Starttaa muttei käynnisty, ideoita mistä vikaa alkaa katsoma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

Starttaa muttei käynnisty, ideoita mistä vikaa alkaa katsoma

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

parikymppinen S3:ni (4.2) on toiminut kuin enkeli... paitsi tänään. Eli aamulla vielä starttasi ja käynnistyi nöyrästi. Mutta nyt iltapäivän puolella starttasi ja miltei käynnistyi ja kun uudelleen starttasin niin ei enää edes yrittänyt vaikka jatkoin koneen pyörittämistä 15 sekuntia.

Mitään ei ole autolle tehty paitsi akun vaihdoin :) viikko sitten. Bensaa saannista kai tuo on kiinni, mutta mistä kannattaisi ensimmäisenä vikaa kartoitella?
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

jatkoa

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Niin tuossa kävin vielä kokeilemassa ja bensapumppua kuuntelemassa. Auto käynnistyi pitkän 10s kestäneen starttauksen jälkeen ja kävi normaalisti noinn 15s ja sammui. Sitten ei käynnistynyt vaikka starttasin varmaan 15s moottoria.

Pitäisikö bensapumpun hyristä heti kun virrat laittaa päälle? Entä onko tuossa jotain tiettyä relettä joka voisi olla syypää?

Pitää alkaa workshopmanuaalia kaivamaan.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Asiasta mitään tietämättömyyden vakaalla rintaäänellä : selkoisesti bensaanti vika, S1 kapineessani oli aikoinaan ongelmia bensatankin sisäpuolisen ruosteen kanssa, tarkistit filtterit ?
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

filtterit

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

en vielä filtteripuolelle mennyt. pitää katsoa vielä tuokin. Osaako kukaan sanoa miten tuo bensansaanti on kannattaa tarkistaa. Tuossa wsmanuaalia selailin ja siellähän on useampaakin relettä ja vimpainta joka rikkoutoutuessaan saattaa vian aiheuttaa, mutta kun ei ole uutta vaihtaa tilalle niin pitää kaivella vielä lisää tietoa.
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

liittimet lienee löyhällä?

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Eli tarkistin että bensaa tulee ja kipinää iskee... sitten vain ajattelin että käynpä varalta läpi liittimet mitä mieleen juolahti kokeilla.. no puristelin näköisellä olleet liittimet ja starttasin.. avot niin nätisti lyhyestä startista käyntiin ja sitten nöyrästi tasaiselle tyhjäkäynnille?

Näinkös siis ongelma saattoikin olla vain jossakin liittimistä? Jatkokysymyksenä pyytäisinkin arvauksia että mikä löysäliitin olisi voinut tuon käynnistymisen voinut tuolla tavoin estää?

Starttirele on minulla aiemmin parikertaa temppuillut, mutta siinä ei liene mitään joka olisi voinut tuon käynnistymisen estää? :oops:
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

omassa

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Omassa sovessa sammuilu johtui pätkivästä pa-pumpusta. Pumppasi joskus joskus ei...

Liittimistä:

No ainakin kaikki virrannjakajalle tulevat johdot voisivat estää käymisen.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

pitää siis odotella että ongelma uusii

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

Alkoi siis tosiaan auto pelittää pelkin johtoliitosten paineluin? Vaikea siis sanoa että mistä se ongelma johtui, mutta jos kyseessä oli siis löyhä johtoliitos niin silloinhan ko ongelma tulee toistumaan kun liitos uudelleen löystyy. Ennen sitä lienee mahdotonta alkaa asiaan selvittämään. :?:
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Bensapumpun liitin on todetusti yllättävän yleinen ongelma startaamattomuudessa: ongelman voi todeta kokeilemalla liitinta, jos kuuma niin on ongelma ainakin edessäpäin. Liitin on mustan sokeripalasen kokoinen, päästääkseen siihen on todennäköisesti järkevää poistaa takakontin etuseinämän verhous, siihen saattaa päästä käsiksi myös akun takaa kopeloimalla. liitin on itse aisassa turha - ainoa tarve voisi olla bensatankin poiston (esim bensapumpun vaihdon yhteydessä...) yhteydessä, eli mikäli k.o. liitin on kehno, voi sen poistaa kokonaankin ja liittää johdon vanhanaikasesti. Kannattaa muuten kokeilla tätä ensidiagnostisena keinona mikäli epäilee bensapumpun vikaa - säästyy helposti tonnin verran rahaa...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

benspumpun liitin series 3:ssa

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

En ole tuonne verhoilun taakse kurkannu peräkontista mut siis tuo ko liitin on siis noissa vanhemmissakin series3:ssa eli 1985? Niissähän ei ole ABS:ja ja akku on siis vielä moottoritilas, mutta siis sillä puolella ko liitin pitäisi löytyä?

Toisaalta eikös bensapumppu pelaa ok, koska silloin ku ei käynnistynyt niin löysäsin Fuel railin päästä polttoaineletkua ja kyllä sieltä paineella alkoi bensaa tulla? Tietty vika voisi olla edessäpäin eli onko bensapaine kunnossa jokaisella ruiskulla? Tuon mittaamiseen ei omat taidot kyllä enää riitä. Toisaalta mietin myös että vaikka tulpanjohdot sekä virranjakaja pyörijöineen oli päällisin puolin kunnossa niin ehkä voisi olla halvahko projekti vaihtaa ensin vaikka tulpanjohdot ja katsoa saako tuota tukkoista käyntiä/käynnistymättömyyttä vielä toistettua.

Muuten mikä on tuon ballistic resistorin rooli tuossa puolan kyljessä? Voisiko siinäkin olla mahdollinen syyllinen. Puola jos antaa tavaraa läpi niin silloin se ei ainakaan ole nyt syyllinen.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: benspumpun liitin series 3:ssa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

thewall32 kirjoitti:Muuten mikä on tuon ballistic resistorin rooli tuossa puolan kyljessä? Voisiko siinäkin olla mahdollinen syyllinen. Puola jos antaa tavaraa läpi niin silloin se ei ainakaan ole nyt syyllinen.
Eikös sivuvastuksen tehtävä ole antaa käynnistyksessä enemmän virtaa. Tai oikeastaan toisinpäin, käynnistyksen jälkeen vähemmän. Vastus ohitetaan käynnistyksen aikana.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin