Uliseva X-type

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Anteeksi, että taas kyselen, mutta mistähän mahtaa johtua aika voimakas, uliseva ääni autossa. Se tullee edestä päin, vaikka sitä on hyvin vaikea kohdistaa mihinkään. Se ilmenee 40 kmn nopeudessa, huolimatta kierroksista, pyörien asennosta (siis ajettaessa), tai vaihteesta ( D tai N ). Myöskään moottorin lämpötilalla ei ole merkitystä. Auto on vasta katsastettu ja ulina on ilmennyt nyt muutamien viikkojen ajan.

Onko selitystä moiselle äänelle? Jos se on vetoakselit tai jarrut, niin kai katsastuksessa olisi jotain ilmennyt...vai?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Laakerit ulisee.
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja mikki »

Huomenia!
Aja eri nopeuksilla ja kokeile vähän kiemurrella ja jos jossain vaiheessa melko äänetön ja sitten kurvaamalla oikealle tai vasemmalle ääni voimistuu ja eri suuntaan hiljenee niin laakeri(t) syynä 95% varmuudella. Yleensä menevät yksi kerrallaan.
X:ään ovat onneksi halpoja sekä osa että työ.
Löydät tarkempaa täältä ETSI-toiminnolla.
M
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Voisit laittaa allekirjoitukseesi auton mallin, moottorin ja vuosimallin? En muista ulkoa :D

Itseäni vaivaa talvisin tämmöinen ääni. Lisää täällä. Suositellut kikat on käytetty (vaihdettu taka-tasauspyörästön ja jakovaihteiston öljyt, lisätty voiteleva X1R tjsp lisäaine, sekä rasvattu "carrier bearing" eli kannatinlaakeri), ääni vaikuttaa alkavan taas tehdä tuloaan näin ilmojen kylmetessä. Tämä ei siis tosiaan kosketa kuin nelivetoisia.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Aonsaithyalle ja muillekin.

Auto on X-type 3.0 aut. vm -04 ajettu 218 tkm.

Ulina on mielestäni voimakkaampi kuin Youtubessa oleva, muuten samanlainen. Ja vain 40 km/h - vauhdissa. Itsekin ajattelisin vetoakseleita, kardaadia tai laakereita, koska kierroksilla ei ole merkitystä. Yritin myös tuossa aamulla mutkitella tiellä ajaessani, muttei sillä tuntunut olevan merkitystä, tosin tie on kapea ja pelivaraa vähän. Nyt kun ilma on mennyt pakkasen puolelle on alustassa paikat kuivia ja se saattaisi viitata jonkinlaiseen kuivumiseen tms. siellä. Mikä siellä voisi olla tuon ulinan lähde näillä tiedoilla pähkäiltäessä? Onko alustassa mitään rasvanippoja tai mitä siellä tulisi 'rasvata'?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Eikös tuo pakkasella esiintyvä ulina ole useasti ollut juuri tuo kardaanin tukilaakeri. Itse olen myös taistellut ulinan kanssa ja toivottavasti se huomenna lähtee, kun uusi (käytetty) vaihdelaatikko laitetaan paikoilleen. Omaani on vaihdettu kardaanin tukilaakeri, molemmat vetoakselit eteen, jakolaatikko, pyörän laakerit ja huomenna kytkin, kaksoismassapyörä ja vaihdelaatikko. Luonnollisesti myös peräöljyt on vaihdettu noin 50000tkm välein. Onneksi auto on ostettu puoliksi harrastus mielessä ja myös sen vuoksi haluankin, ettei ulinoita kuulu. :)

Pajalla paikallistivat oman ulinani tuohon vaihdelaatikkoon, mutta nyt epäilyttää voiko tuo kardaanin tukilaakeri ääntää taas minullakin, vaikka vaihdosta on vasta noin 25000tkm. Jotenkin tuntuu, että nyt pakkasella ulina kuuluu kovempana. Tietääkö Aonsaithya, että voiko tuossa kardaanissa muukin ulista vai onko tuo tukilaakeri yleensä ulinan lähde? Lueskelin tänään noita ulkomaan foorumeita jossa olit kirjoitellut tästä, mutten saanut oikein selkeää kokonaiskuvaa muodostettua asiasta.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Sen verran olen itse huomannut, että ääni on tosiaan karkeasti sitä kovempi mitä kovempi pakkanen on. Lisäksi huomasin yhden erityispiirteen kun ajoin pakkasessa pari kilometriä ulinan saattelemana moottoritielle. Ulina jatkui koko n. 6km matkan kauppaan, jossa auto oli sitten pysäköitynä 10-20 minuuttia. Paluumatkalla auto ei ulissut lainkaan. Lopulta tulin siihen tulokseen (päättelyllä, ei mitään faktapohjaa :D) että moottoritiellä ajaminen lämmitti laakeria, mutta ajoviima piti sen ulommat kerrokset kuitenkin viileänä. Kun auto oli paikallaan hetken aikaa, lämpö pääsi leviämään koko laakeriin, jonka vuoksi ulinaa ei enää kuulunut. Palasin kauppaan samana päivänä tuntia myöhemmin, ja jälleen ulina seurasi sinne ajaessa ja oli muistaakseni poissa paluumatkalla.

Jag-Finnin puheista jäi sellainen vaikutelma, että mahdollisia aiheuttajia voi olla monessa eri paikassa, mutta se ääni itse tulee aina siitä kannatinlaakerista. Eli siis, esim. jokin osa voimansiirrossa resonoi, ja se saa kannatinlaakerin pitämään ääntä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Pitää huomenna vielä pajalla tarkistuttaa tukilaakeri. Samapa tuokin laakeri on sitten vielä tilata samaan konkurssiin jos ulina ei tule pelkästään laatikosta. Laakeri on kuitenkin aika uusi joten saattaahan se olla vain kuivuutta. Onko tukilaakerin rasvauksesta yleensäkään mitään apua vai onko se pelkästään ensiapua? Ei nämä autot näytä pakkasta kestävän, kun jagge alkoi ulisemaan ja opel kolisemaan heti, kun -15 raja meni rikki. :)
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Joillain on laakerin rasvaus kuulemma auttanut, vastaavasti Jag-Finn kertoi että yhden auton ulina parani peräöljyt vaihtamalla. He ovat kuulemma aukoneet noita kannatinlaakereita ja tutkineet ihan mikroskoopin kanssa onko siellä jotain valmistusvirheitä, muttei mitään. Samaten ovat kokeilleet erilaisia ja eri toleransseilla olevia laakerita tuloksetta.

Kyllähän se itseäkin ärsyttää (minkähän verran se kuuluu auton ulkopuolelle, nolo ääni kun on?), mutta toisaalta en aio upottaa suhteettomia rahasummia sen diagnosoimiseen kun parannuskeinot vaikuttavat parhaassakin tapauksessa aika hakuammunnalta. Eihän sen kuitenkaan rikki pitäisi olla menossa, vaikka ääni onkin todella sairaan kuuloinen.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Pitääpä rasvauttaa laakeri ihan varmuuden vuoksi, vaikka ei ääntäisikään. Samallahan tuo tulee, kun joutuvat purkamaan melkein koko voimansiirron. Auton ulkopuolelle ei minulla ainakaan ääni kuulu (onneksi)
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Auto saatu huollosta. Kaikki ulina on poissa. Kannatinlaakeri ulisi, mutta rasvaus poisti sen kokonaan. Veikkaan, että kun laakeri oli Yhdysvalloista ei rasva laakerissa kestänyt näin kovia pakkasia. Laakeri ehti ääntää vain muutaman päivän joten ei sinne varmasti ehtinyt tuhoa tulla, koska ei varmasti muuten ääni olisi rasvaamalla lähtenyt. Muutenkin kaikki meni putkeen, sillä tilatut osat ja käytetty vaihdelaatikko sopivat ongelmitta. Toivottavasti tämä ajamisen ilo kestää pitkään! :)

Tietääkö joku muuten mistä saisi x-typeen 3.0 v6 awd kardaanin ristinivelen. Oli pienen pieni välys nivelessä, joten voisi näin etukäteen jo ostaa kyseisen osan.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Kiitos Vile tiedosta. Huomaan, että tässähän alkaa olla lähes valmis 'analysaattori' (kantasana Analyysi), koska itsekin olin uskossa, että kannatinlaakerista tuossa ulinassa on kyse.
Itse en vielä ole päässyt (rasvaus-) pukille.............. mutta any day now.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Moro

Mulla kans 2002 V6 3,0l manuaaliaskilla alkoi tänään ulisemahan ja vain sellases pienes vauris n 40km/h. Mitenkäs tuo laakerin rasvaus, pitääkö jotaki purkaa vai onnistuuko ihan nostamalla auto pukille ja spray vaseliinia(vai jotaki muuta) sinne tukilaakerille(ja missäs kohtaa se siinä kardaanilla on? Ku on tullu vasta pari kertaa se nostettua ja en oo kardaania viä sillä silimällä kattellu...

T:Rojalisti
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

About puolivälissä kardaania, ei tarvitse purkaa mitään. Sen verran mitä muistan lukeneeni niin aine on joku ihan tietty nimeltä "Nano", ja sitä laitetaan kait neulalla tjsp.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
EXÄ-1
Viestit: 42
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 12:25 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja EXÄ-1 »

ISO kiitos!
Minullakin ulisee X-type, mitä kylmempi sää sitä kovempaa, kesällä kuului vain vähän ja "ohuesti" viime talven pakkasissa reilusti.

Kiitos ville, eräällä korjaamolla epäiltiin imuilmanesilämmittimen läppää ja käskettiin puhdistamaan tuulilasin edestä raitisilman sisääntulo.... Heitti kai läppää :D
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Moro!
Eipä kestänyt kauan rasva tukilaakerissa. Nyt taas ujeltelee. Ei auta, kun uutta tilalle. Eikö tämän pitäisi kaiken järjen mukaan olla oikea osa? http://www.ebay.co.uk/itm/BRAND-NEW-OE- ... 1094895943
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Äh, ulina on tullut takaisin ihan täydellä teholla. Kannatinlaakerin rasvaaminen ei siis ole vaikuttanut mitenkään. Maantienopeuksissa se häviää aika nopeasti, mutta taajamanopeuksissa ei. Eilen ulisi matkalla töihin ja töistä Selloon, mutta ei matkalla Sellosta kotiin, eli parkkihallin lämpö vaikutti asiaan kuten arvelinkin.

Laakeri on ilmeisesti 65mm x 100mm x 18mm 6013-2RS. Tuo lienee ihan oikea laakeri tuossa eBay-linkissäsi. Mitenkähän hankalaa sen vaihtaminen on? Muistaakseni 2004+ autoissa on "two-piece propshaft", eli jos sillä muutoksella on jokin helpottava vaikutus niin se ei ainakaan minuun helpottavasti vaikuta.

Jag-Finnillä olivat tosiaan johonkin ulisevaan X-Typeen kokeilleet vaihtaa samaa laakeria ja erilaista laakeria ja erilaisin toleranssein yms, mutta tuloksetta, joten en ihan hirveän optimistinen ole tässä vaiheessa. Äänessä on toisaalta ainakin minun autoni kohdalla semmoinen hankaava sävy, eli ehkä tuota voisi kokeilla.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Tähän minun autooni laakeri vaihdettiin jo kerran 2vuotta sitten ilman ongelmia eikä ulinaa ole pariin vuoteen kuulunut. Kyselin tuossa omalta vakio korjaajalta joka on pitkään korjaillut jaggeja ja hänen arvio oli 1-3h riippuen siitä kuinka helposti laakeri lähtee irti.
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Tosin lisäyksenä, että eipä autolla ole ajettukaan kun reilu 10000 vuodessa joten pitkään ulina ei pysynyt poissa. Omassani oli pieni välys kardaanin tukilaakerin kohdalla olevassa ristinivelessä joten voikohan tuo vaikuttaa siihen, että uusikin laakeri alkoi parin vuoden aikana ulisemaan. Nyt tässä mietiskelen ostaako uusi tukilaakeri vaiko kardaani. Ristiniveliä näihin ei saa erikseen. Jos kokeilisi vielä yhden uuden tukilaakerin olisikohan asennuksessa järkevää laittaa ennaltaehkäisevästi tuota castrolin syntec multi-purpose greasea joka ainakin ulkomaan foorumeiden mukaan on poistanut ulinan pitemmäksi aikaa.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Hmm. Tänään vaikersi totuttuun tapaan matkan töihin, mutta töistä lähtiessä (yhä alle -10 astetta) tuli mukaan uusi ääni vanhan lisäksi. Jonkinlainen todella korkea viheltävä ääni, joka ei tuntunut riippuvan tukilaakerin äänestä mitenkään.
Sitten vielä kummemmin, kotimatkan loppupuolella (n. 4km ajon jälkeen :D) äänet katosivat kokonaan. Tein ihan huvikseni pienen huviajelulenkinkin ilman musiikkia ja ilmastointi minimipuhalluksella, enkä kuullut mokomia ääniä lainkaan.

Eivätköhän ne taas palaa seuraavalla kerralla, mutta outo tuo katoaminen. Täytynee myös harkita tuota laakerinvaihtoa.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Meikäläisen X:ssä ulisi eilen taas ihan kunnolla ja myös 70 kmn nopeudessa. Kai sille on jotain tehtävä kun näitä pakkaskelejäkin näyttää riittävän. Taidan ensiksi kokeilla ihan tavallista CRCtä.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terrvehdys !

Auttaisiko joku tällainen jos tätä sinne väliin saa http://shop.mamasan.fi/product/show/348 ... inen-rasva ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Camtech
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 10:15 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Camtech »

Minullakin oma X type ulvoo -10 - -20 pakkaskeleillä nyt tosi paljon. Täytyy yrittää sietää ja kokeilla jos kardaanilaakerin rasvaus auttaisi kunhan on lämpimämmät rasvauskelit. Ulina on tosiaan 40 km/h nopeudessa ja hyvin vaimeana 70-80 km/h nopeudessa, eli harmoninen taajuuskin löytyy.
Jaguar X type estate 3.0 V6 Sport man AWD -03
ex-Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06, 164 3.0 V6 -95 ja -98
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Tilasin ebaystä laakerin ja kävin vaihdattamassa. Nyt on kaikki ulinat hävinneet viimeinkin. Laakeri maksoi 100€ ja asennus vähän yli 80€ joten ei paha siihen nähden, että ei tarvitse kuunnella ylimääräisiä ääniä. :)
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Hienoa, toivottavasti se myös pysyy poissa. Olen kuullut että drivetrainin osienvaihtelulla siitä ulinasta pääsee yleensä eroon joksikin aikaa, mutta ei pysyvästi. Viittaisi siihen että resonointi alkaa jälleen kun vaihdettu osa on "sisäänajettu".
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Edellinen laakeri alkoi ulisemaan 3 vuotta vaihdon jälkeen. Tässä ajassa mm. laakerissa oleva kumitiiviste oli haljennut. Toivotaan, että ulina pysyisi poissa jonkun aikaa. Uuden laakerin pitäisi olla alkuperäisosia vastaavaa laatua.

Korjaamolla tuli juteltua asentajan kanssa ja x-typen kardaaniin tuli 2004 tai niihin aikoihin muutos, juurikin ulinan vuoksi. Kardaanin ja jakolaatikon välinen liitos oli tähän syyllinen, koska sieltä pääsi valumaan rasvat pois. Kuulema monta kardaania vaihdettiin takuuseen näissä alkupään autoissa. Asentaja meinasi, että jos ulinat ei poistu lopullisesti ja budjettia riittää niin uuden mallinen kardaani on seuraava vaihtoehto.
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Nonni eihän se ulina kokonaan lähtenyt niinkuin Aonsaithya arveli. Heti kun auto seisoi pakkasessa ajon jälkeen ulina palasi, mutta hieman erilaisena ja nyt poistuu kokonaan kun muutaman minuutin ajaa. Voi olla, että aiemmin diagnosoitu pieni välys keskimmäisessä ristinivelessä vaikuttaa asiaan. Sanoisin tämän kokeilun perusteella, että ei kannata turhaan uusia laakeria pelkän ulinan takia varsinkaan jos kardaanissa tuntuu pientäkään välystä.

En kuitenkaan aio vielä luovuttaa vaan huomenna kissaeläimen ehdottamaa Redlinen CV-2 rasvaprässillä uuteen laakeriin. Jos tämä ei auta keinot alkaa olla lopussa ja sitten mennään alkumatkat talvisin ulinan säestämänä. Oletko Aonsaithya tietoinen, kun ulkomaan foorumeilla kirjoittelet onko tosiaan niin, että tuon kanssa on turha alkaa taistelemaan? En viitsi edes harkita kardaanin vaihtoa jos ulina ei häviä, koska auto toimii muuten niin hyvin. Sehän se vasta harmittaa jos uuden kardaanin laiton jälkeen susilauma on edelleen perässä ajaessa. :D
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Höh, harmi. Tuosta olisi kyllä kiva päästä eroon.

En ole itse yrittänyt muuta kuin kannatinlaakerin rasvausta. Olen jutellut Jag-Finnin Hirvosen kanssa aiheesta monta kertaa, ovat kokeilleet siellä melkein kaikkea mahdollista, ja yleensä se ääni joko ei lähde tai lähtee pariksi kuukaudeksi. Hänkin on siitä harmissaan, ja sanoi että jos olisi ylimääräistä aikaa niin voisi yrittää tehdä kokonaan uuden kardaaniakselin, jotta saisi ulisevat Äksät kuriin.

Olen päättänyt etten yritä muita korjaustoimenpiteitä (ehkä laakerinvaihtoa enintään), koska hinta alkaa muilla vaihto-operaatioilla karkaamaan käsistä eikä lopputuloksesta ole mitään varmuutta. Sääli sinänsä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ei tuon Redline rasvan yrittäminen pahastakaan voi olla. Joskus sitkeäänkin vaivaan voi löytyä jokin halpakin ratkaisu jos sattuu tuuria olemaan ja oikea lääke löytymään. Laita toki havainnot kokeilun jälkeen kuinka kävi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Rasvauksella ei mitään vaikutusta ääneen. Edellisen laakerin kanssa ääni hiljentyi muutamaksi päiväksi rasvauksella. Ei kyllä enään jaksa tuon kanssa taistella ainakaan lähiaikoina. Ensin ulisi jakolaatikko sitten vaihdelaatikko ja kun ne on vaihdettu/hiljaisia silti ulisee. Ketuttaa ja pahasti. :evil:
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Itsellä sport-äänenvaimentimet ja musiikki helpottavat tilannetta edes vähän... :D

Kävi mielessä semmoinen ajatus, että voisikohan sen laakerin suojaksi laittaa jonkin kipon? Ongelma käsittääkseni tulee siitä kun laakeri kylmenee ilman ja ilmavirran vaikutuksesta. Normaalistihan se kannatinlaakeri lämpenee/kuumenee käytössä jossain määrin. Itsellä ainakin jos auto seisoo hetken esim. moottoritiepyrähdyksen jälkeen se on liikkeelle lähtiessä hiljainen ainakin jonkin aikaa. Jos jokin taikakippo blokkaisi sitä ilmavirtaa, laakeri voisi sekä lämmetä nopeammin että myös pysyä lämpimänä paremmin...?

Yrittäisin varmaan kokeilla jotain tuommoista, mutta olen suunnitellut myyväni silmäteräni kevään-kesän aikana enkä siten mitään ihan hirmuisia modauksia varmaankaan ala tässä vaiheessa tehdä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!

Joo kuulostaisi järkevältä teorialta, koska heti kun kardaani lämpeää ääni häviää kokonaan. Saa nähdä mitä tuohon keksii. Onneksi etupenkillä on hyvät kaiuttimet niin saa kompensoitua ulvontaa. :D
Ulkomaan foorumeita selattua ainoa ratkaisu oli oikeastaan uudemman mallinen kardaani jossa Jaguar parannellut kardaania juurikin tuon ulinan poistamiseksi. Ilmeisesti alkupään mallien kardaanin materiaali ei jollakin tavalla sovi kylmille keleille. Tuohan olisi jo melkein liikeidea alkaa korjailemaan x-type ulvovia tukilaakereita. Tukilaakerin lämpösuojus menisi varmasti kaupaksi. :D Saako udella meinasitko Aonsaithya ostaa isomman jaggen vai vaihtuuko merkki kokonaan?
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Jollen aivan väärin muista, Jag-Finnin Hirvonen kertoi ihan ulkomuististaan ettei minun autossani ole sen mallivuoden alkuperäinen kardaani vaan myöhempi. En tiedä miten myöhäinen enkä että miksi se on joskus vaihdettu (ennen kuin auto tuli minulle), mutta ulisee kuitenkin.

Autoni muuttui käyttöautosta ylellisyystuotteeksi remonttievakon päätyttyä yli vuosi sitten, koska työmatka on kutistunut takaisin 4-5 kilometriin. Nuo X308 XJ:t ovat viehättäneet minua jo pidempään, joten nyt kun auton "järkevyydestä" (neliveto, sisätilat, kipattavat takapenkit, navigaattori, bensakulut, jne) voisi vähän tinkiä, tekisi mieli kokeilla elämää sellaisen kanssa. Toisaalta tästä autosta luopuminen ei ole varsinaisesti houkutteleva ajatus; kirjoittelin aika kattavaa myynti-ilmoitustekstiä (n. 10 000 merkkiä tähän mennessä) pala kurkussa, enkä ole palannut aiheeseen sittemmin :(
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Jos et ole huomannut, voi näitä olla useampia! ;)

Eri auto eri tarkoitukseen ja eri keleille. :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Vile 123 kirjoitti tuolla ylempänä epäilynsä, että ulina tilisikin jakolaatikon ja kardaanin liitoksesta. Kun viimeksi asentajan kanssa korjaamolla katselimme ja voitelimme kardaania, ei hänkään löytänyt vikaa kannatinlaakerista tai ristikosta. Molemmat ovat ehjän ja tukevan oloiset. Hommasin jo injektioneulan painaakseni rasvaa kannatinlaakerin kumitiivisteen läpi, muttei siitä löytynyt mitään sopivaa kohtaa operaatiolle.

Kun piakkoin menen toisen kerran vaihdattamaan laatikon öljyjä, niin voitelen myös sen jakolaatikon ja kardaanin liitoskohdan kunnolla vaikka 'venevaseliinilla'. Katsotaan sitten.....

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Major »

Kahta asiaa tosiaan X:stä XJ:n siirtyessä jäin kaipaamaan, 4-vetoa ja lämmitettävää tuulilasia. Sisätilat parani ja bensankulutus käytännössä sama. Mutta kuten Jakuvaari totesi, autoja voi olla useampia. Päätöstä helpotti kun duuniajot eli suurin osa kilometreistä hoituu Hippolla jossa nuo talvivarusteet ovat ja kissalla sitten nautitaan kelin suodessa.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

jakuvaari kirjoitti:Moi,

Jos et ole huomannut, voi näitä olla useampia! ;)

Eri auto eri tarkoitukseen ja eri keleille. :D

-Jakuvaari
Jos olisi mahdollisuus pitää useampaa autoa & osaamista huoltaa niitä jossain määrin itse, niin mikäs siinä, mutta oma asumismuoto (ja tulotaso) sopii paremmin yhden auton ylläpitoon :D
Major kirjoitti:Kahta asiaa tosiaan X:stä XJ:n siirtyessä jäin kaipaamaan, 4-vetoa ja lämmitettävää tuulilasia. Sisätilat parani ja bensankulutus käytännössä sama. Mutta kuten Jakuvaari totesi, autoja voi olla useampia. Päätöstä helpotti kun duuniajot eli suurin osa kilometreistä hoituu Hippolla jossa nuo talvivarusteet ovat ja kissalla sitten nautitaan kelin suodessa.
Hippo?
Ainakin kaikissa niissä X308-korin XJ:ssä joihin olen tarkemmin tutustunut on ollut lämmitettävä tuulilasi, outo ajatus ettei X350:ssä Super V8:ssa ole?
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
hekle
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 18, 2010 11:28 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja hekle »

Kävin vaihdattamassa oman X-typeni oikeanpuoleisen etupyörän laakerin, johtuen juurikin tuosta ulinasta, joka kumma kyllä, kuului vain kuskin puolelle!
Jaguar X-type 3.0 AWD Estate 04
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

[quote="Hippo?
[/quote]

Tässä linkki auton lempinimiin http://www.kulkine.net/perushakulomake.php Tosin Hippoa ei tuokaan tuntenut ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Major »

Aonsaithya kirjoitti:Hippo?
Ainakin kaikissa niissä X308-korin XJ:ssä joihin olen tarkemmin tutustunut on ollut lämmitettävä tuulilasi, outo ajatus ettei X350:ssä Super V8:ssa ole?
Hippo on kissan serkku eli Freelander, brittien antama lempinimi.

Minuakin hieman kummastutti tuo tuulilasi kun muuten on melkein kaikki sähköinen tavara mitä löytyy. No kai jotain on pitänyt lisävarustelistalle jättää. Auto on tuotu aikoinaan Saksasta joten alkuperäinen omistaja ei lämmitystä kaivannut ja joitakin nuo vastuslangat jopa häiritsee.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Sen olen myös kuullut, että joitakin ne vastuslangat häiritsevät. Kai se riippuu ihan siitä, miten herkästi kukin alkaa tarkentaa katsettaan siihen tuulilasiin jos siinä on jotain "nähtävää". No, jos on auto usein tolpassa ja sisätilanlämmitin, tai peräti polttoainekäyttöinen lämmitin, niin ei sitä varmaan erityisen usein tarvitse.

Ei suoranaisesti liittyne ulinaan mutta voimansiirtoon kuitenkin; käytin tänään auton entisellä JagCornerilla eli nykyisellä JagFleetillä, Viisaritiellä siis. Heillä oli kuulemma kokemusta jumiutuneiden jakolaatikon huohotinventtiileiden avaamisesta, joten sinne siis. Venttiili avattiin, ja samalla todettiin että kardaaniulostulon tiiviste oli päätynyt läpi paineella tunkeneen öljyn vuoksi vaihtokuntoon. Sekin on nyt sitten vaihdettu liimatiivistyksen kera, vähän tylsää kun se sama liimatiivistys tehtiin jo 2012, mutta ei voi mitään. Tulipahan taas todettua, ettei jakolaatikon öljypropussa ollut minkäänlaista silmin erottuvaa metallitomua, eli loota voi hyvin.

Päätinpä myös hyödyntää nosturitilaisuuden, joten käytin auton alustanpesussa huoltoa edeltävänä päivänä ja nappasin järkkärin mukaan. Nämä ovat hyödyllisiä sekä ihan dokumentointimielessä, että mahdollisesti myynti-ilmoituksessa. Alla pari näpsyä, pienentämättömiä eli massiivisia kuvia näkee täältä, jos kiinnostusta riittää. Ruosteensuojausmönjä on tietenkin hyväksi, mutta näyttää tosi surkealta.
KuvaKuvaKuvaKuva
Viimeksi muokannut Aonsaithya, Su Huhti 06, 2014 8:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Major kirjoitti:Kahta asiaa tosiaan X:stä XJ:n siirtyessä jäin kaipaamaan, 4-vetoa ja lämmitettävää tuulilasia. Sisätilat parani ja bensankulutus käytännössä sama. Mutta kuten Jakuvaari totesi, autoja voi olla useampia. Päätöstä helpotti kun duuniajot eli suurin osa kilometreistä hoituu Hippolla jossa nuo talvivarusteet ovat ja kissalla sitten nautitaan kelin suodessa.
Moi,

Kyllä meidän 10/1997 käyttöönotetussa Suomi-XJ8 3.2L Excecuivessa on lämitettävä tuulilasi, ei nelivetoa, muttei ole ollut mikään ongelma. :P

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Terve!
Nonni uudemman mallinen kardaani (käytetty osa) on nyt alla ja tässä parin päivän huomiot asiasta. Valitettavasti ulina ei aivan täysin poistunut, mutta osan vaihto ei todellakaan mennyt hukkaan. Ulina nimittäin hävisi melkein kokonaan. Kylmänä lähtiessä saattaa 1-2 kertaa kuulua pieni ulahdus kun vauhti on 30km/h kohdalla, mutta muuten on hiljaista. Nyt ulinan määrä on niin vähäinen, että se ei ärsytä. :D Muutokset eivät jääneet pelkästään tähän vaan moottoritie käyttäytyminen muuttui radikaalisti. Auto menee huomattavasti sulavammin ja aikaisemmin rengasmelun piikkiin mennyt jyrinä hävisi.

Vanhan mallinen kardaani on kyllä huonosti suunniteltu, kun sitä katselin tuossa autotallissa. Kardaanin etupään tiivistys ei kyllä ole mistään kotoisin. Uudessa kardaanissa molemmat päät ovat umpinaiset metallipäät (öljyt eivät pääse valumaan pois) ja kardaani on muutenkin huomattavasti jykevämpi.
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Moi!
Lisää päivitystä tilanteeseen mikäli jotakuta vielä sattuu kiinnostamaan. Edellisen viestin jälkeen ilmat lämpenivät melko nopeasti joten en ehtinyt kauan ajella ja testailla ulinan kuuluvuutta. Kuitenkin sitä kuului vaikkakin vähemmän kuin vanhan kardaanin kanssa.

Tänä talvena ajelua ei ole tullut kovin paljoa, mutta kovimmat pakkaset ovat olleet -20 astetta ja ulina on kokonaan poissa. Kesällä on tehty remppaa jarrulevyjä eteen ja taakse, etypyörän laakerit sun muuta, mutta en usko näillä olleen vaikutusta ulinaan koska se paikallistettiin tukilaakeriin. Voimansiirtoon on tehty käytännössä viime maaliskuussa tai sen jälkeen seuraavat toimenpiteet:
- uuden kardaanin tukilaakeri on rasvattu aikaisemmin ketjussa mainitulla redlinen rasvalla
- perään on laitettu rvs käsittely.
-Jakolaatikon öljyn vaihto (entiset öljyt vain alle vuoden vanhat)
-Jakolaatikon ilmanottokauhan asennus

Sitä mikä poisti ulinan ei voi kuin arvailla, mutta kyllä tämänkin auton saa lopettamaan ulinan kun tarpeeksi yrittää. (koputtaa puuta) :D
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uliseva X-type

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Moi,

Aika jännä, näin tämän ketjun ja meinasin myös laittaa tilannepäivitystä; oma ulina vaikuttaa kadonneen melkein kokonaan. Uudet 16" talvirenkaat (Goodyear Ultra Grip Ice 2) ovat havaittavasti 17" kesärenkaita (Nokian Hakka V) hiljaisemmat, ja kuulen nyt superkuulollani jopa joitakin vaimeita voimansiirtoääniä ajaessa (joita ei kukaan autoa huollon puolesta koeajanut ole pystynyt havaitsemaan), mutta se tuttu talviulina on ilmeisesti poissa.

Ainoa toimenpide sitten viime talven ulinoiden on ollut tässä mainitsemani operaatio, jonka yhteydessä vaihdettiin tietysti jakovaihteiston öljyt. Aiemmin laatikossa oli Castrol Syntrax limited slip 75w-140 ja X1R-lisäaine, tuon operaation yhteydessä sinne laitettiin Pennzoil gear oil full synth. En oikein usko että tuo eri öljy vaikuttaisi, mutta en oikein keksi muutakaan...

Hyvä homma että olet päässyt ongelmasta, Vile123. Vaikea tosiaan veikata, mikä noista voisi olla tässä tapauksessa se "auttaja", ellei jopa joidenkin tai kaikkien toimenpiteiden yhdistelmä. Omassa autossani on tuoreet öljyt ja ilmanottokauha, mutta perässä on X1R-lisäaine eikä RVS ja tukilaakerissa on sitä Nano-ainetta Redlinen sijaan. Pitääpä laittaa sekä RVS että Redlinen korvan taakse.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Vastaa Viestiin