S-TYPE-Apua kaivataan pariin ongelmaan!?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
juppis
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 10:06 pm
Paikkakunta: Tampere

S-TYPE-Apua kaivataan pariin ongelmaan!?

Viesti Kirjoittaja juppis »

Eli tuli viikonloppuna ostettua ensimmäinen Jaguaarini ja heti kaipaisin apua pariin eteen tulleeseen kysymykseen/ongelmaan.
(malli on vuosimalliltaan 2000 ja 3.0 v6 automaatti mittarilukema 110tkm.)

1. Laitettaessa peruutusvaihde päälle auto nytkähtää aika lailla. Ilmiö tulee ilmi kun kone on lämmin. Eli esim. aamulla (kun kone on vielä siis kylmä) pihasta peruuttaessa pakki/(veto) menee pehmeästi päälle. Voisiko johtua laatikko öljyistä (mikä vaihtoväli) vaiko siitä, että autolla on ajettu viimeiset kaksi vuotta todella lyhyttä työmatka-ajoa ja laatikko pitäisi opettaa uudelleen? Vai eihän vaan ole kyseessä ensi oireet laatikon hajoamisesta?

2. Vasemman takaoven lasi jäi minulta ostopaikalta lähtiessäni puoliväliin ja sain autettua sen käsin takaisin ylös. Ikkunan moottori toimii ja avasin ovipaneelin ja huomasin, että lasikin oli nostimessaan. Sitten huomasin, että vaijeri oli ylhäällä olevalta rullaltaan pois paikoiltaan. Laitoin sen paikalleen ja lasi nousi hienosti ylös. Mutta taas laskettaessa vaijeri ei kelaudu mihinkään ja seurauksena on, että vaijeri tippuu taas ylhäältä rullaltaan ja olen taas lähtöpisteessä. Vaijeri on nyt siis ylhäällä rullallaan ja lasi on kiinni, eli ei ainakaan varkaat pääse sisään, mutta se ei siis toimi. Myös takaovien ikkuna säätimet ei toimi, eli olisiko niissä erillinen sulake joka olisi palanut tuon edellämainitun seurauksena vai mistä voisi se kiikastaa?

3. Saako navigaattoriin suomen karttaa ja paljonko maksaa? Entä saako siihen liitettyä TV vastaanottoa?

4. Etu maskissa on kromiteipilla vedetty maskin ne rivat, eli millaiset on alkuperäiset? Onko niissä joku kromi maali ja olisiko se päässyt kulumaan?

5. Mitä kaikkea Jaguar liikkeen vikadiagnostiikalla pystyy tsekkaamaan?


Eli olisi hienoa jos joku osaisi vastata edes yhteen ja joku sitten toiseen kysymykseen jne. Arveluitakin kuunnellaan! KIITOS ETUKÄTEEN!

T: tuore Jaggemies :roll:
S-TYPE
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

yksi vastaus

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Kuten pyysit, niin vastaan, vaikkakin vain yhteen kysymykseen.
kohta 1:
Tuo nytkähtely lienee pikemminkin kyseisen vaihteiston ominaisuus. Itsekin sitä aikanaan ihmettelin, ja käytyäni muutamilla keskustelufoorumeilla aloin vähitellen uskoa, että sen kaiketi kuuluu näin tehdäkin. Itseasiassa nytkähdys käy myös eteenpäin lähdettäessä. Kun kytket vaihteen päälle, odota jarru pohjassa tuokio, ennenkuin painat kaasua. Näin se nytkähdys ei tunnu niin pahalta. Tuon ominaisuuden kanssa ole tottunut elämään, joten minua se ei varsinaisesti enää edes haittaa, eikä laatikkokaan ole hajonnut, vaikka samat oireet siinä ovat olleet alusta alkaen.

Vaikka et kysynyt, niin haluaisin muistuttaa vaihteistoon liittyvästä toisesta harmittavasta ominaisuudesta: jos auto esim. mäessä jää "roikkumaan" P-vaihteen varaan, saattaa olla vaikeaa saada vaihteenvalitsin pois P-asennosta liikkeelle lähtiessä. Tällä tavalla monet ovat voimalla rikkoneen valitsijan mekanismin, joten kannattaa opetella parkkeeraamaan auto aina ensin käsijarrun varaan, ja sitten vasta siirrät valitsijan P-asentoon. Ja liikkeelle lähtiessä auto käyntiin, jarru pohjaan, valitsin vapaalle tai D-asentoon, ja sitten vasta käsijarru pois. Voi olla että tämä ei koske kaikkia laatikoita, mutta varmuuden vuoksi toimi näin.

Muuhun en osaakaan vastata, joten kertokoot vastauksia viisaammat.
Mukavia kilometrejä!
XF 4.2 SV8
juppis
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 10:06 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juppis »

Kiitoksia PALJON vaihteistoon liittyvistä tiedoista. Kävin itseasiassa tänään Tampereen Jaguaarilla ja sain saman vastauksen, eli se on ominaisuus. Kyseistä nytkähdystä on kuulemma korjailtu seuraavalla tavalla...eli toinen konsti on poistaa vaihteiston ohjelmaa ja ajaa/opettaa vaihteisto uudestaa. Eli kaavion mukaan mentäisiin vaihteistoa tietyssä ajassa eri vaihteilla läpi, jonka jälkeen noin 300km rauhallista ajoa ja pitkiä moottori jarrutuksia. Kuulemma joillekin autoille tämä on auttanut, mutta joillekin ei.
No toinen konsti on vaihtaa vaihteiston turbiini joka maksaa kuulemma yli 3000 euroa! :shock: Eli turbiinin aiheuttama painehan sen nytkähdyksen tekee kuulemma.
No kuitenkin Jaguaarilla osasivat sanoa myöskin tuon saman eli se ei ole vika vaan ominaisuus ja jos se ei haittaa niin ei muutakun kovaa ajoa vaan. Itse olen kyllä tarkka kaveri, mutta eihän tuo nyt tosiaankaan mitään haittaa. Varsinkin nyt kun tietää ettei ole mikään vakavempi asia.

Kiitos myös tuosta P-asennon neuvosta. Itse muistan ajaneeni Rellulla ja siinä kävi mäessä juuri noin kun sanoit, eli ei meinannut mennä pois p-asennosta. No onneksi ei kuitenkaan ollut oma renaultti kun siitä hajosikin sitten vuoden päästä laatikko. Se oli 2 vuotta vanha aut. megane jolla oli ajettu alle 90tkm.! :lol:

Kiitos vielä kerran vastailuista!
Kävin muuten tänään tosiaan siellä Jagen merkkikorjaamolla ja katsoivat samalla vikadiaknostiikan ja kaikki oli kunnossa joten hyviä uutisia tuli enemmänkin! Palvelu tuolla Tampereen päässä oli erinomaista ja osaavaa. Sekä toisin kuin olin kuullut niin hintatasokin oli mielestäni ihan normaali, eli pitäähän muistaa kuitenkin, että ei voi edes verreta kuitenkaan mihinkään tusina-auto huoltoon. Eli palvelusta mielellään maksaa kun se on tarkempaa, asiantuntevaa ja ystävällistä! :wink:
S-TYPE
JaVa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 1:40 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JaVa »

1) Tuohon laatikko juttuun haluaisin kommentoida sen verran, että tarkistivathan ne siellä huollossa laatikon öljyt? Varmuuden vuoksi kannattaa vaihdattaa/vaihtaa öljyt ja käyttää pannu irti jotta näkee onko siellä isompaa metallihippua.
Vaikka laatikko on jatkuvasti oppivaa mallia niin saat käyrät resetoitua kun nappaat akusta navan irti muutamaksi minuutiksi. Sen jälkeen on helppo todeta oliko oikkuilu opittua vai asiaan kuuluvaa.
Tietenkin radio kyselee koodia tuon jälkeen joten onhan se vielä tallessa 8)

2) Kyllä niille on sulake. Tarkista ensin ottaako ikkunatiiviste lasista otetta jotenkin liian tiukkaan tms. Joskus ne ovat S-typessä olleet hiukan eriparia..

3) - Ehkä paikallinen Jaguar voisi neuvoa mikä on uusin versio.

4) Jos etumaski on alkuperäinen niin pitkittäispuolat ovat metallinharmaata maalia. Kromisena saa "tuning" osaa joka lähtöön.

5) Vikadiagnostiikka on ehkä hiukan harhaanjohtava sillä huollossa tarkistetaan aktiiviset hälyt/viat. Jos jokin sähkö-ongelma poistuu auton uudelleen käynnistuksessä ennen huoltoa niin servicepäätteellä ei todennäköisesti näy mitään. Yleensähän korjaamolle mennään koska jokin vika kiusaa jatkuvasti (tai tietenkin km-huoltoon) 8)
Lisää vikamonitorista Jussin threadissa: http://kissakulma.jagclub.net/viewtopic.php?t=105

-JaVa
juppis
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 10:06 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juppis »

Kiitoksia taas hyvistä neuvoista. Itseasiassa nyt olen saanut asiantuntevaa apua/neuvoa Jaguar Tampereelta ja parilta omistajalta niin paljon, että voin sanoa, että teidän neuvot mukaan lukien minulla on nyt todella paljon hyvää tietoutta koskien autoa ja tuntuu, että kyseisen auton omistajat tuntuvat aika reiluilta ihmisiltä! :wink: Laitan vielä pari selvennystä jos joku muukin kyseisiä seikkoja päässään pyörittelee.

1. Eli tuohon laatikon opettamiseen on tullut nyt neljä erilaista konstia kuinka pitäisi tehdä, mutta Jaguarilla selvittivät asian ehkä kaikkein uskottavimmin. Eli ensiksi puretaan/nollataan vaihteiston ohjelma. Sitten mennään Englannista tilatun kaavion kanssa vaihteisto läpi tietyssä vaihdejärjestyksessä ja ajassa. Sen jälkeen pitää vielä ajella noin 300 km hyvin rauhallisesti ja antaa moottorijarrutuksilla auton valua pitkiä matkoja(varsinaista moottorin jarruttamistahan ei kyseisessä autossa kauheasti tapahdu. Pikemminkin välillä tuntuu, että onko jäänyt vakionopeudensäädin päälle :lol: ). Tämä kuulemma auttaa joihinkin tapauksiin. No yhdessä tapauksessa oli sitten kuulema vaihdettu vaihteiston turbiini uuteen kun ei ollut tuo opetus mennyt perille. Uusi turbiini ja uusi ohjelma oli sitten oppinut pelaamaan yhteen ja nytkähdystä ei enää huimannut, mutta pelkkä turbiini maksaa siis yli 3000 euroa! :shock:

2.Liikkeessä myyjä pääsi kuittaamaan tuosta epäilemästäni sulakkeitten palamisesta, kun en ollut tuota kuskin ovessa ollutta pientä nappia huomannut mistä takana olevat ikkuna napit poistetaan käytöstä! :oops:
Tuo ikkuna mekanismin hissi eli systeemi joka nostaa ja laskee lasin on tosiaan hajalla. Eli tarkemmin sanottuna siinä oleva joku pieni muovi osa, mutta koko mekanismi pitää nyt siis uusia! :shock: Nooh ei tuo nyt mikään iso asia ole kun hissi oli kuitenkin yllättävän halpa ja töihin kuluu kuulema noin pari tuntia...pitää laittaa ens huollossa kuntoon.

3. Juu eli navi asiakin ratkesi. Jos levy asema olisi DVD niin siihen olisi saanut heti suomen kartan. Mutta kun minullakin on vain tuo kuuden CD:n boksi niin ovat kuulema 2 vuotta sitten lopettaneet suomen CD:n valmistuksen eikä saa enään siis ainakaan Jagelta tilattua. :(
Seuraavaksi kysyisinkin, että tietääkö joku mistä tällainen vielä löytyisi tai onko jollain tällainen Suomi CD olemassa tai saisiko jopa imuroitua netistä jostain? Jos jollain on kyseinen CD niin voisin maksaa lainasta pienen korvauksen ottaisin siitä siis kopion koneellani itselleni. Tai sitten tietenkin jos joku osaisi toimivan kopion ottaa ja lähettää korvausta vastaan????

4. Otin maskista teipit pois ja alla oli täysin uutta vastaava maski. Ei noi teipit ja tuningit oikein Jaguariin taida kuulua... 8)


Vielä vähän palatakseni aiempaan...Onkohan tuo p-asennon ongelma kuitenkaan ongelma, koska itse tänään olin mielestäni huomaavinani, että kun vaihde on p-asennossa ja painat jarrua niin vaihde ikäänkuin vapautuu "lukituksesta"? :roll:

Kiitoksia tosiaan vieläkin...Palailen asiaan uusien kysymyksien/ongelmien kera ja hienoa, että näillekin autoille on oma fooruminsa!
S-TYPE
Avatar
ÄksJiiKasi
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 10:04 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ÄksJiiKasi »

Pari vastausta.
3. Pelkään pahoin ettet löydä naviin levyjä. Kun minulla oli 4.0 s-type koitin siihenl öytää levyjä, kokeilin muiden automerkkien levyjä, kävin kaikki kaksi karttavalmistajaa läpi tuloksetta. käsitykseni on ettei jagen cd-pohjaiseen naviin ole saanut koskaan suomen karttaa. Korjatkoon joku joka paremmin tietää.

Vaihteen jumittuminen on ongelma, aikamonta automatic-autoa on ollut ja ässä oli eka jossa joutui käyttämään käsijarrua. Tämän asian minulle selvitti hinausauton kuljettaja tullessaan hakemaan autoani korjaamolle. Arvatkaa hävettikö kun hän tyrkkäsi auto lujahkosti ja j-gate toimi. Ja sitten kun tönäisystä tuli lasku niin hävetys muuttui vitutukseksi - no sen jälkeen olen käyttänyt kässäri. Oppia ikävä kaikki.
Kari K
Ex Stype 4.0
Ex XJ8 Sovereing LWB
Ex 40 muuta kinneriä + prätkiä
XKR 4.0 Convertible
Jeep Wrangler Unlimited Sahara 3.6
Yamaha GTS
juppis
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 10:06 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juppis »

3.No parempi kait olis sitten olla liian toiveikas tuon kartan kanssa. :(
Onkohan näyttöön/naviin mahdollisuutta saada kytkettyä DVD:tä? Entä onnistuisiko näyttöön saada tv kuvaa jollain konstilla. Onhan tuo kissan kuvakin hieno tuossa ruudussa, mutta olisi vielä hienompaa jos laitteella olisi jonkinlainen tarkoituskin! :?

Mikä olisi turvallisin tapa saada sitten pois p-asennosta jos käypi niin, että jää jumiin? Onnistuisiko jos autoa saa esim. vähän liikautettua? Eli en tarkoita mitään siirtoa, mutta sen verran liikutettua, että jos on esim. nokka alamäkeen niin edestä joku heijaan autoa vähän taakse päin ja samalla kuski yrittäis saada Peen pois päältä? Vai kuinka? :?:
S-TYPE
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

loodasta

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Niin, kyllähän auton tuuppiminen auttaa, jos P-asento jumittuu päälle. Itselle kävi näin pari kertaa, kunnes opin käyttämään käsijarrua. Onneksi en J-gatea sentään runnonut hajalle - on kuulemma kallis paukku. Itse nuo niksit käsijarrun kanssa oppii, mutta ajatteleppa, jos autoa tilapäisesti ajaakin joku muu?
S-type vaan painaa sen verran kovasti, että auton työntö vastamäkeen on aika temppu, ja ennenkaikkea se suunnaton hävetys, kun pitää joku pyytää Jaggea työntämään!
XF 4.2 SV8
JaVa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 1:40 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JaVa »

Ei se "P-asento jumii" ole pelkästään S-typen ongelma. Mulla on pihassa A6 ja sama vika jos ylämäkeen parkeeraa jalkajarrun ja P-asennon kautta ja sitten vasta kässärillä.
Kaveri ilmoitti saman asian mersusta...
Uusissa malleissa ei tuottane paljoa lihasvaivaa kun käsijarrukin on sähköinen 8)

Takaraivoon vaan, että:
-jalkajarru
-vaihde N:lle
-käsijarru
-jalkajarru pois
-vaihde P:lle
:lol:

-JaVa
Vastaa Viestiin