Hei!
Olen kyllästynyt tilailemaan aikoja renkaanvaihtoon, kun ei tartte kun vaihtaa vanteet. Yks tyhmä kysymys olis: Millä momentilla uskaltaa kiristää pultit aluvanteissa?
Ei niitä viittis varmuudeksi löysällekään jättää. Vastauksesta kiitollinen.
Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
Jaguar Xj40 4.0S -94
Re: Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
90-110Nm.
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
Kiitos vaan tiedosta. Olen huomannut, että askartelu auton kanssa voi olla terapeuttista ja siksi aina välillä näitä ihme kyselyjä.
Jaguar Xj40 4.0S -94
Re: Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
Erittäin terapeuttista, vaikeisiin tapauksiin suosittelen jonkun raadon "bare frame"-entisöintiä
Köpi
Köpi
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
Tervehdys !
Kyllä aluvanteetkin tosiaan ihan kiinni kannattaa laittaa sillä naapurilla viime syksynä irtosi audista eturengas kun jäänyt hieman löysälle tai jälkikiristys unohtunut. Mies kuitenkin vaihtanut renkaansa 20v joten ihan uusi asia ei ollut kyseessä. Hinta korjaukselle oli 2000€ kaikkiaan lokareineen maaleineen.
Kyllä aluvanteetkin tosiaan ihan kiinni kannattaa laittaa sillä naapurilla viime syksynä irtosi audista eturengas kun jäänyt hieman löysälle tai jälkikiristys unohtunut. Mies kuitenkin vaihtanut renkaansa 20v joten ihan uusi asia ei ollut kyseessä. Hinta korjaukselle oli 2000€ kaikkiaan lokareineen maaleineen.
S Type R (2002) -Black Edition-
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
X-Typen omistajanoppaassa on alumiinivanteille suositeltu 103 Nm (+/- 15.5). Tuo 90-110 on ihan hyvä väli, muistat vaan tehdä sen jälkikiristyksen ~100km tjsp kuluttua. Itsellä on vain yhden kerran jälkikiristyksessä löytynyt mutteri joka ei ollut ihan täysin tiukalla, mutta yritän ottaa tavaksi tsekata mutterit kerran kauussa, samalla kun rengaspaineet.
Itse olen lisäksi laittanut kierteille hieman alumiinitahnaa (ei yleisempää kuparitahnaa koska elektrolyyttinen korroosio) jotta mutterit saa vaivattomasti auki seuraavalla kerralla.
Otsikko on sekä ajankohtainen että ei liian tarkkaan rajattu, joten ilmoitan tässä myös että X-Typen ja joidenkin muiden 2000-2010 mallien kanssa on ensiarvoisen tärkeää että hylsy on oikean kokoinen, eli 19mm eikä 3/4" (19.05mm). Jälkimmäinen voi rikkoa mutterin koristekuoren ja tehdä irrottamisesta haasteellista. Jos näin käy, tilanteen voi kuulemma seivata naputtelemalla oikeankokoisen hylsyn sen koristekuoren päälle massavasaralla.
Itse olen lisäksi laittanut kierteille hieman alumiinitahnaa (ei yleisempää kuparitahnaa koska elektrolyyttinen korroosio) jotta mutterit saa vaivattomasti auki seuraavalla kerralla.
Otsikko on sekä ajankohtainen että ei liian tarkkaan rajattu, joten ilmoitan tässä myös että X-Typen ja joidenkin muiden 2000-2010 mallien kanssa on ensiarvoisen tärkeää että hylsy on oikean kokoinen, eli 19mm eikä 3/4" (19.05mm). Jälkimmäinen voi rikkoa mutterin koristekuoren ja tehdä irrottamisesta haasteellista. Jos näin käy, tilanteen voi kuulemma seivata naputtelemalla oikeankokoisen hylsyn sen koristekuoren päälle massavasaralla.
Re: Talvivanteet alle, ihan omin avuin?
Terapiaa turvallisesti, järjestys:
-pulttien esilöysytys, auto maassa 1- tai pakkivaihde ja käsijarru päällä
-tunkkaa pyörä ylös kun katto tai avoin ovi ei osu mihinkään. Nosto oikeasta paikasta ja hyvä heittää kumilätkä väliin.
-laita pönkkä alle esim toinen vanne tai muu auton painon kestävä puu tms
-irrota pyörä x4
-kiinnitä pyörä ja esikiristä x4
-kun auto maassa niin kiristä kireelle
-aja heti tsekkaamaan ilmanpaineet
*Muista jälkikiristys noin 100km jälkeen
*Muista että voit tarvita eri pultit kesä- ja talvirenkaille ( pelti/alut tai eri paksuiset alut)
*Älä IKINÄ mene auton alle kun se vain tunkin varassa
*Älä käytä Jaguarin tunkkia renkaidenvaihtoon, on tarkoitettu vain tien päällä enintään yhden renkaan vaihtoon ja saattaapi laueta jo silloin ja autohan voi tulla päällesi ellei turvat kunnossa. Koskee monen muunkin merkin ''madeinchinataiwanetctunkkeja''.
Jos jotain unohdin niin lisätkääpä ketjuun!
Lycka till.
Sama edessä nyt x 4 ( teliperäkärrykin tarttee nastat kun vetoautossa nastat kun kärryn massa yli 750kg )
Pian tulee myyntiin Nokian kitkat 235/55x17 +5mm mitattua pintaa. Dot 06. Hp 160eur ex Hki/Esbo.
Sitten kun heitän nastat alle noin 25/11/13.
-pulttien esilöysytys, auto maassa 1- tai pakkivaihde ja käsijarru päällä
-tunkkaa pyörä ylös kun katto tai avoin ovi ei osu mihinkään. Nosto oikeasta paikasta ja hyvä heittää kumilätkä väliin.
-laita pönkkä alle esim toinen vanne tai muu auton painon kestävä puu tms
-irrota pyörä x4
-kiinnitä pyörä ja esikiristä x4
-kun auto maassa niin kiristä kireelle
-aja heti tsekkaamaan ilmanpaineet
*Muista jälkikiristys noin 100km jälkeen
*Muista että voit tarvita eri pultit kesä- ja talvirenkaille ( pelti/alut tai eri paksuiset alut)
*Älä IKINÄ mene auton alle kun se vain tunkin varassa
*Älä käytä Jaguarin tunkkia renkaidenvaihtoon, on tarkoitettu vain tien päällä enintään yhden renkaan vaihtoon ja saattaapi laueta jo silloin ja autohan voi tulla päällesi ellei turvat kunnossa. Koskee monen muunkin merkin ''madeinchinataiwanetctunkkeja''.
Jos jotain unohdin niin lisätkääpä ketjuun!
Lycka till.
Sama edessä nyt x 4 ( teliperäkärrykin tarttee nastat kun vetoautossa nastat kun kärryn massa yli 750kg )
Pian tulee myyntiin Nokian kitkat 235/55x17 +5mm mitattua pintaa. Dot 06. Hp 160eur ex Hki/Esbo.
Sitten kun heitän nastat alle noin 25/11/13.