ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Ode »

Öljynvaihto alkaa olla käsillä. Oikeastaan kertaalleen olin jo puolittain hommissa, mutta sitten piti ottaa tuumaustauko.

Aihetta on toisissa ketjuissa käsitelty, muttei varsinaisesti TI-vinkkelistä muistaakseni.

Ohjeen mukaan öljyn lämpötilan tulee olla 40 ja 50 asteen välissä sillä hetkellä kun proppu pistetään kiinni. Mainion netistä löytyvän videon tapauksessa lämpötila mitattiin infrapunamittarilla muovisesta öljypohjasta. Tässä kohti piti minun ottaa aikalisä.

Mittari nimittäin näytti 10 kilometrin ajon jälkeen öljypohjan lämpötilaksi 35 astetta ja heti öljypohjan yläpuolelta mitattuna oli vaihteiston runko (alumiini) 55 astetta. Jos siis lämmittelen öljypohjaa vielä 10 astetta, on mitä todennäköisimmin öljy siellä sisällä jo reilusti yli 50 astetta.

Miten olette - jos öljyjä olette vaihtaneet tai työtä seuranneet - lämpötilan mitanneet? Täytyy vielä tarkistaa osaako käytössä oleva softa lukea lämpötilan ODB:n kautta. Epäilen kovin ettei osaa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kun brittiguru Dave Marks mun autoon vaihtoi, ei hän mitannut lämpötilaa vaan antoi auton/
lootan/öljyn jäähtyä yön yli (hallissa) ja aamulla teki lopputäytön minuutin-parin sisällä
käynnistyksestä, jottei lämpö ehdi nousta.
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1767.html
Hänen mukaansa vaihtoa ei kertaistumalta voi tehdä, koska lämpö nousee D-R-N-rumban
aikana liian korkeaksi, eikä ihan muutamassa tunnissa laske (paitsi ehkä Suomessa talvella
ulkona...)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Ilmeisesti tässä ei vaihdeta öljyjä kokonaan, vaan noin puolet. Voikohan tuon turbiinin öljyä imeä pois öljypohjan ollessa irti jollain öljynvaihtopumpulla?
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Ode »

Ei vaihdu kaikki öljy näin valuttamalla. Ajatus onkin tehdä homma kahteen kertaan lyhyehkön ajan sisään.

En tiedä helpottaako valmistautumista lainkaan se, että todetaan ZF:n ohjeiden olevan kyseenalaiset:) Kopin kommentti on kyllä sinänsä huojentava, sillä se antaa uskoa siihen ettei öljyn määrä ole niin millilitralleen.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjensta !

En tiedä onko tästä apua mutta lähetän kuitenkin http://www.furitech.com.au/index.php/ch ... nsmission/
Olen ymmärtänyt että mikäli momenttimuuntimessa/nestevaihteessa ei ole tyhjennysproppua niin ainoa keino on vaihtaa öljyt 3 kertaa jotta voidaan puhua öljynvaihdosta eikä sekoiteta vaan uutta vanhaan. Tuon lämmön voi mitata ihan normaalilla muutaman kympin lämpömittarilla vaikka öljyntäyttöreijästä esim http://www.clasohlson.com/fi/L%C3%A4mp% ... ri/36-2907.
Kyllä myös vaihteistoöljyn lämpötilan pitäisi näkyä oikealla lukialla OBD2 portista joka tietysti helpottaa tuota mittaamista. Voi olla laitekohtainen ominaisuus myös jos ei näytä sitä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Eli tekisikö sitten niin, että laittaa ensin RVS:t pyörimään joksikin aikaa. Valuttaisi sitten pois mitä tulee ja saman verran sisään. Ajelisi muutaman satasen ja ottaisi sitten öljypohjan ja suodattimen pois ja täyttäisi ohjeen mukaan. Näin vaihtuisi valtaosa öljyistä ja järjestelmä puhdistuisi RVS:n takia enemmän.

Merkkiliike huuhtelee vaihteiston ilmeisesti lauhduttimen kautta. Kuka muuten tietää, missä kohtaa se vaihteiston lauhdutin sijaitsee?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Totta että RVS poistaa likaa samalla kun kiinnittyy metallipintoihin mutta ainakin ohjeessa sanotaan että täysy hyöty saadaan vasta 1500-2000km jälkeen.
Eli jos nyt tekisin ns likaiseen vaihteistoon niin kerran osaöljynvaihto RVS liemet sisällä ja muutama sata kilometriä ajoa ja likaiset öljyt pihalle, täyttö öljyllä, pieni ajo(tai paikallaan vaihtoja), öljyt pihalle, uutta sisään RVS:n kanssa. Tällöin mahdollinen kuona poistuu vaihteistosta ja RVS käsittelyn 1500-2000km voidaan suorittaa viimeisen vaihdon jälkeen.
Toimii varmaan kyllä ihan jos vaihtaa öljyt pariin kertaan ja sitten viimeiseen RVS mukaan. Kannattaa myös suodattimen kunto tarkastaa kun sen irroittaa ja katsoa onko siellä metalliosia yms likaa. Mikäli puhdasta niin uskoisin että ei sieltä nyt RVS irroita merkittävästi likaa ja tuo kahden kerran RVS laittaminen olisi rahantuhlausta (70€ kpl).
Keväällä menee itselle nesteet vielä kerran vaihtoon muutaman osan kanssa ja laitan kyllä vielä RVS käsittelyn mukaan öljyihin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Ode »

Kissaeläimen antaman linkin takana oleva ohje noudattelee orjallisesti ZF:n omaa ohjetta.

Kaapista kyllä löytyy lämpömittari, jossa on anturi pitkän piuhan päässä. En vain halua tunkea sitä laatikon sisään tietämättä mitä siellä on vastassa. Etenkään kun tarkistus tehdään auton käydessä.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !

Ei sitä tarvitse tunkea sinne juuriaan myöden vaan pää hieman sisään jotta lämmön saa tietoon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Ode »

Edelleenkään en tiedä mitä sen reiän takana on, enkä työnnä sinne mitään ellen tiedä mitä teen. Sori:)

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Viisastahan tuo on että ei tunge laitteita vääriin paikkoihin vahingossa. Ymmärtääkseni siinä täyttöreiän kohdalla on venttiilikoneiston/valve body etuosa joka taas on öljypohjan yläpuolella. Ei siis mitään sellaista mikä olisi mittaamista haittaavaa tai toimintaa vaarantavaa mutta ei sinne nyt kannata mitään tiputtaakaan. Kun lämpötila holkkuma on tuon 40-50 °C niin onnistuu mittaus sitenkin että vaikka teippaa siihen öljypohjaan sen anturin kiinni niin saa aikapitkälti ölkyn lämpötilaa vastaavan luvun ja ei tarvitse reikään tunkea mitään kuin propun kiinnitettäessä tulppaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja dida »

Öljynjäähdytin on auton nokalla, pienempi, kuin se vedenjäähdytin. Itse vaihtelin XK8:iin öljyjä siten, että laskin tyhjennystulpasta öljyä pois, irrotin öljynjäähdyttimen menoletkun nokalta ja putkea pitkin sama määrä uutta sisään.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja JNi »

Täällä on erinomainen video tuon vaihdelaatikon öljyn ja suodattimen vaihdosta: https://www.youtube.com/watch?v=qL4ZhDlZAF4 Samalla kaverilla on YouTubessa myös muita kiinnostavia pätkiä.

Olen itse vaihtanut öljyjä ja suotimia kahteen vähän toisentyyppiseen laatikkoon, mutta tapahtuu aika samalla tavalla. Eroja on vaihtoiston käytön sykleissä täytön aikana ja lämpötilarajoissa. Auto vaateriin pukeille, edellisinä päivinä pulttien päälle irroitusainetta, suodatin ja tiiviste Englannista halvalla, Valvoline MaxLife ATF tuntuu sopivan vähän laatikkoon kuin laatikkoon (kannattaa varmistaa Valvolinen sivuilta). Biltemasta kieppi letkua ja kympin öljynvaihtopumppu, letku nippusiteillä laatikon täyttöaukolle niin ettei käryä pakoputkea vasten ja täyttö mukavasti auton vierestä. Haasteellisin tai ainakin jännittävin paikka on katsoa oikea hetki poistaa letku ja sulkea tulppa kun sieltä tulee öljyä täyden laatikon merkkinä - ja polttamatta näppejä kuumaan pakoputkeen. Moottorin käydessä laatikko imaisee sisäänsä melko paljon öljyä.

XK8:aan aion nyt talvella vaihtaa öljyn (kun siitä vain reilut puolet tulee kerralla ulos) nyt kolmannen kerran, ja sitten saa tulevat vuodet olla. Tai riippuu siitä miltä ulos tuleva öljy näyttää.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Ode »

Tuo video on juuri se, johon alkujaankin viittasin. Loistava opas siihen sakka kunnes totesin lämpötilamittauksen muovisesta öljypohjasta antavan hyvin todennäköisesti harhaanjohtavan tuloksen. Sillä tiellä ollaan edelleen, jos aikataulu suo tarkistan ensi viikonloppuna osaako softa näyttää auton anturin antaman laatikkoöljyn lämpötilan. Sillähän tuo helpoiten selviäisi - tai sitten mittaan laatikon kuoresta, uskon sen lämpötilan olevan lähempänä totuutta kuin öp:n.

Taisi video sisältää sekin oleellisen muistutuksen, että aina tarkistetaan ensimmäisenä täyttöaukon toiminta.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Tero »

Minulla optinen lainamittari näytti kyllä kuta kuinkin samaa lämpötilaa sekä pohjasta, että kyljestä ja öljyt vaihtuivat videon mukaisesti. Ilmeisesti mittareissa on eroja.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: ZF:n 6hp26:n öljynvaihto kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Ode »

Eilen pääsin viimeinkin tallille öljynvaihtopuuhiin.

Valuttamalla sain ulos vain neljä litraa ja saman verran meni takaisin ohjeen mukaan tehtynä. Siispä täyttö kunnes tulee yli, moottori käyntiin ja toistetaan ensimmäinen vaihe ja viimeinen tarkistustäyttö vaihdekaavion vekslailun jälkeen.

Mötikässä on massaa niin paljon, että hitaalla työtahdilla tehtynä oli ulos tippuva öljy sopivasti 41 astetta heti kun siihen vaiheeseen pääsin. Vaikka miten yritin hidastella ja odotella jäähtymistä niin ei silti jäänyt yhtään pelivaraa odotella lämmön nousua.

Mittariksi löytyi lampun syttymisen jälkeen omaan digitaaliseen yleismittariin liitettävä lämpöanturi (omasta kaapista nenän edestä, tietenkin), joka on neulamainen, ohuen johdon päässä ja erittäin nopea reagoimaan. Kah kun en muistanut sen olemassaoloa tähän aiemmin kirjoitellessani.

Lämpötiloista: kun ulos valuvan öljyn lämpötila täyttöaukosta mitattuna oli 41 astetta, oli laatikon kuoren lämpötila kaikkea 37 ja 55 asteen väliltä riippuen miten läheltä moottoria sitä mittasi. Öljynjäähdyttimelle lähtevän putken ulkopinta oli niinikään 55 astetta. Ohje käskee mittaamaan ulos tippuvaa öljyä, mutta mielenkiinnosta mittailin kaupan päälle sieltä sun täältä:)

Ajelen nyt viikon - pari, vaihdan toisen kerran neljä litraa ja vasta kolmannella kerralla pistän uuden suodattimen.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vastaa Viestiin