4.0 moottorin puolat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

4.0 moottorin puolat

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Onko kellään kokemusta 4-litraisen moottorin puolien häiriöistä?
Autoni on S-type v. 2000. XJ:ssä aj XK:ssa on käytetty samaa moottoria.

Moottorissahan jokaisen tulpan nokassa on oma puola, jotka kaikki ovat siististi piilossa suojakannen alla. Syystä tai toisesta (huonosta rakenteesta johtuen?) kannen alle kondensoituu vettä, joka ajan mittaan vaurioittaa puola kelan eristeitä ja aiheuttaa sytytyshäiriöitä ja epätasaista moottorin käyntiä. Uudemmassa 4,2-litraisessa ongelmaa ei kuulemma ole, sillä rakenne on toisenlainen.

Omaani on nyt yksi puola vaihdettu käyntihäiriön takia muutama kuukausi sitten, mutta taas alkoi ilmetä hieman epätasaista käyntiä, ilmeisesti joku toinen puola tällä kertaa toimii epävarmasti. Jagge-huollossa kertoivat, että eivät saaneet selville, mikä puola tällä kertaa oikkuilee (vika on tässä vaiheessa aika satunnainen), ja ehdottivat joko kaikkien vaihtamattomien (7 kpl) puolien vaihtoa tai sitä, että ajan menemään niin pitkään, kun vika on selvempi, ja he helpommin voisivat viallisen puolan löytää.
Mkäli en itse omasta lompakosta maksaisi puolien vaihtoa, olisin tottakai vaihdattanut kaikki kerralla, mutta osat ovat aika kalliita...

Kysynkin nyt, onko joku moiseen ongelmaan törmännyt? Entäpä onko olemassa joku tapa, millä veden kondensoituminen voitaisiin estää? Huollossa nimenomaan kertoivat kyseessä olevan kondensaatioveden, eikä ulkopuolelta tulevan kosteuden... siispä suojakannen tiivisteen vaihtaminenkaan ei toisi ongelmaan ratkaisua.

Kiitos vinkeistä!
XF 4.2 SV8
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Vinkki

Viesti Kirjoittaja BRG »

Mene sivulle:

http://forums.jag-lovers.org/

valitse S-TYPE ja kirjoita sivun alalaidasta löytyvään search boxiin MISFIRE

Löytyy pari tusinaa viestiä samasta ongelmasta kärsiviltä.

Pistä palautetta jos löydät vastauksen. Minulla vähän samanlaista vikaa kun kone kylmä.

Meillä tosin taitaa olla aikalailla eri moottori, vaikkakin samat litrat. Minulla AJ16, S-TYPEn koneeseen en ole tutustunut.

Eihän samaa tyyppivikaa voi olla pidetty yllä viittä vuotta, eihän...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

puolat

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Sieltähän sitä juttua löytyi. Joku kertoi vastaavaa häiriötä olleen myös 3-litraisessa koneessa, mutta enimmäkseen jutut koskivat juuri tätä 4-litraista moottoria.

Mielenkiintoista ja toisaalta outoa oli se, että kukaan ei siellä puhunut kondenssivedestä, vaan suojakannen läpi sisään vuotavasta vedestä. Siellä jossain kohtaa väitettiin sadeveden valuvan tuulilasilta konepellin takareunan tiivisteen läpi suoraan puolien/sytystulppien suojakannen päälle, josta vesi pääsee tiivisteen läpi sisään ja vaurioittaa puolan.
Olisikohan asia kuitenkaan näin, jos kerta sinunkin autossasi on vastaavaa ongelmaa?? Olettaisin, että vesi valuu XJ:ssä aivan eri tavalla ja eri kohtiin kuin S-typessä... Ja entäpä miksi sitten moottorin toisellakin puolella olevat puolat vaurioituisivat... vai vuotaako se sadevesi sinnekin.
Joku väitti tee-se-itse-miehenä silikonilla tiivistäneen suojakannen, ja ongelma oli tällä korjattu...

Minulle ne Jagge-huollossa kertoivat, että kyse on nimenomaan kannen alle kondensoituvasta vedestä!
Jos näin on, niin miksi sitten siellä on ylipäätään joku kansi.. voisi olettaa, että kun suojakansi heitetään kokonaan pois, kondenssivesi ei takuulla vaivaa (tilalle saattaa toki tulla muita ongelmia).

Kuka onkaan oikeassa???

S-typeni 4-litraisen moottorin tyyppi rekisteriotteen mukaan on GC, mutta en minäkään osaa sanoa, miten samankaltainen tämä moottori on AJ16:n kanssa. Jos kuitenkin sinulla on vastaavaa ongelmaa ollut, on outoa, että selvää tyyppivikaa ei olla aikaisemmin korjattu...
Minulle kuitenkin kerrottiin Jaguar huollossa, että uudessa 4,2 litraisessa rakenne on toisenlainen, ja puolahässäkkää ei niissä ole.

Summarum:
Olen entistä enemmän hämilläni.
Yhden puolan satunnainen nikottelu ei tietenkään ajoa estä, mutta muuten hienosti pelaavassa autossa tuollainenkin ajoittainen käynnin pätkiminen häiritsee. Ehkä ensi kerralla yritän neuvotella sopivan hinnan, jolla vaihdetaan kaikki puolat uusiksi, niin ei ainakaan tarvitse vähään aikaan asian tiimoilta huollossa vierailla. Tai sitten yritän hankkia puolat muualta (mistä?!?) ja asennuttaa ne paikoilleen jossain muualla kuin Jaguarilla.
XF 4.2 SV8
Vastaa Viestiin