X-type jakovaihteisto ongelma
X-type jakovaihteisto ongelma
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04 Nostin laitteen pukeille ja käynnistin, D asennossa vain takapyörät pyörivät! Jakovaihteiston seutuvilta kuuluu rohinaa, kävin vielä jäällä sutimassa, vain takapyörät sutivat! Mikähän mahtaa olla meininki? DSC nappula löytyy, elikkäs olisikohan tuossa visko? Jakovaihteistoon vaihdettiin öljyt sekä X1-R ainetta Jag-Finnillä 4000km sitten. Rohina kuuluu hyvin vaikka moottorikin on käynnissä, ajossa sisään kuuluu inhoittava ulina, joka kuitenkin kuuluu vain kuskinpenkille!? Ajettaessa n80-90km/h ja käänettäessä loivasti oikealle ulina loppuu!? Kardaanin keskilaakerille annettu öljyhoitoa suojakumin läpi.
Viimeksi muokannut hekle, Ma Tammi 20, 2014 7:19 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: X-type jakovaihteisto ongelma
Onko autossa DSC? Jos on, niin pitäisi löytyä semmoinen luistelevan auton kuvalla varustettu namiska vaihdekepin puusomisteen takaa.
Täällä lisää samantapaisesta:
viewtopic.php?f=1&t=5197#p25266
Tuo "rohina" ei kyllä kuulosta kauhean hyvältä, tosin en tiedä miten kovasta rohinasta on kyse.
Täällä lisää samantapaisesta:
viewtopic.php?f=1&t=5197#p25266
Tuo "rohina" ei kyllä kuulosta kauhean hyvältä, tosin en tiedä miten kovasta rohinasta on kyse.
Re: X-type jakovaihteisto ongelma
Terve!
Eikö tuossa 2004 mallissa ollut jakolaatikko jo ilman viskoa. Itsellä on -02 awd jonka jakolaatikko piti rohinaa ja jakolaatikko meni vaihtoon laakeri vaurion vuoksi. Oliko öljyn vaihdon yhteydessä metallia öljyn joukossa?
Eikö tuossa 2004 mallissa ollut jakolaatikko jo ilman viskoa. Itsellä on -02 awd jonka jakolaatikko piti rohinaa ja jakolaatikko meni vaihtoon laakeri vaurion vuoksi. Oliko öljyn vaihdon yhteydessä metallia öljyn joukossa?
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: X-type jakovaihteisto ongelma
Farkut tulivat jossain kohtaa 2004 ja viskot lähtivät jossain kohtaa 2004, eli pidän aika todennäköisenä että ei ole viskoa tuossa (tai missään farkussa?).
Jos DSC löytyy niin sen pitäisi kyllä jarrutella sutivia takapyöriä pakottaen voimaa etupyörille. Kai siinäkin voi olla jokin vika, mutta luulisin että heittäisi jotakin vikailmoitusta/valoa siinä tilanteessa.
Vaikea tuohon rohinaan on kyllä ottaa kantaa. Metallinkappaleita ei pitäisi öljynvaihdon yhteydessä esiintyä, paitsi ehkä vähäistä hienonhienoa tomua. Yhtään hienoa hiekkaa isommat palaset ovat ilmeisesti huono merkki.
Jos DSC löytyy niin sen pitäisi kyllä jarrutella sutivia takapyöriä pakottaen voimaa etupyörille. Kai siinäkin voi olla jokin vika, mutta luulisin että heittäisi jotakin vikailmoitusta/valoa siinä tilanteessa.
Vaikea tuohon rohinaan on kyllä ottaa kantaa. Metallinkappaleita ei pitäisi öljynvaihdon yhteydessä esiintyä, paitsi ehkä vähäistä hienonhienoa tomua. Yhtään hienoa hiekkaa isommat palaset ovat ilmeisesti huono merkki.
Re: X-type jakovaihteisto ongelma
Jag-finn ssä sanoivat öljyn joukossa olleen hiukan "murusia" ja siksi laittoivat tuota X1-R liukastinta, Jos tässä nyt tulee jakolaatikon vaihto, niin mitkä mallit olisivat luovutuskelpoisia, E-bayssa näkyy olevan tyrkyllä 2002 2003 malleja, käykö kaikki v6 moottorissa kiinniolleet?.
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: X-type jakovaihteisto ongelma
Ei niitä ole kuin 2.5/3.0 V6-koneissa kiinni olleita
Jos päädyt vaihtoon ja hankit 2002-2003 jakolaatikon, siinä saattaa sitten olla se visko. Nelivetosuorituskyky voisi olla tällöin parempi, mutta viskottomia pidetään kait vähän varmempina, ja joku syy Jaguarilla on varmasti ollut sen viskon pois jättämiseen. Sen tiedän että visko kuumenee herkästi (koko jakolaatikkohan kuumenee aika reippaasti) operoidessaan (eli kun etu- ja taka-akseleiden välillä on nopeuseroa) ja visko ei vissiin kestä ylikuumenemista kovin hyvin. Tällöin tosin viskon nesteet valuvat pois ja jakolaatikon pitäisi toimia kuten myöhemmät, tjsp, eli ei mekaanisia vaurioita siitä. Yksi syy siihen viskottoman jakolaatikon kestävyyteen voi olla se, että etu- ja takapään nopeuseroja tasoitetaan jarruilla jakolaatikon ulkopuolella eikä viskolla jakolaatkossa...? Emt.
Jos vaihdat jakolaatikkoa, modifioi sitä sen päällä olevaa huohotinventtiiliä ottamalla siitä kuula pois. Tällöin se ei ole enää ilmatiivis, mutta eipähän mene myöskään tukkoon kuten joskus käy. Öljyt tuohon on muutenkin hyvä vaihtaa parin vuoden välein. Itselläni se venttiili tällä hetkellä tukossa, mutta ensimmäisen mallivuoden autossa ei pääse siihen käsiksi kuin ottamalla jakolaatikon irti autosta (= 6h työtä 6-10€ osan vaihtamiseksi). Tukkeutunut "huohari" estää ilman pakenemisen lootasta jolloin lämpölaajeneva öljy hakeutuu ulos vaihtoehtoista reittiä eli omassa tapauksessa tiivisteiden läpi.
EDIT:
Niin joo, en tiedä miten autosi DSC pelaisi viskon kanssa. Viskollisina mallivuosina DSC oli kyllä saatavilla (sport-malleissa vakiona), mutta en tiedä poikkesiko se jotenkin viskottomien mallivuosien DSC:stä.
EDIT2:
Jos takapää sutii hankalassa paikassa, lievällä käsijarrun käytöllä voit pakottaa voimaa etupyörille. Lähinnä siis liikkeelle pääsemistä varten. Outoa kyllä jos noin tekee vaikka on DSC.
Jos päädyt vaihtoon ja hankit 2002-2003 jakolaatikon, siinä saattaa sitten olla se visko. Nelivetosuorituskyky voisi olla tällöin parempi, mutta viskottomia pidetään kait vähän varmempina, ja joku syy Jaguarilla on varmasti ollut sen viskon pois jättämiseen. Sen tiedän että visko kuumenee herkästi (koko jakolaatikkohan kuumenee aika reippaasti) operoidessaan (eli kun etu- ja taka-akseleiden välillä on nopeuseroa) ja visko ei vissiin kestä ylikuumenemista kovin hyvin. Tällöin tosin viskon nesteet valuvat pois ja jakolaatikon pitäisi toimia kuten myöhemmät, tjsp, eli ei mekaanisia vaurioita siitä. Yksi syy siihen viskottoman jakolaatikon kestävyyteen voi olla se, että etu- ja takapään nopeuseroja tasoitetaan jarruilla jakolaatikon ulkopuolella eikä viskolla jakolaatkossa...? Emt.
Jos vaihdat jakolaatikkoa, modifioi sitä sen päällä olevaa huohotinventtiiliä ottamalla siitä kuula pois. Tällöin se ei ole enää ilmatiivis, mutta eipähän mene myöskään tukkoon kuten joskus käy. Öljyt tuohon on muutenkin hyvä vaihtaa parin vuoden välein. Itselläni se venttiili tällä hetkellä tukossa, mutta ensimmäisen mallivuoden autossa ei pääse siihen käsiksi kuin ottamalla jakolaatikon irti autosta (= 6h työtä 6-10€ osan vaihtamiseksi). Tukkeutunut "huohari" estää ilman pakenemisen lootasta jolloin lämpölaajeneva öljy hakeutuu ulos vaihtoehtoista reittiä eli omassa tapauksessa tiivisteiden läpi.
EDIT:
Niin joo, en tiedä miten autosi DSC pelaisi viskon kanssa. Viskollisina mallivuosina DSC oli kyllä saatavilla (sport-malleissa vakiona), mutta en tiedä poikkesiko se jotenkin viskottomien mallivuosien DSC:stä.
EDIT2:
Jos takapää sutii hankalassa paikassa, lievällä käsijarrun käytöllä voit pakottaa voimaa etupyörille. Lähinnä siis liikkeelle pääsemistä varten. Outoa kyllä jos noin tekee vaikka on DSC.