XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kissimirri69
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 03, 2012 12:01 am
Paikkakunta: Espoo

XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Kissimirri69 »

XJ-8:n automaattilaatikko on vaihtanut ollut hieman hidas ottamaan kiinni pakille vaihtaessa. Nyt sitten syttyi TRANSMISSION FAULT valo ja auton liikkuminen muuttui hyvin hitaaksi. Voiko auton ajaa omin voimin kymmenien kilometrien päähän huoltoon vai pitääkö turvautua hinaukseen?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

En ajaisi itse koska voi aiheuttaa tuo matka totaalisen hajoamisen jos nyt vielä teoreettisesti voisi vaikka olla jokin kohtuu rahalla korjattava vika.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Vastaavia ketjuja löytyi useita(valitettavasti) http://www.justanswer.com/jaguar/6sea9- ... rives.html
Useissa tapauksissa vastaavissa uusi/tehdaskunnostettu vaihteisto on tosiasia. 4500-5000€ asennuksineen ei kuulosta tietysti hyvältä. Toivottavasti on jotain muuta ja halvempaa vialla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Ei kai sitä Jaggeakaan voi hinata jos ei kardaania ota irti? Automaatti kun ei siitä hinaamisesta tykkää...

Sanoisin että trailerille tai lavalle ja asiansaosaavan huoltomiehen luo. Uutta laatikkoa alkaisin katsella vasta sitten kun osaava kaveri olisi sanonut että entisestä ei tekemällä kalua tulisi. Ihmisen tekemiä ne on Jaguaarinkin käyttämät laatikot ja jos jotain "normivikaa" on niin lienevät korjattavissa siinä kuin muidenkin autojen askit.

Merkkiliikkeet yms varmasti mielellään kyllä uuden laatikon myyvät vaikka laatikkospesialisti laatikon kuntoon saisikin. Ne vaan tahtoo ne laatikkospesialistit olla töissä muualla kuin merkki/ketjuhuolloissa.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Ei nyt tietenkään kannata heti uutta askia lähteä ostamaan ennen kuin diagnoosia on tehty.
Jossain aiemmin jo esitin laskelman kyseisestä laatikon korjausoperaatiosta ja jokainen voi kohdallaan miettiä mikä sopii kukkarolle yms. Eli jo peruskorjaamossa tuntihinnat ovat sellaisia että laatikon irroittamien ja kiinnittäminen kestää noin 4-5h irroitus/kiinnitys eli noin 1000€ vaikka mitään ei tehdä. Avaaminen ja diaknoosi laatikkoon sitten vian määrittämällä tavalla. Jos momenttimuunnin yms sisuskaluja rikki on voinut aiheuttaa muutakin rikkoutumisia ja keskimäärin voisi sanoa että puhutaan töineen ja osineen ja öljyineen 700-1000€. Jos tuolla 1700-2000 laatikon saa toimimaan niin hyvä mutta laatikko on silti vanha muilta osiltaan kuin vaihdetuilta kohdin.
Jos vika ei korjaannukkaan(ainoa keino oikeastaan asentaa autoon)
noilla teoreettisilla osilla jotka ovat olleet rikki(esim momenttimuunni,pakat yms) on jo 2000€ mennyt eikä mitään ole saatu aikaan asian tiimoilta. Laatikko alas ja kiinni taas 1000€ jne.
Jos ostaa diagnoosin jälkeen(laatikko hajalla) tehdaskunnostetun laatikon (2500€ )ja asennuttaa sen (1000€) voi öljyineen päästä n 4000€ ja sinulla on uudenveroinen laatikko takuulla autossa.
Asia ei tietysti ole näin mustavalkoinen mutta noinkin on käynyt. Harva laatikkospesialisti kuitenkaan harrastaa kovinkaan halvalla laatikkojen irrottelua ja kiinnittämistä ja hinnat kohillaan sielläkin.
Kannattaa vaikka soittaa inchcapelle paljonko on Jaguarin tehdasaika laatikon irroittamiselle ja kiinnittämiselle niin saa sieltä "oikean" ajan toimenpiteelle jonka adia vie ajallisesti.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kissimirri69
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 03, 2012 12:01 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Kissimirri69 »

Kiitos viestiketjusta. Lähden huomenna selvittelemään asiaa. Onko kenelläkään hyviä vihjeitä laatkkkokorjaajista pääkaupunkiseudulla. Automaatti-Mike tuntuu vahvasti mainostavan - onko asiansa osaava kissimirreihin?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Jag-finn ainakin korjaillut laatikoita ja jag corner käyttää jotain specialia joten kannattaa ainakin soittaa ja kysyä mitä mieltä ovat ja ketä suosittelisivat hommaan.
Automaatti Mikestä joskus löysin jonkun viestiketjun ja ainakaan sen perusteella en veisi sinne itse.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

En ole Jaguaarin laatikkoa ollut irrottamassa mutta takapotkun laatikon irroittaminen ei liene maailman ihmeellisin asia edes Jaguaarista. Mitä nyt muutaman PDF:n katsoin irroittamisesta niin en tiedä millä matematiikalla tuohon irroittamiseen 4-5 tuntia saisia törsittyä :P

Sen, mitä siitä askista on hajalla, ammattireiska osaa aika nopeastikin katsoa. Se ammattireiska johon itse luotan, ei ole pääkaupunkiseudulla päinkään joten hänestä ei asiassa ole hyötyä enkä tiedä Helsingin suunnalta suositella ketään. Itse olen luottanut Kiuruveteläisen Autokorjaamo Carmatic:in palveluihin automaageihin liittyvissä asioissa. Siellä sitä on ollut bemaria, jenkkiä, jaggea sun muuta sulassa sovussa pihalla kun korjauskelvottomaksi tuomittuja laatikkoja on Hannu hoitanut henkiin.

Jaguaari kai ei itse (?) niitä laatikoitaan ole tehnyt eli siinä suhteessa ei tartte olla mikään "jaguaari-spesialisti".

Hiukkasen asian vierestä: automaattilaatikot, jostain kumman syystä, tuntuvat olevan edelleen vähän sellainen "merkkiliike vaihtaa ja muut korjaa" -tyylinen komponentti. Perinteinen automaatti (turbiini, planeettapyörät ja sitä rataa) on kuitenkin melko pitkälle korjattavissa ja laiteltavissa. Sellainen kaveri, joka siihen lajiin on perehtynyt, osaa siitä askista tehdä just sellaisen kuin asiakas haluaa ja lujemman kuin alkuperäinen olisi.

Maailmalta tuleviin "rebuilded with genuine parts" -askeihin suhtaudun jonkinmoisella varauksella ja jos sellaista etsisin tai tarvitsisin niin kovasti katselisin nettilää jotta löytäisin sellaisen toimijan jonka rebuildeilla on hyvä maine. Liian monta kertaa on tullut korviin juttua että esim. jenkkilästä tulevat "American Joen" rebuilded askit on ollut ihan kuraa ja sontaa. Ehkä niin ei ole Jaggeen sopivien askien kanssa (tai edes jenkkiaskien kanssakaan enää) mutta herkällä korvalla olisin kuitenkin. Merkkiliikkeestä pitkällä takuulla ns. orkkista > lienee turvallinen valinta mutta hintalappukin on sitten sen mukainen, ilmeisesti.

Esimerkiksi xc70 Volvon automaatin pikkutemppuilu olisi merkkihuollon mukaan ollut uuden askin paikka. En muista olisko tuttavalleni sanottu hinnaksi 6000€ vai 8000€ euroa mutta joka tapauksessa siinä tilanteessa muistaakseni Maaninkalainen laatikkopaja hoiti homman kuntoon parilla tonnilla tms. Anyway huomattavasti halvemmalla kuin merkkiliike olisi kustantanut. Ja näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.

Sitten jos laatikko on ajettu ihan loppuun ja osaa menee enemmän sisälle kuin normisti menisi, hintakin tietenkin nousee mutta aiemmin ainakin oli että ei ne osat niiiiin kalliita ole etteikö hommaa olisi kannattanut teettää. Jagen käyttämiin askeihin olisin ymmärtänyt osaa olevan ihan samalla tavalla tarjolla kuin muihinkin. Jos vain kuoret on ehjät niin sisuskaluja saa eikä siinä montaa tuntia ukolla nokka tuhise kun sinne koppaan on tuoretta rissaa laitettu. 8)

Senpä vuoksi jos ja kun automaattiaski alkaa renata, kannattaa heti ottaa kontaktia osaavaan kaveriin ettei särjetä laatikkoa ajamalla enää lisää. Voi käydä niin että pikku kakka venakoneistossa alkaakin maksaa kilometrien myötä muutaman satasen sijaan vähän enemmän :cry:

Ketjun aloittajallakin voi olla ihan perus kontaktivika jossain ohjauksen piuhassa tai sitten ei. Kun ei ole enemmälti tietoa miten laatikko on aiemmin kuljaillut niin tässäkin kohtaa on huonoa lähteä arpomaan.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Dear Mr. O,

Rebuild automatic transmission ZF5HP24 for Jaguar XJ8/XK8 exchange price is 1800 Eur including torque converter and oil.
Warranty 100 000 km or 24 months
Shipping to Finland 150 Eur/3 days.
We have one unit on stock ready for immediate shipping.

If you will drive to us with car, then you will spend 3 days and + 450 Eur on car labour.
Total "turn key" solution 1800 + 450 = 2250 Eur netto.
First day afternoon you will arrive here an leave car
Second day we rebuild your unit or replace to rebuild unit (on your request)
Third day at 12.00 car will be ready.
paikkahan on www.recro.eu
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Mitäs oli tuomio askille :?:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja zantza »

itsellä stypen laatikon korjautin automaatti korjaamo päivisellä parolassa, joka on enempi jenkkeihin perehtynyt, mutta automaattilodjuista perillä oleva hemmo... tätä ennen merkkikorjaamot räpelsivät ja rahastivat aivan tarpeeksi.
-99 3.0 stype
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Miläs oli s typyn laatikossa ongelmana ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Onko kellään havaintoa, mikä näissä ZF:n laatikoissa useimmiten hajoaa? Jotenkin liittyy pakkiin ja sen ensioireisiin? Auttaako näissä öljynvaihto enää, jos oireet on lieviä?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tässä keskustelua lontooksi http://m.jaguarforums.com/forum/showthr ... &styleid=4 - "A-drum clutch" vapaasti suomennettuna vaihteiston A- kytkin kuluu ja vaihteiston kytkeminen hidastuu tai ei onnistu. Linkin mukaan kokeiltuna jos vaihteiden päälle meneminen(P-D, P-R) kestää 1-2s pidempään tai ei mene päälle niin ongelmia tulossa. Syy ilmeisesti tuohon on venttiilikoneiston(valve block) muoviset "check ball" kuulat jotka kuluvat ja aiheuttavat sitten oireina painepiikkejä vaihteistossa. Ei auta enää öljynvaihdot varmaan kun mekaaninen vaurio syntynyt. Esim ebaysta päivitetty "A drum" http://m.ebay.com/sch/i.html?kw=zf5hp+a ... 5hp+a+drum enää ei auta pelkkä A-clutch vaihto jos oireet alkaneet koska tuon hajoaminenxon vain seuraus venttiilikoneiston ongelmasta ja sen vaihto varmaan tulee kyseeseen myös
Ns uudelleen rakennus sarjalla jossa uudet jouset ja kuulat [url] http://m.ebay.com/itm/350886560142?nav=SEARCH&sbk=1 [/url. Luettuna nämä ainakin juttujen mukaan yleisimmät viat tässä zf5hp24 laatikossa.
Momenttimuuntimen yms muitakin vikoja voi tosin tietysti esiintyä mutta tuo A-drum clutch ja valve block viat tuntuvat olevat tämän laatikon "synti".
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Otanpa oman näkemykseni aiheesta: siis venttiilikoneisto alkaa fuskailla sieltä täältä ja esim. mainitut muovikuulat sekä niiden pesät kuluvat. Siitä(kin) seuraa ei toivottua nesteen virtausta vika suuntaan/paineen karkaamista. Myöskin muut paikat näytti kirjoitetun mukaan kulahtavan eli venttiilikoneistosta taitaa tulla kulumisen seurauksena horo joka suuntaan :mrgreen:

Kulumisen seurauksena venttiilikoneisto "ei pidä" > paineet laatikossa eivät nouse niinkuin niiden pitäisi kun öljy karkailee vikasuuntaan ja vika paikkoihin > pumppu nostaa painetta, paine nousee tarpeeksi joko pumpun työn tai kierrosten noston seurauksena > paineen noustessa paikat tiivistyvätkin sitten yht´äkkiä > jumps ja töks paineet kovana kytkinrummulle joka kiittää sitten särkymällä jollakin kertaa.

Jos asiaan takertuu heti kun kytkentä alkaa viivästyä totutusta, on ilmeisemmin mahdollista päästä "pelkällä" venttiilikoneisto -jumpalla kun kytkinrumpu ei ole vielä ehtinyt mekaanisesti murtumaan.

Kytkinrummun särkyminen on seurausta venttiilikoneiston huonon toiminnan huomiotta jättämisestä. Kytkinrumpu ei siis ole alkuperäinen syypää vaan se lopullinen sulake jonka särkyminen pysäyttää matkanteon ja kertoo yksiselitteisesti että jotain tarttisi tehdä.

Tuolla oli myös, odotetusti, mainintaa siitä että kun ne paineet karkailee vikapaikkaan tulee muut normijutut vastaan: alkaa pakat luistamaan eli vaihdot pehmenee, kenties viivästyy ja täyskaasulla / kunnon vedätyksellä erottuu ihan selvää luistamista. Noita oireita ei tainnut olla mainittuna mutta tuotahan siitä seuraa.

Edit: ilmeisestikin alkuperäinen kytkinrumpukaan ei mikään yliluja ole vaikka olisin aiemmasta ymmärtänyt että se kestää tarvittavat jos vain venakoneisto on atakissaan.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Mitenkäs tosiaan asia eteni vai etenikö ? Mkä oli vialla ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kissimirri69
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 03, 2012 12:01 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XJ-8 automaattilaatikon safemode ajo

Viesti Kirjoittaja Kissimirri69 »

Hei muille Juhannuksen kaupunkisisseille. Lyhyt päivitys laatikko-ongelmasta. Teetin siis laatikko remonti Latviassa Dita Trapenciere International Sales, RECRO Ltd. Laatikkoremontti maksoi karvan verran päälle kaksi tonnia ja sille annettiin 12 kk tai 100.000 km takuu. Huoltotyön Suomessa Autohuolto Antti Huhtanen Vihdissä. Eli laatikko otettiin irti ja lähetettiin maakuljetuksena Latviaan ja sitten palautus samaan paikkaan.

Ongelmat poistuivat ja laatikot laiskuuden hävisivät. Ainoa jälkeenpäin esiintyvä häiriö oli Check engine valon syttyminen, mikä hävisi vika koodien lukemisen ja nollauksen jälkeen. Syynä oli kaikeiti rikas käynti, joka ei kai sinänsä voi johtua laatikosta.

Nyt kuitenkin kissa hyriseen ja kesäkausi odottaa pehmeitä kilometrejä.
Vastaa Viestiin