XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Kävin paikallisella pajalla huollattamassa kisua kun asentaja kiinnitti huomionsa pakoputkista kuuluvaan "laplatukseen" auton käydessä tyhjäkäyntiä... ja totta kun seisoi vieressä ja kuunteli niin ihan selvästi ikään kuin äänenvaimentimien sisällä olisi kennosto irti tms ylimääräistä epätasaista "rohlotusta" sieltä kuului...

...asentaja epäili putkistossa olevan vettä ja polkaisi kaasua... kas vettähän lensi vänkärin puolelta ihan metritolkulla kastellen pajan oven kunnolla!

Nostimme auton ylös ja muutaman millin poralla reiät pöntön pohjiin:
etummainen pönttö: pari/kolme desiä... tämähän käy kuumimpana lähimpänä moottoria.
keskimmäinen: täältä tuli uskomaton määrä vettä... liioittelematta yli litra!
takimmaiset: kummastakin tuli pari desiä.

Siis lopputulemana kun vettä oli tirrannut yli 15min ulos niin lattia auton alla oli ihan veden vallassa... vähintään pari litraa oli valunut ulos!

Asentaja kertoi että vika johtuu toistuvista liian lyhyistä ajopätkistä joissa moottori ei ehdi lämmetä eikä lämpö haihduttaa kondensoitunutta vettä vaan sitä hiljalleen kertyy vaimentimien pohjalle.. ja kuulemma useampikin e-sarjan mersu on hinattu pajalle sen seurauksena että kun illalla eemeli oli jätetty yöksi parkkiin keula ylämäkeen niin aamulla putkisto oli jäätynyt tukkoon.

ps, poratut reiät on niin pieniä että mitään havaittavaa muutosta melutasossa en havainnut.

Kantsii siis kuunnella oman kisun ääntelyä ja porata ajoissa reiät pöntön pohjiin.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
mikaherhi
Viestit: 3
Liittynyt: To Helmi 07, 2008 5:05 pm
Paikkakunta: turku

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja mikaherhi »

Omassa XJ350 samaa vaivaa ja diagnoosi viime talvena. Autooni ei kuitenkaan porattu reikiä, kun ei tarkkaan tunnettu katalysaattorin rakennetta. Osaatko tarkemmin neuvoa, mihin kohtaan reiät voisi turvallisesti porata ?
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

En tiedä mitä ainetta nämä "pöntöt"on mutta tuolla työelämässä on tullut karmivalla tavalla opituksi että ei ainakaan esm sinkittyihin putkiin jossa voi vesi "maata"kannata porailla reikiä.
Suoja aine rikkoontuu reiän ympäriltä ja korroosio pääse alkamaan.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kumpi sitten on huonompi vaihtoehto-vettä putkistossa makoilemassa tai porailu ja mahdollinen korroosio reijän kohdalla ? Luultavasti vesi sisällä pitemmän aikaan tuhoaa katalysaattorin kuitenkin. Ehkä kannattaisi ongelman tunnistaen välillä kaasutella putket kuiviksi kuin porailla reikiä ? Mitä katsastuksessa sanotaan jos katalysaattorissa reikiä ? Ihan vaan ajatuksena ja kysymyksinä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Niin,itse kyllä kokeilisin tuota kaasuttelua jos on ajettu pientä määrää,mutta jokainenhan tekee autolleen mitä lystää.Kaiken lisäksi reikien pitäisi olla suht koht isot jotta vesi varmasti poistuu eikä tukkeennu esm noesta tms roskasta.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja Ode »

Tuskin vettä kuitenkaan katalysaattorissa on. Vanhemmissakin autoissa, joissa katalysaattori on kauempana putkistossa, kuumenee se sen verran nopeasti ettei normaalissa käytössä voi mitenkään kerätä kondenssivettä sisäänsä.

Uudemmissa katti on yleensä niin lähellä moottoria, että asento on ennemminkin pysty kuin vaaka, jolloin painovoima huolehtisi veden poistumisesta mikäli sitä siellä olisi.

Vaimenninpöntöt ovat sitten asia erikseen ja niihin kerääntyy vettä paljonkin, kuten tässä alussa todettiin.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Jannee
Viestit: 26
Liittynyt: To Touko 24, 2012 12:01 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Moro.

Itsellä x300 kerää myös vettä putkistoon ja juuri tänään huomasin, että toinen putkista jäätynyt umpeen.
Huomasin tuon jäätymis ominaisuuden viimetalvena, kun ihmettelin mitenkä pakokaasua tulee vaan toisesta putkesta :shock:
Yleensä auttaa, kun ajaa vähän pisemmän lenkin niin putki aukee.
Oon kanssa miettinyt pitäisikö porata pienet reiät vaimentimiin, jotta vesi pääsisi sieltä pois. Vielä en oo kuitenkaan reikiä tehnyt.....

Niin kuin Ode tuossa totesikin niin en myöskään itse oikeen usko, että katalysaattorin kertyisi vettä. Katalysaattoriin en kyllä muutenkaan itse menisi reikiä poraileen. Voi meinaan ruveta pian lambda anturit sekoileen ja sen myötä päästöt myös.
Janne. R

Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Reiät porattiin keskimmäisten äänenvaimentimien takapäihin n, 3cm takareunoista (ensin vatupassilla katsottiin että alin kohta näissä on takapää) ja takimmaisissa sivupöntöissä se alin kohta on niiden etupäät, niihin 3cm etureunoista.

Nämä neljä pönttöähän ovat pelkkiä äänenvaimentimia ja katalysaattorit ovat lähempänä moottoria... niihin ei tietenkään porailtu!

Se taaempi keskipönttö josta tuli älyttömästi vettä oli jo alkanut silminnähden ruostua takasaumastaan eikä se vesimäärä olisi koskaan sieltä tullut ulos autoa kaasuttelemalla vaan olisi vaatinut varmaan satojen kilometrien ajomatkan jotta lämpö olisi haihduttanut sellaisen määrän.

Se on varmaan totta että nyt reikien ympäriltä on sinkkipinta rikki ja tarkoitus onkin jossain välissä nostaa auto ylös ja spreiata vähän sinkkimaalia niihin... tosin tämäkin taitaa olla enemmän hifistelyä, mutta varmuuden vuoksi :)
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Täytyypi vielä kertoa toinenkin varoittava esimerkki noiden mersujen lisäksi jonka se autohuollon asentaja tiesi.

Heille oli tuotu BMW jonka moottorin huohotinputki oli jäätynyt umpeen juuri liian lyhyiden pätkäajojen myötä... ja jäätymisen seurauksena koneeseen oli kehittynyt niin paljon painetta että öljyntäytön korkki oli ampunut konepeltiin lommon!

Siis mielestäni tämä putkiston vesi- & jäätymisongelma kannattaa ottaa tosissaan, sillä matkan keskeytyksen lisäksi moottorista voipi jotakin hajotakin. Toki tässä pitää nyt muistaa ettei joka autoon tarvitse varmuuden vuoksi reikiä porailla vaan ilmeisesti vain sellaisiin joilla käytännössä ajetaan pääsääntöisesti pelkkää pätkäajoa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja dida »

^ Vastaavaa ongelmaa oli myös sitikoissa joskus.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Lisää vettä myllyyn:mulla oli Rover termostaatin vaihdossa ja samalla puhallettiin huohottimen letkut,tuli juttua tästä vesi ongelmasta ja pajan omistaja kertoi miehestä jolla oli joku Opel jolla hän ajoi päivittäin muutaman kilometrin työmatkan.Ensin oli jäätynyt pakoputki umpeen(villat irronneet ja tukkineet putken kun oli jäätynyt).Seuraavan kerran pakkasilla ei saanut vaihdetta päälle,oli kuulemma askissa ollut vettä joka oli jäätynyt,ymmärsin että kyseessä oli joku ikuinen öljy jota ei tarvinnut valmistajan mukaan koskaan vaihtaa,eikä ollut myöskään tyhjennys proppua.
Sellaista on nyky autoilu.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tietääkseni noihin huohotinputkiin on pohjoismaihin vietävissä yksilöissä asennettu jonkinlainen
jäänesto/lämmitysjärjestelmä, jota keskieurooppalaisissa autoissa ei ole.
Tiedän vain tapauksen, jossa huohotin jäätyi kovan pakkasen vuoksi, vaikka ajomatka
oli pitkä. En siis mene vannomaan asiasta, mutta näin olen kuullut.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja dida »

^ Joo, tuolla tavalla niitä on korjattu.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: XJ8: vettä pakoputkistossa, tarkistakaa ajoissa omanne

Viesti Kirjoittaja erkki »

x 300 sport pakoputki jäätyi umpeen kun vaimo sahasi 5 km työmatkaa ja auto oli parkissa vinosti nokka alaspäin, eivät ehtineet koskaan kuivua. Lakkasi käynnistymästä.
Lammin Seo sulatteli kuumailmapuhaltimella ja alkoi henki kulkea.
Pieni reikä sopivassa kohtaa putkea porattuna auttaa.
Vastaa Viestiin