Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Pete-69
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 1:49 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja Pete-69 »

Tervehdys!

No niin, keltainen valo ja Rajoitettu suorituskyky-varoistus alkoi joku aika sitten palamaan Jagen mittaristossa. Vika tuntuu olevan hieman "epämääräinen", sillä välillä kuluu päiviä, jolloin valo ei pala ja kaikki toimii moitteetta ja välillä taas vika tupsahtaa mittaristoon. Auton kiihtyvyys on varoituksen päällä ollessa melko onnetonta, mutta muuten kulku on suht normaalia.

Kävin kylän pajalla lukaisemassa vikakoodit ja tulos oli; Ilmamäärämittari ja EGR-venttiilit "rikki".

Korjaaja sanoi, että noita EGR-venttiilejä on joskus saatu kuntoon pelkällä putsaamisellakin, pitääkö paikkaansa?

Ja itse kun olen melko "noob" ja kädetön auton tekniikan suhteen, niin missähän nämä kyseiset härpäkkeet sijaitsevat, ja mistä niitä (uusia) kannattaisi alkaa metsästämään?

Kiitosta jo etukäteen.
Jaguar S-type 2.7D V6 Executive
British Racing Green
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Yleensä EGR venttiili tosiaan elpyy putsaamalla, en toki tiedä missä se 2.7D:ssä sijaitsee.
Rajoitettu suorituskyky brittifoorumeiden mukaan liittyy tosiaan EGR:n vikaantumiseen.

Toki jos EGR on jumittunut auki saattaa paine kulkea väärään suuntaan ja auto herjata MAF viasta.
Joten kannattanee aloittaa EGR:n korjaamisesta/vaihtamisesta, tämä lausunto siis ihan yleisellä tasolla turbodiisseleihin liittyen.
En tunne tuota 2.7D moottoria.

Uusia osia kannattaa hakea Brittiläisiltä verkkokaupoilta esim: http://britishparts.co.uk
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tässä vielä tarkemmin egr osaa http://britishparts.co.uk/products/7011 ... e-C2C40183
http://britishparts.co.uk/products/7011 ... e-C2C40183
http://britishparts.co.uk/products/6136 ... g-kit-1112
Tosiaan mitä luettu niin puhdistus on auttanut tai sitten egr:n vaihto. Tietty halvempi jos selviää puhdistuksella. Tuota järjestelmää on myös tukittu tuolla egr blankin kit:llä ja näin pyritty vastaisuudessa tuota likaantumista estämään.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Pete-69
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 1:49 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja Pete-69 »

Kiitoksia poijjaat :).

Taidankin pistää venttiilin tilaukseen..

Onkos noita egr-venttiilejä sitten yksi vai kaksi V6-Jagessa?
Jaguar S-type 2.7D V6 Executive
British Racing Green
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Pete-69 kirjoitti:Kiitoksia poijjaat :).

Taidankin pistää venttiilin tilaukseen..

Onkos noita egr-venttiilejä sitten yksi vai kaksi V6-Jagessa?
morjens !

Kaksi kapaletta tuossa 2.7d:ssä. Kummallakin puolella omansa. Tuossa linkitämässäni britishparts.co.uk linkissä on vaihtoehdot vasemmalle ja oikealle. En itse lähtisi vielä tilaamaan osia kun eivät mitän halpoja nuokaan ole ja yrittäisin puhdistusta ensin.
Tässä pari linkkiä miltä tuo egr voi näyttää likaisena joten ei ole vaikea uskoa että ongelmia voi esiintyä.
http://www.flickr.com/photos/49340267@N03/4523704914/
http://img140.imageshack.us/img140/3969/cam00069.jpg
http://www.wikihow.com/Clean-Your-EGR-Valve
http://teippiukko.fi/product_details.php?p=114
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Ja kannattaa tosiaan tulpata ne puhdistuksen jälkeen välttyy paljolta pahalta.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja kmk »

Omassani oli sama ongelma tässä hiljattain. Alkoi satunnaisella vikakoodilla EGR:n liittyen ja lopulta "rajoitettu suorituskyky" ei enää kuittaantunut uudelleen käynnistämällä.

Ajattelin myös että otetaanpa EGR:t käteen ja putsataan. No, ne oli sisältä oikeinkin puhtaat ja venttiilit liikkuivat molemmissa jouheasti.

Venttiiliä liikuttaa askelmoottori ja sieltä myös lähtee signaali takaisin moottorinohjaukselle joka kertoo venttiilin asennon. Enpä jaksanut pohtia asiaa enempää taikka ruveta tutkimaan johtosarjojen kuntoa joten otin riskin ja tilasin uudet venttiilit molemmille puolille. Tällä kertaa kävi tuuri ja uusilla EGR:llä ei ole mitään ongelmia ilmennyt.
Jokin siis oli vialla toisen EGR:n askelmoottorissa tahi asentoanturissa (luulisin). En ole asialla päätä vaivannut sen enempää kun vika korjaantui.

Ovat kyllä mukavan ahtaassa paikassa molemmat, joten kannattaa varata riittävästi tupakkia (jos tykkää), näppäriä sormia ja erinäisiä jatkovarsia hylsyjen jatkeeksi.

Ja jos niiden EGR:n tulppaamisesta puhutaan, niin se ei taida onnistua ihan vain tulppaamalla. Tai onnistuu toki, mutta sillä saa luotua sitten uusia vikakoodeja. Eli käsitykseni mukaan vaatii softan puukotusta myös.
Enkä kyllä ole ihan vakuuttunut että niitä kannattaisi ylipäätään tukkia...
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

En osaa sanoa onko tuossa 2.7D:ssä virtauksen valvontaa EGR:ssä jos ei ole onnistuu tulpaaminen ilman vikakoodeja.
Ainakin BP myy tuota Kissaeläimen jo linkittämää tulppaussarjaa, joten olettaisin ettei valvontaa ole (voin olla hyvinkin väärässä).

Kyllä se EGR:n tulppaaminen on moottorille ihan oikeasti hyväksi.
Oletko katsonut autosi imusarjaan millaista töhkää se on täynnä?
Tämä mm. lisää virtausvastusta kun imusarja "tukkeutuu" ja samaa töhkää menee moottoriin -> ei hyvä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja kmk »

JMSC kirjoitti:En osaa sanoa onko tuossa 2.7D:ssä virtauksen valvontaa EGR:ssä jos ei ole onnistuu tulpaaminen ilman vikakoodeja.
Ainakin BP myy tuota Kissaeläimen jo linkittämää tulppaussarjaa, joten olettaisin ettei valvontaa ole (voin olla hyvinkin väärässä).

Kyllä se EGR:n tulppaaminen on moottorille ihan oikeasti hyväksi.
Oletko katsonut autosi imusarjaan millaista töhkää se on täynnä?
Tämä mm. lisää virtausvastusta kun imusarja "tukkeutuu" ja samaa töhkää menee moottoriin -> ei hyvä.
Ainakin näissä uudemman pään S-Typeissä tulee käsittääkseni vikakoodia jos EGR:n vain tulppaa, mutta esim. alkupään diesel X-Typessä ei tule (mallit joissa on vielä alipaineohjattu EGR).

Juu olen tietoinen EGR:n haitoista.
Edellinen dieseli Jaggeni oli X-type 2,0d ja siitä putsasin EGR:n ja imusarjan. Eipä niissä kyllä juuri ollut putsattavaa vielä 80tkm ajetussa. Ajotavallakin lienee likaantumisen nopeuteen merkitystä, koska EGR toimii vain pienellä kuormituksella/matalilla kierroksilla. Mitään persdynolla havaittavaa vaikutusta ei putsauksella ollut.

Tässä nykyisessä taas EGR:t olivat niin puhtaat ettei ollut mitään putsattavaa (ei mitään öljyn sekaista nokea kuten edellisessä), joten en viitsinyt imusarjoja edes purkaa putsattavaksi.

Toki olen nähnyt kuvia todella likaisistakin EGR:stä, mutta omalle kohdalle ei ole vielä osunut.
Asenteeni onkin tähän asiaan että se on yksi nykydieselin huoltokohde tuo putsaus tarvittaessa.

Alla olevan linkin takaa löytyy jotain tietoa EGR:n toiminnasta. Sen perusteella en suin päin poistaisi EGR:ä toiminnasta.
http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

kmk kirjoitti:Ainakin näissä uudemman pään S-Typeissä tulee käsittääkseni vikakoodia jos EGR:n vain tulppaa, mutta esim. alkupään diesel X-Typessä ei tule (mallit joissa on vielä alipaineohjattu EGR).
Paitsi että omassa äXassäni jossa on sähköisesti ohjattu EGR ei tule vikakoodia vaikka EGR:n tulppasin, lisäksi savutus reilussa kiihdytyksessä loppui.
EGR ja imusarja oli putsattu olivat ennen putsausta saman näköiset kuin linkin kuvissa.
kmk kirjoitti:Alla olevan linkin takaa löytyy jotain tietoa EGR:n toiminnasta. Sen perusteella en suin päin poistaisi EGR:ä toiminnasta.
http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php
Linkin tekstistä:"pakokaasu syrjäyttää palamiskelpoista ilmamäärää eli toiminta on samankaltainen kuin autossa olisi kaasuläppä."

Tämän voisi kääntää myös näin: Kevyellä kuormalla pakokaasua syötetään sylinteriin, jota ei kuitenkaan "vanhemmissa autoissa" (ilman virtausmittaria) mitata joka vaikuttaa sylinterissä olevan hapen määrään negatiivisesti ja näinollen syötetyn polttoaineen palamiseen. Toki kevyellä kuormalla nyky dieselmoottori käy erittäin laihalla joten voihan sinne sitä pakokaasuakin sekaan työntää.
Kun taas runtataan pintakaasulta kaasu pohjaan ja MAF sekä MAP ilmoittavat moottoriin menevän ilman määrän mutta moottorinohjaus ei ota huomioon EGR:n virtausta (ennen kuin venttiili ehtii sulkeutua varsinkin jos EGR on likainen/vanha) on tuloksena liian "rikas" seos kun se "kaasuläppä" on "kiinni". Tuloksena komea musta pöläytys.

Mutta ei tästä aiheesta sen enempää jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja kmk »

JMSC kirjoitti:
kmk kirjoitti:Ainakin näissä uudemman pään S-Typeissä tulee käsittääkseni vikakoodia jos EGR:n vain tulppaa, mutta esim. alkupään diesel X-Typessä ei tule (mallit joissa on vielä alipaineohjattu EGR).
Paitsi että omassa äXassäni jossa on sähköisesti ohjattu EGR ei tule vikakoodia vaikka EGR:n tulppasin, lisäksi savutus reilussa kiihdytyksessä loppui.
EGR ja imusarja oli putsattu olivat ennen putsausta saman näköiset kuin linkin kuvissa.
Ilmeisesti se ei sitten riipu pelkästään EGR:n tyypistä.
Itse taas olen käynyt nollaamassa vikavalon erään tälläkin foorumilla vaikuttavan X-omistajan autosta, joka oli tulpannut EGR:n.
Onko sinulla se "tulppa" sellainen jossa on kuitenkin pieni reikä keskellä jotta hieman pääsee kaasuja läpi?

Alkaa kyllä menemään ohi ketjun otsikon, mutta kuitenkin, ihan mielenkiinnosta.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Aluksi oli reiällinen kun olin siinä uskossa että umpilätkä antaa vikailmon, mutta kokeilin umpilätkää kun hain syytä pompottavaan tyhjäkäyntiin kylmänä.
Umpilätkä jäi paikalleen kun vika löytyi 2:sta suuttimesta. Eikä tule vikakoodeja, ihmettelin asiaa itsekkin.
Ajattelin, että koodi tulee kun kertyy tarpeeksi kilometrejä tulppauksen jälkeen, mutta tulpattuna on nyt ajeltu reilut 10tkm.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tuo Egr aiheutti kaverin Volvo V50 ecoDrive 1,6d vm 2010 kuolemisen ajosta. Hyvin huollettu auto ja 80 200km mittarissa ja juuri huollettu. Ehkä Egr:lle ei tehdä mitään!??
Hinurilla Kaivokselaan ja 600 eur oli uusi Egr ja työ yhteensä.

Sitten hiukkassuodattimesta kertoivat että 120 000km kohdalla sen huoltoon liittyvät toimenpiteet maksavat 1220eur. Huh! En tiedä onko se puhdistus vai vaihto koko osalle!
Eli mitä mieltä olette?
Kuinka tärkeä tuo hiukkassuodattimen huolto on jos auto toimii normaalisti?
Voiko moottori hajota jos ei huolleta / vaihdeta hiukkassuodatinta?

Outoja juttuja nykyautoissa.........
M
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Rajoitettu suorituskyky, Jaguar S-type 2,7D vm. 2006

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Hiukkassuodattimen huolto käsittääkseni = vaihto.
Ei kait sitä vaihtaa tarvi jos se toimii?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin