x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ramikormu

x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja ramikormu »

Eli kardaaniakselin etupään vetopyörästö, tai vaihdelaatikko. Siihen joudun vaihtamaan stefan ( maksoi vain 19,33 € :P ) ja
siksi öljyt pitää poistaa ja vaihtaa. Öljyn määrä on 0,5 litraa ja maksaa Jaguaröljynä( 75 W 140 ) 60 € litra,mikä on pienin myytävä erä.
Laatikossa on öljyn poistomuhvi, mutta ei täyttömuhvia. Ohjeitten mukaan täytttäessä auto pitää
kallistaa niin paljon, että poistoreijästä voi sitten myös täyttää. Jaggen huollossa käyttävät kuulemma
jotain paineletkutäyttömnetelmää. Jos joku on moisen öljynvaihdon tehnyt, olis kiva tietää menetelmästä
ja uskaltaako käyttää normaalia vastaavaa vaihteistoöljyä ???

terv. rölli x-type
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
En ota enempää kantaa tuohon tyhjennykseen ja täyttöön mitta pumpulla ovat ottaneet imulla pois kun kumpaankin olen vaihdattanut ja pumpulla sisään uudet.
Kyllä sinne käy varmasti mikä tahansa samat viskositeetit ja ominaisuudet täyttävä öljy. Itse laitatin amsoilin 75w-140 toiseen ja toiseen redline 75w-140. Castrolin synthrax 75-140 oli sitä ennen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja JPE »

Omassani vetopyörästön etupään boxi on kuiva, mutta akselin päässä oleva stefa näyttäisi jonkin verran hikoilevan (X-Type vm 2004).

Huoltokirjan mukaan vetopyörästön öljyt on vaihdettu 30 tonnia sitten, mutta kun tuo etuboxin öljytilavuus on vain 0.5 litraa, voisi olla aiheellista tsekata tämä. Tuskin sieltä mitään merkittäviä määriä on pois tullut, mutta kuitenkin.

Kaikki huollot pystyn tekemään itse, mutta etuboxin öljyt on lisättävä jonkinlaisella kompressoripumpulla öljyn poistoaukosta, koska itse täyttöaukko sijaitsee sellaisessa paikassa, joka vaatisi lootan irroittamista. Todella huonoa sunnittelua.

Olisiko vinkkejä, missä kannattaisi (järkihintaan) tämä stefan vaihto teettää niin, että öljyt voisi samalla tarkistaa ja mahdollisesti lisätä tavaraa? Minulta löytyy PK-seudulla kesäpaikaltani iso talli nosturilla, mutta tuollaista pumppua ei viitsisi yhtä hommaa varten hankkia.

PS: Tässä tuo "kotikonsti". Sen verran monimutkainen prosessi, että en taida viitsiä / osata.
http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... sted-3717/
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
Camtech
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 10:15 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja Camtech »

Jag-Finn Espoossa ainakin tietää kuinka tarkastaa ja täyttää tämän jakovaihteiston öljyt. Itse olen kerran täyttänyt poistokorkin kautta "öljyruutalla" auton ollessa hieman kallellaan, mutta ilman poistoreikään sopivaa adapteria oli aika öljyistä puuhaa. Tämä öljytilavuudeltaan 0,6 litran jakolaatikkohan on sealed for life -suunnittelua, mutta on varmaan X-typen kallein tyyppivika, joten jos haluaa estää töineen ja uusine laatikkoineen 4000 euron jakolaatikon vaihdon, niin kannattaa jakovaihteiston öljyt tarkastaa/tarkastuttaa jokaisen moottoriöljyn vaihdon yhteydessä, niin X-typellä voi ajella rauhallisin mielin. Jakovaihteiston tyyppivuodosta stefan/kardaanin kautta löytyy netistä kymmeniä juttuja.
Jaguar X type estate 3.0 V6 Sport man AWD -03
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Onhan tästä aiheesta täälläkin enemmän kuin tämä kyseinen ketju vaan esim haku löytää "jakolaatikko sanalle 36 hakua. search.php?keywords=jakolaatikko&terms= ... ubmit=Etsi

Sivusto on aika sekaisin ja tieto hajallaan joten sitä kannattaa etsiä haku-komennolla koska aiheista on useampia ketjuja.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja JPE »

Niinpä löytyykin. En vain keksinyt käyttää hakusanaa "jakolaatikko". Hain "vetopyörästöllä".

Kiitos vinkeistä. Täytyypä soitella tuonne Jag-Finniin. Onpa harmi että se täyttö on noin hankala.

Toisaalta kun juttelin erään autoliikkeen omistajan kanssa, niin se väitti että monissa muissakin merkeissä automaattilootien ja jakolootien öljyntäytöt tapahtuvat nykyään poistopropun kautta. Esimerkiksi VW:ssä. Työntävät sen öljyn sisään jonkinlaisella paineruiskulla.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Sinne X-typen jakolaatikkoon kannattaa sitten aivan ehdottomasti tunkea reilunpuoleinen rvs-annos. ..tai jos multa kysytään niin sitähän kannattaa laittaa ihan joka paikkaan jossa lämpöä ja öljyä on, kuten meitsin ruohonleikkuri, kompressorit yms.. jne blabla.

Mutta jos vain yhteen paikkaan on varaa niin se on se x-typen jakis. :)
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja JPE »

Aika tilattu öljyjen tarkistukseen.

Aika outoa, että tuohon ei ole itse autonsa huoltaville tarjolla mitään valmista osaa.

Tällaisen venttiilin oli joku itse askarrellut.

Kuva

Kuva
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja JPE »

Vaihdatin omat öljyni JagFinillä ja juttelin mekaanikon kanssa.

Mitään tuollaisia sulkuventtiilisäätöjä ei tarvita. Homma tehdään niin, että jakolootan öljyt lasketaan ulos ja sitten ihan mekaanisesti työnnetään isolla käsiruiskulla ja letkulla uudet sisään. Toinen avustaa niin, että nopeasti lyödään proppu kiinni kun letku vedetään ulos reiästä. Sitä öljyä pitää laskea sinne sen verran enemmän, että siinä propun vaihtohetkellä joku kymmenesosadesi menee tallin lattialle (ja haalareiden sisään ihoa pitkin). :D

Kun tuon lootan tyhjentää, niin pohjalle jää 200 ml. Tilavuus on siis 0.5 litraa, eli autoa kallistamalla sopivasti tuolta saa lisää ulos. 300ml sinne lisätään + se laskettu "ohi tippuva" osuus. Kaipa sekin riittää, että se 300ml vaihtuu jokaisessa vaihdossa.

Itselläni oli vetoakselissa hieman "hikoillut" jakolootan öljyä, joka kuulemma johtuu osittain tukkeutuvasta jakolaatikon huohottimesta. Sekin kuulemma tyypillistä. Siihen ei taas pääse käsiksi ilman lootan irroittamista. 35.000 kilometrin jälkeen (kun edellinen öljynvaihto oli tehty) lootasta oli hävinnyt vajaat 200 ml, eli ei ollut laskenut sellaiselle tasolle, että aiheuttaisi mitään, mutta oli tosiaan hyvä aika tehdä tuo.

Seuraavan kerran yritän tehdä itse.

Nuo tehtaan "sealed for life"-jutut ovat ihan huuhaata. Sanoisin, että Äxässä tämä on tärkein huoltotoimenpide. Jos jakolaatikko hajoaa, niin sitten tulee kallis lasku. Kannattaa tosiaan varmistaa, että siellä on tavaraa sisällä.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Se "hikoilu" tuppaa rikkomaan sen kardaaniulostulon tiivisteen. Itselläni oli tuo ongelma, mutta se hoitui lopulta ilman auton purkamista. Alla foorumithreadi aiheesta, mutta long story short; JagFleetillä suihkuttivat jotakin liuotinta ja avasivat sen venttiilin paineilmalla öljynvaihdon yhteydessä. Tuo tehtiin 2014-03-06, eikä sen jälkeen ole ilmennyt ongelmia (viimeksi tarkastutettu 2014-10-10).
Transfer case breather vent - Jaguar Forums
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja JPE »

Jaahas, tuossa ketjussa olikin näköjään havainnolliset kuvat. Eiköhän tuon huohotusventtiilin itsekin pääse jotenkin paineilmalla ja liuottimella putsaamaan, kun nyt tietää mistä sitä etsiä.

Se ilman ulostulorako lienee tuossa "juuressa"?
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Jep, eli venttiilin päällä on "hattu", ilma tulee ulos hatun alareunan ali. Siellä on se piirroskuva, johon on nuolella merkitty ilman reitti, mutta se nuoli ei ehkä erotu kuvasta kovin selvästi jollei sitä tiedä etsiä. Tukkeutuminen johtuu siis todennäköisimmin siitä että tuo kuulamekanismi jumiutuu.

Katsoit varmaan myös nämä. Kerro sitten miten kävi, prosessi on sikäli aika yksinkertainen mutta sen aineen saaminen sinne huohotinventtiilin paikkeille voi olla aika haasteellista, kun tilaa on niin vähän eikä sinne näe.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: x-type, 4-veto , vetopyörästön öljynvaihto.

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Viisaampien kissakuskien apuja kaivataan!!
Tapahtuipa seuraavanlainen episodi. Mulla on x-typessä "uusi" n 15000km ajettu jakolaatikko ja olen vaihdattanut siihen öljyt vuoden välein. Paikallinen "jaguaariin erikoistunut paja" vaihtoi minulle öljyt ja kardaaniulostulon tiivisteen reilu puoli vuotta sitten. Auto seisoi tämän jälkeen tallissa kuukausia. Kun otin auton käyttöön huomasin tallin lattialla öljyläikän ja vein auton samantien huoltoon jossa tarkistivat että jakolaatikko ei vuoda. No ajoin noin 1000km reissun ja vein auton katsastukseen jossa huomasin selvän vuodon kardaaniakselin tiivisteestä.Öljyä oli roiskunut pakoputkeen asti matkani aikana . (Asennusvirhe tai viallinen tiiviste) Edellinen tiiviste ei vuotanut yhtään. Vein auton samantien kyseiselle pajalle.

Auton vietyäni se otettiin nosturille ja korjaaja otti jakolaatikon kyljessä olevan propun irti ja sanoi, että öljyä on vielä sen verran paljon ettei ole ehtinyt tapahtua mitään vahinkoa. NYT se tärkeä kysymys: Olenko ymmärtänyt oikein, että kun tuo jakolaatikon kyljessä oleva proppu poistetaan sieltä pitäis tulla 350ml öljyä pihalle??? Pohjalle jää 200ml entistä öljyä. Joten eikö laatikko tässä tapauksessa ole voinut jo kärsiä??? Itse kun en hirveästi näistä ymmärrä niin kävi mielessä, että meinasivatko laittaa uudet öljyt sisään ja loota hajoaa sitten minulla vuoden päästä jolloin sitä ei voi helposti heidän virheeseen yhdistää.
Vastaa Viestiin