X-type vikavalo
X-type vikavalo
X-typeeni (2003, 2.1 V6 bensa) on muutaman kerran syttynyt moottorin vikavalo ilman mitään oireita poikkeavasta moottorin toiminnasta. Järjestelmässä on vikakoodi, mutta lukijani näyttää koodiksi N/A eli ei pysty sitä lukemaan. Koodin voi nollata ja valo sammuu. Vaikka sitä ei nollaisikaan, valo sammuu itsestään seuraavalla tai viimeistään sitä seuraavalla käyttökerralla, ja voi olla pois vaikka kuukauden. Onko mitään ideaa mitkä viat ovat sellaisia, että sytyttävät valon, mutta se sammuu sitten itsestään? Jos hankin uudemmaan WLAN tai bluetooth OBD-lukijan, pystyykö se paremmin lukemaan koodin? Vai pystyykö sitä lukemaan millään? Alarajalla oleva moottoriöljyn tasokaan ei varmaan moottorin vikavaloa sytytä? (Jos sille on oma anturi, luulisi olevan oma merkkivalonsakin)
Re: X-type vikavalo
Morjens,
Minun 3.0 tekee samaa noin 2 kertaa kuussa ja kerran vien auton huoltoon. Vikakoodi näytti vikaa happianturissa, mutta sitä ei vaihdettu. Nyt jatkan ajoa vikavalosta huolimatta, se sammuu muutaman käynnistyksen jälkeen.
Minun 3.0 tekee samaa noin 2 kertaa kuussa ja kerran vien auton huoltoon. Vikakoodi näytti vikaa happianturissa, mutta sitä ei vaihdettu. Nyt jatkan ajoa vikavalosta huolimatta, se sammuu muutaman käynnistyksen jälkeen.
Re: X-type vikavalo
Kiitos. Ja happianturin koodithan taitavat olla merkkikohtaisia (1-alkuisia), eli noita vanha OBD-lukijani ei välttämättä ymmärrä. Netistä luin, että auto saattaa rajoittaa kierrokset tuolloin 3000:een. Kerran auto on tehnyt sen, että veto katkesi 3000 kierroksen kohdalla. Tuolloin ei kuitenkaan palanut vikavaloa eikä koodia. Mahtavatko kuitenkin liittyvä toisiinsa? Uusi OBD-lukija on kuitenkin hankinnassa, josko asia sitten selviäisi.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-type vikavalo
Moikkis !
Vaikka vikojen arviointi onkin ihan kivaa mutta kannattanee aloittaa kuitenkin vikakoodien luvulla sellaisessa paikassa jossa on järeämmät laitteet ja koodit tulevat esille. Moottorivalon syttymiselle kun on niin moninaisia syitä. Tylsä toisaalta aina pyytää lukemaan koodeja kun tämä keskustelufoorumi on mutta kun ei tarvitse niin ihmetellä jos koodin saa esille.
Kaappi: kannattanee varmaan vaihtaa se viallinen lambda-anturi koska vika tulee todennäköisesti vain tihenemään ja aiheuttaa muita oireita jatkossa kun ei tee oikein tehtäväänsä. Hinta ei kuitenkaan ole kummoinen vaihdosta ja osasta.
Vaikka vikojen arviointi onkin ihan kivaa mutta kannattanee aloittaa kuitenkin vikakoodien luvulla sellaisessa paikassa jossa on järeämmät laitteet ja koodit tulevat esille. Moottorivalon syttymiselle kun on niin moninaisia syitä. Tylsä toisaalta aina pyytää lukemaan koodeja kun tämä keskustelufoorumi on mutta kun ei tarvitse niin ihmetellä jos koodin saa esille.
Kaappi: kannattanee varmaan vaihtaa se viallinen lambda-anturi koska vika tulee todennäköisesti vain tihenemään ja aiheuttaa muita oireita jatkossa kun ei tee oikein tehtäväänsä. Hinta ei kuitenkaan ole kummoinen vaihdosta ja osasta.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-type vikavalo
Vihdoin sain täälläkin mainostetun Elm 327 wlan obd lukijan kotiin. Koodi on p0333 eli bank 2 knock sensor. Kovin selkeitä ohjeita en netistä löytänyt missä tämä osa sijaitsee v6 moottorissa. Onko vinkkejä? Tarkastaisin ensin liitokset ja vaihdan sitten, jos nuo kunnossa.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-type vikavalo
Terve !
Tästä voi olla apua http://m.jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=62847
Tästä voi olla apua http://m.jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=62847
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-type vikavalo
Kiitos! Oikein selkeät ohjeet. Ei olekaan ihan pieni homma päästä anturiin käsiksi...