XJR-95 ja käyntiongelmat..

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Joo tuollainen tuli vaihdettua ja käyntiongelmia on vähän tullut autoon. Huomasin jo ostaessa että tyhjäkäynti on korkeahko 1000-1100 rpm. Autosta hullaantuneena uskoin myyjän selitykseen että vaijeri jumittaa.. Ajotietokone näyttää tasaista 17,1 l/100, vaikka nollaa näyttöä ja edes moottorijarrutuksessa (siis kun kaasun päästää alamäessä) kulutus näyttää 5-6 l/100!!
Aamulla saa sahata jonkin aikaa ennen kuin herää, muuten vetoa ja työntöä piisaa.
Bensa palaa ja teboilin kauppias vetää melkein lippaan nykyisin kun pihaan kurvaa, diesel mersulla ajessa ei edes huomaa.. :)
Mikähän vaivaa laitetta, onko hyviä arvauksi vai peräti tietoa??
opan
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 7:38 am
Paikkakunta: Loppi, Launonen

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja opan »

Moro
Itsellä X300:taa auttoi vähän, kun putsasin ilmaläpän ruiskusta ja voiteli hyvin. Askel moottorista on isot pojat puhuneet, mut en ole varma.
Opan
Loppi
Perheessä: X 300 vanden plas -95
XJ 6 series 3 -85
Rover 75 2.5 V6 2003
Ford Escort -69
Land Rover 88 series 3 -78
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Putsailisin ilmamassamittarin, ilmaläpän akselin ruiskurungosta, tyhjäkäynnin askelmoottorin ja etsisin mahdollisia imuilman vuotoja. Vai oisko ne tuossa ahdetussa puhalluksen vuotoja jos sopivaan väliin sattuisivat :lol: Ei vainen: ilmamassamittarin jälkeisiä vuotoja anyway etsisin. Ja pyrkisin lukemaan vähän Lambdojen dataa koneella jotta ovatko tolkussaan (ihan varalta) tai sitten päästölappua hakemaan kun sekin kertoisi jotain.

Lisäksi tarkistaisin että se ilmaläppä menee oikeasti kiinni kun kaasun löysää > virittäisin jopa tarvittaessa kuminauhaa tai jotakin vastaava palautusjousen avuksi sinne ruiskurungon päähän testimielessä.

Tuo läppä on ainakin omassa sillä tavalla "hauska" että moottorin ollessa sammuksissa se palautui likaisenakin hyvin mutta kun laittoi käyntiin ja piti vähän aikaa pikkukaasulla niin siihen meinasi jäädä. Putsailu ilmamassamittarin puhdistusaineella auttoi tuohon vaivaan.

Tippuuko kierrokset kohdilleen jos kaasupoljinta silleen nopeasti näpäyttää tai käsin auttaa konehuoneen puolelta kaasun tyhjäkäynnille?
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

Meikäkin on sitä mieltä, että erittäin todennäköinen syy korkeaan tyhjäkäyntiin on likainen läppäkotelo. Kyseessä on tyyppi ilmiö. Läppä ei pääse sulkeutumaan riittävän paljon.

Moottori huohottaa venttiilikopasta suoraan läppäkoteloon ja eihän siitä hyvä seuraa. Likaa ja pinttymää alkaa kertymään. Puhdistus on ahdetussa moottorissa hieman hankalaa. Mutta alakautta muovisen (vai onko se jotain kumisekoitusta?) läppäkoteloon tulevan väliputken pääsee irrottamaan. Meikäläisen autossa väliputken toinen klemmmari on laitettu sellaiseen asentoon, että sitä ei pääse aukaisemaan. Sen klemmarin joudun katkaisemaan ja korvaamaan uudella. Itse sumutin puhdistusainetta väliputken läpi, mutta se ei ole hyvä konsti. Parempi on päästä pyyhkimään kotelo puhtaaksi liuottimeen kastetulla kankaalla. Ei varmaankaan ole hyvä asia, jos liuotinta pääsee paljon akseliin ja sitä kauttaa edelleen asentotunnistin potikkaan.

Kokeilin itse myös lisäjousen asennusta läpän palautukseen. Vaikka apujousi ei ollut erityisen vahva, siitä seurasikin se, että läppä aukeni vain 60% !!! Hieman laiskalta tuntui Jagge, mutta yllättävän hyvin auto liikkui puolelllakin kaasulla :-) Varmaan pärjäsi ahtamattomalle moottorille :-)

Huohotuksen uudelleen reitittämiseen on saatavissa asennussarja. Siinä huohotusletkuun tulee öljyn keräin ja siitä öljy johdetaan öljyn mittatikun suojaputken (tulee sarjan mukana) kautta öljypohjaan. Tämä sarja käy yhtä lailla ahtamattomaan ja ahdettuun moottoriin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Kiitos vastauksista, miten tuonne läppäkoteloon parhaiten käsiksi pääsisi? Öljynsuodatinkin on juuri edessä..irroititteko sen ensin vai??
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

"Tippuuko kierrokset kohdilleen jos kaasupoljinta silleen nopeasti näpäyttää tai käsin auttaa konehuoneen puolelta kaasun tyhjäkäynnille"

Ei oikeastaan mtään vaikutusta.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

Läppäkoteloon pääsee X300 XJR:ssä käsiksi alakautta. Öljynsuodatin kannattaa ottaa irti.

Öljynsuodattimen yläpuolella näkyy musta haitariputki. Sen etupää on kiinni läppäkotelossa. Jos klemmarin kiristys ruuvi on tehtaalla jätetty oikeaan paikkaan (minulla ei ole), klemmarin saa irti katkaisematta. Sitten haitariputki irti ja läppäkotelon pääsee puhdistamaan. Puhdistus on varmaan hyvä tehdä liuottimeen kastetulla rätillä, jotta liuotinta ei pääse vääriin paikkoihin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
japa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: LAHTI

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja japa »

Joo,jos noiden putsaus hommien jälkeen ongelma jatkuu, niin itse vaihdoin kaasuläpänpotikan ja tyhjäkäyntimoottorin ,sen jälkeen Laatuvaunuun ja asetukset kohdalleen, Nyt on toiminut kuin junanvessa :lol: tyhjäkäynti n.700 rpm !!!
PS. laita Matsu kuvia ,jos vielä tallella ? Omani hukkasin jo johonkin bittigalaksiin...
BLACK XJR -96
Chrysler Windsor -62
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

En ole vielä päässyt purkamaan kaasukoteloa, mutta aloin miettiä vähän muutakin. Olisiko lämpötunnistin rikki ja antaisi kylmän koneen tietoa, siksi moottori kävisi liian kovalla tyhjäkäynnnillä ja rikkaalla? Pakoputkista tulee tyhjäkäynnillä "savua" ihan kuin rikkaasta seoksesta ja bensanhajuakin on.. Pelkäsin jo kansipahvin menneen kun pääsi flektin sulake palamaan ja lämmöt nousi punaselle ennen kuin tajusin tilanteen. Ei ainakaan painetta tee ja jäähdytinneste on normaalin vihreää , samoin öljy on normaalin väristä eikä lämmöt pumppaa vaan on tarkasti puolivälissä koneen lämmettyä.
Hihnan kiristin antaa ääntä, pitäis varmaan hihnat uusia kiristimineen ja eteen vakaajatangon kumit, kun kuopissa kolahtelee, ja ne tuntui olevan ainoita joista väljää löytyi..
Eli hommaa piisaa, saa nähdä mitä vielä syksyllä tehdään ja mitä jää keväälle..
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Muuten otatin vikakoodit autosta, no Boschin laitteesta ei tietenkään XJR kutoskoneista löytynyt, joten maillin puolesta lähin oli XJ6 -95-98.

Antoi vikakoodiksi jotakin moottorin käyntisäädintä tms.. joka ei ole arvojen puitteissa?

Kuulemma ainakin VAG:n tuotteissa antaa mitä erilaisimpia vikoja!?

Sinne meni 35€ eikä paljoa viisastuttu..

Koodit nollattiin vaikkei laitteen mukaan olisi edes tarvinnut.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

Käyntisäädin nimitys viittaa tyhjäkäynnin säätimeen, jota myös askelmoottoriksi tai stepper moottoriksi nimitetään. Jos siitä tulee vikakoodi, korkean tyhjäkäynnin syy löytynee sieltä.

Olisi kannattanut ottaa vikakoodin numero talteen. Tällä palstalla olisi kyllä selvinnyt, miten Jaguar itse on sen koodin nimennyt ja selittänyt.

Jäähdytin nesteen lämpöanturin toimivuus kannattaa ilman muuta tutkia, jos kulutus on normaalia suurempi. Jos anturi menee totaalisetsi rikki, siitäkin tulee kyllä vikakoodi.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Onnistuuko lämpöanturin toiminnan tarkastaminen kotikonstein? Kun anturin johdon irrottaa (sen joka on lämpömittarin anturin vieressä moottorin päällä) pian alkaa tyhjäkäynti nousta ja laskee takaisin liittimen kytkemällä. Onko autossa vain tuo jo mainittu anturi?

Askelmoottorin vika ei kai liian rikkaaseen seokseen vaikuta?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ohmimittarilla voi mitata anturin.

Korjaamokäsikirjan mukaan anturin vastus näyttäisi olevan 80 asteessa noin 300 ohmia. Vastaavasti 20 asteessa vastus on luokkaa 3000 ohmia eli 3 kilo-ohmia. Vastuksen tulee muuttua koko lailla lineaarisesti lämpötilan muuttuessa.

Tuosta voi päätellä, että kun ehjän anturin johdon ottaa irti, moottori luulee olevansa jääkylmä ja rikastaa seosta. Uhalla rikkaalla seoksella moottorin tyhjäkäynti laskee.

Tyhjäkäyntimootori ei vaikuta seoksen rikkauteen.

Lamda eli happianturin vikaantuminen tai "kuluminen" johtaa yleensä rikkaaseen seokseen. Ikävä kyllä, oman kokemukseni mukaan X300 Jaguar ei anna vikakoodia, vaikka lambdat olisivat vialla ja seos niin ollen uhalla rikkaalla. Lambdojen elinikä X300 XJR Jaggessa taitaa olla noin 150 tkm.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

Korjaus: Vastus muuttuu eksponentiaalisesti lämpötilan funktiona.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Joo vastus oli juuri tuota mitattuani niin kuumana kuin kylmänäkin. Joten vika ei liene lämpöanturissa.
Lambda(t) voi siis hyvinkin olla viallisia, niitä ei kotona päässe testaamaan vai..?
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Vika korjautui, mutta vain seuraavaan käynnistykseen asti. Tyhjäkäynti oli nätisti 700-750/rmp.
kunnes starttasin uudelleen ja taas nousi 1100-1200 /rmp.

Mitä tein? Irrotin konehuoneen oikean puolen sulakkeista ensin F14, sen takana on lambdan lämmitys ja tyhjäkäynti moottori. Ei mitään vaikutusta. Sitten sulakkeen F6 ,ECM ja käänsin virran päälle ensin ilman sulakkeita ja sitten sulakkeet kiinni ja johan tapahtui auto kävi nöyrästi tyhjäkäyntiä, siis sinne seuraavaan starttiin asti.

Eli vika ei liene läppäkotelossa vaan viittaa tyhjäkäynti moottoriin, tai sen vialliseen säätöön??
Tälläinen ohje löytyi myös tyhjäkäynnin säätöön.
http://www.jagweb.com/aj6eng/fault_codes.php
X300 on ainakin mainittuna, toimiikohan XJR:ssä?

Miksi F14 sulakkeen irroitus ei vaikuta auton käyntiin mitenkään? Eikö tyhjäkäynti moottorin pitäisi tällöin palautua jotenkin perustilaan?? Eikö lambdan lämmityksen pois kytkeminen vaikuta mihinkään, sytytä moottorin häiriövaloa tms..?

Ps. Tekstissä mainitaan "via air by pass adjuster" mistä tuo säätö löytyy?
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

ECM eli engine management system, mitä se tarkalleen johtaa, onko tietoa? Ainakin vaikuttaa tyhjäkäyntiin!
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

ECM (monesti nimeltään ECU tai älylaatikko) ohjaa koko moottorin toimintaa eli ruiskutettavan polttoaineen määrää ja myös sytytyksen ajoitusta ja myös tyhjäkäyntiä. Tuo älylaatikko saa tietoa eri antureilta ja ohjaa moottoria sen mukaisesti. Yksi anturi on kampiakselin asentotunnistin anturi. Siitä saadaan asento ja nopeustieto eli kierrosluku. Tyhjäkäynti tilanteessa älylaatikko ohjaa tyhjäkäyntimoottoria (lisäilman anto) siten, että tyhjäkäynnillä on oikea kierrosluku.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Joo näin vähän ajattelinkin. Tuo sulake siis ymmärtääkseni palauttaa moottorin jotenkin perustilaan, josta alkaa taas säätämään sitä uudelleen. Mitä siis yritän sanoa joutokäynti ongelmaan, tyhjäkäyntihän laskee normaaliin ( tai jopa sen alle) sulakkeen poistamalla, mutta palaa takaisin esim. uudelleen käynnistäessä. Voitaneen siis vetää johtopäätös että liiankorkeaan tyhjäkäyntiin ei ole syynä itse kaasuläppäkotelo vaan luultavasti vialinen tyhjäkäynti moottori, vaiko potentiometri?? Tyhjäkäyntimoottorihan kuitenkin välillä palautuu alkuperäiseen tilaan, mikä sen siitä virtaakatkaistessa muuttaa suuremmaksi on arvoitus.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ennen kuin vaihtaa tyhjäkäyntimoottorin ja kasuläpän asentotuinnistin potentiometrin, kannattaisi ehkä suorittaa Jaguarin diagnoosilaitteella edellisten kalibrointi. Eli älylaatikolle kerrotaan, että siellä olisi ikään kuin uudet osat. Jos ei tuolla tule kuntoon, sitten voisi vaihtaa nuo osat. Sen jälkeen pitää kyllä tehdä em. kalibrointi uudestaan.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR-95 ja käyntiongelmat..

Viesti Kirjoittaja tms »

Tuossa ylempänä ongin tuollaisen ohjeen, pitäsi sopia ainakin perus X300 mailliin..
http://www.jagweb.com/aj6eng/fault_codes.php
Siinä mainittiin "via air bypass adjuster" mitenhän löytynee XJR:stä??

Muuten taas yksi ihmejuttu.. annoin auton rullata vapaalla n.50km/h vauhdista ja tyhjäkäyti alkoi itsestään kasvaa melkein 3000 /rpm asti ja kun auton pysäytti palautui käynti 1100rpm tämä tapahtui siis täysin kaasupolkimeen koskematta.
Ja huom! Autossa ei ole cruisea, eikä koskaan ole ollutkaan.

Ei enää järki riitä :x :x
Vastaa Viestiin