Morjensta.
Sellaista ongelmaa olis että takarenkaissa on liikaa camberia. äkkiä muistelen että maksimit tais olla jotain -1 astetta ja mulla tais olla toisella puolella yli -2 ja toisellakin yli tuon -1. Mielenkiintoisen tästä tekee se että camberia ei voi säätää. Ongelmaa on yritetty korjata vaihtelemalla tukivarsia ja puslia, mutta ei mitään apua. Eihän se muuten mitään haittais, mutta kun renkaat kuluu sisäreunasta vähän turhan nopeesti. Onko kenelläkään ideoita mistä johtuu ja mikä auttais.
X-type ja takarenkaiden camber
X-type ja takarenkaiden camber
X-type 2004 Business Exclusive Estate 2.0Td
WV Kleinbus 1974
WV Kleinbus 1974
Re: X-type ja takarenkaiden camber
Heps!
Eihän sitä ole kolaroitu, tai talvella sivuluisuttu katukivetykseen...?
Ekaksi itelle tuli mieleen taka-alatukivarret (ne lievästi S -muotoiset), joiden puslat tuppaa kulua X-Typeistä n. 150tkm tietämillä, että ne olis sielä väljät, mutta olitkin niitä jo vissiin vaihdellu?
En enää muista, mitenkäs ne takapyörät oli yläpäästä tuettu? Miten niiden puslat?
Meillä oli aikoinaan samanlainen kaara, ja totesin itekin että sisältä kuluu renkaat, mutta kuluminen oli havaittavissa kaikissa renkaissa, eikä mitenkään liiaksi. Ja pari kertaa meidän aikana se kävi aurauskulmien säädössäkin kun raidetangon päitä vaihdeltiin, kulmat oli takapyörissä aina kohillaan, ei niille tarvinnu tehdä ikään mitään.
Hei muuten, takapyörien aurauskulmat? Etupyörissä ainakin vaikuttaa aurauskulmat, onko haritusta liikaa jos rengas kuluu sisältä? En kyllä muista, saakos tuos X-Tyypis takapyörien aurauskulmia säädettyä...
Viisaammat saa korjata, mutta eikös se niin mennyt, että aurausta liikaa, rengas kuluu ulkoreunalta, haritusta liikaa, rengas kuluu sisäreunalta?
Eihän sitä ole kolaroitu, tai talvella sivuluisuttu katukivetykseen...?
Ekaksi itelle tuli mieleen taka-alatukivarret (ne lievästi S -muotoiset), joiden puslat tuppaa kulua X-Typeistä n. 150tkm tietämillä, että ne olis sielä väljät, mutta olitkin niitä jo vissiin vaihdellu?
En enää muista, mitenkäs ne takapyörät oli yläpäästä tuettu? Miten niiden puslat?
Meillä oli aikoinaan samanlainen kaara, ja totesin itekin että sisältä kuluu renkaat, mutta kuluminen oli havaittavissa kaikissa renkaissa, eikä mitenkään liiaksi. Ja pari kertaa meidän aikana se kävi aurauskulmien säädössäkin kun raidetangon päitä vaihdeltiin, kulmat oli takapyörissä aina kohillaan, ei niille tarvinnu tehdä ikään mitään.
Hei muuten, takapyörien aurauskulmat? Etupyörissä ainakin vaikuttaa aurauskulmat, onko haritusta liikaa jos rengas kuluu sisältä? En kyllä muista, saakos tuos X-Tyypis takapyörien aurauskulmia säädettyä...
Viisaammat saa korjata, mutta eikös se niin mennyt, että aurausta liikaa, rengas kuluu ulkoreunalta, haritusta liikaa, rengas kuluu sisäreunalta?
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: X-type ja takarenkaiden camber
*
Viimeksi muokannut Valmet, Ma Maalis 13, 2017 4:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: X-type ja takarenkaiden camber
Moi juge ja Valmet
Ei ole minun aikana kolaroitu, en sitten ole aivan varma edellisistä omistajista. Tukivarsia on vaihdeltuna sekä ylhäältä että alhaalta, ei apua. Ei ainakaan selkeästi näy mitään vääntymiä.
Nelipyöräsuuntauksessa on käyty ja siellä herjaavat sitä camberia. tosin mitä olen siitä hommasta lueskellut niin siinä hommassa taitaa tekijämiehet olla harvassa. Kulmat pitäis muuten kai olla ok jos niiden mittauksiin on luottaminen. takakulmiakin saa säädettyä, mutta ei camberia.
En ainakaa tiedä että tätä olisi madallettu, mutta se on kyllä käynyt mielessä että josko olis sitten kuitekin laitettu lyhyempää jousta taakse. Yks mitä tuossa kattelin että xtype partsilla olis noita jousia käytettynä niin ihan kokeilumielessä heittäis sellaiset alle ja kattos että muuttuuko tilanne.
Ei ole minun aikana kolaroitu, en sitten ole aivan varma edellisistä omistajista. Tukivarsia on vaihdeltuna sekä ylhäältä että alhaalta, ei apua. Ei ainakaan selkeästi näy mitään vääntymiä.
Nelipyöräsuuntauksessa on käyty ja siellä herjaavat sitä camberia. tosin mitä olen siitä hommasta lueskellut niin siinä hommassa taitaa tekijämiehet olla harvassa. Kulmat pitäis muuten kai olla ok jos niiden mittauksiin on luottaminen. takakulmiakin saa säädettyä, mutta ei camberia.
En ainakaa tiedä että tätä olisi madallettu, mutta se on kyllä käynyt mielessä että josko olis sitten kuitekin laitettu lyhyempää jousta taakse. Yks mitä tuossa kattelin että xtype partsilla olis noita jousia käytettynä niin ihan kokeilumielessä heittäis sellaiset alle ja kattos että muuttuuko tilanne.
X-type 2004 Business Exclusive Estate 2.0Td
WV Kleinbus 1974
WV Kleinbus 1974