S-type, Xenon

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pleskine

S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja pleskine »

Yli 4 vuotta meni, ennenkuin Xenon valo meni pimeäksi S-type 2,7D, vm. 2006. Lampun tyypin sain selville, että se on DS2 ja niitä löytyi paikallisesta tarvikeliikkeestä kohtuu hintaan.
Mutta miten polttimon saa vaihdetuksi oikealle puolelle? Näyttää siltä, että koko lamppuyksikkö on irroitettava. Kuinka paljon etupäätä joutuu purkamaan ja onko vaihto ylipäätän tehtävissä kotikonstein?
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

On tehtävissä, mutta ei ole ihan helppo homma. Vaihda tai vaihdata saman tein polttimot kummallekin puolelle, koska tuo on sen verran työläs homma, ettei se muutaman kympin xenon-polttimo ole minusta kustannus eikä mikään siitä ilosta ettei heti tarvitse tehdä samaa hommaa uudelleen.

Lyhyesti, pohjamuovi irti. Etupuskuri irti (tätä varten joutuu irrottamaan tai ainakin aukomaan etusisälokarit). Nyt pääsee irrottamaan umpiot ja niihin sitten polttimot. Jos on autossa etututka ja temppuilevia antureita, niin ne kannattaa pistää kuntoon tässä samalla kun puskuri on irti. Valojen suuntauksen joutuu tekemään uudelleen, koska umpioa ei varmasti saa ihan prikulleen samaan asentoon takaisin missä se irrotettaessa oli.

Puskurin kuoren irroituksessa on sen verran kommervenkkeja että suosittelen joko JTISiä tai ajantasaisia ohjeita tuolta Jaguarin viralliselta TOPIx-siteltä. TOPIx ohjeet ovat maksullisia mutta ovatpahan sitten myös oikeat kullekin vuosimallille. Muistaakseni googlaamalla / foorumeita haravoimalla löytyi myös ilmaisia ohjeita tuohon puskurin irrotukseen. Muuten pultit ovat hyvin näkyvissä konetilasta katsottaessa puskurin päällä, mutta tosiaan etulokarin sisällä on yksi pultti (ihan siinä reunassa kiinnittämässä muovipuskurin kuoren kiinni peltiseen lokariin). Toinen hankala on nähtävissä konetilan puolelta lokasuojassa olevasta reijästä. Kummallakin puolella tietty sama juttu.

Homma menee perustyökaluilla (torxeja + 10-13 mm hylsyjä muistaakseni), mutta lokasuojien sisällä konetilasta näkyvät pultit tarvitsevat pitkähkön jatkovarren (20-30 cm) hylsyn ja räikän väliin. Lisäksi mikäli etulokareita ei irrota kokonaan, niin siellä olevien pulttien irtinitkutteluun täytyy varata hermoja ja aikaa, lenkkiavain ei siellä kovin paljon mahdu kääntymään ja hylsyavain ei mahdu. Ensimmäinen mahdollisuus rikkoa autoa on tietty kun irrottaa noita lampunpesimien puskurin värisiä muovisuojia, niiden kanssa kannattaa olla todella varovainen, kiinnitys murtuu helposti. Ja moottoritilan alamuovien irroituksessa on mahdollista, että pultit ovat ruostuneet kiinni sellaisiin peltisiin vastakappaleisiin, jolloin homma menee porailuksi ja uusien vastakappaleiden/pulttien hankkimiseksi. 1,5 - 2 tunnin duuni jos on hyvät tilat eikä tule hirveästi yllätyksiä vastaan.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
pleskine

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja pleskine »

Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Nyt ainakin tiedän, etten yritä tuota itse...
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Onhan se aika hurjaa että pitää puoli autoa purkaa jotta saa lampun vaihdettua. Kannattaa kysyä huoltamoilta jotka ovat tuota tehneet niin ainakin voisi olettaa että homma menee nopeammin ja on ehkä edullisempaa kuin pajalla joka ei koskaan ole asiaa tehnyt.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

pleskine kirjoitti:Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Nyt ainakin tiedän, etten yritä tuota itse...
Toivottavasti en liikaa pelotellut. Jos omaat TI-miehen virkaa, osaat esim. vaikka jarrulevyt ja -palat vaihtaa itse, niin ei tämä xenonien vaihto sen kummempi juttu ole. Mutta pimeällä ulkona pakkasessa ei kannata lähteä tekemään ja kannattaa varata kunnolla aikaa hommaan. Itse olen kaksi kertaa puskurin irrottanut, kesäaikaan pihalla vaihdoin etututkan pari anturia ja xenon-polttimojen vaihto tuli eteen juuri näin pimeällä talvella. Sitä varten etsin tallin jossa sai rauhassa askarrella.

Löysin pari kuvaa puskurin irrotuksesta
http://www.jaguarforum.co.uk/f27/front- ... 26474.html
http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... faq-28534/

Kummassakaan ei tosin neuvota lampunpesimien suojusmuovien irrotusta. Menee näin: Teippaa jotain puskuriin suojaksi. Jollain sopivalla työkalulla, jolla ei pahasti voi naarmuttaa väännä muovien ja puskurien välistä sen verran että siitä suojakuoresta saa otteen. Sitten varovasti vedät pesuvarren esiin (kannattaa vetää heti siitä varresta kun pystyy, eikä siitä muoviläpyskästä). Muoviläppää tutkimalla varmasti ymmärtää miten se pitäisi irrottaa. Irrotuksessa pitää olla tosi varovainen.

Tuo ohjeissa mainittu radiator splash shield on se alasuojamuovi. Edessä puskurissa alhaalla ja sisälokareissa on kasa torxeja ja auton alla keskemmällä on kolme pulttia. Ne irrottamalla muovi tulee alas. Tuossa jälkimmäisessä linkissä näkyy ne pultit irrotettuna.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja JNi »

Rohkaisin myös tekemään tuon itse, jos tekeminen kiinnostaa ja tavalliset työkalut pysyvät käsissä. Etupää autosta kannattaa nostaa vähän vaikka matalilla rampeilla ja sitten vain ruuvit ja pultit auki ohjeen mukaisessa järjestyksessä. Ja tarkkana pesureiden jne. kanssa, niitä ei välttämättä kaikissa ohjeissa näy (ei mennyt pesurin kansi rikki vaikka ensimmäinen irtosi itsestään kun nostin maskia... :-).

Suurin haaste oli ruoste peltiruuveissa ja niiden pellistä puristettujen vastakappaleiden kanssa, siinä vääntyi välillä muovia halki niin että sai paikata epoksilla. Eivät ole näkyviin jäävissä kohdissa, onneksi.

Lamput ovat sitten enää kiinni parilla isolla pultilla. Siinä samassa on muoviosia joissa on lukkokielekkeitä, taas tarkkaavaisuutta. Pysyy ne onneksi pulteilla ilman kielekkeitäkin kiinni :lol: Liittimet saa auki helposti kun lamppu on irti ja vedettynä ulos.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moikka!
Olin lentää peffalle kun ekan kerran piti flippikeulaisen Firebirdin polttimo vaihdattaa.
50eur per puoli. Valot pyöräytettiin sopivasti esiin ja sormet voi mennä poikki jos ei osaa/tiedä!
Eikä se ole siis enää mitään. Näitä kuin lukee miettii että onko pakko suunnitella tuollaisia kukkasia omistajien iloksi.....
Ainakin työllistää jälkimarkkinointia eli huoltoa!!!
Onnea DIY-miehille ja naisille.
Minusta ei olisi.
X:n oikea polttimo oli niin pienessä raossa että vain pienikätinen vaihtoi sen. Vasen onnistui itsekin aikanaan!
M
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja TePe »

Moro,

Ensimmäisellä keralla homma oli tosiaan aika haastava. Silloin eniten aikaa meni toisen sisälokasuojan sekä moottorin alasuojamuovin ruostuneiden ruuvien kanssa.

Toisella kerralla ymmärsin olla irrottamatta alasuojamuovia, joten homma ei tainnut viedä kuin tunnin verran. Puskuria ei tarvitse saada kuin vähän alaspäin eikä yhtään eteenpäin, joten alasuojamuovi kestää kyllä hyvin tällaisen pienen taivutuksen. Pakkasella tuota ei kuitenkaan kannata tehdä, silloinhan muovi ei kyllä taivu yhtään.

Eli kuten tuossa jo sanottiin, niin lampunpesimien suojat irti, pari alinta ruuvia sisälokasuojista irti, puskurin päätypultit lokasuojien takaa irti, muutama yläpultti puskureista irti, maskin yläpultit irti. Tuon maskin kanssa pitää olla tarkkana, varsinkin jos ei irrota alasuojamuovia, koska maskin takana olevat pitkät kiinnitysmuovit on herkkiä katkeamaan. Sitten vaan varovasti koko puskuria vähän alemmas ja umpioiden kiinnityspultit tulee näkösälle. Puskuria ei tosiaan tarvitse laskea paljoa (ei niinkään paljoa kuin kuvassa), joten alle kannattaa laittaa joku pölkky joka pitää sen sopivalla korkeudella, ettei alasuojamuovi tai sumuvalojen johdot irtoa.

Kannustaisin kyllä tekemään itse, koska korjaamolla tehtaan ohjeiden mukaan tehtynä sieltä otetaan koko sisälokasuojat irti, alasuojamuovi otetaan irti ja sumuvalot otetaan irti, joten työaikaa ja sitä kautta rahaa kuluu kyllä varsin kohtuuttomasti.
Liitteet
JagXenon.jpg
JagXenon.jpg (70.18 KiB) Katsottu 4873 kertaa
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
pleskine

Re: S-type, Xenon

Viesti Kirjoittaja pleskine »

Kiitos kaikille ohjeista. Työkalujen ja -halujen puuteen vuoksi paikallinen autohuolto vaihtoi polttimot 100 eurolla. Ilman ohjeita hintaa olisi voinut tulla paljon enemmän :).
Vastaa Viestiin