Tässä kun syksy saapui niin huomasin että kylmänä äXä pompottaa tyhjäkäyntiä.
Oletin että kyseessä ns tunnettu vika eli ruiskunohjaus "unohtaa" suutinten koodaukset.
F-super ja formidable yhdistelmällä ei pääse äXään kiinni -> joten lähikorjaamolle katsomaan vikaa.
2 cyl korjausarvo oli ~2mg kun tavoitesyöttö oli 5mg eli korjaus +40%.
Tästä tarkistamaan suutinten koodaus, 2 cyl koodi oli eri kuin mitä moottorin päälle oli merkattu?
Edellisen omistajan mukaan suuttimia ei ole vaihdettu... no vaihtamaa koodia lapun mukaiseksi.
Koodauksen jälkeen korjaus putosi 1,2mg eli noin 24% plussaa edelleen.
Pompottaa edelleen tyhjäkäyntiä mutta hieman vähemmän.
Täytynee varata aika diesel spesialistille, olisiko suutin osittain tukossa?
Mikä suuttimen on voinut tukkia, jos töhkää tulee jostain matkalta luulisi sitä olevan joka suuttimessa.
Kuluminen taas aiheuttaa negatiivista korjausta ja mikäli suutin ohivuotaa niin paljon että syöttöä pitää lisätä 20%
luulisi että se näkyy jo muissakin suuttimissa.
Muiden suutinten korjausarvot ovat hyvin pieniä ja negatiivisia.
Voisiko kyseisen suuttimen syöttöputki olla jostain syystä tukkiutunut/viallinen?
Näitäkin on kait joistain vastaavista moottoreista vaihdettu...
X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä. Korjattu.
X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä. Korjattu.
Viimeksi muokannut JMSC, Pe Marras 08, 2013 7:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä.
Täällä Seinäjoen seudulla on ainakin yksi pätevä dieselkorjaamo, Pohjanmaan Dieselhuolto.
Pääsevät X-Typen poksiin kiinni. Nimittäin paikallinen Ford huolto ei pääse auton järjestelmään käsiksi...
Olisko että onko siellä vielä joku suuttimen koodaus pielessä? Tai siis yksi suutin kadonnut auton järjestelmästä? Meillä kerran kävi noin, mutta se toi mukanaan kaksi asiaa: Limppimoodin, vilkkuva moottorin vikavalo. Niin, ja tietty kaara ei ottanut kierroksia kun limppimoodi oli päällä Aijoo, ja se että kesälämpimällä oli hemmetin vaikea saada käyntiin. Piti käytännössä Eberillä lämmittää parikymmentä minuuttia että auton sai käyntiin siivosti. Muuten sai startata ja paljon ja sitten kun auto käynnistyi tuli raakasti sinertävän mustaa putkesta.
Homma ei edes maksanut paljoa, olikohan 80e, ja pelas ku kello tuon jälkeen.
Pääsevät X-Typen poksiin kiinni. Nimittäin paikallinen Ford huolto ei pääse auton järjestelmään käsiksi...
Olisko että onko siellä vielä joku suuttimen koodaus pielessä? Tai siis yksi suutin kadonnut auton järjestelmästä? Meillä kerran kävi noin, mutta se toi mukanaan kaksi asiaa: Limppimoodin, vilkkuva moottorin vikavalo. Niin, ja tietty kaara ei ottanut kierroksia kun limppimoodi oli päällä Aijoo, ja se että kesälämpimällä oli hemmetin vaikea saada käyntiin. Piti käytännössä Eberillä lämmittää parikymmentä minuuttia että auton sai käyntiin siivosti. Muuten sai startata ja paljon ja sitten kun auto käynnistyi tuli raakasti sinertävän mustaa putkesta.
Homma ei edes maksanut paljoa, olikohan 80e, ja pelas ku kello tuon jälkeen.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä.
Lukijalla tarkastettu että nyt suutinten koodaukset ovat OK, mutta tilanne ei muuttunut.
Edelleen 2cyl korjausarvo korkealla ja nimenomaan plussaa.
Käynnistysvaikeuksia yms ei ole ollut. Ainoastaan tuo pompotus tyhjäkäynnillä.
Lämpimällä kelillä yli +10 astetta, moottori lämpimänä ja pakkasella jolloin tyhjäkäynti pysyy 900rpm paikkeilla ei vikaa huomaa.
Pohjanmaalle asti ei oikeen viitsis lähtee...
Edelleen 2cyl korjausarvo korkealla ja nimenomaan plussaa.
Käynnistysvaikeuksia yms ei ole ollut. Ainoastaan tuo pompotus tyhjäkäynnillä.
Lämpimällä kelillä yli +10 astetta, moottori lämpimänä ja pakkasella jolloin tyhjäkäynti pysyy 900rpm paikkeilla ei vikaa huomaa.
Pohjanmaalle asti ei oikeen viitsis lähtee...
Viimeksi muokannut JMSC, La Marras 02, 2013 1:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä.
Tästä Jugen avaamasta vanhasta viestketjusta löytyy paljon tietoa, mitä ongelmia on 2.0D moottorin suuttimien ja polttoainepuolen osalta joissakin autoissa ollut.
viewtopic.php?f=2&t=3525&p=16790
Suuttimien ohivirtausmittaus voisi kertoa jotakin niiden kunnosta. Suuttimia voidaan myös puhdistaa "pesurilla", jos epäillään tukosta. Polttoainepumppujen kanssa oli jossakin vaiheessa X:ssä ongelmia, kun pinnote irtosi ja aiheutti tukoksia. Näistä kaikista tapauksista löytyy lisätietoa tuosta viestiketjusta.
Polttoainesuodattimen vaihto kannattaa omien kokemusten pohjalta ehdottomasti tehdä, jos on jotakin epämääräistä nykimistä tai muuta polttoainepuoleen viittaavaa ongelmaa.
viewtopic.php?f=2&t=3525&p=16790
Suuttimien ohivirtausmittaus voisi kertoa jotakin niiden kunnosta. Suuttimia voidaan myös puhdistaa "pesurilla", jos epäillään tukosta. Polttoainepumppujen kanssa oli jossakin vaiheessa X:ssä ongelmia, kun pinnote irtosi ja aiheutti tukoksia. Näistä kaikista tapauksista löytyy lisätietoa tuosta viestiketjusta.
Polttoainesuodattimen vaihto kannattaa omien kokemusten pohjalta ehdottomasti tehdä, jos on jotakin epämääräistä nykimistä tai muuta polttoainepuoleen viittaavaa ongelmaa.
- Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Re: X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä.
Ilmeisesti tuo syötön korjaus koodauksen jälkeen johtui ajotietokoneen opettelusta.
Suutinten koodaus nollaa opitut syötöt ja pilottisyötön joita ajotietokone opettelee sitten uudestaan ~1h ajon verran
vaihtamalla suutinten syötön korjausta ~+1 ja ~-1 välillä pareittain.
Suutinten korjaus asettui ~ -0,1 tietämille, joten vika ei liene kuitenkaan suuttimissa.
Auto vetää hienosti eikä vikakoodeja ole tullut edelleenkään.
Tyhjäkäynti on kylmänä vain hieman "nykivää" ei ravista juurikaan yms. mutta äänestä kuulee käynnin seilaavan hieman.
FuelRail pressure oli tyhjäkäynnillä ~30MPa onko kellään "heittää" vertailuarvoa täysin toimivasta autosta?
Alkuviikosta on tarkoitus tulpata EGR ja katsoa vaikuttaako asiaan... ja vaihtaa pa suodin.
Ei kai näissä delphin pumpuissa tuota metallihippujen irtoamisvikaa ole ollut,
on ymmärtääkseni enemmänkin boschilaisten ongelma?
Suutinten koodaus nollaa opitut syötöt ja pilottisyötön joita ajotietokone opettelee sitten uudestaan ~1h ajon verran
vaihtamalla suutinten syötön korjausta ~+1 ja ~-1 välillä pareittain.
Suutinten korjaus asettui ~ -0,1 tietämille, joten vika ei liene kuitenkaan suuttimissa.
Auto vetää hienosti eikä vikakoodeja ole tullut edelleenkään.
Tyhjäkäynti on kylmänä vain hieman "nykivää" ei ravista juurikaan yms. mutta äänestä kuulee käynnin seilaavan hieman.
FuelRail pressure oli tyhjäkäynnillä ~30MPa onko kellään "heittää" vertailuarvoa täysin toimivasta autosta?
Alkuviikosta on tarkoitus tulpata EGR ja katsoa vaikuttaako asiaan... ja vaihtaa pa suodin.
Ei kai näissä delphin pumpuissa tuota metallihippujen irtoamisvikaa ole ollut,
on ymmärtääkseni enemmänkin boschilaisten ongelma?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä.
Katsoin vielä tuon mittariston diagnostiikkamoodin vikakoodit joita oli kolme kappaletta.
d900 = ilmeisesti Autom. ilmastoinnin CAN yhteysonglema. Ilmastointi toimii moitteetta?
E511 = PATS ECM invalid data? Ajoneston kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
5004 = ??
Löytyi tuo mittariston koodien "purku" ohje, jos joku muukin tarvitsee niin tässä...
Ensimmäinen merkki on hexa joka muutetaan ao. taulukon mukaiseksi ja kolme viimeistä merkkiä perään.
0=P0
1=P1
2=P2
3=P3
4=C0
5=C1
6=C2
7=C3
8=B0
9=B1
A=B2
B=B3
C=U0
D=U1
E=U2
F=U3
eli esim. tuo 5004 = C1004
Koodien alussa P=powertrain, C=chassis, B=body, U=network.
Samalla huomasin että akkujännite oli virrat päällä moottori pysähdyksissä 12,0V.
Vaikuttaa aika alhaiselta täytyy tarkistaa vielä latausjännite, akun vaihdoin keväällä.
Toivotaan toivotaan että kaikki johtuisi vain laturista tai akusta..... latausjännite oli kuitenkin 13,9V
edit. ja pah akun lepojännite 12,64 eli näyttäisi olevan OK sekin.
No tiistaina huoltoon...
d900 = ilmeisesti Autom. ilmastoinnin CAN yhteysonglema. Ilmastointi toimii moitteetta?
E511 = PATS ECM invalid data? Ajoneston kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
5004 = ??
Löytyi tuo mittariston koodien "purku" ohje, jos joku muukin tarvitsee niin tässä...
Ensimmäinen merkki on hexa joka muutetaan ao. taulukon mukaiseksi ja kolme viimeistä merkkiä perään.
0=P0
1=P1
2=P2
3=P3
4=C0
5=C1
6=C2
7=C3
8=B0
9=B1
A=B2
B=B3
C=U0
D=U1
E=U2
F=U3
eli esim. tuo 5004 = C1004
Koodien alussa P=powertrain, C=chassis, B=body, U=network.
Samalla huomasin että akkujännite oli virrat päällä moottori pysähdyksissä 12,0V.
Vaikuttaa aika alhaiselta täytyy tarkistaa vielä latausjännite, akun vaihdoin keväällä.
Toivotaan toivotaan että kaikki johtuisi vain laturista tai akusta..... latausjännite oli kuitenkin 13,9V
edit. ja pah akun lepojännite 12,64 eli näyttäisi olevan OK sekin.
No tiistaina huoltoon...
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-type 2.0D tyhjäkäynti "pompottaa" kylmänä.
Korjaamolta tuli juuri "tuomio" 1 ja 4 suuttimien tyhjäkäyntivirtausarvo olematon (ilmeisesti tukkeutuneet??), molemmat suuttimet huolletaan...
Jeps eli kaksi suutinta kunnostettiin ymmärsin että neulat vaihdettiin ja kaikkiin suuttimiin tiivisteet kun kävivät kaikki testipenkissä.
Grand total 490€, ei mahottoman paha summa.
Ai että vetää taas hienosti.
Jeps eli kaksi suutinta kunnostettiin ymmärsin että neulat vaihdettiin ja kaikkiin suuttimiin tiivisteet kun kävivät kaikki testipenkissä.
Grand total 490€, ei mahottoman paha summa.
Ai että vetää taas hienosti.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP