S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Hei, korjattu nyt lukkosysteemiä, virranohajusrelettä, vesiletkuja ja tilattu ilmastointiin uusi letku vuotavan tilalle jne. jne.
Vähitellen onnistuneiden korjausten iloa sumensi hitaasti voimistuva ulina, jonka suuntaa oli vaikea määrittää.
Kiitos, vika löytyi vinkkienne sivujen kautta ostettujen osien avulla korjattu eilen 30.12.2013:vasen etunapa! Vaihdon teki Lammin Seon korjaamo Hämeenlinnassa, vuosihuollon yhteydessä.
Kiitos jälleen kerran ohjeista, neuvoista, varaosista. Varmaa kaikkineen jäi 200€ osineen koko homma. Sivujen kautta saatu myös uudet vanteet ja hyvät ovat nekin.
Ilmastoinnin putkien vaihto onkin kryptisen tuntuinen asia, jäänee Espoon Karaasille se asia helmikuussa -kun rahat on kerätty ensin.
Vähitellen onnistuneiden korjausten iloa sumensi hitaasti voimistuva ulina, jonka suuntaa oli vaikea määrittää.
Kiitos, vika löytyi vinkkienne sivujen kautta ostettujen osien avulla korjattu eilen 30.12.2013:vasen etunapa! Vaihdon teki Lammin Seon korjaamo Hämeenlinnassa, vuosihuollon yhteydessä.
Kiitos jälleen kerran ohjeista, neuvoista, varaosista. Varmaa kaikkineen jäi 200€ osineen koko homma. Sivujen kautta saatu myös uudet vanteet ja hyvät ovat nekin.
Ilmastoinnin putkien vaihto onkin kryptisen tuntuinen asia, jäänee Espoon Karaasille se asia helmikuussa -kun rahat on kerätty ensin.
Viimeksi muokannut erkki, Ti Joulu 31, 2013 7:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Morjensta !
Kyllä minä laittaisin arvauksen kuitenkin aluksi pyörän laakerille kuulematta ääntä. Voi ääntää juuri tietyilllä nopeuksilla ja olla hiljaa taas toisessa ja välttämättä kaarteessakaan ei vielä anna tietyssä kulumisasteessa merkittävää ääntä. Voisi selittää tuon värinän jos laakeri on huonossa kunnossa. Voi toki olla muualtakin ääni tietysti kuten sanoit. Harmi että on harmia ollut paljon.
Kyllä minä laittaisin arvauksen kuitenkin aluksi pyörän laakerille kuulematta ääntä. Voi ääntää juuri tietyilllä nopeuksilla ja olla hiljaa taas toisessa ja välttämättä kaarteessakaan ei vielä anna tietyssä kulumisasteessa merkittävää ääntä. Voisi selittää tuon värinän jos laakeri on huonossa kunnossa. Voi toki olla muualtakin ääni tietysti kuten sanoit. Harmi että on harmia ollut paljon.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Kiitos, yritetään kuulostella. Häiritsee vain se, että ei selvää äänen suuntaa.
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Jos kuuluu hiljaisellakin nopeudella, niin kadun varteen tarkkailija ja ohiajoja molempiin suuntiin. Tuolla tavalla paikallistui kerran vähän ääntä pitänyt käsijarru.
Laakerin pitäisi reagoida kaartamiseen. Vaikuttaako vaihteen vaihtaminen käsin ääneen, nopeuden pysyessä samana? Hitaammalla vauhdilla vapaalla rullaaminen?
Pyörät ilmaan ja käsin pyörittelemään. Takapää kun on ilmassa, niin pyöriä voi varovasti pyörittää moottorilla.
Jouko
Laakerin pitäisi reagoida kaartamiseen. Vaikuttaako vaihteen vaihtaminen käsin ääneen, nopeuden pysyessä samana? Hitaammalla vauhdilla vapaalla rullaaminen?
Pyörät ilmaan ja käsin pyörittelemään. Takapää kun on ilmassa, niin pyöriä voi varovasti pyörittää moottorilla.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Ääni kuuluu 40-60 välillä ja sitten 90-110 välillä, epämääräinen suunta mutta on auton vasen puoli (ehkä) tutkimus kesken, lisäksi epäilen että hiukan kovenee vasemmalle kaartaessa, mutta sen verran hiljaista vielä vonkuna ettei saa ihan selvää. Ei kuulu ulos, ääni kuulostaakin runkoääneltä oikeastaan.
Käsijarrua en ajatellutkaan vielä,mutta tutkitaan, kiitos, kuunnellaan laakerit auton ollessa ylhäällä sitten pajalla heti joulun jälkeen. Koska vuosimallia 2001 niin on vielä onneksi perinteinen käsijarru - jota siis ei ole varmaan vuoteen käytetty kertaakaan, edellisen kerran katsastuksessa...
Katselin että takalaakerit eivät ole mahdottoman kalliita mutta etupäässä sitten asia kostautuukin.
Kiitos neuvoista.
Hullua on, että kun otan auton autokatoksesta, ääntä ei kuulu ensimmäiseen viiteen kilometriin lainkaan, jos pihalta niin heti.
Erkki
Käsijarrua en ajatellutkaan vielä,mutta tutkitaan, kiitos, kuunnellaan laakerit auton ollessa ylhäällä sitten pajalla heti joulun jälkeen. Koska vuosimallia 2001 niin on vielä onneksi perinteinen käsijarru - jota siis ei ole varmaan vuoteen käytetty kertaakaan, edellisen kerran katsastuksessa...
Katselin että takalaakerit eivät ole mahdottoman kalliita mutta etupäässä sitten asia kostautuukin.
Kiitos neuvoista.
Hullua on, että kun otan auton autokatoksesta, ääntä ei kuulu ensimmäiseen viiteen kilometriin lainkaan, jos pihalta niin heti.
Erkki
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Vaikuttaa ihan samanlaiselta kuin omassa X-typessä. Keräämäni tiedon mukaan olen kallistumassa kardaanin kannatinlaakerin suuntaan. Tuo autotalli / ulkoilma vahvistaa vain ajatelmaani. Itse menen ilmeisesti huomenissa pukin päältä tsekkaamaan oman kiesini kannatinlaakerin. Yritän voidella sitä kaikenlaisilla voiteilla, niin sittenpä nähdään häipyykö ulinat ja vonkunat.
hoo
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Kiitos kerro kun olet testannut! Seurasinkin jotain x-typen ulinalinkkiä viikonloppuna jossa puhuttiin ulinasta ääninäytteen kanssa.
Samalla kun tätä selvittelen syttyi kaiken lisäksi ilmatyynyjen varoitusvalo joka vilkuttaa iloisesti välillä, ja aina välillä on pois muutamien sekunttien ajan... Jaguaarilla ajaminen, ainakin vanhalla, vaatii urheilumieltä ja kärsivällisyyttä...viimeisen kanssa aletaan olla loppusuoralla kyllä...lisäksi ei tunne AutoDoctorin koodinlukuohjelmaa että saisi koodit luettua ja OBDSCOPEn lisenssi tietysti meni umpeen joka ainakin auton löytää hetimiten...
Samalla kun tätä selvittelen syttyi kaiken lisäksi ilmatyynyjen varoitusvalo joka vilkuttaa iloisesti välillä, ja aina välillä on pois muutamien sekunttien ajan... Jaguaarilla ajaminen, ainakin vanhalla, vaatii urheilumieltä ja kärsivällisyyttä...viimeisen kanssa aletaan olla loppusuoralla kyllä...lisäksi ei tunne AutoDoctorin koodinlukuohjelmaa että saisi koodit luettua ja OBDSCOPEn lisenssi tietysti meni umpeen joka ainakin auton löytää hetimiten...
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Terve!
Itsellä vilkahteli jokin aika sitten abs valo x-typessä, tosin hyvin harvoin. Ei tarvinnut muuta kuin painella kuskin penkin alla olevat johdot ja liittimet kunnolla kiinni, eikä valoa ole enään näkynyt. Kosketushäiriö penkin alla olevissa johdoissa voi käsittääkseni aiheuttaa myös valon jatkuvan palamisen. Näin ainakin x-typessä.
Itsellä vilkahteli jokin aika sitten abs valo x-typessä, tosin hyvin harvoin. Ei tarvinnut muuta kuin painella kuskin penkin alla olevat johdot ja liittimet kunnolla kiinni, eikä valoa ole enään näkynyt. Kosketushäiriö penkin alla olevissa johdoissa voi käsittääkseni aiheuttaa myös valon jatkuvan palamisen. Näin ainakin x-typessä.
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Tein työtä juuri noin! Valo sammu, mutta huomasin myös että jos takalasin lämmitys on päällä alkaa valo myös oireilla, katton viikonloppuna penkin alle peilin kanssa että kaikki ovat todella kunnolla kiinni, nyt vain käsikopelolla, jos tämä nyt tästä.
Ja kun kerroit tuon, kyllä minä siirsin kyllä sinä päivänä eteen niin paljon kuin meni ja lisäksi kallistin eteenpäin selkänojaa ääriasentoon eteen kun oireilu alkoi (takajalkatilassa raappa ja tottakai takaovet jäätyneet kiinni kuten aina...). Aina oppii...kiitos. Ei kahta viikkoa ettei jotain uutta ongelmaa tän kanssa. Sitkee tarttee olla eikä hermoja ollenkaan...
Ja kun kerroit tuon, kyllä minä siirsin kyllä sinä päivänä eteen niin paljon kuin meni ja lisäksi kallistin eteenpäin selkänojaa ääriasentoon eteen kun oireilu alkoi (takajalkatilassa raappa ja tottakai takaovet jäätyneet kiinni kuten aina...). Aina oppii...kiitos. Ei kahta viikkoa ettei jotain uutta ongelmaa tän kanssa. Sitkee tarttee olla eikä hermoja ollenkaan...
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Hyvä, että auttoi. Kosketushäiriö siellä siis ilmeisesti on. Itsellä tuo ilmeni myös penkin käytyä ääriasennossa ja aina on lähtenyt pois liitosten painelulla. Ei varmasti ole iso homma tuo johdon uudelleen kiinnitys (juotos) jos vaivaa enemmän. Kyllä se kärsivällisyys kannattaa on nämä mukavia autoja, kun kaikki pelaa. Onhan tuota itselläkin ollut kaikenlaista vikaa ja tahtoohan nuo sähköviat alkaa ilmenemään kun omallakin jaggella jo 11v ikää ja 200tkm takana.
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Kiitos hyvistä neuvoista. Nyt aamulla kokeilin että oli molempien lasien lämmitys päällä ja turvatyynyvalo sammui ihan ok. Keskityn ulinan paikantamiseen taas vapautuneesti...
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Morjens !
Juu kuten kirjoitit niin eteen ei saa erikseen laakeria vaihdettua vaan pyörän-navassa on laakeri mukana ja koko paketti pitää siis ostaa kerralla. Itse en lähtisi käytettyä kuitenkaan laittamaan koska tuntuu hinnat olevan käytetyille kuitenkin aika kovia monasti ja niissä ei ole takuuta kestosta kun uuden saa melkein samaan hintaan.
Juu kuten kirjoitit niin eteen ei saa erikseen laakeria vaihdettua vaan pyörän-navassa on laakeri mukana ja koko paketti pitää siis ostaa kerralla. Itse en lähtisi käytettyä kuitenkaan laittamaan koska tuntuu hinnat olevan käytetyille kuitenkin aika kovia monasti ja niissä ei ole takuuta kestosta kun uuden saa melkein samaan hintaan.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Ostin jo käytetyn eilen illalla, näillä palstoilla esiintyvältä henkilöltä, kuulemma 15 000 ajettu, katsotaan nyt sitä sitten kuinka pelittää. Näkyi olenvan reilu 100£ Brittiosissa + kuljetukset päälle niin aattelin ottaa riskin kun sain edullisemmin. Mutta riskihän tuo aina on tottakai, olet oikeassa.
Takalaakerit näkyy olevan tavanomaisia, Englannissa alle 40£. Semmosen ostan kanssa koska äänen suunta ei ole 100% muuten kuin että vasemmalta, ehkä edestä kuuluu. Takalaakerin varmaan saisi jos olisi mitat saatavilla ihan SKF:ltäkin? Tarpeettoman saa varmasti kaupaksi näillä palstoilla, olen huomannut, ja mahtavat neuvot ennenkaikkea!
Takalaakerit näkyy olevan tavanomaisia, Englannissa alle 40£. Semmosen ostan kanssa koska äänen suunta ei ole 100% muuten kuin että vasemmalta, ehkä edestä kuuluu. Takalaakerin varmaan saisi jos olisi mitat saatavilla ihan SKF:ltäkin? Tarpeettoman saa varmasti kaupaksi näillä palstoilla, olen huomannut, ja mahtavat neuvot ennenkaikkea!
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Joulu 29, 2012 1:30 pm
- Paikkakunta: hki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Terve!
Minulla on myös ruvennut kuulumaan ulinaa / huminaa S-typessä ihan viimeisen 100km aikana (diesel, 150tkm ajettu). Ääni alkaa kuulumaan jo 50km/h nopeuksien jälkeen, mutta ei kuulu oikealle kaartaessa. Heti, kun rattia vähänkään kääntää vasemmalle esim. loivassa mutkassa, niin ulina alkaa. Ei ole suhteettoman kova ääni ja ei mielestäni voimistu motarinopeuksissa. Motarillakin ulinan kuulee selvästi esim. kaistaa vaihtaessa vasemmalle. Ei kuulu edes hitaissa vauhdeissa rahinaa, kolinaa tai mitään naksutusta.
Olen mielestäni paikallistanut äänen vasemman etupyörän kohdalle, mutta en ole satavarma, kun ääni voi kiertää takaakin. Mistähän lähtisi arvailemaan vikaa? Vasemman etupyörän laakeri? Rengaspaineet on tasan 2,5 kaikissa ja pitäisi olla tasaisesti kuluneet kumit.
Minulla on myös ruvennut kuulumaan ulinaa / huminaa S-typessä ihan viimeisen 100km aikana (diesel, 150tkm ajettu). Ääni alkaa kuulumaan jo 50km/h nopeuksien jälkeen, mutta ei kuulu oikealle kaartaessa. Heti, kun rattia vähänkään kääntää vasemmalle esim. loivassa mutkassa, niin ulina alkaa. Ei ole suhteettoman kova ääni ja ei mielestäni voimistu motarinopeuksissa. Motarillakin ulinan kuulee selvästi esim. kaistaa vaihtaessa vasemmalle. Ei kuulu edes hitaissa vauhdeissa rahinaa, kolinaa tai mitään naksutusta.
Olen mielestäni paikallistanut äänen vasemman etupyörän kohdalle, mutta en ole satavarma, kun ääni voi kiertää takaakin. Mistähän lähtisi arvailemaan vikaa? Vasemman etupyörän laakeri? Rengaspaineet on tasan 2,5 kaikissa ja pitäisi olla tasaisesti kuluneet kumit.
Jaguar S-type 2.7D -05
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Morjensta !
Kyllä laittaisin äänen tuolle laakerille kun oireet täsmäävät mielestäni hyvin. Itsellä meni etuvasen napa ja ääni kuului vaan tietyn nopeuden aikaan ja hiljeni sitten kovemmassa vauhdissa. Juuri tuo käännettäessä tuleva ääni myös kuuluu tuohon vaivaan. Jos et itse pysty äänen lähdettä paikallistamaan niin monasti ammattilainen voi nopeasti havainnoida sen. Vaiva ei ainakaan mene pois itsestään ja pahenee vaan mikäli on tuo laakeri.
Etunapa laakereineenhttp://britishparts.co.uk/products/1007 ... t-XR848149
Takanavan laakerihttp://britishparts.co.uk/products/9962 ... ar-XR81723
Kyllä laittaisin äänen tuolle laakerille kun oireet täsmäävät mielestäni hyvin. Itsellä meni etuvasen napa ja ääni kuului vaan tietyn nopeuden aikaan ja hiljeni sitten kovemmassa vauhdissa. Juuri tuo käännettäessä tuleva ääni myös kuuluu tuohon vaivaan. Jos et itse pysty äänen lähdettä paikallistamaan niin monasti ammattilainen voi nopeasti havainnoida sen. Vaiva ei ainakaan mene pois itsestään ja pahenee vaan mikäli on tuo laakeri.
Etunapa laakereineenhttp://britishparts.co.uk/products/1007 ... t-XR848149
Takanavan laakerihttp://britishparts.co.uk/products/9962 ... ar-XR81723
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Joulu 29, 2012 1:30 pm
- Paikkakunta: hki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Tämä on myös oma veikkaukseni. Tarkennuksena vielä, että ulinaan ei vaikuta se onko vaihde päällä vai ei eli N:llä kuuluu vauhdissa sama ääni, kun kääntää vasemmalle. Mietin tuota kardaania, mutta sehän taitaa pyöriä oli vaihde päällä tai ei, joten vaihteella ei ole merkitystä uskoakseni. Ja eikö kardaanin kuuluisi ujeltaa koko ajan, myös suoraan ja oikealle ajettaessa, jos kyseessä olisi kardaanin kannatinlaakeri?kissaeläin kirjoitti: Kyllä laittaisin äänen tuolle laakerille kun oireet täsmäävät mielestäni hyvin. ]
Ei ihan huvittaisi mihinkään "kissapajalle" viedä vikaa paikallistamaan ja mahdollisesti etunapaa vaihdattamaan. Luulisi tuon sujuvan miltä tahansa korjaamolta. Suosituksia otetaan vastaan pk-seudulta.
Jaguar S-type 2.7D -05
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Moi !
Ammattilaisella tarkoitin ihan mitä tahansa korjaamolla vastaavia töitä tekevää ammattityöläistä joka luultavasti pystyy paikallistamaan äänen lähteen. Ei siis tarvetta viedä varmaankaan"kissapajalle"vaikka nykyään tuntuu että ei hirveästi ole väliä tuntihinnoissa viekö kissaan erikoistuneeseen(pl maahantuoja" vai muuhun vähänkin tunnetumpaan ketjun liikkeeseen.
Ammattilaisella tarkoitin ihan mitä tahansa korjaamolla vastaavia töitä tekevää ammattityöläistä joka luultavasti pystyy paikallistamaan äänen lähteen. Ei siis tarvetta viedä varmaankaan"kissapajalle"vaikka nykyään tuntuu että ei hirveästi ole väliä tuntihinnoissa viekö kissaan erikoistuneeseen(pl maahantuoja" vai muuhun vähänkin tunnetumpaan ketjun liikkeeseen.
S Type R (2002) -Black Edition-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina
Morjens!erkki kirjoitti: Takalaakerin varmaan saisi jos olisi mitat saatavilla ihan SKF:ltäkin?
Mitä itse tilasin britishpart.co.uk nuo takalaakerit niin ne olivat SKF:n tekemät joten kyllä nekin käyvät.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Kyllä nää nykyiset pakatut kaksiriviset (oletus) kuulalaakerit ovat kestoiältään aivan ala-arvoisia.
Ennenvanhaan laakerivauriot olivat paljon harvinaisempia kuin nykyjään ja myös helpommat ja halvemmat
korjata. Tässä suhteessa autoteollisuus on mennyt takapakkia. Vanha kunnon kartiorullalaakeri on jo
toiminnaltaan ja huoltavuudeltaan aivan eri tasoa.
Ennenvanhaan laakerivauriot olivat paljon harvinaisempia kuin nykyjään ja myös helpommat ja halvemmat
korjata. Tässä suhteessa autoteollisuus on mennyt takapakkia. Vanha kunnon kartiorullalaakeri on jo
toiminnaltaan ja huoltavuudeltaan aivan eri tasoa.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Kommenttina edelliseen lyhyestä laakerien kestosta. En muista että yhteenkään useista Volvoistamme tai Saabeistamme (viimeinen Saabi on katsastettu vm. 88 ja 445 000km ajettu ja muksujen käytössä) olisi koskaan mennyt laakereita. Eipä niissä paljon hajoovia osia kyllä olekaan, kaikki ylimitoitettua tavaraa ja toleranssit isoja. Amerikan Chrysleriimme taas vaihdetaan alvariinsa laakereita, mutta se on tyyppivika ja hirveen pienet laakerit 33 mm tai jotain leveät edessä, ei semmonen raskasta autoa kestä.
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Nosta keulaa tunkilla ilmaan ja ravistaa käsin pyörää pystysuuntaisesti niin näkee ja kuulee jos on pyöränlaakeri väljä,ei kannata sen takia antaa rahoja korjaamolle,minkä itsekin pystyy toteamaan.jagulissimo kirjoitti:Tämä on myös oma veikkaukseni. Tarkennuksena vielä, että ulinaan ei vaikuta se onko vaihde päällä vai ei eli N:llä kuuluu vauhdissa sama ääni, kun kääntää vasemmalle. Mietin tuota kardaania, mutta sehän taitaa pyöriä oli vaihde päällä tai ei, joten vaihteella ei ole merkitystä uskoakseni. Ja eikö kardaanin kuuluisi ujeltaa koko ajan, myös suoraan ja oikealle ajettaessa, jos kyseessä olisi kardaanin kannatinlaakeri?kissaeläin kirjoitti: Kyllä laittaisin äänen tuolle laakerille kun oireet täsmäävät mielestäni hyvin. ]
Ei ihan huvittaisi mihinkään "kissapajalle" viedä vikaa paikallistamaan ja mahdollisesti etunapaa vaihdattamaan. Luulisi tuon sujuvan miltä tahansa korjaamolta. Suosituksia otetaan vastaan pk-seudulta.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Terve !
Noinhan se yleensä menee mutta vinkunaa/ääntä voi jo oireilla vaikka ei välystä pysty tuolla menetelmällä vielä toteamaan. Tietty jos laakeri jo riittävän sökö niin noin sen voi todeta.
Noinhan se yleensä menee mutta vinkunaa/ääntä voi jo oireilla vaikka ei välystä pysty tuolla menetelmällä vielä toteamaan. Tietty jos laakeri jo riittävän sökö niin noin sen voi todeta.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Joulu 29, 2012 1:30 pm
- Paikkakunta: hki
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Auto kävi viime viikolla pukilla ja ihan kissa-ammattilainen tarkisti kaikki pyörät. Ei vinkunaa, rahinaa tai välystä. Perin kummallista. Erityishuomio annettiin vasemmalle etupyörälle, mistä ulina oletettavasti tulee. Asentajan kommentti oli, että voi olla vasta menossa paskaksi, koska vielä ei pysty toteamaan ja siksi en myöskään ryhtynyt osia tilailemaan (kiitos muuten linkeistä). Nyt pitää seurata, että voimistuuko/muuttuuko ääni tai rupeaako tärinää tuntumaan ja sitten uudestaan auto ilmaan.
Toinen vaihtoehto on, että vika on jossain muualla. Kardaaniin en jaksa uskoa, koska ääntää vain vasemmalle kääntäessä. Moottorin tuenta näkyi vain oikealta puolelta ja oli kuiva ja kunnossa. Oletus on, että silloin myös vasen puoli on kondiksessa, mutta vaatisi ilmeisesti pieniä purkutöitä, että pääsee silmäilemään. Edelleenkään äänen laatuun ei ole mitään merkitystä onko vaihde päällä vai ei, tasakaasu, kiihdytys tai (moottori)jarrutus. Aina kuuluu sama ääni 40kmh nopeuksista ylöspäin.
Toinen vaihtoehto on, että vika on jossain muualla. Kardaaniin en jaksa uskoa, koska ääntää vain vasemmalle kääntäessä. Moottorin tuenta näkyi vain oikealta puolelta ja oli kuiva ja kunnossa. Oletus on, että silloin myös vasen puoli on kondiksessa, mutta vaatisi ilmeisesti pieniä purkutöitä, että pääsee silmäilemään. Edelleenkään äänen laatuun ei ole mitään merkitystä onko vaihde päällä vai ei, tasakaasu, kiihdytys tai (moottori)jarrutus. Aina kuuluu sama ääni 40kmh nopeuksista ylöspäin.
Jaguar S-type 2.7D -05
Re: S-typessä jälleen uusi oire nimittäin ulina VIKA LÖYTYI
Usein tuntee hajoamassa olevan laakerin kun pyörittää pyörää ja samalla kevyesti koskee sormella jouseen, niin voi varsinkin vertailla eri puolia, tutkimusta helpottaa jos jarrut ei laahaa...
Daimler XJ 6 -93