Sähköisten laitteiden kestävyys

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Sähköisten laitteiden kestävyys

Viesti Kirjoittaja Major »

Olen jo jonkin aikaa miettinyt X:n perään J kirjainta eli vaihtoa X350:n. Tuli vaan mieleen näitten sähköisten apulaitteiden kestävyys kun niitä tuntuu olevan lastattu autot täyteen. Esim penkin 12 x säädöt + ratti + polkimet. Siinä on moottoria kerrakseen. Onkohan niistä pitemmän päälle paljonkin riesaa?
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Sähköisten laitteiden kestävyys

Viesti Kirjoittaja juge »

Isäukolla vm. -95 XJR, jossa penkeillä kaikki säädöt sähköllä, ja kaikki säädöt toimii hienosti. -04:ssa X-Typessä toimi koko meidän omistuksen ajan kuskin penkin 8x8 sähkösäädöt ja apparin korkeuden sähkösäätö penkinlämmityksineen aina kuin junan vessa. Autossa mittarissa n. 101tkm kun se ostettiin ja vajaa 4 vuotta myöhemmin oli mittarissa n. 205tkm kun se vaihdettiin. Tällä autolla ajoi välillä minä ja välillä vaimo, joten penkkiin tuli säätöliikkeitä ihan kohtuullinen määrä.

Ratin, polkimien ja penkkien säädöt on semmosia, että jos kuski ei montaa kertaa viikossa vaihdu, niitä säätöjä tuskin kovin montaa kertaa tarvii tehdä eli moottori, ja penkin säädöt mekaanisine osineen tuskin aiheuttavat päänvaivaa. Voisin kuvitella että ekana voisi alkaa temppuilemaan säätönappien mikrokytkimet vähästä käytöstä, sinne kun kertyy kaikenmoista ajansaatossa.

No - ohan sitten ne versiot joissa on muisti tyyliin 3 kuskille ja sinne on oikeasti ohjelmoitu ainakin 2 kuskia. Siinä toki tulee sitten sitä liikettä moottoreihin.

Enivei, en mä ainakaan usko että penkkien ja ratin säätimet nyt ihan heti ekana alkaa temppuilla :)

Perustan mielipiteeni niiden suhteelliseen vähäiseen käyttöön verrattuna esim. keskuslukituksen moottoreihin tai sähkönapilla aukeavaan takaluukkuun tai sähkölaseihin, joiden käyttömäärä on todennäköisesti monta kertaa runsaampi.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Sähköisten laitteiden kestävyys

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

juge kirjoitti:Perustan mielipiteeni niiden suhteelliseen vähäiseen käyttöön verrattuna esim. keskuslukituksen moottoreihin tai sähkönapilla aukeavaan takaluukkuun tai sähkölaseihin, joiden käyttömäärä on todennäköisesti monta kertaa runsaampi.
Itse olisin sitä mieltä että juuri tuosta vähäisestä käytöstä ne ongelmat harrasteessa sikiää jos on tullakseen. Sähkömoottorit jumii, rasvat kovettuu, kytkimet hapettuu jne jne. Harvemmin kai näistä esim. hiilet loppuu moottorista tai piuhat pettää (paitsi jostain oveen menevästä johtosarjasta)? Sähköikkunat hyvänä esimerkkinä aiheesta. Keskuslukon kanssa voi tulla kränää kun mekanismit oikeasti kuluvat paljossa käytössä mutta niinhän ne tekee liikutti niitä sitten sähkö- tai lihasvoima.

Itse en sähkölaitteita arastele kun jos ne brakaa niin voihan niitä korjata. Tosin joku digimittaristo 80-luvulta ei tosin ehkä kiihottaisi :oops:

Omassa -96 mallisessa X300:sessa kaikki muut sähköt toimii paitsi kuskin penkin muisti. Koska ajelen pääsääntöisesti ihan itse niin ei ole roplauskynnys ylittynyt. Auton tullessa minulle ei ratin ylös-alas säätö toiminut mutta sekin parani kontaktien putsauksella ja mekanismin herkistämisellä, oli vaan ollut käyttämättä niin oli nahkinut kiinni.

Edellisessä harrasteessa penkin sähkösäädät meinasi vähän jumia seisonnan jälkeen mutta kyllä ne pikku virkistyskäytöllä aina takaisin elävien kirjoihin tulivat. Ja takaluukun sähköikkuna oli ongelmallinen kun sitä tuli niin harvoin käytettyä.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Sähköisten laitteiden kestävyys

Viesti Kirjoittaja Major »

Eilen tuli XJ talliin. Siinä sitten iltaa kokeilin kaikkia säätöjä ja laskeskelin että kolmisenkymmentä sähkösäätöä löytyi ja kaikki toimi niin kuin pitää. :D
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Vastaa Viestiin