Laatuaikaa autotallissa.
Laatuaikaa autotallissa.
Tänne voi jokainen kertoo mitä on autostaan korjaillu. Vinkit ja niksit tervetulleita myös.
Tänään vaihdoin omaan x300 oikean etupyörän laakerin. Oli pitänyt 2 viikkoa pientä kahinaa ja heilutellessa tuntui selvä välys.
Aattelin et nopee juttuhan toi on, mutta niin vaan meni 2 1/2 tuntia sen kanssa tapellessa.
Nyt on voittajafiilis ja auto kulkee taas hiljasesti
Seuraavana oliskin vuorossa etupään kaikki pallonivelet ja raidetangon päät sekä puslat. Ei paha
Tänään vaihdoin omaan x300 oikean etupyörän laakerin. Oli pitänyt 2 viikkoa pientä kahinaa ja heilutellessa tuntui selvä välys.
Aattelin et nopee juttuhan toi on, mutta niin vaan meni 2 1/2 tuntia sen kanssa tapellessa.
Nyt on voittajafiilis ja auto kulkee taas hiljasesti
Seuraavana oliskin vuorossa etupään kaikki pallonivelet ja raidetangon päät sekä puslat. Ei paha
Janne. R
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Morjensta !
Minulla ei ole tallia ja tusaan pihalla. Viimeisin projekti on takalasin nostin. Klassinen tyyppiva alkupään S typeissä.
Tyttären kanssa kauppareissulla ikkunat auki huristeltiin ja nostettaessa ikkunoita ylös kuului aika kova pamaus takaa ja ikkuna ei enää liikkunut ylös. Käsipelillä ikkunan sai nostettua ylös eli löysä ikkuna.
Ovipaneeli irti ja ikkunan nostin pois ja vika selvisi. Vaijeri oli korkannut irti muovisesta sijastaan. Eli muovi oli ilmeisesti hapertunut riittävästi ja rasituksessa meni rikki epäilen.
Uusi osa tilaukseen britishparts.co.uk ja hinta 42£. Moottoria ei tarvitse ostaa koska se toimi. Ainoastaan tuo lasin nostintorni tuli tilaukseen. Jos hommaan käy niin selviää perus työkaluilla ja hylsysarjalla ja kannattaa googlettaa esim "jaguar s type door panel removal" tai "jaguar s type window regulator change/removal" jotta saa apua asiaan.
Ainoa hankalampi asia oli ikkunan irroittaminen lasinnostimesta. Lasissa on alhaalla reikä jossa on holkki. Holkki pitää vaan lyödä pois siten että holkin sisällä oleva pienempi holkki lyödään esim ruuvimeisselillä irti ensin ja ulompi holkki irtoaa tällöin. Nyt vielä odottelen nostinta saapuvaksi jotta saisin asennuksen tehtyä loppuun.
Minulla ei ole tallia ja tusaan pihalla. Viimeisin projekti on takalasin nostin. Klassinen tyyppiva alkupään S typeissä.
Tyttären kanssa kauppareissulla ikkunat auki huristeltiin ja nostettaessa ikkunoita ylös kuului aika kova pamaus takaa ja ikkuna ei enää liikkunut ylös. Käsipelillä ikkunan sai nostettua ylös eli löysä ikkuna.
Ovipaneeli irti ja ikkunan nostin pois ja vika selvisi. Vaijeri oli korkannut irti muovisesta sijastaan. Eli muovi oli ilmeisesti hapertunut riittävästi ja rasituksessa meni rikki epäilen.
Uusi osa tilaukseen britishparts.co.uk ja hinta 42£. Moottoria ei tarvitse ostaa koska se toimi. Ainoastaan tuo lasin nostintorni tuli tilaukseen. Jos hommaan käy niin selviää perus työkaluilla ja hylsysarjalla ja kannattaa googlettaa esim "jaguar s type door panel removal" tai "jaguar s type window regulator change/removal" jotta saa apua asiaan.
Ainoa hankalampi asia oli ikkunan irroittaminen lasinnostimesta. Lasissa on alhaalla reikä jossa on holkki. Holkki pitää vaan lyödä pois siten että holkin sisällä oleva pienempi holkki lyödään esim ruuvimeisselillä irti ensin ja ulompi holkki irtoaa tällöin. Nyt vielä odottelen nostinta saapuvaksi jotta saisin asennuksen tehtyä loppuun.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Minulla on edessä kasin alapallon vaihto. Miksi näin:
Vaihdatin pallon metallipajassa, jossa oli mm passeli prässi, jolla vanha tuli hyvin pois. Uusi oli tarvikenivel ja aavistuksen väljä tukivarren reikään. Tämähän yleensä hoidetaan laittamalla sopivat pellinpalat väliin (pallo ei pääse hyppäämään pois), mutta paja halusi tehdä hyvän työn. Sorvasivat pallosta hieman pois ja tekivät ympärille holkin, hyvä ratkaisu.
Mutta sorvatessa metalli lämpiää, eivätkä hoksanneet, että pallon sisällä on muoviosia ja niinpä pallo oli aika herkkäliikkeinen heti alkuunsa. Meni kuitenkin kolmesti läpi katsastuksesta, mutta nyt katsastusmies totesi, että siinä on pystyvälystä aika reilusti ja kehotti vaihtamaan. Välystä olikin noin 5 mm.
Joten tarinan opetus on, että sorvaillessa pitää myös miettiä tuo lämmönmuodostus.
Ja kissaeläimen tapaan minäkin käytän pohjolan liikenteen tallia.
Vaihdatin pallon metallipajassa, jossa oli mm passeli prässi, jolla vanha tuli hyvin pois. Uusi oli tarvikenivel ja aavistuksen väljä tukivarren reikään. Tämähän yleensä hoidetaan laittamalla sopivat pellinpalat väliin (pallo ei pääse hyppäämään pois), mutta paja halusi tehdä hyvän työn. Sorvasivat pallosta hieman pois ja tekivät ympärille holkin, hyvä ratkaisu.
Mutta sorvatessa metalli lämpiää, eivätkä hoksanneet, että pallon sisällä on muoviosia ja niinpä pallo oli aika herkkäliikkeinen heti alkuunsa. Meni kuitenkin kolmesti läpi katsastuksesta, mutta nyt katsastusmies totesi, että siinä on pystyvälystä aika reilusti ja kehotti vaihtamaan. Välystä olikin noin 5 mm.
Joten tarinan opetus on, että sorvaillessa pitää myös miettiä tuo lämmönmuodostus.
Ja kissaeläimen tapaan minäkin käytän pohjolan liikenteen tallia.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Hiekkapihan karua kertomaa.
Takalaakerin vaihto pelkääjän puolelle. Räjäytyskuvat käytössä, mutta.........
Tieto ja taito puuttui, mutta intoa paljon
Vinkki 1 ABS anturi kannattaa ottaa ekana irti ja ehjänä (liotus irrotus aineilla), harjoitus maksaa noin 300€ kerta (suomessa anturin hinta noin 600€).
Vinkki 2 käsijarru vaijeri kokoamisessa oikeaan aikaan paikalleen, ettei tartte tehdä kahta kertaa kuten hiekkapihan sankari
vinkki 3 oikeat kireydet pulteille.
Mutta toimi lopulta.
Takalaakerin vaihto pelkääjän puolelle. Räjäytyskuvat käytössä, mutta.........
Tieto ja taito puuttui, mutta intoa paljon
Vinkki 1 ABS anturi kannattaa ottaa ekana irti ja ehjänä (liotus irrotus aineilla), harjoitus maksaa noin 300€ kerta (suomessa anturin hinta noin 600€).
Vinkki 2 käsijarru vaijeri kokoamisessa oikeaan aikaan paikalleen, ettei tartte tehdä kahta kertaa kuten hiekkapihan sankari
vinkki 3 oikeat kireydet pulteille.
Mutta toimi lopulta.
Opan
Loppi
Perheessä: X 300 vanden plas -95
XJ 6 series 3 -85
Rover 75 2.5 V6 2003
Ford Escort -69
Land Rover 88 series 3 -78
Loppi
Perheessä: X 300 vanden plas -95
XJ 6 series 3 -85
Rover 75 2.5 V6 2003
Ford Escort -69
Land Rover 88 series 3 -78
Re: Laatuaikaa autotallissa.
XK8 pyöränlaakerin laakerinvaihto vasemmalle eteen tänään ja huomenna...
Kaikki meni kuin elokuvissa raidetangon ja ylemmän tukivarren irroituksen suhteen, mutta alempi pallonivel aiheutti parin tunnin työt ja ajelut ... Yksi HD - luokan työkalu #rajähti# palasiksi ja uusi Extra HHHHHHHD piti käydä hakemassa ennen kuin arvoisa nivel suostui antautumaan
Nyt käsissä paikallisen ADHD - korjaamon kunnostama napa ja huomenna ajoon?
Kaikki meni kuin elokuvissa raidetangon ja ylemmän tukivarren irroituksen suhteen, mutta alempi pallonivel aiheutti parin tunnin työt ja ajelut ... Yksi HD - luokan työkalu #rajähti# palasiksi ja uusi Extra HHHHHHHD piti käydä hakemassa ennen kuin arvoisa nivel suostui antautumaan
Nyt käsissä paikallisen ADHD - korjaamon kunnostama napa ja huomenna ajoon?
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Terve !
Tänään vaihdoin taakse rikkoutuneen ikkunan-nostimen tilalle uuden toimivan.
Oven verhoilu irti varoen. Sähköliittimen irroitus ohjaimesta,kaiuttimesta sekä itse nostimen moottorista.
Itsevikkunan nostin on kiinni kolmella mutterilla. Ikkunan irroittaminen nostimesta oli vaikein koska ikkunassa on reikä johon nostin ankkuroidaan kahdella sisäkkäisellä holkilla. Sisempi holkki pitää lyödä irti esim ruuvimeisselillä pienestä ovessa olevasta reijästä joka on sitä varten suunniteltu. Nostin moottoreineen tulee ulos isommasta reijästä oikeassa asennossa.
Muovinen vaijerin pidin oli rikki ja päädyin tilaamaan uuden britishpartsilta.
Moottori uuteen kiinni ja asentaminen päinvastaisesti pl että holkit kannattaa laittaa lasiin ennen ja työntää lasi holkkeineen nostimen leukojen väliin. Toimi testattaessa moitteetta. Ikkunan väliin kannattaa laittaa vaikka silikonia kitkaa pienentämään jolloin moottori ja nostimen rakenteet pääsevät helpommalla.
Tämä on aika perusvika ja odotellaan muiden kolmen ikkunan rikkoontumista jatkossa....
Tänään vaihdoin taakse rikkoutuneen ikkunan-nostimen tilalle uuden toimivan.
Oven verhoilu irti varoen. Sähköliittimen irroitus ohjaimesta,kaiuttimesta sekä itse nostimen moottorista.
Itsevikkunan nostin on kiinni kolmella mutterilla. Ikkunan irroittaminen nostimesta oli vaikein koska ikkunassa on reikä johon nostin ankkuroidaan kahdella sisäkkäisellä holkilla. Sisempi holkki pitää lyödä irti esim ruuvimeisselillä pienestä ovessa olevasta reijästä joka on sitä varten suunniteltu. Nostin moottoreineen tulee ulos isommasta reijästä oikeassa asennossa.
Muovinen vaijerin pidin oli rikki ja päädyin tilaamaan uuden britishpartsilta.
Moottori uuteen kiinni ja asentaminen päinvastaisesti pl että holkit kannattaa laittaa lasiin ennen ja työntää lasi holkkeineen nostimen leukojen väliin. Toimi testattaessa moitteetta. Ikkunan väliin kannattaa laittaa vaikka silikonia kitkaa pienentämään jolloin moottori ja nostimen rakenteet pääsevät helpommalla.
Tämä on aika perusvika ja odotellaan muiden kolmen ikkunan rikkoontumista jatkossa....
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Pajana kahden auton katos, jossa pituus on aivan liian nafti. Tällöin auton laittaminen on kuin veneily, että sitä voi suorittaa vain avovesikaudella.
Tämän kauden saldoa: takajarrupalat herkistelty, vaihdettu konepellin salpojen vaijeri, pissapojan pumppu uusittu, perusöljynvaihto moottoriin, yritys herkistellä sivupeiliä kääntymään (ei tahdo edelleenkään kääntyä), vahausta, virranjakajan kansi (vanha olikin jo halki useasta kohtaa) ja pyörijä, keskuskuslukituksen kauko-ohjaus ja alkuperäinen varashälytin herätetty henkiin. Viimeisenä muttei vähäisimpänä on toista vuotta kestänyt selvitys peruutusvalojen toimimattomuudesta. Lähes kaikki sähkön reitillä ollut on käyty läpi muutamaan kertaan ja lopulta vaihdettu vaihteiston rotary switch.
Teettettynä työnä on laitettu keväällä ilmastointiin lähes kilo ainetta.
Edelleen seurattavaa, lataako auton laturi tarpeeksi vai miksi lataus jännite tippuu reiluun 13 V jo lyhyenkin ajon jälkeen?
Tämän kauden saldoa: takajarrupalat herkistelty, vaihdettu konepellin salpojen vaijeri, pissapojan pumppu uusittu, perusöljynvaihto moottoriin, yritys herkistellä sivupeiliä kääntymään (ei tahdo edelleenkään kääntyä), vahausta, virranjakajan kansi (vanha olikin jo halki useasta kohtaa) ja pyörijä, keskuskuslukituksen kauko-ohjaus ja alkuperäinen varashälytin herätetty henkiin. Viimeisenä muttei vähäisimpänä on toista vuotta kestänyt selvitys peruutusvalojen toimimattomuudesta. Lähes kaikki sähkön reitillä ollut on käyty läpi muutamaan kertaan ja lopulta vaihdettu vaihteiston rotary switch.
Teettettynä työnä on laitettu keväällä ilmastointiin lähes kilo ainetta.
Edelleen seurattavaa, lataako auton laturi tarpeeksi vai miksi lataus jännite tippuu reiluun 13 V jo lyhyenkin ajon jälkeen?
XJS 4.0 Coupe -93
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Hei
Tässä uusi harrastaja joka aloitti harrastuksen korjaamisella, eihän se muuten harrastamista olisikaan.
- jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, EBC Mamasanilta
- egr tulpattu ja imusarja puhdistettu
- kaikki suodattimet ja öljyt vaihdettu, Magnatec 5w-30 A1 Opieililta
- kuskin puolen peilin lasi vaihdettu
- etukuraläpät tilattu, loppuviikosta paikoilleen
- penkit ja verhoilut pesetetty ammattilaisella
Oma talli 22 m2 käyttöautolle, rakenteille isompi harratetalli harrasteautolle. Varusteiksi saksinosturi, prässi ym. normaalit korjaamon välineet, valmistunee jouluksi Saatan vuokrata tilaa muillekin pieniin huoltoihin ja korjauksiin.
Tässä uusi harrastaja joka aloitti harrastuksen korjaamisella, eihän se muuten harrastamista olisikaan.
- jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, EBC Mamasanilta
- egr tulpattu ja imusarja puhdistettu
- kaikki suodattimet ja öljyt vaihdettu, Magnatec 5w-30 A1 Opieililta
- kuskin puolen peilin lasi vaihdettu
- etukuraläpät tilattu, loppuviikosta paikoilleen
- penkit ja verhoilut pesetetty ammattilaisella
Oma talli 22 m2 käyttöautolle, rakenteille isompi harratetalli harrasteautolle. Varusteiksi saksinosturi, prässi ym. normaalit korjaamon välineet, valmistunee jouluksi Saatan vuokrata tilaa muillekin pieniin huoltoihin ja korjauksiin.
Cls 320 Cdi
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Morjensta !
Eilen illalla aloitin tulppien ja puolien vaihdon helpommalle puolelle.
Tulppina noita kaupittelemiani Denso IK16 iridiumeja ja pyolina myöskin kaupittelemiani AIP elektronics performance tarvikkeet. Helpompi puoli tässä autossa auton edestä katsottuna vasen koska siinä ei tarvitse oikeastaan itse kohteeseen pääsyä irroittaa kuin moottorin ilmanottoputki. Toisella puolella purettavaa onkin vähän enempi. Tänään varmaan vaihtuu toinen puoli.
Ei ollut vielä ongelmia tulppien tai puolien kanssa mutta kun ei ollut tietoa vaihdosta niin vaihdan siksi nyt.
Eri foorumeiden dynotestien perusteella ero perus kuparitulppien ja iridiumeiden välillä on hiukan eroa eli yleensä 1-3hv paremman syttymisen seurauksena joten siksi menee iridiumit sisään ja onhan ne jaguarin laatikossakin myytävät Iridiumit joten miksi laittaa eri tulppia toisaalta.
Mukavaa puuhastelua !
Tänään siis oli vuorossa se vaikeampi puoli ja oikeasaan ei sekään nyt kohtuuttoman vaikea ole mutta johtoja yms pitää irroitella edestä jotta pääsee itse kohteeseen. Todellinen haaste on oikeastaan taaimmainen sytytystulppa jos ei ole kunnolla nivellettyä tulppa-avainta jolla pääsee avaamaan sen. Reikä kun on kivasti korin alla ja sinne ei saa kuin vähintään kahdesta kohtaa nivelletyllä avaimella yms lyhyellä pienikahvaisella avaimella. itse sain perusavaimen sinne mutta sitä ei voi pyörittää kun otaa runkoon kiinni. Onneksi oli myös kahdsta kohtaa nivelletty ja hankaluus irtosi ja uusi meni sisään.
Kädet oli likaiset homman jälkeen eli onnistunut raplailu mielestäni.
Eilen illalla aloitin tulppien ja puolien vaihdon helpommalle puolelle.
Tulppina noita kaupittelemiani Denso IK16 iridiumeja ja pyolina myöskin kaupittelemiani AIP elektronics performance tarvikkeet. Helpompi puoli tässä autossa auton edestä katsottuna vasen koska siinä ei tarvitse oikeastaan itse kohteeseen pääsyä irroittaa kuin moottorin ilmanottoputki. Toisella puolella purettavaa onkin vähän enempi. Tänään varmaan vaihtuu toinen puoli.
Ei ollut vielä ongelmia tulppien tai puolien kanssa mutta kun ei ollut tietoa vaihdosta niin vaihdan siksi nyt.
Eri foorumeiden dynotestien perusteella ero perus kuparitulppien ja iridiumeiden välillä on hiukan eroa eli yleensä 1-3hv paremman syttymisen seurauksena joten siksi menee iridiumit sisään ja onhan ne jaguarin laatikossakin myytävät Iridiumit joten miksi laittaa eri tulppia toisaalta.
Mukavaa puuhastelua !
Tänään siis oli vuorossa se vaikeampi puoli ja oikeasaan ei sekään nyt kohtuuttoman vaikea ole mutta johtoja yms pitää irroitella edestä jotta pääsee itse kohteeseen. Todellinen haaste on oikeastaan taaimmainen sytytystulppa jos ei ole kunnolla nivellettyä tulppa-avainta jolla pääsee avaamaan sen. Reikä kun on kivasti korin alla ja sinne ei saa kuin vähintään kahdesta kohtaa nivelletyllä avaimella yms lyhyellä pienikahvaisella avaimella. itse sain perusavaimen sinne mutta sitä ei voi pyörittää kun otaa runkoon kiinni. Onneksi oli myös kahdsta kohtaa nivelletty ja hankaluus irtosi ja uusi meni sisään.
Kädet oli likaiset homman jälkeen eli onnistunut raplailu mielestäni.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ti Elo 20, 2013 8:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Itsellä ei ole autotallia, joten vietin hieman laatuaikaa parkkipaikalla. Korjasin apukuskin puoleisen peilin sähkösäädön (ylös-alas suunnan hammastanko oli poissa sijoiltaan) sekä vaihdoin raitisilmansuodattimen. Lisäksi töpöttelin hieman maalia yhteen isompaan kiveniskeymään konepellin etunurkassa, pitää seuraavaksi hinkata sitä sopivasti hiovalla vahalla ja parin lisämaalikerroksen jälkeen laittaa lakat. Yhden vastaavan olen jo verrattain menestyksekkäästi korjannut, tosin lievä sävyero erottuu joistakin kulmista tarkastellessa. Ainoa jäljellä oleva vika autossa on tietääkseni apukuskin penkin sähkösäätö ylös-alas, mutta se ei ole hirvittävän olennainen ominaisuus ja uudet sähkömoottorit sinne alle maksaisivat ilmeisesti yli 300€. Jääkööt kummittelemaan...
Itseäni osaavammat hoitavat sitten isommat määräaikaishuollon syyskuun alkupuolella, samalla paikoilleen menevät EBC:n keraamiset RedStuff-jarrupalat. Vähemmän jarrupölyn ohella niillä on huikeasti suurempi kestoikä, joten oletettavasti ne maksavat itsensä takaisin joko pikkuhiljaa tai kertaheitolla (:D).
Viikkoa myöhemmin ohjelmassa on höyrypesu (ulko+sisä+moottori), kovavaha sekä otsonointi (jolle ei ole mitään tarvetta, mutta kuuluu pakettiin). Moottoripesu hieman ahdistaa, mutta pesula sanoi että höyry on turvallinen pesumenetelmä (koska vettä on määrällisesti hyvin vähän ja sähköt kuulemma suojataan) sekä että heillä on tietenkin vakuutus vahinkojen varalle.
Itseäni osaavammat hoitavat sitten isommat määräaikaishuollon syyskuun alkupuolella, samalla paikoilleen menevät EBC:n keraamiset RedStuff-jarrupalat. Vähemmän jarrupölyn ohella niillä on huikeasti suurempi kestoikä, joten oletettavasti ne maksavat itsensä takaisin joko pikkuhiljaa tai kertaheitolla (:D).
Viikkoa myöhemmin ohjelmassa on höyrypesu (ulko+sisä+moottori), kovavaha sekä otsonointi (jolle ei ole mitään tarvetta, mutta kuuluu pakettiin). Moottoripesu hieman ahdistaa, mutta pesula sanoi että höyry on turvallinen pesumenetelmä (koska vettä on määrällisesti hyvin vähän ja sähköt kuulemma suojataan) sekä että heillä on tietenkin vakuutus vahinkojen varalle.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Terve !
Juu itsekkin ajattelin laittaa seuraavassa laitossa EBC jarrut joko nuo punaiset tai jotkut muut vastaavat. Kerro kuinka toimivat ja pölyävät niin itsekkin tietää pölyarvon-kiitos.
Tänään siistin konehuonetta pyyhkimällä meguiarin engine cleanilla ja engine dressingilla joka antaa tällaisen rasvaisen kalvon suojaamaan pintaa. Laita toki kuva höyrystetystä konehuoneesta.
Juu itsekkin ajattelin laittaa seuraavassa laitossa EBC jarrut joko nuo punaiset tai jotkut muut vastaavat. Kerro kuinka toimivat ja pölyävät niin itsekkin tietää pölyarvon-kiitos.
Tänään siistin konehuonetta pyyhkimällä meguiarin engine cleanilla ja engine dressingilla joka antaa tällaisen rasvaisen kalvon suojaamaan pintaa. Laita toki kuva höyrystetystä konehuoneesta.
- Liitteet
-
- 2013-08-24 18.36.16-2.jpg (73.11 KiB) Katsottu 10694 kertaa
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Tulipahan vaihdettua poskilaakerit perään kun pieni ulina ja epämääräinen ääni on ottanut pattiin jo viime kesästä saakka.Mutta nyt on asia kunnossa.Olipahan laipan pultit tiukassa ja Torx pultit myös toisellapuolella.Osat maksoi n 130E British Partsista.Nyt nukuttaa taas yöllä hyvin.Laakereissa ei ollut väljyyttä juuri mitään mutta aivan kuin olisivat käyneet kuumana(palaneet)voitelun puutteesta.
Vielä myymättä Bulp Failure moduli LNA 2245 AB. Hinta 40E.
Tepi
Vielä myymättä Bulp Failure moduli LNA 2245 AB. Hinta 40E.
Tepi
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Avoautoilukausi loppui minun osaltani eilen ja alapallo on nyt vaihdettu. Olisi muuten simppeli homma, mutta tukivarren ulomman pään viiste hankaloittaa uuden nivelen paikalleenlaittoa prässillä aikalailla. Vanha pullahtaa kyllä pois ihan kivasti. Siihen voisi joku miettiä simppelin työkalun. Vai onko jollain jo valmiina joku näppärä keino?
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Laatuaikaa autotallissa.
[quote="tepukka"]Tulipahan vaihdettua poskilaakerit perään kun pieni ulina ja epämääräinen ääni on ottanut pattiin jo viime kesästä saakka.Mutta nyt on asia kunnossa.Olipahan laipan pultit tiukassa ja Torx pultit myös toisellapuolella.Osat maksoi n 130E British Partsista.Nyt nukuttaa taas yöllä hyvin.Laakereissa ei ollut väljyyttä juuri mitään mutta aivan kuin olisivat käyneet kuumana(palaneet)voitelun puutteesta.
Tepi[/quote]
Peräremontti olisi suunnitelmissa itsellänikin. Itselläni luulen olevan äänilähteen pinionin laakerissa, koska kaasutus nostaa äänen esille ja löysäys häivyttää. Mutta kun perä otetaan auki, niin samaan konkurssiin kannattanee päivittää myös muuta sisältä, kuten kaikki stefat. Tepukka, mitä muuta vaihdoit poskilaakerien lisäksi? Poskilaakerithan ovat vetoakselin sisimmät laakerit, eivät akselitumpissa olevat laakerit (2 kpl:tta). Vanhemmassa ketjussa äänilähteenä olivat puolestaan akselitumpin laakerit. Tällä viikolla saamassani peränkunnostustarjouksessa ei oltu huomioitu näitä mitenkään. Onko tyhmyyttä jättää kyseiset laakerit vaihtamatta, ovatko ne kestävää lajia?
Mikä osa on "Oil weir baffle", joka tulee poskilaakerin viereen ?
Tepi[/quote]
Peräremontti olisi suunnitelmissa itsellänikin. Itselläni luulen olevan äänilähteen pinionin laakerissa, koska kaasutus nostaa äänen esille ja löysäys häivyttää. Mutta kun perä otetaan auki, niin samaan konkurssiin kannattanee päivittää myös muuta sisältä, kuten kaikki stefat. Tepukka, mitä muuta vaihdoit poskilaakerien lisäksi? Poskilaakerithan ovat vetoakselin sisimmät laakerit, eivät akselitumpissa olevat laakerit (2 kpl:tta). Vanhemmassa ketjussa äänilähteenä olivat puolestaan akselitumpin laakerit. Tällä viikolla saamassani peränkunnostustarjouksessa ei oltu huomioitu näitä mitenkään. Onko tyhmyyttä jättää kyseiset laakerit vaihtamatta, ovatko ne kestävää lajia?
Mikä osa on "Oil weir baffle", joka tulee poskilaakerin viereen ?
XJS 4.0 Coupe -93
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Terve!
Minä vaihdoin ne akselin pätkiin tulevat laakerit ja stefat O-renkaat ja tietysti krymppi helat.Elikkä kun otat vetoakselin irti perälaipasta neljällä pultilla ja sitten ne viisi Torx pulttia niin akseli tulee ulos.Voi joutua kopsauttamaan laipasta pitkällä raudalla jostakin välistä.Sitten poraat lukitushelaan kolme reikää riviin ja taltalla halkaiset helan.Joutuu lyömään useasti isolla moksulla.Laakeri pois ja uusi stefa siihen kiinnityskanteen.Helan painoin prässillä ja suosittelen muillekin.Ei tarvii lämmittää.3000Kg/n2 oli painetta ja meni hyvin paikoilleen.Tuli yksi virhe tehtyä kun otin toisesta vanhaa laakeria irti että kun tuin laipan ruuvipenkin leukoihin niin löin akselin päätä rauta moksulla ja sitten viilattiin boorauksia kun akseli ei mennyt paikoilleen.Toisella puolen käytin massavasaraa ja kaikki meni hyvin.Tai käytä välissä puupalasta kun lyöt akselin päätä.Kyllä se nuo laakerit on kun ulisee.Minäkin pitkään epäilin pinion laakereita ja rattaita,mutta ne saa voitelua hyvin ja ovat vankkatekoiset.Kun katsot öljyn pinnan korkeutta missä se on normaalisti niin huomaat että juuri nuo akselinlaakerit eivät paljon öljyyn kosketa.Minulla on autopukki joka viettää alaspäin niin perään menee ehkä 2,4 litraa 2,1 sijaan ja on vaan hyväksi voitelulle.Kannattaa tarkistaa perän öljyt sillointällöin että eivät pääse kuivana pyörähtämään.
Tepi
Minä vaihdoin ne akselin pätkiin tulevat laakerit ja stefat O-renkaat ja tietysti krymppi helat.Elikkä kun otat vetoakselin irti perälaipasta neljällä pultilla ja sitten ne viisi Torx pulttia niin akseli tulee ulos.Voi joutua kopsauttamaan laipasta pitkällä raudalla jostakin välistä.Sitten poraat lukitushelaan kolme reikää riviin ja taltalla halkaiset helan.Joutuu lyömään useasti isolla moksulla.Laakeri pois ja uusi stefa siihen kiinnityskanteen.Helan painoin prässillä ja suosittelen muillekin.Ei tarvii lämmittää.3000Kg/n2 oli painetta ja meni hyvin paikoilleen.Tuli yksi virhe tehtyä kun otin toisesta vanhaa laakeria irti että kun tuin laipan ruuvipenkin leukoihin niin löin akselin päätä rauta moksulla ja sitten viilattiin boorauksia kun akseli ei mennyt paikoilleen.Toisella puolen käytin massavasaraa ja kaikki meni hyvin.Tai käytä välissä puupalasta kun lyöt akselin päätä.Kyllä se nuo laakerit on kun ulisee.Minäkin pitkään epäilin pinion laakereita ja rattaita,mutta ne saa voitelua hyvin ja ovat vankkatekoiset.Kun katsot öljyn pinnan korkeutta missä se on normaalisti niin huomaat että juuri nuo akselinlaakerit eivät paljon öljyyn kosketa.Minulla on autopukki joka viettää alaspäin niin perään menee ehkä 2,4 litraa 2,1 sijaan ja on vaan hyväksi voitelulle.Kannattaa tarkistaa perän öljyt sillointällöin että eivät pääse kuivana pyörähtämään.
Tepi
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Voisi olla hyvä tilata myös noita laipan kiinnityspultteja kun multa yksi katkesi,oli niin tiukassa.Liekö tuo erikoispultti kun siinä tyvellä on paksumpi kohta että on tiukka laipan reikään.Minä tosin laitoin väljemmän pultin kun oli vain yhdestä kysymys.Pultteja ei saa vaihdettua vasta kun laakeri on poissa paikoiltaanJa ensi aukaisu yritys kuusikanttisella avaimella tai hylsyllä.Annan näitä vinkkejä kun en tiedä remontoitko itse vai vietkö pajalle.Nyt yhden kerran asian tehtynä yhden puolen laitto veisi n.1-2 tuntia,riippuen pulttien avaamisen helppoudesta.
Tepi
Tepi
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Nyt huomasin että tuo sinun auto onkin XJS ja siinä on erinäköiset osat kuin mulla X300:ssa.Mutta luulen että sinullakin ulisee nuo akselinpätkän laakerit.
Tepi
Tepi
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Kyllä tuo Salisburyn (GKN) peräratkaisu lienee X300:ssa edelleen hyvin samanlainen.
Akselilaakerien vaihtoa vartenhan ei koko IRS:ää tarvi pudottaa alas, vaan nuo akselitumpit saa irti kun IRS on paikallaan autossa? Mietinkin miksi Jaguarin akselitiivistesarjassa tulee mukana uudet pultit, mutta ehkäpä juuri siksi että ne antautuvat.
Ajatuksena olisi viedä pajalle, mutta silloinkin pitää tietää mitä tilaa. Voisi olla edukkaampi ratkaisu lähtä vaihtamaan vain nuo vetoakselin laakerit ja katsoa sitten kuinka pitkälle sillä pötkitään. Tähän mennessä neuvottelu on liikkunut tasolla että otetaan murikka pöydälle ja avataan... Akseleiden irroitusaika pitäisi olla 1/4 tuosta koko murikan irroituksesta.
Akselilaakerien vaihtoa vartenhan ei koko IRS:ää tarvi pudottaa alas, vaan nuo akselitumpit saa irti kun IRS on paikallaan autossa? Mietinkin miksi Jaguarin akselitiivistesarjassa tulee mukana uudet pultit, mutta ehkäpä juuri siksi että ne antautuvat.
Ajatuksena olisi viedä pajalle, mutta silloinkin pitää tietää mitä tilaa. Voisi olla edukkaampi ratkaisu lähtä vaihtamaan vain nuo vetoakselin laakerit ja katsoa sitten kuinka pitkälle sillä pötkitään. Tähän mennessä neuvottelu on liikkunut tasolla että otetaan murikka pöydälle ja avataan... Akseleiden irroitusaika pitäisi olla 1/4 tuosta koko murikan irroituksesta.
XJS 4.0 Coupe -93
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Kyllä varmaan kannattaa kokeilla kuten sanoit.Ja onhan sulla ne uudet laakerit jo vaihdettu jos ulina ei niillä korjaudu,mutta onpahan halvempi kokeilu jos tulee kuntoon.Sinällään tuo perän irrotus on helppo kun ottaa koko apurungon pois korista perän kanssa.
Luultavasti rakenne on samantyyppinen XJS:ssä
Tepi
Luultavasti rakenne on samantyyppinen XJS:ssä
Tepi
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Terve !
Nyt se sitten tapahtui. Olenkin odottanut tätä joten ei tule yllätyksenä. Takaoven kiinnittyminen herjaa ja välillä ei saa lukkoon. Onneksi tälle tyyppivialle on ratkaisunsa ja se on uusi lukko eli "door latch". Solenoidi tai muovinen lukon osa antamassa periksi ja siitä suurella todennäköisyydellä johtuu tämä. Uusi lukko maksaa yleisesti 170-200£ mutta onneksi xtypeparts.co.uk oli s typeen sattumalta tuo osa uutena 75£ postikuluineen. Odotellaan sitä ja vaihdetaan/vaihdatetaan pikimiten. Sen verran olen selvittänyt tuota vaihto-operaatiota ja ei ole mikään helppo juttu ammattilaisenkaan mielestä lähinnä tilan puutteen vuoksi ja siksi kun pitää irroittaa ikkunasta lähtien rompetta jogta itse asian saa irti ovesta. . Tyyppivika nämä lukot ja ei sinällään ihmetyttänyt ongelmat.
Nyt se sitten tapahtui. Olenkin odottanut tätä joten ei tule yllätyksenä. Takaoven kiinnittyminen herjaa ja välillä ei saa lukkoon. Onneksi tälle tyyppivialle on ratkaisunsa ja se on uusi lukko eli "door latch". Solenoidi tai muovinen lukon osa antamassa periksi ja siitä suurella todennäköisyydellä johtuu tämä. Uusi lukko maksaa yleisesti 170-200£ mutta onneksi xtypeparts.co.uk oli s typeen sattumalta tuo osa uutena 75£ postikuluineen. Odotellaan sitä ja vaihdetaan/vaihdatetaan pikimiten. Sen verran olen selvittänyt tuota vaihto-operaatiota ja ei ole mikään helppo juttu ammattilaisenkaan mielestä lähinnä tilan puutteen vuoksi ja siksi kun pitää irroittaa ikkunasta lähtien rompetta jogta itse asian saa irti ovesta. . Tyyppivika nämä lukot ja ei sinällään ihmetyttänyt ongelmat.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Tänään tuli vietettyä 2h auton kimpussa, kun asentelin siihen letkulämppärin ja samalla vaihdoin alavesiletkun. Alavesiletkun vaihdoin syystä, että lämmitin tuli sinne väliin ja letku oli jo sen näkönen, että jossain vaiheessa olisi sen vaihto kuitenkin edessä.
Tietysti jäähdytinnesteet meni vaihtoon siinä samalla, kun alavesiletkun vaihdoin. Uutena nesteenä laitoin sisään Zero punaset
ns. longlife nesteet. Tiedä sit onko se paras vaihtoehto, mutta eiköhän ne siellä mene.
Nyt saa talvi tulla mun puolesta
Tietysti jäähdytinnesteet meni vaihtoon siinä samalla, kun alavesiletkun vaihdoin. Uutena nesteenä laitoin sisään Zero punaset
ns. longlife nesteet. Tiedä sit onko se paras vaihtoehto, mutta eiköhän ne siellä mene.
Nyt saa talvi tulla mun puolesta
Janne. R
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Tervehdys !
Itse olen käyttänyt jäähdytysnesteenä castrolin radicool sf http://www.24mx.fi/jaahdytinglykoli-cas ... ainen-4l-1 uskoen sen olevan jotenkin parempaa suhteessa perus markettitavaraan. Onko sitten niin ainakin mainospuheiden mukaan kyllä mutta tekeekö eroa peruskäytössä niin eriasia. Ainakin hinta on moninkertainen esim tuohon Zero:n verrattuna.
Itse olen käyttänyt jäähdytysnesteenä castrolin radicool sf http://www.24mx.fi/jaahdytinglykoli-cas ... ainen-4l-1 uskoen sen olevan jotenkin parempaa suhteessa perus markettitavaraan. Onko sitten niin ainakin mainospuheiden mukaan kyllä mutta tekeekö eroa peruskäytössä niin eriasia. Ainakin hinta on moninkertainen esim tuohon Zero:n verrattuna.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Moro,
Syyshuolto on XJ-S:ään tehty. "Ulkoistin" tosin osan töistä tutulle hyväksi tietämälleni asentajalle.
- Öljyt + suodatin
- Öljykello (öljynpainemittarin anturi, joka taitaa olla kulutustavaraa näissä)
- Tulpat + johdot + virranjakajan kansi + pyörijä
- Raidetangon päät
- Kallistuksenvakaajan pystytangot
- Aiemmin vaihdoin tuulettimen viskon, olipas tilaa taas vaikka muille jakaa tässä remontissa
Torstaina tarkoitus viedä Kissa "maalle" ja ensi viikolla laittaa uinumaan taas ruususen unta.
-marko-
Syyshuolto on XJ-S:ään tehty. "Ulkoistin" tosin osan töistä tutulle hyväksi tietämälleni asentajalle.
- Öljyt + suodatin
- Öljykello (öljynpainemittarin anturi, joka taitaa olla kulutustavaraa näissä)
- Tulpat + johdot + virranjakajan kansi + pyörijä
- Raidetangon päät
- Kallistuksenvakaajan pystytangot
- Aiemmin vaihdoin tuulettimen viskon, olipas tilaa taas vaikka muille jakaa tässä remontissa
Torstaina tarkoitus viedä Kissa "maalle" ja ensi viikolla laittaa uinumaan taas ruususen unta.
-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Kiitokset tästä raportista. Itsellä pamahti/rasahti myös toisen puolen takaikkunan suunnasta, kun laskin ikkunat alas jokin aika sitten, ja lopputulos oli täsmälleen sama. Auto on kyllä X, mutta arvatenkin vika identtinen. Moottori kyllä surisee, mutta lasi ei vain noussut ja piti nostaa se käsin ylös.kissaeläin kirjoitti:Viimeisin projekti on takalasin nostin. Klassinen tyyppiva alkupään S typeissä.
Tyttären kanssa kauppareissulla ikkunat auki huristeltiin ja nostettaessa ikkunoita ylös kuului aika kova pamaus takaa ja ikkuna ei enää liikkunut ylös. Käsipelillä ikkunan sai nostettua ylös eli löysä ikkuna.
Täytyypä nyt harkita, yritänkö itse tuota viritellä (ja tod.näk. rikkoa paneelin kiinnityksen sitä irrottaessa) vai hoidatanko asian seuraavassa huollossa.
Ex: X-Type 3.0 V6 Executive AT AWD ('02)
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Uuden lasinnostimen reikä on reilusti suurempi kuin vanhan. Uuden asennus onnistui paremmin kun laitoin muoviholkit takaapäin, ei siis reiän puolelta, vaan ulkopellin ja lasin välistä. Lasi lähes ylös ja sormituntumalla holkit reikään. Entinen omistaja oli askarrellut ikkunan ylhäällä pitimen kahdesta puupalasta, jotka eivät olleet edes jalopuuta. Joo, ei toiminut sähköllä se ikkuna. Molemman puolen laitteistossa oli vaijeri syheröllä, moottorit toimi kyllä.kissaeläin kirjoitti:Terve !
Tänään vaihdoin taakse rikkoutuneen ikkunan-nostimen tilalle uuden toimivan.
Oven verhoilu irti varoen. Sähköliittimen irroitus ohjaimesta,kaiuttimesta sekä itse nostimen moottorista.
Itsevikkunan nostin on kiinni kolmella mutterilla. Ikkunan irroittaminen nostimesta oli vaikein koska ikkunassa on reikä johon nostin ankkuroidaan kahdella sisäkkäisellä holkilla. Sisempi holkki pitää lyödä irti esim ruuvimeisselillä pienestä ovessa olevasta reijästä joka on sitä varten suunniteltu. Nostin moottoreineen tulee ulos isommasta reijästä oikeassa asennossa.
Muovinen vaijerin pidin oli rikki ja päädyin tilaamaan uuden britishpartsilta.
Moottori uuteen kiinni ja asentaminen päinvastaisesti pl että holkit kannattaa laittaa lasiin ennen ja työntää lasi holkkeineen nostimen leukojen väliin. Toimi testattaessa moitteetta. Ikkunan väliin kannattaa laittaa vaikka silikonia kitkaa pienentämään jolloin moottori ja nostimen rakenteet pääsevät helpommalla.
Tämä on aika perusvika ja odotellaan muiden kolmen ikkunan rikkoontumista jatkossa....
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Laatuaikaa autotallissa.
Tähän taisi unohtua vastata. EBC:n RedStuffeista on nyt noin puolen vuoden kokemus, ja olen tykännyt. Tuntuma oli heti alkuun paljon vanhoja paloja (joissa oli pintaa vielä vaikka kuinka) parempi, nyt tuntuu tavalliselta mutta kaipa olen vain tottunut. Palat pölisivät todella paljon aluksi, sittemmin eivät mielestäni oikeastaan ollenkaan. Ainoa huono puoli on satunnainen vinkuminen lievässä jarrutuksessa, mutta se ei kuulu auton sisälle miltei ollenkaan. Huomaan tuon oikeastaan vain jos on ikkuna auki, ääni on todella korkea mutta ei erityisen kova. Kuvittelisin ettei S-Typessäkään kuuluisi sisälle.kissaeläin kirjoitti:Terve !
Juu itsekkin ajattelin laittaa seuraavassa laitossa EBC jarrut joko nuo punaiset tai jotkut muut vastaavat. Kerro kuinka toimivat ja pölyävät niin itsekkin tietää pölyarvon-kiitos.
Tänään siistin konehuonetta pyyhkimällä meguiarin engine cleanilla ja engine dressingilla joka antaa tällaisen rasvaisen kalvon suojaamaan pintaa. Laita toki kuva höyrystetystä konehuoneesta.
Konehuone ei puhdistunut höyryllä millään havaittavalla tavalla, suuri pettymys sen suhteen. Eipä se kyllä mitään havaittavaa eroa tehnyt myöskään auton sisustalle, toisaalta sen toiminta perustuu kai läpäisyyn eli sopii lähinnä kangaspenkeille.