XJ6 peruutusvalokatkaisija
XJ6 peruutusvalokatkaisija
Mors kaikki,
Minun katilla XJ6 1990, automaattivaiht. ei peruutusvalo pala.
Sain kuulla, että pitäisi vaihtaa peruutusvalokatkaisija (mikä sanahirviö posting.php?mode=post&f=2# ). On kuulemma vaihdelaatikon päällä ? Mistäköhän sellaisen saisi ? Vai tarvitaanko, onko kokemusta ? Pitäisi mennä katsastukseen....
Suuri kiitos etukäteen, jos jollakin on tietoa !
Minun katilla XJ6 1990, automaattivaiht. ei peruutusvalo pala.
Sain kuulla, että pitäisi vaihtaa peruutusvalokatkaisija (mikä sanahirviö posting.php?mode=post&f=2# ). On kuulemma vaihdelaatikon päällä ? Mistäköhän sellaisen saisi ? Vai tarvitaanko, onko kokemusta ? Pitäisi mennä katsastukseen....
Suuri kiitos etukäteen, jos jollakin on tietoa !
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
S-Type -01 3.0 V6A
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Kiittti vinkistä !
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Terve !
Linkki http://classicgarage.com/baupliswfroj.html
Linkki http://classicgarage.com/baupliswfroj.html
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Wow, aina vaan paranee, Kiitos !
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Aiemman linkin mukaan erillinen kytkin passaisi vm. 90 asti, mutta se ei kerro onko kyseessä manuaali vai automaatti. Epäilen tuon sopimista ZF:n automaattilaatikon yhteyteen. Tuon ikäisessä XJ:ssä ei taida olla erillistä peruutusvalokatkaisijaa vaan ns. 'rotary switch' vaihdelaatikon kyljessä, joka tulkitsee vaihdepaakan asennot eculle + toimii mm. peruutusvalokatkaisijana. On kalllis.
Mitä pitäisi vaihtaa? Pitää katsoa Jaguarin varaosakuvastosta, mitä siellä oikeastaan pitäisi olla. Jos siellä on rotary switch, niin älä ensimmäisenä vaihda sitä, vaan lähde perusjutuista. Ovatko polttimot ok. Toimivatko peruutusvalojen releet, vaihda niitä vaikka jonkin toisen releen kanssa päittäin. Naksuuko rele? Eli tuleeko rotary switchiltä ohjausjännite? Tuleeko releelle virta? XJS:ssä virta oli otettu mielenkiintoisella ryöstöliittimellä suoraan akun johdosta (jonka abico liitin oli lopullinen syyllinen). Sitten rotary switchin säätö voi olla pielessä, koska rotary switchin sisällä on aivan hengetön piirilevy, jota raapivat kontaktiliuskat. Piirilevyn kupari voi olla kulunut jo puhki, pienellä rotary switchin liikautuksella saa kontaktiliuskat pysähtymään uudelle kohdalle. Peruutusvaloja voi hakea laittamalla pakin päälle, virrat päälle ja valot päälle tällöin peruutusvalojen pitäisi syttyä kun rotary switchiä liikuttelee edestakaisin. Kun paikoitat rotary switchin tarpeeksi pieleen auto ei edes starttaa.
Netissä puhuvat että rotary switch voisi mennä myös sisältä likaiseksi.
Minulla olisi ylimääräinen XJS:n rotary switch, jonka kunnosta en ole varma toimiiko vai ei. Taistelin peruustusvalojen kanssa toista vuotta ja sain toimimaan ne viime viikolla. Toisaalta nämä tuntuvat olevan kulutusosia, joka simahtaa ennemmin tai myöhemmin.
Peruutusvalojen toimimattomuus ei aiheuta yksinään hylkäystä.
Mitä pitäisi vaihtaa? Pitää katsoa Jaguarin varaosakuvastosta, mitä siellä oikeastaan pitäisi olla. Jos siellä on rotary switch, niin älä ensimmäisenä vaihda sitä, vaan lähde perusjutuista. Ovatko polttimot ok. Toimivatko peruutusvalojen releet, vaihda niitä vaikka jonkin toisen releen kanssa päittäin. Naksuuko rele? Eli tuleeko rotary switchiltä ohjausjännite? Tuleeko releelle virta? XJS:ssä virta oli otettu mielenkiintoisella ryöstöliittimellä suoraan akun johdosta (jonka abico liitin oli lopullinen syyllinen). Sitten rotary switchin säätö voi olla pielessä, koska rotary switchin sisällä on aivan hengetön piirilevy, jota raapivat kontaktiliuskat. Piirilevyn kupari voi olla kulunut jo puhki, pienellä rotary switchin liikautuksella saa kontaktiliuskat pysähtymään uudelle kohdalle. Peruutusvaloja voi hakea laittamalla pakin päälle, virrat päälle ja valot päälle tällöin peruutusvalojen pitäisi syttyä kun rotary switchiä liikuttelee edestakaisin. Kun paikoitat rotary switchin tarpeeksi pieleen auto ei edes starttaa.
Netissä puhuvat että rotary switch voisi mennä myös sisältä likaiseksi.
Minulla olisi ylimääräinen XJS:n rotary switch, jonka kunnosta en ole varma toimiiko vai ei. Taistelin peruustusvalojen kanssa toista vuotta ja sain toimimaan ne viime viikolla. Toisaalta nämä tuntuvat olevan kulutusosia, joka simahtaa ennemmin tai myöhemmin.
Peruutusvalojen toimimattomuus ei aiheuta yksinään hylkäystä.
XJS 4.0 Coupe -93
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
[quote="Alf"]Aiemman linkin mukaan erillinen kytkin passaisi vm. 90 asti, mutta se ei kerro onko kyseessä manuaali vai automaatti. Epäilen tuon sopimista ZF:n automaattilaatikon yhteyteen. Tuon ikäisessä XJ:ssä ei taida olla erillistä peruutusvalokatkaisijaa vaan ns. 'rotary switch' vaihdelaatikon kyljessä, joka tulkitsee vaihdepaakan asennot eculle + toimii mm. peruutusvalokatkaisijana. On kalllis.
quote]
Moi ja Kiitos viestistäsi, perusjutuistahan aloitin, mikään ei auttanut. Tosiaan visaista, ostin katkaisijan, mutta eivät löytäneet huollossa katkaisijaa, mutteivat rotary switchiäkään, tai mitään kyljestä... Niin eikä inchcapellakaan osattu sanoa ....
Niin tämä on automaatti ja tietosi mukaan siis ZF:n laatikko ?
Tutkiminen jatkuu
quote]
Moi ja Kiitos viestistäsi, perusjutuistahan aloitin, mikään ei auttanut. Tosiaan visaista, ostin katkaisijan, mutta eivät löytäneet huollossa katkaisijaa, mutteivat rotary switchiäkään, tai mitään kyljestä... Niin eikä inchcapellakaan osattu sanoa ....
Niin tämä on automaatti ja tietosi mukaan siis ZF:n laatikko ?
Tutkiminen jatkuu
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Valmistusnumerosta 614441 eteenpäin laatikkona on on ollut ZF HP24. Sitä en nyt saanut varmasti selville, mikä tuota ennen on ollult. Jotkut viitteet osoittivat ZH HP22:een, joiden välinen suurin ero on 24:n sähköinen ohjaus. Rotary switchin puute viittaisi, sähköisesti ohjaamattomaan laatikkoon. Tällöin en osaa auttaa pidemmälle.
XJS 4.0 Coupe -93
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Mutta, Kiitos ! Kaikki tieto vie asiaa eteenpäin
Re: XJ6 peruutusvalokatkaisija
Niin tuossa katissani on vielä se, että se koko ajan näyttää korostettua valoa kojetaulussa hinausmerkissä (matkavaunun kuva), onkohan sillä mitään tekemistä asian kanssa ?Alf kirjoitti:Valmistusnumerosta 614441 eteenpäin laatikkona on on ollut ZF HP24. Sitä en nyt saanut varmasti selville, mikä tuota ennen on ollult. Jotkut viitteet osoittivat ZH HP22:een, joiden välinen suurin ero on 24:n sähköinen ohjaus. Rotary switchin puute viittaisi, sähköisesti ohjaamattomaan laatikkoon. Tällöin en osaa auttaa pidemmälle.