Naputtaa...

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JP77
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 12:52 pm

Naputtaa...

Viesti Kirjoittaja JP77 »

Antakaapa vinkki.
Auto xj6 -75. venakopasta (kuskinpuoleinen) kuuluu varsin kova naputus.
Onko mahdollista että olisi jotain muuta kun venttiilin säädöt?
Avauksen yhteydessä tarkistettavat kohteet?
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

naputuksesta

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Olen kuullut että joskus venttiilin nostinkupin ohjainholkki on irronnut ja ottanut kiinni nokka-aks. Tämä vika lienee seurausta liiasta lämpenemisestä (holkki kiinni lämpösovituksella) Saatavilla myös jonkinlainen "korjaus sarja" sisältää raudan joka estää ohjaimen nousun ylös. (Valve guide hold down kit)

Voihan vika olla myös välyksissä... joten venttiilikoppa auki ja tutkimaan
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Naputus venttiilikopasta

Viesti Kirjoittaja matsu »

Joo, veikkaan samaa kuin Juku. Eli venttiilin painimen ohjainholkki lienee irti. Vika on yleinen. Jos naputus on sellainen, että välillä napututtaa, hetken voi olla hiljaista ja taas naputtaa, se on melko varmasti tuo holkki.

Lukitussarjaa on tosiaan saatavana. En löytänyt myyjän linkkiä tähän hätään, mutta netistä se löytyy. Voi sellaiset venttiilikopan sisälle tulevat lukituskäpälät tehdä itsekkin.Olen myös nähnyt äärimmäisen yksikertaisen lukituksen, joka sekin voi toimia aikansa. Siinä oli kannen sivusta (sytytystulppien puolelta) porattu holkin kohdalle reikä. Ja reikään oli sitten tehty kierre ja siihen lukitusruuvi. Se vaan on niin kuuma paikka, että kierrelukitusliima ei taida toimia. Ruuvi siis saattaa vaatia kireyden tarkistuksen silloin tällöin.

Tuo holkin irtoaminen on helppo todeta. Venttiilikopat vaan auki. Siinä holkissa, mikä on irti, näkyy kyllä nokka-akselin hakkaamisen aiheuttamat jäljet. Holkin irtoaminen tapahtunee pääasiassa (ainoastaan?) pakopuolella, koska siellä on kuuminta.

matsu
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Naputtaako vielä

Viesti Kirjoittaja matsu »

No niin, löytyihän sieltä netistä pari paikkaa, jotka myyvät lukitussarjaa, ilmeisesti samaa tuotetta. Sarjassa näkyy olevan lukituspalikat kuudelle venttiliinpainikkeen ohjaimelle. Eli irtoamisongelma on siis todellakin vain pakopuolella. Sanoit että sinullakin naputus kuului kuskin puolelta ja sehän on juuri pakopuoli LHD autossa.

Lukitussarjoja voi hakea nimillä "Tappet Guide Hold Kit" tai "Tappet Guide Retainers".

Lukitussarjojen hintaa näkyy olevan 75 taalan luokkaa.

Tässä pari linkkiä:

http://www.maximumautoparts.com/JA_Tapp ... it_mo.html

http://www.replacementautoparts.com/ja_ ... 899_6.html
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
JP77
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 12:52 pm

Viesti Kirjoittaja JP77 »

Kannessa on pienet kuusiokoloruuvit tulppien puoleisella sivulla.
Voisvatko olla nämä lukitusruuvit?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Naputtaa

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kuulostaa siltä, että Jaggeesi on jo asennettu mainittu lukitussysteemi, lukkoruuveilla kannen läpi. Jos ruuvit ovat kannenpulttien välissä, sillä vinolla, tasaisella seinämällä ja vielä nokka-akselin nokkien eli venttiilinpainikkeiden kohdalla, ruuvien täytyy olla nämä mainitut jälkeenpäin asennetut lukitukset.

Nyt sitten joku lukitus on pettänyt. Täytyy vaan avata venttiilikoppa pakopuolelta ja pitää katsoa, mikä holkki on hakkautunut ja siis irti. Sen holkin lukitusruuvia voi yrittää kiristää. Jos kierteet ovat menneet, täytyy laittaa isompi ruuvi ja uudet kierteet. Kannattaa käyttää oikeita, kartiomaisella kärjellä varustettuja lukitusruuveja. Holkki, joka pitää lukita, lienee varsin kovaa materiaalia.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

lukitus

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Kierre on tod näk tehty suoraan alumiiniin ja se "korkkaa" todellaa helposti. Parempi vaihtoehto voisi olla korjata mahd vaurioitunut kierre Helicoil korjausholkilla tai vastaavalla.

En tiedä kuinka ohut tai paksu tuo irtoava nostimen ohjain on mutta voihan se olla mahd. että kun painetaan lukitusruuvilla yhdestälaidasta niin holkki muuttaa muotoaan ja tulee entistä helpommin ylös!?
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
JP77
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 12:52 pm

Viesti Kirjoittaja JP77 »

Nyt avattu venakopat, mielestäni ohjaimet eivät olleet liikkuneet.
Helläsin nokan kiinityksiä hivenen ja vedin uudestaan momenttiin, tämän jälkeen tarkistin välykset olivat välillä 0.25-0.4.
Naputus hellitti mielestäni vähäsen joten taitaa ollaa venttiilien säätö tai voisiko kyseisen äänen aiheuttaa nokka akselin laakeriliuskojen kuluminen?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Naputus

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kyllä voi olla nokka-akselin laakerit. Yksi Xj6:n omistaja kertoi havainneensa parissakin kuutosessa reilusti kuluneet nokka-akselin laakerit. Se väljyys oli tuntunut jopa käsin heiluttelemalla. Tuosta laakeriremontista selviää tosi vähällä työllä; eikä osatkaan paljon maksa.

Jos venttiilit naputtavat, ääni on normaalisti tasainen naputus. Jos paininkupin holkki on irti, naputus on epämääräistä, välillä kuuluu ja hetken voi olla hiljaista. Nokka-akselin laakereiden aiheuttamasta äänestä on osaa sanoa mitään.

matsu
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
JP77
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 12:52 pm

Viesti Kirjoittaja JP77 »

Kansipahvi vaihdettu massa malliseen, ei vuotele enää.
Naputus tasoittui vaihtamalla nokka akselin laakerit, vena välykset
jäi vähän naftiksi 0.2-0.3, mahtaneeko haitata?
Ohjain holkit oli tosiaan joskus aikoinaan pantu ruuveilla kiinni ja näyttivät siltä että oli hyvin pysynyt.
Vastaa Viestiin