. Tosin Valvolinellä venttiilit naputti kylmänä ja vaihtovälin lähestyessä auton pakokaasut alkoi haista tosi pahalle vaikka öljyä ei kulunutkaan. Toinen öljy lopetti hajun ja naputuksen.

Mobilista en syystä tai toisesta pidä: yhdistän mobilin öljyihin mekaaniset äänet ja öljyn kulutuksen. Mitään faktaa tuolle ajatukselleni en pysty tuomaan mutta kun ei nappaa niin ei nappaa :oops:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moro !
Niin, ei tämän(kään) aiheen ketään pakolla tarvitsekkaan kiinnostaa jos ei nyt satu asia kiinnostamaan :shock: mutta pitääkö sekin erikseen mainita !?
Aika monen keskustelun voi lopettaa sanomalla että tarkasta manuaalista, korjaamokäsikirjasta yms. Siksi tätäkin keskustelua käydään että asioista voi puhua muullakin tasolla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Ode »

Pitäähän keskustelua aina olla, hyvä niin.

Löytyisikö tässäkin asiassa sopiva tie jostain keskivaiheilta? Osaa asioista ei saa selville numeroarvoja tutkimalla, ei sitten millään. Vempun kokemukset eri öljyistä aika laajalla otannalla kertovat miten pajon eroja voi olla, eikä kukaan osaisi noita eroja teorian pohjalta kertoa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Toki omakohtaiset kokemukset tietystä öljystä tiettyyn koneeseen ovat hedelmällisiä ja kaikkea tällaista juuri pelkkien numeroiden siasta onkin hyvä kuulla ja sitähän tässä yritetäänkin penkoa.
Voisi laittaa oman mallinsa ja mitä öljyä käyttää ja miksi sitä merkkiä yms. Ei olekkaan tarkoitus tuomita ketään minkään tavaran käyttämisestä mutta mukava olisi kuulla ne perustelut kuinka siihen on päädytty vaikka hinta olisi se perusta valinnalle.
Kuten jossain muussa viestissä todettu että ainakin itse en henkilökohtaisesti usko suoraan valmistajan alkuperäissuositus merkkiä parhaaksi vaihtoehdoksi koneelle. Tämä siksi että tuskimpa esim castrol laati Jaguarin moottoreille oman öljynsä tai insinöörit rakensivat koneen öljyn ympärille ja varsinkin kun eri viskositeetteja on mahdollisuus käytgää samoissa olosuhteissa. Siksikin tätä keskustelua mielestäni on hyvä käydä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Ode »

Lisäänpä minäkin muutaman havainnon, tosin lyhyeltä vuoden tarkkailujaksolta.

Ensimmäinen satsi S-Typessä oli Fordin (Castrolin) 5W-30 -laatua. Sitä käytin edellisessä autossa 85 - noin 300 tkm välin, eikä mitään ongelmia ollut (Fordin 2,3 DOHC -kone, joten öljy oli juuri sitä mitä valmistaja suositteli). Pisaraakaan ei kuluttanut öljyä 10 000 kilometrillä, eikä kuluta vieläkään. Vaihtoväli olisi ollut 15 000, mutta vaihdoin aina 10 000 kohdalla. Pisaroista puhuminen on ehkä liioittelua, mutta tikusta seuraamalla ei silmämääräisesti taso laskenut 10 tkm matkalla.

Toisen öljynvaihdon S-Typeen tein noin 10 000 kilometrin ajon jälkeen ja nyt käytössä on Red Linen 5w-30. Fordin öljyä jouduin kerran kymppitonnilla lisäämään reilun desin jotta pysyi yläviivan tasalla ja perstuntumalta vaikuttaisi siltä että Red Lineä kuluu enemmän. Kovin tarkkaan en ole jaksanut kuitenkaan tihrustaa, vaan toivotaan että auto kestää yhtä pitkään kuin edellinen ja kerätään kokemuksia ajan kanssa.

Hyvien kokemusten perusteella ei siis ollut syytä vaihtaa merkkiä, mutta jos sitä ei ikinä tee niin sitähän voi kävellä onnensa ohi tietämättään :mrgreen:

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

kissaeläin kirjoitti:Kuten jossain muussa viestissä todettu että ainakin itse en henkilökohtaisesti usko suoraan valmistajan alkuperäissuositus merkkiä parhaaksi vaihtoehdoksi koneelle. Tämä siksi että tuskimpa esim castrol laati Jaguarin moottoreille oman öljynsä tai insinöörit rakensivat koneen öljyn ympärille ja varsinkin kun eri viskositeetteja on mahdollisuus käytgää samoissa olosuhteissa. Siksikin tätä keskustelua mielestäni on hyvä käydä.
Mikä esim. Jaguaarin koneesta tekisi sellaisen että se vaatisi tai kaipaisi jotain erityisen erityistä öljyä? Miten yksittäisellä käyttäjällä on mahdollisuus todeta että eivät ne siellä tehtaalla ole tienneet mitä öljyä heidän rakentamassaan koneessa kannattaa käyttää?

En halua tai yritä teilata mitään keskustelua aiheen ympärillä mutta samalla tavalla kuin voi kysyä että miksi käytät sitä öljyä mitä käyttöohjekirjanen kehottaa käyttämään, voidaan kysymys asettaa että miksi käyttäisin jotain muuta jos en ole ongelmiin suositusten mukaan toimiessa törmännyt?

Keskustelu ja kokemusten jakaminen on aina paikallaan mutta asioiden turha mystifiointi ei minusta edistä oikein mitään muuta kuin hirvipillien myyntiä :-D

Se, jos suositukset ovat vanhentuneet, öljyt muuttuneet tai jollain tietyllä öljyllä törmää ongelmiin, on toinen asia. Silloin korvaavan etsiminen ja löytäminen on paikallaan. Mutta jos ongelmiin ei törmää tai asia ei ns. nosta päätään niin miten todentaa se että joku toinen öljy on parempaa kuin esim. se suositus?

Jos ainoa todennus on se että se toisen öljyn myyjä sanoo että tämä on parempaa niin minä puolestani en taas välttämättä sitä automaagisesti niele koska kyseisellä sanojalla on taloudellinen intressi päästä kukkarolleni ja sellainen taas pistää puhumaan sitä mitä kuulija tahtoo kuulla.

Kyllä tällainen öljylaatu yms keskustelu minuakin kiinnostaa mutta lähden, mielestäni ihan turvallisesti, siitä että valmistajan suositus on se referenssi mistä lähdetään liikkeelle ja referensistä poikkeaminen on se mihin tarvitsee löytää perustelut, ei referensissä pysymiseen.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Vemppu kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Kuten jossain muussa viestissä todettu että ainakin itse en henkilökohtaisesti usko suoraan valmistajan alkuperäissuositus merkkiä parhaaksi vaihtoehdoksi koneelle. Tämä siksi että tuskimpa esim castrol laati Jaguarin moottoreille oman öljynsä tai insinöörit rakensivat koneen öljyn ympärille ja varsinkin kun eri viskositeetteja on mahdollisuus käytgää samoissa olosuhteissa. Siksikin tätä keskustelua mielestäni on hyvä käydä.
Mikä esim. Jaguaarin koneesta tekisi sellaisen että se vaatisi tai kaipaisi jotain erityisen erityistä öljyä? Miten yksittäisellä käyttäjällä on mahdollisuus todeta että eivät ne siellä tehtaalla ole tienneet mitä öljyä heidän rakentamassaan koneessa kannattaa käyttää?

En halua tai yritä teilata mitään keskustelua aiheen ympärillä mutta samalla tavalla kuin voi kysyä että miksi käytät sitä öljyä mitä käyttöohjekirjanen kehottaa käyttämään, voidaan kysymys asettaa että miksi käyttäisin jotain muuta jos en ole ongelmiin suositusten mukaan toimiessa törmännyt?

Keskustelu ja kokemusten jakaminen on aina paikallaan mutta asioiden turha mystifiointi ei minusta edistä oikein mitään muuta kuin hirvipillien myyntiä :-D

Se, jos suositukset ovat vanhentuneet, öljyt muuttuneet tai jollain tietyllä öljyllä törmää ongelmiin, on toinen asia. Silloin korvaavan etsiminen ja löytäminen on paikallaan. Mutta jos ongelmiin ei törmää tai asia ei ns. nosta päätään niin miten todentaa se että joku toinen öljy on parempaa kuin esim. se suositus?

Jos ainoa todennus on se että se toisen öljyn myyjä sanoo että tämä on parempaa niin minä puolestani en taas välttämättä sitä automaagisesti niele koska kyseisellä sanojalla on taloudellinen intressi päästä kukkarolleni ja sellainen taas pistää puhumaan sitä mitä kuulija tahtoo kuulla.

Kyllä tällainen öljylaatu yms keskustelu minuakin kiinnostaa mutta lähden, mielestäni ihan turvallisesti, siitä että valmistajan suositus on se referenssi mistä lähdetään liikkeelle ja referensistä poikkeaminen on se mihin tarvitsee löytää perustelut, ei referensissä pysymiseen.

Kyllä, olen eri mieltä siitä että öljyjä ei voisi panna paremmuusjärjestykseen tiettyjen ominaisuuksien mukaan. Makuasia voi sitten ola mitä ominaisuutta painottaa itselle parhaaksi: onko se kyky optimoida polttoaineenkulutus, maksimoida öljynvaihtoväli tai saavuttaa mahdollisimman vähäinen öljyn kulutus, estää kulunutta konetta vuotamasta öljyä tai vain pyrkimys suojella konetta kulumasta mahdollisimman vähän,kilpa-ajo olosuhteet yms

Öljyn kykyä tehdä tehtävänsä voidaan mitata esimerkiksi neljän pallon kulumistestissähttp://www.ins-thai.com/download/Brochu ... nSThai.pdf(four ball wear test, ASTM D-4172),tai: Kylmäkäynnistys simulaatiotestissä, HTHS arvoilla yms. Tässä vain yksi testi jossa mitattiin muutamia eri merkkejä ja laatuja kyseisillä menetelmillä http://www.goodoil4u.com/comparative_mo ... sting.html tässä vain toinen laajempi ei kaupallinen testi http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Yksi ns helppo mutta aikaa(ja hiukan rahaa) vaativa testi on tehdä öljyanalyysi joka kertoo mitä kulumismetalleja esim käytetyssä moottoriöljyssä on ja kun näitä testejä tehdään samalle koneelle useita öljynvaihtoväleillä ja vaikka eri öljymerkeillä voidaan päätellä tietyn öljyn toimivuus ko moottoriin (vähemmän tiettyjä metalleja ,aineita) http://www.bobistheoilguy.com/used-oil- ... is-normal/

Kuten jo kyllästymiseen hoettu niin tietysti se manuaalin tarjoama kunkin valmistajan kulloinesenkin öljyvalmistajan tuote varmasti toimii siinä moottorissa, mutta tämäkään ei välttämättä ole niin mustavalkoista jos asiaan haluaa perehtyä. Jokainen laittaa omaan masiinaan mitä tykkää, kuitenkin jos mielenkiintoa riittää niin voihan tätäkin harrastaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !

Onko kukaan foorumilainen käyttänyt Gulfin ATF zf5hp24 laatikossa ? http://www.opieoils.co.uk/p-60155-gulf- ... fluid.aspx

Laatikon valmistajahan ei suosita kuin kolmea laatua laatikoon eli Esson alkuperäistäyttöä, Mobil 71141 ja tietty zf lifeguard 5. Näitä vaihteistoöljyjen valmistajien omia hyväksyntiä on tietty monellakin merkilä kuten tämä gulf neste. Itse ajattelin vaihtaa joko Amsoilin nesteet http://www.opieoils.co.uk/p-1052-amsoil ... d-atf.aspx tai tuon Mobilin http://www.opieoils.co.uk/p-69401-mobil ... fluid.aspx
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tai http://www.opieoils.co.uk/p-69329-shell ... fluid.aspx
joka myös kertoo että kävisi zf5hp24 laatikkoon. Onko kellään käytössä tätä ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjehdus !

Voisi toisaalta kertoa mitä kullakin Xk8:sa on laatikossa sisällä jos on vaihtanut sinne nesteet !? Itse en edes tiedä onko vaihdettu koskaan sine mitään kun ei ole mitään dokumenttejä auton historiasta. Vaihteistolla 145tkm ajettu ilmeisesti ja pelaa kyllä loistavasti, mutta kun ei tietoa huollosta niin pakko vaihtaa kaikki nesteet varoiksi. Sinällään aika tympeää touhua kun ei tiedä huoltohistoriaa kuin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen tiimoilta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Öljynvaihto alkaisi olla käsillä ja tulin tiedustelemaan viisaimmilta öljyvalintaa. Kohteena siis X300 XJ Sport 3.2 vuodelta 1995. Millä viskositeetillä ja täyttömäärällä talven yli? Ohjekirjakansiosta kun puuttuu se tärkein osa niin on tiedot hukassa...
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !

Castrol http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... 6&brand=74
Mobil http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx

Näyttävät antavan 0W-40 luokitusta. Kyllä siinä voi käyttää 0w-30, 5w-30, 5w-40 varmasti ilman ongelmaa ja merkkikin on makuasia noidenkin ulkopuolelta. Talvella tietty juoksevuus parempaa alusta alkaen 0w luokituksella ja pienemmällä viskositeetttinumerolla esim 30.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Meillä menee kolmessa autossa (Jeep Cherokee 4.0 -93, Jeep Wrangler Unlimited 3.8 -07, Jaguar XKR -02) Liqui-Molyn 5W-40-öljyt ja toimii kuin junan vessa, hintakaan ei ole paha eli 4x5dm3 kannut yhteensä 100e! Öljyä ei kulu ja kaikki pelittää niin kuin pitää (noilla kolmella tuolla öljyllä kohta 100k yhteensä ajettu).

Wrangleriin pitäisi laittaa ohjekirjan mukaan 5W-20 vaan itselläni ei ole sielua laittaa mokomaa "kusta" mihinkään moottoriin ja Ameriikan foorumeilta googletettuani selvisikin että tuo pelottava viskositeetti johtuukin vain päästöistä eli jos haluaa ajaa Jeepin (= Chryslerin) bensapadalla yli 100k niin vähintään 5W-30 konehuoneeseen. "vanhuksella" eli XJ-kuutosella ajelen Valvoline 20W-50 Racingeilla kun valmistajan mukaan sopii erinomaisen hyvin vanhempiin harrastepeleihin sisältäen vanhoja tiivistemateriaaleja "helliviä" ainesosia. Auto on kesäkäytössä niin kunhan vaan muistaa lyödä koneen lohkolämmittimeen ulkolämpötilan laskiessa hieman alle +10C, melkoista siirappia tuo öljy lähellä +0C-lämpötilaa!

Ihmetyttää että miksi talviolosuhteisiin tuota öljyn "yläpäätä" pitäisi laskea? En välttämättä näistä öljyistä hirveästi ymmärrä vaan sen olen omasta mielestäni oivaltanut että juuri tuo yläpää kertoo kuuman kestosta ja viskositeetista niissä olosuhteissa ja itselläni ainakin on aikomus pitää moottoreiden käyntilämmöt samoina kesät talvet, tavalla tai toisella.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Yläpään lasku johtuu vain siitä, että jo tietty tuo viskositeettiluku parantaa pumpattavuutta alhaisemman Winter luvun lisäksi. Jos koneessa saa käyttää alhaisempaa viskositeettia niin talvella se on mielestäni ihan kohdallaan käynnistysrasitusta ajatellen. On iso ero käynnistää esim -20 asteessa vaikkakin lohkolämmittimellä varustettua konetta jos öljynä on 0w30 tai 0w40. Toki 0w40 täyttää 0w arvon mutta öljyissä on jo merkkikohtaisia "painoeroja" siten että samankin öljyluokan sisällä puhutaan; esim Redline 0w20 on erittäin suuri viskositeettinen 20 luokan öljy ja täyttää keskipainavan 0w30 luokan kriteerit joku toinen 0w30 luokituksen öljy on viskositeetiltaan kevyempi kuin tuo esimerkin Redline 0w20. Luokituksen sisällä on siis tietty skaala olemassa vielä. Esimerkin Redline siis täyttäisi vielä 0w30 luokitukset vaikka täyttää myös 0w20.

Jos auto lähtee lämpimästä tallista ja sitä ei jätetä kylmään niin sitten en vaihtaisi öljyä kesäksi tai talveksi eri viskositeettiin. Tosin jotkut kylmäkäynnistävät autoaan aina ja ei mitään ongelmaa ole esiintynyt, joten ei sillä öljylläkään silloin varmaan niin suurta väliä tällöin olisi. Harrastajana kuitenkin haluaisi aina kohdella autoaan parhaalla mahdollisella tavalla niin yrittää myös säästää konettakin jne. Turhaan vaihtoon tuskin on syytä ja samalla viskositeetillä perusöljyissä pärjää varmasti kesät talvet-eroa toki on pumpattavuudessa jne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjehdus !

Autobild Suomi (1/2015, s58-64) on mielestäni mielenkiintoinen artikkeli: 1997 vuoden 5-sarjan BMW E- 1000 000 kilometrin kestotesti. Mielenkiintoiseksi asian tekee Jaguarin näkökulmasta se että myös BMW:ssä on ZF 5hp laatikko ja tuo miljoona kilometriä ajettiin samoilla vaihteistoöljyillä eli ns "Lifetime"täytöllä. Purettaessa laatikko toimi täysin ilman vikoja vaikka olikin hieman rikki(ei vaikutusta ajoon). XK8/ XJ8 saman tuoteperheen laatikkoa käytetty. ZF itse suosittelee vaihtamaan öljyt 10v tai 100 000km, mitta tällä ajettiin siis matkassa kymmenkertaisesti samoilla öljyillä !!

Aika nöyräksi vetää nuo kilometrit ja kieltämättä antaa uutta uskoa ns lifetime täytölle. Auto muuten oli haperoitunut mutta laatikko oli sisältä kuin uusi(pl yksi lautastiiviste murtunut poikki). Autolla oli ajoa ilmeisesti pääsääntöisesti maantiellä(lehden mukaan).
Eli siis lifetime voikin tarkoittaa auton ikäistä täyttöä. En olisi koskaan uskonut-olin väärässä(tässäkin) !

Ps. Tänään tuli zf6hp26 öljyt ja vaihto edessä kuitenkin nyt 120tkm jälkeen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tsau!
Mulla käyttiksessä (Bemmi X3 3,0d Aut) alkuper. ltköljyt.
Ajettu 150tkm.
Kysyin vaihtoa ja ne sanoi ( Bmw ) ettei kannata vaihtaa jos ja kun toimii moitteetta.
Kun joskus on mennyt ltk huonoksi kun toimivaan on vaihdettu.
Itse käytän ltk:n kaikkia ominaisuuksia eli:
D
SD
manuaalivaihdon tökkäämällä eteen pientä ja taakse vetäen isoa. Saa muuten hyvän mtrijarrutuksen kuten XF:llä viiksistä.
Plussana on ettei kulu jarrut. Oli mun Bemmillä isäni ajanut 100tkm ilman jarrupalojen vaihtoa.
Itse ajoin XF:llä 65000km ilman jarrupalojen vaihtoa!
Oli vielä 30% jäljellä pintaa sanoi viim. huolto.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
On aina aika vaikea käsittää että öljynvaihto laatikkoon oikealla menetelmällä ja oikeilla öljyillä tuhoaisi laatikon ? Luulisi että laatikossa jo ennen nesteiden vaihtoa on joku vika jos nyt uudet öljyt sen hajottavat ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Tuli tänään haettua ensimmäinen Jaguaari pihaan. Ensimmäisenä projektina öljynvaihto. Mitähän ainetta tonne kehtaa laittaa? 7Litraa Fordin "omaa" öljyä varastossa, mitähän tuumaa tuo 2.7D kone siitä? Fordia harrastanut aikaisemmin ja pelkästään Fordin omia öljyjä käyttänyt ilman ongelmia..
S-Type R, Sierra v8, Ranger
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Onnea Sorsasalon naapuriin ''uudesta'' hienosta Jaggesta!
Eiköhän tästä ketjusta löydy sopiva öljy.
Ohjekirja antanee sopivat öljyt ja niitä kannattaa noudattaa.

Catanimal eräänlainen öljyexpertti ja varmasti tietää mistä halvalla voi tilata!
Mukavia kilsoja toivotan.
Ps.
Liity FJDC.fi
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

kom4 kirjoitti:Tuli tänään haettua ensimmäinen Jaguaari pihaan. Ensimmäisenä projektina öljynvaihto. Mitähän ainetta tonne kehtaa laittaa? 7Litraa Fordin "omaa" öljyä varastossa, mitähän tuumaa tuo 2.7D kone siitä? Fordia harrastanut aikaisemmin ja pelkästään Fordin omia öljyjä käyttänyt ilman ongelmia..
Laita sitä Fordilaista vaan jos ei ole DPF:ää eli onko pakoputkenpäät käyrät alaspäin eli ei ole tällöin DPF:ää. Hieno moottori, onnea hankinnasta!
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kiitos Mikki, intoileva harrastaja lähinnä olen :wink:
Speksi S type 2.7 on ford wss-m2c913c. Löytyy paljon vaihtoehtoja tuon alta kyllä.
Hyviä kilometrejä !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Kiitos kiitos! Putket menee alaspäin, eli taisin välttää hiukkasloukku-ongelmat :lol:. Ohjekirja tuli yölukemisina jo plärättyä ja jotain osviittaa antoi mitä sinne uskaltaa laittaa. Kokeillaan tuota ainetta kun käy spekseihin.

Kyllä sitä nyt tietää mitä on ajaa autolla, vaikkei toi edellinen Mondeokaan huono ollut.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

kom4 kirjoitti:Kiitos kiitos! Putket menee alaspäin, eli taisin välttää hiukkasloukku-ongelmat :lol:. Ohjekirja tuli yölukemisina jo plärättyä ja jotain osviittaa antoi mitä sinne uskaltaa laittaa. Kokeillaan tuota ainetta kun käy spekseihin.

Kyllä sitä nyt tietää mitä on ajaa autolla, vaikkei toi edellinen Mondeokaan huono ollut.
EGR:t jää enää kiusaksi ja ne kannattaa softata pois käytöstä ennen kuin hajoavat (maksaa hieman enemmän poisto jos pääsevät hajoamaan). Uudet asennettuna 1500€ oli tänään yhden S-typen hinta, mutta pelastin pinteestä yli puolet halvemmalla vaikka olivat jo rikki :D
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Mikähän pulju tekee moisen työn, vai pääseekö jokainen huoltopaja käsiksi? Ei siis ole yhtä helppo poisto kuin edellisessä työjuhdassa, letku irti ja pellin pala putkeen :lol:.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

kom4 kirjoitti:Mikähän pulju tekee moisen työn, vai pääseekö jokainen huoltopaja käsiksi? Ei siis ole yhtä helppo poisto kuin edellisessä työjuhdassa, letku irti ja pellin pala putkeen :lol:.
Tuo on sen verran uusi auto, että jos EGR:t tukkii niin vikavalot saa tauluun eli vaatii ohjelmamuutoksen, jota ei tavan huoltapajat pysty tekemään. Tampereella, missä itsekin toimin niin ei oikeastaan ole sellaisia pajoja, jotka pystyy juuri tuon ohjelmistomuutoksen tekemään ja ohjelmiston lisäksi EGR:t pitää tukkia fyysisesti, koska tuppaavat jäämään auki. Muutoksien jälkeen autossa on noin 250hv ja reilu 500Nm (vakio 207hv ja 435Nm) ja lisääkin saa sekä kulkee noin litran pienemmällä polttoaineella. Ota yhteyttä jos haluat moisen toteuttaa, pelastan mielelläni taas yhden merkkihuollolta :D

Tuossa kuva miltä näyttää EGR:n putki imusarjassa eli ei varmaan kannata ihmetellä käynti- ja toimintahäiriöitä :shock:
https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... hoto%2cjpg
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tein hieman "salapoliisityötä" ja luulen saaneeni selville tuon Motonetin uuden "Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF" öljyn valmistajan.
Asiahan on liikesalaisuus joten en viitsi epäilyäni paljastaa, mutta mielestäni kyseessä on pienempi brittivalmistaja.

Tähän asiaan liittyen aloinkin sitten selvittämään em. valmistajan laatua ja törmäsin tällaiseen testiin vuodelta 2013:
http://www.bestsynthetic.com/best-synth ... -oil.shtml

Aikamoinen AMSOIL mainoshan tuo on, mutta yllätyin kuinka huono redline oli kylmäkäynnistys ja TEOST testeissä. :shock:

Tämä ei tarkoita sitä että motoxin valmistaja olisi tuossa testissä mukana,
vanhempi 5w-30 "ford FF" motox oli made in Netherlands eli lieni Eurolin kuraa.

Anyways tuota uudempaa Motoxia menee seuraavaksi X-typen moottoriin.

Kuudessadas tyhjänpäiväinen viesti. :lol:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Tein hieman "salapoliisityötä" ja luulen saaneeni selville tuon Motonetin uuden "Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF" öljyn valmistajan.
Asiahan on liikesalaisuus joten en viitsi epäilyäni paljastaa, mutta mielestäni kyseessä on pienempi brittivalmistaja.

Tähän asiaan liittyen aloinkin sitten selvittämään em. valmistajan laatua ja törmäsin tällaiseen testiin vuodelta 2013:
http://www.bestsynthetic.com/best-synth ... -oil.shtml

Aikamoinen AMSOIL mainoshan tuo on, mutta yllätyin kuinka huono redline oli kylmäkäynnistys ja TEOST testeissä. :shock:

Tämä ei tarkoita sitä että motoxin valmistaja olisi tuossa testissä mukana,
vanhempi 5w-30 "ford FF" motox oli made in Netherlands eli lieni Eurolin kuraa.

Anyways tuota uudempaa Motoxia menee seuraavaksi X-typen moottoriin.

Kuudessadas tyhjänpäiväinen viesti. :lol:
Aikamoinen "cliff hangeri" jättää Motox epäilyt kertomatta....


Ps. Aika paljon enemmän turhia ja turhempia viestejä :mrgreen: :(
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Tämä valmistajien ns kakkostuotteet tai halpistuotteet ovat tavallaan sama kuin rengasvalmistajien kakkostuotteet. Samaa tai lähes samaa tuotetta löytyy kalliilla varsinaisella nimellä tai valenimellä halvalla. Mielestäni tämä on nykymaailmassa loppukäyttäjän aliarvioimista ja moraalisesti arveluttavaa. Jotkut tosin kertovat asian tai on yleisesti "tunnettua" mitä purkissa tai renkaana alla mahtaa olla.

Euroopassa onneksi eri laatuvaatimukset omaavat tuotteet ovat käyttäjän näkökulmasta kaiketi turvallisia jos myyntiluvan saaneet. Tosin sisustasta ei aina ole välttämätöntä varmuutta.

Vaikka itse kaadan ns kalliimpia öljyjä moottoriin, niin uskon kaikkien luokitukset täyttävät öljyjen tekevän tehtävänsä. Jotain kirjoittajaa lainatakseni kysyttäessä onko öljy hyvää tai huonoa -"kaadoin moottoriin, moottori ei hajonnut, öljy oli hyvää"..
:mrgreen:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Tein hieman "salapoliisityötä" ja luulen saaneeni selville tuon Motonetin uuden "Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF" öljyn valmistajan.
Asiahan on liikesalaisuus joten en viitsi epäilyäni paljastaa, mutta mielestäni kyseessä on pienempi brittivalmistaja.

Tähän asiaan liittyen aloinkin sitten selvittämään em. valmistajan laatua ja törmäsin tällaiseen testiin vuodelta 2013:
http://www.bestsynthetic.com/best-synth ... -oil.shtml

Aikamoinen AMSOIL mainoshan tuo on, mutta yllätyin kuinka huono redline oli kylmäkäynnistys ja TEOST testeissä. :shock:

Tämä ei tarkoita sitä että motoxin valmistaja olisi tuossa testissä mukana,
vanhempi 5w-30 "ford FF" motox oli made in Netherlands eli lieni Eurolin kuraa.

Anyways tuota uudempaa Motoxia menee seuraavaksi X-typen moottoriin.

Kuudessadas tyhjänpäiväinen viesti. :lol:
Valmistajan omat testit tietty hiukan objektiivisesti rajoittuneita ja kun ottaa vertailuun vaikka viisi eri testiä valmistajien tai muiden ostettujen testien välillä niin yleensä huomaa, että voittaja on milloin kukin (eniten maksanut) osapuoli-Amsoil,Redline, Mobil, Pennzoil, Quakerstate, Shell jne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

Vähän ohi aiheen mutta kerran on tullut vastaan tilenne että moottori hajoaa väärän öljyn takia.
Intissä ollessa jollain rovajärven reissulla laitoin alokkaan asialle tarkastamaan öljyt pönttö uazista ja lisäämään täyteen jos on vajausta.
Alokas lisäsi, korkkia myöden täyteen ja paksua peräöljyä.
Pääsin melkein puoli kilometriä ennenkö oli veivit pitkin tietä. :lol:
xjr -99
galaxie -61
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

galaxie61 kirjoitti:Vähän ohi aiheen mutta kerran on tullut vastaan tilenne että moottori hajoaa väärän öljyn takia.
Intissä ollessa jollain rovajärven reissulla laitoin alokkaan asialle tarkastamaan öljyt pönttö uazista ja lisäämään täyteen jos on vajausta.
Alokas lisäsi, korkkia myöden täyteen ja paksua peräöljyä.
Pääsin melkein puoli kilometriä ennenkö oli veivit pitkin tietä. :lol:
Mitä, onko joku saanut Uazin rikki !. :lol: Sen jumiin saaminen oli pieni ihme mutta esim kun sen sai kannon päälle keinumaan ja kaikki pyörät ilmaan niin ei silläkään päässyt eteenpäin.
Pakko laittaa vielä yksi kokemus Uaz cabriolesta eli oltiin menossa ampumaleisille Taipalsaaren joskus tammikuussa ja lunta pyrittiin niin että yhdessä vaiheessa peltojen keskellä ei vaan tiennyt missä tie menee ja pelto alkaa. Siinä sitten ryttyytettiin keskellä peltoa tietä etsien... nauratti aika tavalla touhu. :shock:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tätä ei kannata laittaa moottoriin http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1452742742601.html

Kyseessä nyt väärennettyä moottoriöljyä Mobilin muodossa jota myyty ainakin Hong Kong kaupoissa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Mitä öljyä käytätte x300 aj16 koneessa? Joku öljy maisteri (mm. Kissaeläin)voisi suositella jotain öljyä tuohon koneeseen! Ajettu 320tkm ja öljyähän menee 8l niin ei mielellään mitään 20e litra :D

Rvs käsittelyn teen samalla, nykyisiin öljyihin eka satsi ja niihin uusiin öljyihin toinen satsi
Jaguar XJ6 3.2l -97
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

jalkapyörä kirjoitti:Mitä öljyä käytätte x300 aj16 koneessa? Joku öljy maisteri (mm. Kissaeläin)voisi suositella jotain öljyä tuohon koneeseen! Ajettu 320tkm ja öljyähän menee 8l niin ei mielellään mitään 20e litra :D

Rvs käsittelyn teen samalla, nykyisiin öljyihin eka satsi ja niihin uusiin öljyihin toinen satsi
Ei ole käytännön kokemusta, mutta peruskaupoista esim Castrolin tuotteita http://applications.castrol.com/oilsele ... 1995-1997)
Vasemmassa laidassa lisää vaihtoehtoja sivulla.
Mobil http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx Mobil 0w40.

Ilmeisesti ei ole kovin ronkeli laadulle, mutta paksumpaa ehkä jos tuntuisi kuluttavan öljyä. Nämä siis markettitavaraa ja perushintaan kuten halusit. En usko sinällään perusajossa olevan mitään eroa öljyillä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Ei ole kuluttanut öljyä yhtään nyt viimeisen 9tkm aikana. Castrol magnatec 5w40 c3 voisin kokeilla. Ilmeisesti pätevää öljyä.
Jaguar XJ6 3.2l -97
Mark0
Viestit: 14
Liittynyt: La Tammi 30, 2016 11:31 am
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Mark0 »

Tuli hankittua S-type manuaalivaihteistolla (vm 2001 ja 160tkm) ja mikäli huoltokirjaa on uskominen, laatikossa on vielä tehtaan öljyt. Ilmeisesti tuohon manuaalivaihteistoonkin kuuluu automaattivaihteistoöljy? Onko kokemuksia mikä öljy toimii parhaiten?
S-Type 3.0
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja rado »

S-Type 2.5 ja 5W-40 TB Diamond.
Tilavuus n.6.5L.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Mark0 kirjoitti:Tuli hankittua S-type manuaalivaihteistolla (vm 2001 ja 160tkm) ja mikäli huoltokirjaa on uskominen, laatikossa on vielä tehtaan öljyt. Ilmeisesti tuohon manuaalivaihteistoonkin kuuluu automaattivaihteistoöljy? Onko kokemuksia mikä öljy toimii parhaiten?
Dexron 2 lienee oikea laatu. Hirveästi ei ole manuaali s typejä nummilla menossa joten ei paljon juttujakaan ole tästä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Valilja »

10W60 Full synthetic Racing oil. Rauhoittaa vanhaa X300:n jakorallatusta ja muutenkin ollut ihan hyvä aine kun ajellaan vain kesäkeleissä.
XJ6 4.0 sport 1996
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Motonet Classic 20/50 W
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Mark0
Viestit: 14
Liittynyt: La Tammi 30, 2016 11:31 am
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja Mark0 »

Peräöljyksi S-typeen hankin Castrol Syntrax Limited Slip LS 75W-140.

Tyhjennysproppua perästä ei jostakin syystä löytynyt joten vanhat piti imeä pumpulla pois.
S-Type 3.0
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Mark0 kirjoitti:Peräöljyksi S-typeen hankin Castrol Syntrax Limited Slip LS 75W-140.

Tyhjennysproppua perästä ei jostakin syystä löytynyt joten vanhat piti imeä pumpulla pois.
Moi !
Juu, ei ole kuin yksi reikä täyttöä/tyhjennystä varten.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Mitä öljyä käytät Jaggessasi ?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Repelli tsau!
Yhä hengissä - kaikesta huolimatta -hyvä!

Kuten aikanaan totesit että käytät netissä alkolukkoa -hyvä niin.

Toki sinulla on täydet puheoikeudet. Vastuu lukijalla ( ja ihan jonkun verran myös kirjoittajalla ).
Tulehan Lahden Mötörshouwiin huomen tai su.


M
Vastaa Viestiin