Huomasin öljyä tarkistaessa että tuosta receiver dryer (mikä lie suomeksi) yksiköstä oli muutama pisara tullut vihreätä nestukaista. Siis autona on -85 4.2 Xj6. Tavaraa oli niin vähän että kohtaa mistä vuoto oli ollut oli aikalailla mahdoton paikallistaa. Paras arvaukseni oli että tipat olivat roiskuneet sen ko. yksikön "kurkistusikkunan" kohdalta jostakin tiivisteen raosta.
Minkäslainen homma tuo on tiivistellä ja eikös ko motikka avita automaatti-ilmastoinnissa kylmäaineen kierrättämisessä. Mitenkäs sieltä tuon väristä ja oloista tavarata voipi tulla vai kulkeeko tuossakin jäädytysnestettä mukana?
Osaakos kukaan tuon mystisen kuvaukseni perusteella asiaan kommentoida
receiver dryer ja pieni vuoto?
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
tuolla kierrossa on vain kylmäainetta ja öljyä. tuo öljy on ainakin minulla vaalean ruskeaa. jos tuo liitos vuotaa, niin mielestäni kylmäaine on sitten jo poistunut kyydistä kaasuna ilmaan? toimiiko ilmastointi vielä eli kylmentääkö? itselläni ainakin kompura ei pyörähdä, jos paineet eivät nouse kylmäaineen ollessa vähissä/lopussa.
jos nyt kuitenkin tuo kuivaimen liitos vuotaa, niin liitos auki,saattaa suhista hetken, jos ainetta on vielä kierrossa, uusi o-rengas paikoilleen (sellainen,joka kestää kylmäainetta) ja uusi kylmäaineen täyttö. kannattaisi varmaan samalla uusia tuo kuivain kokonaan o-renkaineen. kylmäaineen täyttö maksaa n. 100eur/kerta.
jos nyt kuitenkin tuo kuivaimen liitos vuotaa, niin liitos auki,saattaa suhista hetken, jos ainetta on vielä kierrossa, uusi o-rengas paikoilleen (sellainen,joka kestää kylmäainetta) ja uusi kylmäaineen täyttö. kannattaisi varmaan samalla uusia tuo kuivain kokonaan o-renkaineen. kylmäaineen täyttö maksaa n. 100eur/kerta.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Koti porsaan routaan ajaa.
Vihreä kylmäainevuoto
Tuo vuotopaikalla esiintyvä vihreä väri johtuu varmaankin siitä, että kylmäaineen täytöksen yhteydessä sinne sekaan on laitettu väriaine, vuotopaikkojen helppoa havaitsemista varten. Tuo väriaine näkyy normaalivalaistuksessakin mutta parhaiten sen näkyy ultraviolettivalossa, oikein hohtavana.
Tosiaan, O-rengastiivisteet siellä kuivain/suodatin-patruunan päissä on. Vuodon korjaamiseksi kannattanee tosiaan vaihtaa koko patruuna. Siinä tulee uudet tiivisteet mukana, muistaakseni (kannattaa varmistaa). Mutta ensin kannattaa tietysti kokeilla, ettei vaan ole mutteri löystynyt. Ja kenties mutterin varovainen löysääminen ja uusi kiristys voisi hieman nitkauttaa O-rengasta ja vuoto loppuisi. Ei maksa paljon, jos kokeilee.
Receiver Dryer pötkylän tehtävänä on suodattaa kylmäainekierrosta lika ja kosteus. Viimeksimainittua varten siellä sisällä on silica-suolaa. Ja tuo pötky pitää aina vaihtaa, jos järjestelmä on ollut "auki". Ennen kylmäainetäyttöä järjestelmään imetään tyhjö ja silloin sielä poistuu suurin osa kosteudesta. Loput sitten imeytyy tuohon kuivaimeen.
matsu
Tosiaan, O-rengastiivisteet siellä kuivain/suodatin-patruunan päissä on. Vuodon korjaamiseksi kannattanee tosiaan vaihtaa koko patruuna. Siinä tulee uudet tiivisteet mukana, muistaakseni (kannattaa varmistaa). Mutta ensin kannattaa tietysti kokeilla, ettei vaan ole mutteri löystynyt. Ja kenties mutterin varovainen löysääminen ja uusi kiristys voisi hieman nitkauttaa O-rengasta ja vuoto loppuisi. Ei maksa paljon, jos kokeilee.
Receiver Dryer pötkylän tehtävänä on suodattaa kylmäainekierrosta lika ja kosteus. Viimeksimainittua varten siellä sisällä on silica-suolaa. Ja tuo pötky pitää aina vaihtaa, jos järjestelmä on ollut "auki". Ennen kylmäainetäyttöä järjestelmään imetään tyhjö ja silloin sielä poistuu suurin osa kosteudesta. Loput sitten imeytyy tuohon kuivaimeen.
matsu
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
receiver/dryer
No niin minäkin ajattelin että sinne on laitettu sitä väriainetta. Ihan nöyrästi toimii ilmastointi eli kylmää piisaa. Pitää mennä tutkimaan hiukan tarkemmin pötkylää ja sitä mistä niitä tippoja silloin on tullut.