Tuli kesällä hankittua ensimmäinen Jaguar: 2003 X-type -farkku 3.0 V6 Awd. Aiemmin mm. Alfa-Romeoiden kanssa puuhastelleena tuli mieleen, että vikakoodin lukija lienee tarpeen myös Jaguareiden kanssa. Hieman tuli surffailtua netissä ja päädyin tilaamaan Dealextremestä (http://www.dx.com) langattoman WiFi-OBD -lukijan, kun huomasin että iPadiin on tarjolla sekä ilmaisia että muutamalla eurolla ostettavia lukuohjelmia. Ostin Applen verkkokaupasta EngineLink HD - nimisen ohjelman. Täytyy sanoa, että yllätyin positiivisesti kun langaton lukija ja ko. softa alkoivat toimimaan Jaggessa heti. Ja mikä parasta, lukija ja softa tulivat kustantamaan yhteensä vain 20 euroa. Aika paljon ovat hinnat laskeneet, edelliseen autoon lukija ja PC-softa maksoivat reilut 200 e 3-4 vuotta sitten. Tuo em. softa on aika perusversio, mutta vikakoodit sillä saa luettua ja nollattua sekä luotua custom made -mittaristoja tietojen seurantaan.
Eipä mennyt kuin pari viikkoa obd-lukijan hankinnasta, kun pääsin jo tositoimiin. Koneen häiriömerkivalo syttyi, mutta ei onneksi sentään häirinnyt ajoa. Obd-lukija antoi koodin P1647. Nettiselailun perusteella tuo viittasi tyypillisesti vialliseen lamba-anturiin etupuolen pakosarjan yläosassa. Löysin uuden osan jenkkilästä Ebaystä (Denso 234-9029): tuli reilussa viikossa ja hintaa postikuluineen noin 80 euroa.
Vaihdoin anturin ja vikakoodia ei ole enää tullut. Netistä löytyi hyviä kuvia vaihtotyöstä:
http://www.jaguarforums.com/forum/x-typ ... -v6-78601/
Toisin kuin tuolla web-sivulla, en halunnut rikkoa pakosarjan päällä olevaa lämpösuojaa, vaan tein Motonetiltä ostamastani pitkästä 22 mm hylsystä lambda-anturityökalun halkaisemalla hylsyn, jotta uuden anturin saa johtoineen paikalleen. Lisäksi hylsyn yläosa piti porata auki 16 mm kokoiseksi, jotta lamba-anturi sopi hylsyn sisään. Ihan helpommasta päästä homma ei ollut, mm. yhden jäähdytinnesteletkun joutuu irrottamaan. Pari tuntia meni aikaa itse työhön ja lisäksi tuo työkalun valmistus. Muistelen, että Biltemalla tms. olen joskus nähnyt valmiitakin lambda-anturin vaihtotyökaluja, jotka voisivat toimia jos koko vain sopii.
Langaton OBD-lukija X-typeen ja koodin P1647:n korjaus
Langaton OBD-lukija X-typeen ja koodin P1647:n korjaus
Jaguar X type estate 3.0 V6 Sport man AWD -03
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
Re: Langaton OBD-lukija X-typeen ja koodin P1647:n korjaus
Kiitos tiedosta, eipä hintakaan ole noissa paha.
Jaguar X type estate 3.0 V6 Sport man AWD -03
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
Re: Langaton OBD-lukija X-typeen ja koodin P1647:n korjaus
Onko heittää ehdotusta tuollaisesta obd-wifi -lukijasta, joka passaisi myös xj8:iin vuosituhannen vaihteesta?
Viimeksi syttyi "restricted performance" tauluun ja jotain syttyvikaa oli. Ei viittiny ajella maalikyliin lukemaan koodeja, joten kaikki tulpat irti ja yksi olikin märkä ja tummempi. Joten sen pytyn puola uusiksi ja taas toimi. Lukijalla olis varmaan suoraan selvinny oikea pytty ja vika?
Viimeksi syttyi "restricted performance" tauluun ja jotain syttyvikaa oli. Ei viittiny ajella maalikyliin lukemaan koodeja, joten kaikki tulpat irti ja yksi olikin märkä ja tummempi. Joten sen pytyn puola uusiksi ja taas toimi. Lukijalla olis varmaan suoraan selvinny oikea pytty ja vika?
Re: Langaton OBD-lukija X-typeen ja koodin P1647:n korjaus
Mielenkiintoista. Kerrotko tarkemmin mikä on tuon lukijan malli? Voisin itsekin tilata. Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta voiko tuota palikkaa pitää autossa jatkuvasti paikoillaan OBD-pistokkeessa?
Re: Langaton OBD-lukija X-typeen ja koodin P1647:n korjaus
Tilaamani OBDII wifi -laite on tämännäköinen (linkki http://www.e-ville.com -sivulle):
http://tinyurl.com/q5pa6by
Kyllä tuo ainakin X-typen jalkatilassa sopii olemaan paikallaan ajossakin. Tosin joko iPadin softa tai sitten wifi-tiedonsiirto rajoittaa, että
viisarien näyttämät eivät ole ihan reaaliajassa vaan niissä on sellaista "0.5-1 sekunnin viivettä" eli mieluummin katselen esim. auton nopeuden omasta nopeusmittarista kuin iPadin ruudulta
http://tinyurl.com/q5pa6by
Kyllä tuo ainakin X-typen jalkatilassa sopii olemaan paikallaan ajossakin. Tosin joko iPadin softa tai sitten wifi-tiedonsiirto rajoittaa, että
viisarien näyttämät eivät ole ihan reaaliajassa vaan niissä on sellaista "0.5-1 sekunnin viivettä" eli mieluummin katselen esim. auton nopeuden omasta nopeusmittarista kuin iPadin ruudulta
Jaguar X type estate 3.0 V6 Sport man AWD -03
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98