Puslien vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
bigcat
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 24, 2011 3:42 pm

Puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja bigcat »

Mitä mieltä olette veljet ( ja siskot ) , onnistuuko S-typen taka alatukivarren ulompien puslien vaihto kotioloissa ? Varusteina autokatos , hallitunkki , normaalit käsityökalut ( hylsysarjat , vasarat , moskat yms. ) . Ei prässiä , eikä ulosvetäjiä .
S-type 2,7 Twin Turbo D -04
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Vaihdoin tänään 2006 malliseen takapyörän laakerin ja silmäilin samalla tuota puslaa. Käytännössä se on samanlainen " narinahela " kuin Opelissa, Mersussa, Saabissa ja varmaankin monessa monessa muussa autossa. Ehkä vähän isompi halkaisija. Kun työkaluihin lisätään rautasaha sen saa varmaankin parkkipaikalla pois, mutta lekalla uutta ei saa ehjänä paikoilleen. Löytyy aika edullisia käsityökaluja noiden helojen purkuun ja asennukseen, mutta kannattaako yksien puslien takia moiseen investoida? Työkalu tehdään myös sopivista holkeista, hylsyistä kierretangon pätkstä ja muutamasta prikasta ja mutterista. Mutta kellä on ulkohalkasialtaan n. 48 mm hylsy pakissa? Jos mökkinaapurina on sorvariseppo, niin sehän pyöräyttää nopeasti sopivat holkit, mutta silloinkin ollaan se Kossupullo velkaa. Eli joku työkalu tarvitaan asennukseen. Jos kuitenkin päätät yrittää ja tehdä lisää tilaa purkamalla pyöränripustuksen, niin on kerrottava että tän päivän yksilössä oli vetonivelen spoorit jysähtänyt niin kovaa kiinni napaan että se vaati ison ulosvetäjän ja pitkän varren ennen kuin liitos antoi periksi. Ja oli tosi kiinni koko matkalta. En ole ikinä kokenut vastaavaa. Etulevyjä on kolmea eri kokoa ja tässä autossa on ne isoimmat. Takalevyistä en tiedä, mutta narinahelan pultti ei tule ulos ilman että jarrulevy on poistettu. Ottaa liian paljon kiinni levyyn. Eli jarrut on purettava. Nopeimmin sen tietysti tekee siten että ajaa pultin poikki ja asennusvaiheessa laittaa uuden pultin toisinpäin. Se edellyttää tietysti uuden pultin hankintaa ajoissa, sillä pultti on 10.9 ja siten muotoiltu ettei Tarjoustalon pultit käy. (Jos ollaan tarkkoja).
Sulla on ilmeisesti uudet puslat, niin mun ehdotus on että käyt jollain korjaamolla - ei missään nimessä tarvitse olla merrki - tai vastaava liike ja näytät helan ja sanot että tää ois saatava paikoilleen. He näkevät heti onko heillä sopiva työkalu. Pyöreesti aikaa menee korjaamolla noin tunti, sillä tukivarttahan ei pureta autosta pois vaan uusi pusla prässätään siinä nosturilla paikoilleen. Mut tietysti kun harrastaa - ei rahalla, ajalla tai tuskan tuottamilla hikipisaroilla ole mitään merkitystä. Tää on itsekin koettu monen monta kertaa.
i
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Coupe kirjoitti: Mut tietysti kun harrastaa - ei rahalla, ajalla tai tuskan tuottamilla hikipisaroilla ole mitään merkitystä. Tää on itsekin koettu monen monta kertaa.

Erittäin hyvin ilmaistu !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja dida »

Ja kuten todettu muuallakin tällä palstalla, kannattaa selvittää kunkin korjaamon työaika ennen auton vientiä. Itsellä meni XK:n etupään joustintuen puslan vaihtoon 45 minuuttia, kun valtuutettu huolto kertoi ajaksi 3 tuntia. Vaati myös tuon reilu nelikymppisen hylsyn, maksoi Biltemassa alle kympin.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys!
Kaikkien puslien vaihto mukaanlukien iskarien kumit maksaisi esim Jag-Cornerissa n 1200 euroa ja siihen 700€ osat power flexiltä itse tilattuna joten jos itse tekee niin säästää hiukan työssä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin