Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

Moi, ensimmäinen ongelma ilmaantui viime talvena hankkimani X300 kanssa.

Tänään olin laittamassa sitä parkkiin kadunvarteen, ja siinä veivatessa eturenkaat nousivat hetkeksi jalkakäytävälle. No, alas laskiessa joku ottikin sitten kiinni, kuului siis kolaus ja nenään tuli hetkeksi sellainen mieto palaneen muovin tai öljyn katku ja sekuntteja sen jälkeen ohjaus jäykistyi niin, että sai tosissaan vääntää, että sain auton taskuun laitettua. Sen jälkeen en ole uskaltanut koittaa liikkeelle lähteä.

Sadekeli kun on, en pystynyt työvaatteissani auton alle heti könyämään, mutta sen verran kumartelin ja kiersin, että mikään ei ainakaan roiku tai repsota irti tai valuta mitään solkenaan. Myös renkaat ovat pitäneet ilmansa.

Osaako joku esittää valistuneen veikkauksen, että mikähän hajosi? Pettikö ohjaustehostin? Pettikö tukivarsi?

Sateinen maa näyttää jostain napanneen auton ympärille näkyvän määrän öljyä. En ole varma onko se minulta vai edelliseltä parkkeeraajalta, mutta tuli mieleen, että tulikohan autosta ohjaustehostimen öljyt ulos? Onko ohjaustehostinta tai sen öljysäiliötä edes mahdollista rikkoa kanttikiveen ja voisiko se aiheuttaa jotain tuollaista?

Tattis, jos joku osaa jeesata! 8)
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Olisko tehostimen letku mennyt rikki,katso tehostimen öljysäiliöön onko nesteet vajennu,se kertoo jo paljon ongelman laadusta.
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

Kuulostaa hyvinkin mahdolliselta, kiitos! Täytyy tarkistaa viimeistään aamulla.

Muitakin veikkauksia tai kokemuksia tai tietoja saa toki edelleen ehdottaa.
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

Ohjauksen jäykistymisen syy selvisi päivän valjettua:

Ohjaustehostimen öljyt ovat kuin ovatkin karanneet ja säiliössä oli öljyistä jäljellä vain kalvo pohjalla. Seuraava ongelma onkin sitten selvittää se, että mistä öljyt ovat karanneet ja miksi?

Onko kenelläkään kokemusta ko. mallin ohjaustehostimesta? Jos sillä on vaikutusta, niin tämä on siis 3,2 litrainen.

Tehostimen öljysäiliöltä lähtevät letkut näyttivät olevan paikallaan ja ehjiä, mikä saa epäilemään, että jotain ikävämpää/kalliimpaa on ehkä tapahtunut... :?
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

No jos tämä tapahtui siinä jalkakäytäväkivetyksen kanssa taistellessa, niin
syy löytynee sieltä etuakselin alta. Sinne vaan nöyränä katselemaan, mikä
on poikki. En muista menikö tässä mallissa, mutta yleensä "steering rackin"
molempiin päihin menee putket, joista toinen (jalkakäytävän puoleinen)
lienee nyt poikki.
Huonolla tuurilla putkia ei saa erikseen varaosina vaan pitää uusia koko
ohjausvaihde (vai mikä se on suomeksi?). Ehkä joku osaisi korjata putken?
Voihan se tietysti vuotaa päistäkin, mutta miksikäs se sieltä olisi poksahtanut?

Tässä kuvia, noita yläkulman putkia tarkoitan.
http://www.jaguarclassicparts.com/uk/ja ... and-pinion
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja romunummi »

kyllähän siihen tehostimen letkuja saa,mutta saattaa olla myös hammastangon kulmavaihteen yläpääntiiviste poikinut,niitä saa esin britpartsilta tilaamalla.
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

No niin. Näin matalan auton alle pääseminen kadunvarressa onkin sitten helpommin sanottu kuin tehty, mutta tunkkaamalla toisen kulman ylös se melkein onnistui.

Näyttäisi siltä, että ohjaustehostimen yhden ohuemman putken yhdessä putket yhdistävässä "u-mutkassa" on jonkinlainen haitarimainen kumitiiviste, jonka kiristysrengas on toisesta reunasta vain lipsahtanut paikoiltaan, minkä jälkeen paine olisi sitten pusertanut öljyt tuosta välistä ulos.

Soittaako X300:n alla aikaa viettäneillä mitään kelloja? Ulkoisesti näyttää siis tältä, mutta en yltänyt laittamaan kiristysrengasta paikoilleen, enkä siis pystynyt testaamaan onko se syy. Siitä projektista tulee kadun varressa sen verran haastava, että ei mielellään tekisi turhaa työtä. Eli voisikohan olla, tietääkö kukaan?
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Nyt on pakko arvata, kun tuo sinun vikapaikan kuvaus oli hiukan kuin astrofyysikon kirjoittama rakkauskirje, veikkaan että jos kyseessä on hammastangolla oleva haitarikumi niin sen alla on hammastangossa stefa joka on pullahtanut pihalle.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Haitarimaiset kumitiivisteet ovat yleensä estämässä pölyn menemistä sisään, eivät pitämässä
öljyjä sisällä (toki siellä haitarin sisällä voi olla erikseen öljytiiviste, kuten romunummi kuvailee),
joten voipi olla ettei haitarin kiristys auta vuotoon. Pikemminkin haitari pitäisi poistaa ja kurkata
onko sisällä jotain pielessä.
Etkö löydä epäilemääsi kohtaa tuon mun linkin kuvasta tai muista sillä sivustolla?
Yleensä vuoto jättää jotain jälkiä, eikö siellä missään näy tuoretta öljyä? Edes maassa? Jos se
tässä paikassa koko säiliön tyhjensi, niin jonnekin se kai valui ja siitä voi painovoimaa vastasuuntaan
päätellä vuotopaikan?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

Tänään ehdin viimein, myrskystä huolimatta, kampeamaan auton kadun varressa kunnolla ylös, niin että mahduin alle vähän paremmin (ja pidemmälle) tähyilemään. Vuotokohta on juurikin tuon Köpin linkittämän kuvan oikeassa ylänurkassa näkyvistä kahdesta putkenpäästä alempi. Koska minulla vuoto on täsmälleen toisessa reunassa, eli kuskin alla, käänsin kuvan ympäri.

-> Kuva

Eli tuon nuolen osoittaman ympyröidyn putkenpään ja mutterin välistä öljyt näyttäisivät tunkevan pihalle. Mutteri ei liikkunut myötä- eikä vastapäivään, enkä uskaltanut tuolle muuta toistaiseksi tehdä. Parempi ehkä ajaa auto pajalle, että saan sen kadun varresta pois ja kuntoon ennen kuin lumi tulee maahan.

Onkohan tuolla jotain tiivistettä, mikä nyt olisi voinut pettää? Vai onkohan jonnekin tullut joku murtuma, mitä en nyt vain alhaalta päin onnistunut näkemään. Jää nähtäväksi...

Kiitos, Köpi, linkistä ja vinkeistä!
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ei noiden putkinen päissä varmaan mitään tiivisteitä ole? Varmaankin samanlainen metalli metallia vasten pallo tiivistys kuin jarruputkien kiinnityksessä. Tulee mieleen, että ehkä putki on murtunut tai haljennut.

Nuo putket saa erikseen varaosana.

Lyhyempi putki: http://www.jagspares.co.uk/Manners/part ... o=JLM12170
Pitempi putki: http://www.jagspares.co.uk/Manners/part ... o=JLM12171

Otin nuo varaosanumerot X300 XJR:n varaosakirjasta. Mutta eiköhän ne ole samat muissakin X300:ssa. Niin, ja nuo numerot ovat LHD malliin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Siis tuleeko se öljy sieltä haitarikumin sisältä,vai putkesta tai sen muhvista?jos se tulee haitarikumin välistä öljynsä pihalle,niin silloin sieltä on stefa poikinut,muussa tapauksessa selviää uudella putkella,ja se putki kannattaa käydä kysymässä mallin kanssa hydrauliliikkeestä josko voivat tehdä vastaavan.
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

Aiempi luuloni haitarikumista, kiristimestä jne. osoittautui siis tyystin vääräksi. Tuossa vuotokohdassa, siis putken mutteriliitoksessa, ei ole haitarikumeja tai muhveja. Pelkkää metallia ja kierrettä näkyvissä, ja sieltä välistä, tai jostain näkymättömissä olevasta/huomaamattoman pienestä halkeamasta öljyt vuotaa.
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Kyllä siinä muhvi on,mutta vie auto pajalle ja irroittakaa viallinen putki ja sen jälkeen käyt mallin kanssa hydrauliliikkeessä niin saat avun ongelmaasi heti.
Avatar
Pokkis
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 10:44 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaus jäykistyi yllättäen X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Pokkis »

Ei ole muhvia X300:ssa tuossa kohtaa, ei ainakaan minulla. Ajoin JagCorneriin Karin tarkistettavaksi, kun sattuneesta syystä tuntee auton melko hyvin. Kuvan putki (kuparia kai) oli rikki. Se pitää vaihtaa, ja selviän kuulemma muutamilla satasilla. Itsekin olisin toki tuon varmaan osannut tehdä, mutta tällä hetkellä ei ole paikkaa tai aikaa, joten ihan hyvä näin, jos auto vain tulee kuntoon.
"Everyone Cares What Gorgeous Says" (Jaguar)

* XJ6 Sport vm. 1995
* Vespa Primavera 125 vm. 1976
Vastaa Viestiin