Pakosarjassa halkeamia.. X300
Pakosarjassa halkeamia.. X300
Joo, tietenkin on vielä tämäkin vika. Päästelin XJR-95 eilen pakosarjan pellin irti ja tottakai! Kummassakin pakosarjassa halkeamia. Onko millaisella onnella saatu pakosarjaa hitsattua?
Tilasin briteistä ehjäksi vakuutetun etummaisen käytetyn pakosarjan joten taaempi olisi vielä tarpeen.
Samalla tilasin myös uuden lambdan, toinen kun oli rikki.
Tilasin briteistä ehjäksi vakuutetun etummaisen käytetyn pakosarjan joten taaempi olisi vielä tarpeen.
Samalla tilasin myös uuden lambdan, toinen kun oli rikki.
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Kyllä pakosarja (valu-?) hitsattavissa on. Pitää vaan hankkia alan kaupasta sopivat puikot, hitsataan pienellä virralla vasta-askelhitsauksena. Sellainen 5...10 mm kerrallaan, anna jäähtyä käden lämpöiseksi ja taas uusi pätkä, jne. Hermoja kysyvä homma, mutta ei tekemätön paikka. Puikkomyyjä osaa neuvoa vielä tarkemmin.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Tuota tarkennetaan vähän, missä osaisivat tehdä tuon hitsauksen? Mielellään Uudellamaalla.
Onko kellään kokemusta hitsatusta pakosarjasta?
Onko kellään kokemusta hitsatusta pakosarjasta?
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata, itse olen hitsaushommat hoidellut ja olin ehdottamassa samaa sinullekin
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
On kokemusta. Toistaiseksi on kestänyt hyvin hitsattuna.
Hitsaus tehtiin tavallisella MIG (MAG) hitsauslaitteella. Pakosarjat putsattiin hyvin, hiekkapuhaltamalla, myös sisältä (välttämätöntä). Ennen hitsausta kuumennus tavallisessa sähköuunissa n. 300 asteeseen. Hitsauksen jälkeen takaisin uuniin em lämpötilaan vuorokaudeksi ja sitten hidas jäähdytys. Lopuksi tiivistepinnan joutuu oikaisemaan käsin hiomalla tai koneistamalla.
Hitsaus tehtiin tavallisella MIG (MAG) hitsauslaitteella. Pakosarjat putsattiin hyvin, hiekkapuhaltamalla, myös sisältä (välttämätöntä). Ennen hitsausta kuumennus tavallisessa sähköuunissa n. 300 asteeseen. Hitsauksen jälkeen takaisin uuniin em lämpötilaan vuorokaudeksi ja sitten hidas jäähdytys. Lopuksi tiivistepinnan joutuu oikaisemaan käsin hiomalla tai koneistamalla.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Tuo matsun menetelmä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Miten tapahtui hidas jäähdytys? Pantiin vaan uuni pois päältä ja odoteltiin?
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Tarkennan vielä matsun hyvää kuvausta siten, että tuo 300 astetta tarkoittaa sitä lämpötilaa, jossa kappaleen on suunnilleen oltava hitsaustyön aikana. Ei riitä, että pakosarja kuumennetaan siihen ja sitten kylmempänä hitsataan ja lämmitetään uudelleen.
Hitsauksen voi tehdä molemmilla edellä kuvatuilla menetelmillä.
Hitsauksen voi tehdä molemmilla edellä kuvatuilla menetelmillä.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Hidas jäähdytys tehtiin niin että pidettiin pakosarjaa hitsauksen jälkeen uunissa em. 300 asteessa noin kaksi tuntia. Sitten pudotettiin lämpötila 200 asteeseen ja siinä taas pari tuntia ja vielä kerran sama 100 asteessa ja sitten uunista virrat pois ja annettiin jäähtyä siellä yön yli.
Valuraudan hitsaus olisi kaiketi parasta tehdä vielä paljon korkeammassa lämpötilassa. Mutta kun tavan sähköuunista ei saa enempää irti kuin noin 300 astetta. Jotkut sanovat, että hitsaus pitäisi tehdä punahehkuiselle kohteelle eli lämmön pitäisi olla jotain 600 astetta? Eli pitäisi kai olla ahjo käytössä? Jaa, mutta hiilihän palaa 600 asteessa? Mikä lie ideaali lämpötila. Selviäisiköhän tuo googlettamalla vai tietääkö joku Kissankulmalla?
Olennaista on myös hitsaus railon tekeminen. Sitä ei saa tehdä rälläkällä, valuaraudan ollessa kyseessä. Railo pitää tehdä esim. piikkaus puikolla. Meillä ei ollut sitä mahdollisuutta eikä se varmaan onnistuisikaan paikoin ohuelle pakosarjalle. Me teimme railon koneviilalla eli "vingulla".
Hitsaus tehtiin kunkin halkeaman osalta kahdessa tai kolmessa vaiheessa. Välillä pakosarja laitettiin takaisin uuniin ja työstettiin toista pakosarjaa.
Taitaa olla kolme vuotta kun kaverini hitsasi ensimmäisen X300:n pakosarjan tuolla menetelmällä. Hyvin on toistaiseksi kestänyt.
Noissa pakosarjoissa on varmaan jännityksiä jo tehtaan jäljiltä ja siksi ne halkeavat. Nimittäin, kun otti haljenneen pakosarjan irti, paikallaan ollessa isona näkynyt hakeama kuroutui kiinni ja tiivistepinta jäi kaarevaksi.
Valuraudan hitsaus olisi kaiketi parasta tehdä vielä paljon korkeammassa lämpötilassa. Mutta kun tavan sähköuunista ei saa enempää irti kuin noin 300 astetta. Jotkut sanovat, että hitsaus pitäisi tehdä punahehkuiselle kohteelle eli lämmön pitäisi olla jotain 600 astetta? Eli pitäisi kai olla ahjo käytössä? Jaa, mutta hiilihän palaa 600 asteessa? Mikä lie ideaali lämpötila. Selviäisiköhän tuo googlettamalla vai tietääkö joku Kissankulmalla?
Olennaista on myös hitsaus railon tekeminen. Sitä ei saa tehdä rälläkällä, valuaraudan ollessa kyseessä. Railo pitää tehdä esim. piikkaus puikolla. Meillä ei ollut sitä mahdollisuutta eikä se varmaan onnistuisikaan paikoin ohuelle pakosarjalle. Me teimme railon koneviilalla eli "vingulla".
Hitsaus tehtiin kunkin halkeaman osalta kahdessa tai kolmessa vaiheessa. Välillä pakosarja laitettiin takaisin uuniin ja työstettiin toista pakosarjaa.
Taitaa olla kolme vuotta kun kaverini hitsasi ensimmäisen X300:n pakosarjan tuolla menetelmällä. Hyvin on toistaiseksi kestänyt.
Noissa pakosarjoissa on varmaan jännityksiä jo tehtaan jäljiltä ja siksi ne halkeavat. Nimittäin, kun otti haljenneen pakosarjan irti, paikallaan ollessa isona näkynyt hakeama kuroutui kiinni ja tiivistepinta jäi kaarevaksi.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Pinnan oikaisu on erittäin tärkeää, turha on hitsata jos ei oikaise, ei kestä kun pyhättömän viikon kun halkeaa jännityksestä toisesta kohdasta kun pakosarja kampeaa lohkoa vasten.
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Tänään sain pakosarjat hitsauksesta. Taas kerran tuli selville kuinka tärkeää on pinnan oikaisu. Toisesta lähti 3 mm ja toisesta n.4mm. Eli hitsaus vääntää kovasti sarjaa. Toivottavasti nyt pelittää, huomenna näkee..
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Eivat nuo korvausosatkaan nayta kovin kalliilta:
http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... jr/exhaust
Onkohan vapaastihengittaviin tarjolla peltisarjoja? Saisi samalla parannettua virtausominaisuuksia jos loytyisi oikein mitoitettu 3-2-1 kaarmeenpesa suorille kuutosille tai 4-2-1 V8:lle.
http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... jr/exhaust
Onkohan vapaastihengittaviin tarjolla peltisarjoja? Saisi samalla parannettua virtausominaisuuksia jos loytyisi oikein mitoitettu 3-2-1 kaarmeenpesa suorille kuutosille tai 4-2-1 V8:lle.
Re: Pakosarjassa halkeamia.. X300
Sama pakosarja on molemmissa kuutosissa, ahdetussa ja ahtamattomassa Sopii siis molempiin.