AT-laatikon öljynvaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro taas.

Kysymys. Onko aut.vaihdelaatikossa jokin suodatin tms. joka tulisi vaihtaa öljyjen vaihdon yhteydessä? Tulppien tiivisteet löytynevät huoltopisteistä, kai?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Eipä taida olla suodatinta x typen laatikkoon (koska ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi) ja se vielä korostaa hiukan tuota öljynvaihdon tärkeyttä. Luulisi löytyvän noita tulpan tiivisteitä useimmista liikkeistä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Kiitos taas tiedosta.

X:ssä on nyt kilsoja 222 tuhatta ja öljyt on huoltokirjan mukaan vaihdettu 120 tkm:n kohdalla, joten nyt lienee hyvä tehdä se taas. Ajattelin laittaa välihuuhteluöljyt ( ATF Mercon V ) ja ajaa ehkä tuhat kilsaa tai vähemmän ja sitten kunnon laatuöljyt sisään RVS:n kanssa. Vai miten sen oikein tekisin ? Perään on menossa Castrolin Syntrax 75W-140.

Kardaanin kannatinlaakerin ulinoihin ajattelin kokeilla rasvausta injektioneulan avulla pistämällä voiteluainetta kumitiivisteen läpi ja ehkä muuttaa hieman laakerin asentoa esim. parilla aluslevyllä pultteihin. Eihän sitä tiedä pysyykö voiteluaine siellä, mutta kokeillaan nyt tällaistakin.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Noinhan se vaihtaminen onnistuu myös. Itse laittaisin kuitenkin samaa öljyä tuohon alkuhuuhteluun kuin viimeiseenkin erään koska kun kaikki ei tule kerralla ulos niin se ns huihteluöljykin olisi samaa laatua vaikka se hinnallisesti kirpaiseekin hetken. Mitäs merkkiä ajattelit laittaa laatikkoon ? Itse olen saanut vaikutelman muilta foorumeilta että x typen laatikko ei ole kuitenkaan kovin kranttu minkään tietyn öljylämerkin tavaralle kunhan on sitten Mercon V tasoa jos ei sitä ensiasennustavaraa olekkaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Laatikkoon katsomattomana epäilen kovasti etteikö olisi jotain vaihdettavaa suodatinta... Varaosahakuna ainakin moisia löysin.

Mukana näytti olevan filtteri ja öljypohjan tiiviste. Voi kaivata nähtävästi vähän enemmän purkamista kuin joku toinen aski jotta filsun saa vaihdettua mutta en ole tehnyt eli en tiedä sanoa tarkasti.

Myöskin parissa keskusteluketjussa filtterin vaihto mainittiin kuten myös ilmeisesti Jaguaarin (nykyinen?) suositus 150tmiles/10y välein tapahtuvasta vaihdosta. Eli "sealed for lifetime" on juuri sitä mutta elinikää voinee jatkaa jos unohtaa tuon "sealed for lifetime" -fraasin ja seuraa järjen ääntä.

"The transmission does have a filter but the pan and valve body is on the side, and the filter is on the bottom. It looks like the filter cannot be changed without taking some parts out of the transmission. See page 477 of the attachment. "

Räjäytyskuva: http://www.jaguarforums.com/forum/attac ... jf506e-pdf

Jos filtteri on vaihdettavissa järjellisellä työmäärällä, en jättäisi sitä vaihtamatta öljynvaihtoa tehdessä. Ainakin itse laittaisin mieluummin filsun ja jättäisin "lisäaineilla" spekuloinnin ja "harrastamisen" pois.

Jos arvioni meni väärällä laatikolla niin sitten seison korjattuna ja läpsin pakaroitani märällä teepussilla :oops:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Olet oikeassa, tuossa kuvassa tosiaan on suodatinkin mukana ! Anteeksi väärä "tieto" ja kiitos korjauksesta !
Kun selailin juttuja ennen linkkiä niin en löytänyt mainintaa suodattimen vaihdosta ja kaikki jutut liittyivät vain nesteenvaihtoon toisin kuin esim S-typessä jossa tietty eri laatikko ja suodatin ilmeisesti paljon helpommin vaihdettavissa kuin tuossa x typessä. Tosin jos laatikko on tarkoitettu huoltovapaaksi niin välttämättä suodattimen vaihto ei ole tehty helpoksi. Kannattaa vaikka soittaa tyyliin jac corner, jag finn, karaasi yms ja kysyä mitä se vaihto vaatii käytännössä jotta saat käsityksen mahdollisesta kustannuksesta.

Lainaus Vemppu "Jos filtteri on vaihdettavissa järjellisellä työmäärällä, en jättäisi sitä vaihtamatta öljynvaihtoa tehdessä. Ainakin itse laittaisin mieluummin filsun ja jättäisin "lisäaineilla" spekuloinnin ja "harrastamisen" pois"

Mielestäni nuo eivat ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita ja liity toisiinsa. Tottakai suodattimen vaihto on aina hyvästä mutta ei lisäaineilla tai käsittelyllä olekkaan tarkoitus tätä asiaa ohittaa koska ei lisäaineet vaihteistoa suodata. Kuten totesitkin että itse et laittaisi niin tietysti se on jokaisen oma valinta ja aina harkinnan arvoinen asia. Vaikka muutamaa lisäainetta olenkin käyttänyt autoihini niin myönnän että vain kaksi ainetta on toiminut kuten luvattu ja näidenkin käyttäminen on ollut harkinnan tuloksena.

RVS on toiminut ainakin moottorissa selkeästi pudottaen polttoaineen kulutusta ja redline water wetter on pudottanut jäähdytysnesteen lämpöä mitatusti. Muiden aineiden toiminta onkin sitten arvailujen varassa ja siksi niitä en käytä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Viittasin vain siihen että sen sijaan että "resurssoisin" tunnin pari netissä eri lisäaineiden vertailuun yms, käyttäisin itse sen ajan mieluummin, vaikkakin vähän vaikeammin vaihdettavan, suodattimen laittamiseen. Suodatin on kuitenkin aika kriittinen osa laatikon hyvinvointia ajatellen.

Lisäaineiden eduista tai haitoista en osaa mennä sanomaan kun ei ole kokemusta kertynyt. Mutta jos jostain liemestä on hyvät hytinät niin miksipä ei.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Kiitokset mielenkiinnostanne veljet.

Kun vanhoilla silmilläni tutkin tuota filtteri-keissiä, niin en löydä luettelosta Filters, sivulta 479 mainintaa Jaguaarista. Siinä mainitaan Galaxy, Rover 75, Freelander, Mazda & Mondeo, Golf/Bora, Audi A3, muttei Jaggea.

Mitä tästä pitäisi ymmärtää ?

Laatikko siis on sama, mutta eikö Jaggeen ole suodatinta, vai eikö sitä tarvitse/saa/voi vaihtaa ? Vai jäikö minulta jotain huomaamatta ?

Toisaalta tuo osa nro 450 näyttää olevan aivan laatikon pohjalla, joten sen poistamalla voisi ehkä saada loputkin öljytipat pois. Se voisi toisaalta kannattaakin avata ja katsoa, vai mitä olette mieltä ?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
En näe ongelmaa jos pohjan tiputtaa ja liruttaa öljyjä pois ja samallahan voi tarkastaa suodattimen sijainnin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

http://www.partstrain.com/includes_v4/j ... spacer.gif

Tällainen filtteri löytyy, mutta mihin se sijoitetaan vaihteistossa? Myöskään Jaguar Manual Install Start Guide-CD ei tunne asiaa.

Outoa, vai eikö sittenkään?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Ode »

Momentinmuuntimeen jää aina jonkin verran öljyä, eikä pohjan irroittaminen sen osalta auta. Mutta jos on tiivisteet ja muut tykötarpeet käsillä, kannattaa pohja toki irroittaa ja putsata se huolella. Tuppaa olemaan pinttyneen moskan verhoama ellei ikinä ole putsattu. Kokemusta uudemmista ei ole, joten en tiedä pysyvätkö ne puhtaampina, mutta ainakin vanhemmat Fordin laatikot ovat olleet vähänkin ajettuina aika mönjässä.

Ensi viikolla menen viimeisellä vaihtamaan ensimmäisen öljysatsin ZF:n 6hp26:een. Ajelen sitten pari viikkoa ja toisella kierroksella vaihdan suodattimen, joka on yhtä kuin öljypohja tässä tapauksessa. Sittenpähän näen onko siellä moskaa vai ei.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Ode »

En saanut viimeisintä linkkiä toimimaan, mutta samoilta sivuilta löytyy suodin X-typen automaattiin. Eiköhän siellä sellainen sitten ole, vaikka vannomatta paras kun ei ole nähnyt.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Volvoissa käytettävään Aisinin laatikkoon ei vaihdeta suodatinta, koska se edellyttää paljon purkamista. Säännöllinen öljynvaihto riittää hyvin. Öljyt vaihdetaan aina huuhtelemalla, eli noin 2,5L tilavuuteen käytetään 8-12 litraa öljyä. Tilavuusero on huomattava ZF:n laatikkoon verrattuna.

Merkkiliike vaihtaa Jaggen laatikkoon (ZF) kaikki öljyt kerralla, eli tod.näk. samalla kun vanhaa öljyä päästetään ulos, uutta jostain täytetään. Tuon systeemin kun joku selvittäisi, niin johan helpottuisi.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Kyllä tuo systeemi sinänsä on selvillä.

Avataan täyttöproppu. Auto ylös. Avataan poistoproppu. Astia alle. Auto käyntiin. J-uran joka kohdassa pidetään valitsinta muutama (3-5) sekuntia ja kone seis. Tänä aikana pitäisi poistuvan öljyn tulla ulos. Se lienee kuitenkin vain n. puolet koko määrästä, joten huuhtelu on tarpeen. Siis laatikko täytetään uudella öljyllä. Määrä tarkistetaan tarkistuspropun kautta. Ajetaan muutama satakilsaa ja homma uusitaan. Tämän voi jokainen sitten uusia viitseliäisyytensä ja pörssinsä mukaan.

Huomiotava on, että öljy täyttää Ford Mercon V -laadun. Tarkoittaa n. 10 - 15 euron litrahintaa, joten ei ihan paha.

Tuo filtterijuttu pitää vaan vielä selvittää :lol:

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Ihan tuota en tarkoittanut, vaan tätä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.0

Eihän merkkiliike kaikkea öljyä vaihtaessaan aja sillä satoja kilsoja välillä?!
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

XJeight kirjoitti:Volvoissa käytettävään Aisinin laatikkoon ei vaihdeta suodatinta, koska se edellyttää paljon purkamista. Säännöllinen öljynvaihto riittää hyvin. Öljyt vaihdetaan aina huuhtelemalla, eli noin 2,5L tilavuuteen käytetään 8-12 litraa öljyä. Tilavuusero on huomattava ZF:n laatikkoon verrattuna.
Alunpitäenhän esim. V70 askin öljynvaihto ei ole kuulunut huolto-ohjelmaan ollenkaan, sitten kai tuli taksissa/raskaassa käytössä olevien huolto-ohjelmaan ja nyttemmin loppupeleissä suositellaan tehtäväksi käytöstä riippumatta vaikka ei olekaan ns. automaattisesti tehtävä asia huollon yhteydessä. Käytänne muuttui kun laatikoita tarpeeksi kosahteli. Ja jos suodatin olisi näppärästi vaihdettavissa ja se vaihdettaisiin säännöllisesti öljyjen kera kestäisi askit ihan eri tavalla. Mutta kun ei.

Syy mm. Volvon kohdalla tuohon "sealed-for-the-lifetime" -yritykseen lie ainakin osaltaan ollut että huoltokuluissa se säännöllisesti tehtävä öljynvaihto olisi näyttänyt huonolle. 200-300€ kulua lisää huoltoon esim. 80 000km:n välein voisi säikäyttää ilmeisesti jonkun "tarkan markan" ostajan. Olen antanut kertoa itselleni että Bemarillakin noita "ei tartte vaihtaa öljyjä" askeja harrastaisivat huoltokulujen alas saamisen vuoksi/toivossa.

Mieluummin siis yritettiin ajattaa "ikiöljyillä" ja laatikon kosahtaessa liian nopeasti, fiksattiin takuuseen. Sitten kun alkoi käydä rasittavaksi maksajalle, hyväksyttiin se että joskus ne laatikkoölpätkin pitää vaihtaa ja lisättiin ne huolto-ohjelmaan (tehtäväksi kuitenkin eri pyynnöstä, noin olen ymmärtänyt ja livenäkin kokenut). Kun rakenne on sitten sellainen kuin on, jäi käytännön keinoksi vain huuhteluvaihto joka sitten maksaa ihan muuta kuin "normaali" muutama litra öljyä, tiiviste ja filsu. Fiksua, ylen fiksua :P

Automaatin kanssa puljatessa puhtaus on elintärkeää. Ammattireiska puhdistaakin esim. laatikon irroitetun öljypohjan ns. syömäpuhtaaksi eli se laatikko pyritään pitämään todella puhtaana sisältä. Osin tuon vuoksi ihmettelen, että nämä askit joihin ei öljyjä vaihdeta kuin ongelman tullessa ja filtteriä ei kenties kuin peruskorjauksen yhteydessä, ylipäätänsä toimivat jotenkin.

Oman entisen harrastepelin askiin laitettiin, laatikon suojelemiseksi, magneetti öljypohjaan keräämään öljyn seasta sitä hippua mitä sinne aina väistämättä vähän kehittyy. Vuoden harrasteajoilla siihen ei ihmeitä kertynyt mutta jotain aina kuitenkin vaikka kyseessä oli ns. priima-aski ja ajot vähäiset. Tympäisee ajatellakin mitä jonkun käyttörassin askissa pyöriikään 10vuoden ja 200tkm:n jälkeen öljyn seassa :shock:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

XJeight < Korjaamo on tuossa lähellä ja asiat on helposti sovittavissa poikien kanssa. Ajattelin ajaa joitakin kilsoja esim. viikon aikana ja jatkamme projektia sitten. Sekoittuupa öljyt kunnolla....
Ja sen alapohjan tsekkaan myös, mikäli vain mahdollista.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Kumpikohan noista imee öljyä vaihteistoon lauhduttimelta? Siihen kaadetaan tratilla uutta öljyä ja toisesta valutetaan mitta-astiaan vanhaa öljyä, kunnes se kirkastuu eli uutta tulee läpi. Tämä siis auton käydessä. Näin kai luulisi kaiken vaihtuvan myös momentinmuuntimessakin.

Kuva
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Jos viittaat kuvassa olevaa laatikkoon niin se lienee mersun 722.6 laatikko jossa paluupuoli (muistinvaraisesti.. :oops: ) on toi vasemmalla alhaalla.
Jos taasen kuvatekstissä on mainittuun ZF5HP24:ään, siinä paluu coolerilta on myös vasemmalla ja meno oikealla puolella laatikkoa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: AT-laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

No perskutarallaa :roll:

Mutta nyt vois sitten kuitenkin kokeilla tuota oikeata huuhtelua. Ei kai tuo laatikko tykkää kyttyrää, jos se hetken tyhjäkäynnillä pyörii vähän vajaalla öljyllä? Jos ei ehdi syöttää uutta öljyä riittävän nopeasti.
Vastaa Viestiin