X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
penigue
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 26, 2013 11:43 am
Paikkakunta: Lohja

X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja penigue »

Löytyiskö vinkkejä mistä lähtis vikaa etsimään tosta X-Typestä kun siihen syttyi moottorin vikavalo mittaristoon ja sitten kone hyytyy aina starttauksen jälkeen kun on muutaman kilsan ajanut. Hyytymisellä tarkotan että tehot ja väännöt tippuu puoleen eikä oikein jaksa kulkea. Tyhjäkäynti on normaali silloin ja kone kuulostaakin ihan normaalilta. Hyytyminen häviää kun starttaa uudelleen mutta palaa taas muutaman kilsan jälkeen. Vikavalo palaa kokoajan. Flekti jää aina hyytymisen jälkeen kun sammuttaa niin päälle pitkäksi aikaa ellei käytä virtoja uudelleen päällä. Olisko polttoaine suodatin tukossa? Tai joku muu paikka tukossa?

Toinen juttu samasta autosta että onko normaalia että auton lämmöt ei meinaa milllään nousta? Saa ajaa monta kymmentä kilometriä ennen kuin lämpömittari on lähellä puolta väliä. Täällä ei ole edes kylmä vielä vaan semmonen nollakeli.

Auto on siis X-Type 2004 2.0d manuaali ja 225tkm ajettu.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjensta !
Luetuttaisin vikakoodit niin ei tarvitse arvata kun mahdollinen syy voi olla moninainen. Ei välttämättä suoraan koneessa vikaa lyö vain suojamoodin päälle aina suojellakseen itseään.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja JMH »

Meneekö vikatilaan kesken kiihdytyksen vai ihan vaan yhtäkkiä? Hitaita nää on lämpenemään vaikka kaikki toimisikin. Jossain joku oli sanonut että kone on normaaleissa lämpötiloissa kun viisari nousee pois siniseltä alueelta. Tottumattomalle toi lämpötilaviisari heiluu melko paljon. Anturi vissiin mittaa kannen lämpötilaa eikä jäähdytysnesteen lämpötilaa, näin olisin jostain lukenut.

Meidän autossa ostettaessa ei lämpömittari noussut kuin juuri sinisen yläpuolelle maantieajossa, kaupunkiajossa pysyi sinisellä. Eberi huusi koko ajan ja lämpötila ei noussut. Termostaatti vaihdettiin, mutta ei vaikutusta. Lopuksi vielä vaihdettiin öljynjäähdyttimen termostaatti, niin alkoi lämpötilat palailemaan normaaliksi.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
penigue
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 26, 2013 11:43 am
Paikkakunta: Lohja

Re: X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja penigue »

Ihan yhtäkkiä menee. Pitääpä ens viikon aikana tutkia tarkemmin, katsotaan jos jotain löytyy.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Hidas lämpeneminen on normaalia kun kyseessä on dieseli. Jos autossa on toimiva Eberi (mieluusti lisäkellolla) sitten on eri juttu. Lämpenee nopeasti ja tarkenee 32 asteen pakkasessakin heittämällä.

Lämpenemiseen auttaa kun laitat pahvin syylärin eteen niin että se peittää myös alareunassa olevan välijäähdyttimen. Omien kokemusten mukaan tuo auttaa lämpenemisnopeudessa 10 pakkasasteen tietämille, siis ilman Eberiä. Onneksi pahvin saa laitettua siististi konepelli ylhäällä ilman suuria kommervenkkejä. Ja tällöin se jää piiloon maskin taa. No, kirkkaan punainen paistaa sieltä läpi, mutta kuitenkin :)

Vikakoodien luenta auttaa tosi paljon tuohon ongelmaan. Jos vikana p0254, joku sensori / venttiili muistaakseni polttoaineen painepuolella pitää vaihtaa. Joskus jostain luin että ainoat dieselsuodattimet jotka eivät aiheuta ongelma X-Typessä on alkuperäinen Delphi tai Boschilainen. Eli hyvällä tuurilla polttoainesuodattimen vaihdolla ongelma katoaa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Vikakoodit pihalle niin eiköhän se siitä selviä... jos et omista lukijaa niin ne koodit selviävät myös siitä mittaristosta.
Tuolta topicista löytyy ohjeet vikakoodien lukuun mittaristosta -> viewtopic.php?f=2&t=3525&p=16790

Tässä ohje koodien "purkuun".
Ensimmäinen merkki on hexa joka muutetaan ao. taulukon mukaiseksi ja kolme viimeistä merkkiä perään.
0=P0
1=P1
2=P2
3=P3
4=C0
5=C1
6=C2
7=C3
8=B0
9=B1
A=B2
B=B3
C=U0
D=U1
E=U2
F=U3

eli esim. tuo 5004 = C1004
Koodien alussa P=powertrain, C=chassis, B=body, U=network.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
penigue
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 26, 2013 11:43 am
Paikkakunta: Lohja

Re: X-Type 2.0d vikavalo, hyytyminen, lämmöt

Viesti Kirjoittaja penigue »

Nyt on koodit käyty luetuttamassa ja polttoainesuodatin vaihdettu. Suodattimella ei ollut vaikutusta tähän vikaan.

Koodeista löyty:
- P1288 sylinterikannen lämpötunnistin / itsetesti viallinen
- P1642 can dataväylä / toimintahäiriö

Sanoivat huollossa että jossei nollaus auta niin sitten lämpötunnistin vaihtoon. Ollut kuulemma tälläistä vikaa niissä Fordeissa missä sama kone on.
Nyt ei ole ainakaan vielä mennyt vikatilaan koodien nollauksen jälkeen vaikka pari sataa kilsaa on ajettukin jo.
Tunnistinta ei kuulemma tarvikkeena saa eli alkuperäinen täytyy jostai hommaa, varmaa eBayn kautta.

Kattellaan..
Vastaa Viestiin