XJ8 lämppärin kenno

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pohjanmaanvaari
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 9:56 pm

XJ8 lämppärin kenno

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanvaari »

Tervehdys pohjanmaalta.
Nyt huomasin että lämmityslaitteesta tulee nesteen tuoksu ja pienellä puhalluksella tahtoo ikkunat huurtua sisäpulelta. Mielestäni ongelmaan on selvä syy, eli kenno vuotaa. Onko kukaan vaihtanut kennoa ja kuinka vaikea homma se on? Minun Jagge on XJ8 4.0 vm. -99.

Vaari
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ8 lämppärin kenno

Viesti Kirjoittaja JNi »

Minulla oli samankaltainen vaihe S-Typen kanssa, lasit olivat varsinkin kostealla ilmalla ihan ummessa ja lämpötilan säätö automaatti-ilmastoinnissa vaati hyvin korkeita lämpötila-asetuksia. Syylliseksi löytyi loppujen lopuksi yksi järjestelmän lämpötila-antureista, tämä mittasi ilmastointilaitteen kennolla lämpöjä ja ilmoitti ne ihan poskelleen. Tulkitsin sen kytkeneen sisäilman suljetun kierron tietyissä oloissa päälle, ilmastointilaitehan kuivaa hyvin tehokkaasti ja silloin järjestelmä voi rajoittaa ilman vaihtumista. Minulla oli samaan aikaan ilmastoinnin nesteet poistettu ja kompressori odottamassa vaihtoa uuteen käytettyyn, vuosi.

Viallinen anturi paljastui, kun kytkin sen johdon irti jalkatilasta. Laite meni ilmeisesti silloin hallittuun vikatilaan ja järjestelmä alkoikin toimia ihan hyvin kun se ei ottanut enää virheellisiä lämpötilatietoja huomioon. Hankin sitten uuden anturin, taisi olla satasen luokkaa Englannistakin, muovivarteen kiinnitetty lämpövastus.

Sinulla taitaa kyllä olla kyseessä jokin muu vika, tuli tämä vain mieleeni lukiessani. Huurtuu pienellä puhalluksella mutta isolla toimii ok? Häviääkö nestettä säiliöstä, näkyykö sitä valuvan jalkatilaan?

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
xj 8
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 9:45 pm
Paikkakunta: tuusula

Re: XJ8 lämppärin kenno

Viesti Kirjoittaja xj 8 »

omassani oli kenno mennyt tukkoon eikä vesi kiertänyt kunnolla.
teetin kennon vaihdon osineen inscape espoon autotalossa koska on iso työ purkaa koko koelauta pois edestä.
työt osineen ja uusine nesteineen vain 750e joten mielestäni halpa ja tehty paikassa missä osaavat purkaa ilman vaurioita.
oma kulkupelini tosin xj8 vm 2004 joten hieman eri korimalli kuin vm 2000
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: XJ8 lämppärin kenno

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Satuin muutama vuosi olemaan autoni kanssa yhdessä näistä itsenäisistä jagge-korjaamoista ja siinä oman autoni vieressä oli XJ 8, jossa kenno oli hajonnut ja vuotanut nesteet lattiamattoihin. Koko sisustus oli purettu kuivatusta ja pesua varten ja kojelauta poistettu kennon vaihtoa varten. Oli kyllä sen näköinen homma, että jos itse tekee niin aikaa ja kunnon ohjeet on syytä olla. Asentaja siinä myös totesi, että erilaisia irtovia osia ja johtoja on aika tolkuttomasti. Kenno näytti olevan tosiaan sellaisessa paikassa, että kojelauta pitää irrottaa vaihtoa varten. Tehtaan korjausmanuaalissa kojelaudan irrotuksessa -99 XJ-mallissa näyttäisi olevan 74 kohtaa joista ainakin 20 kohtaa vielä viittaa muiden komponenttien irrotusohjeisiin. Verrokkina, automaattilaatikon irrotusohjeissa on n. 30 kohtaa. Tuo 750e kuulostaa todella kohtuulliselta, tosin näyttäisi siltä, että 2004 mallissa noita työvaiheita kojelaudan irrotuksessa on lukumääräisesti puolet vähemmän.
xj 8 kirjoitti:omassani oli kenno mennyt tukkoon eikä vesi kiertänyt kunnolla.
teetin kennon vaihdon osineen inscape espoon autotalossa koska on iso työ purkaa koko koelauta pois edestä.
työt osineen ja uusine nesteineen vain 750e joten mielestäni halpa ja tehty paikassa missä osaavat purkaa ilman vaurioita.
oma kulkupelini tosin xj8 vm 2004 joten hieman eri korimalli kuin vm 2000
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
pohjanmaanvaari
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 9:56 pm

Re: XJ8 lämppärin kenno

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanvaari »

Tervehdys.

Kiitoksia kommenteista. Minusta näytti siltä kun katsoin miten kennon saa vaihdettua että ei se ihan pieni homma ole ja nyt teidän kokemuksista sain hyvää vahvistusta asiaan. Varmasti on niin ettei kannata viedä korjaamolle jossa ei ko. työtä ole ennen tehty, siinä tulee tunteja ja rikkoontuu paikkoja. Taidampas soitella Helsingin suunnasta korjaajan ja jättää auton sinne helmikuun alussa kun lähden Lanzarotelle pariksi viikoksi. Minusta ihan mukava vaihtaa kenno tällä systeemillä :)

Vaari
Vastaa Viestiin