Double Six ei halua vielä ulos tallista
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 9:29 am
- Paikkakunta: Oulu
Double Six ei halua vielä ulos tallista
Auto on Double Six vm. -87. Kipinä on hukassa, viimeksi ajettu reilut 2 kuukautta sitten ilman mitään ongelmia. Ainoastaan oli käynnistysvaikeuksia huonon akun vuoksi. Puolalle tulee jännite jota virranjakaja ei katko.
Jakajan pick-up coil antaa oikean vastusarvon ja sytytyksen vahvistimen jännite startatessa on 1,3-1,9V. Jännitearvoista alhaisempi on mitattu huonolla akulla joka justiin jaksaa pyörittää, ja korkeampi arvo on mitattu apuakun avulla. Virranjakajan kannen nastat on puhdistettu ja kokeiltu toista puolanjohtoa, nyt vaan loppui keinot.
Jakajan pick-up coil antaa oikean vastusarvon ja sytytyksen vahvistimen jännite startatessa on 1,3-1,9V. Jännitearvoista alhaisempi on mitattu huonolla akulla joka justiin jaksaa pyörittää, ja korkeampi arvo on mitattu apuakun avulla. Virranjakajan kannen nastat on puhdistettu ja kokeiltu toista puolanjohtoa, nyt vaan loppui keinot.
Daimler Double Six vm 1987
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
En nyt ole ihan tuon mallin spesialisti, mutta perusjutuista voisi katsoa, että kärjet aukeaa (jos on kärjellinen jakaja?) ja että pyörijä pyörii. Jos on kärjetön jakaja, niin veikkaisin, että sen elektroniikassa joku jumittaa?
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Terve,
Juu, kaikissa V12 on kärjetön jakaja, varhaisemmissa Lucaksen Opus ja myöhemmissä Magneti Marellin. Lucaksesta on useampi variaatio riippuen ruiskusta yms.
Mutta aika usein on kyse vain jostain hapettuneesta liittimestä jossain, tai maaongelma, joko niin tei joku sähkölaite saa maata, tai sitten puolan molemmat puolet on samassa, maassa tai jännitteellisiä, jolloin ei tule kipinää.
Onko puola lämmin? Onko pyörijään koskettava hiili jakajan kannessa ehjä ja jousi ei ole jumissa?
-Jakuvaari
Juu, kaikissa V12 on kärjetön jakaja, varhaisemmissa Lucaksen Opus ja myöhemmissä Magneti Marellin. Lucaksesta on useampi variaatio riippuen ruiskusta yms.
Mutta aika usein on kyse vain jostain hapettuneesta liittimestä jossain, tai maaongelma, joko niin tei joku sähkölaite saa maata, tai sitten puolan molemmat puolet on samassa, maassa tai jännitteellisiä, jolloin ei tule kipinää.
Onko puola lämmin? Onko pyörijään koskettava hiili jakajan kannessa ehjä ja jousi ei ole jumissa?
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 9:29 am
- Paikkakunta: Oulu
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Puolan lämpötilaa en ole kokeillut, ja puolan kytkennät on oikeat. Nyt on palikoita irti, täytyy puhdistaa liitoksia ja yrittää täyteen ladatulla apuakulla uudestaan. Virranjakajan nastat olen puhdistanut ja hiili näytti olevan ehjä, samoin jousi. Pitäiskö puolan jännitejohtoon kytketystä kopukynästä näkyä startatessa jännitteen katkot, kumminkin virranjakajan kierroksen aikana katkoja on 12 kertaa? Joku asentaja sanoi että tavallinen lamppu ei ehdi sammua joka katkolle. Taitaa näkyä vain kun pyörittää konetta kampiakselin päästä. Miten varmistetaan että puola on kunnossa?
Viimeksi sytytysongelmien kanssa olen paininut seitkytluvun puolessa välissä kun oli Mini ja ysisatanen Imppi.
Joku edellinen omistaja on saanut kuningasidean ja liimannut akun kiinni alustaan koska akun yläpuolinen kehys ei ole sopinut akun päälle, kehys löytyi takakontista... Tuntuu olevan aika tiukassa, onko tuohon muuta keinoa kuin yrittää saada joku ohut teräslanka väliin ja hinkata irti?
Viimeksi sytytysongelmien kanssa olen paininut seitkytluvun puolessa välissä kun oli Mini ja ysisatanen Imppi.
Joku edellinen omistaja on saanut kuningasidean ja liimannut akun kiinni alustaan koska akun yläpuolinen kehys ei ole sopinut akun päälle, kehys löytyi takakontista... Tuntuu olevan aika tiukassa, onko tuohon muuta keinoa kuin yrittää saada joku ohut teräslanka väliin ja hinkata irti?
Daimler Double Six vm 1987
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Korjaamokäsikirjasta varmasti löytyy, miten tarkistetaan sytty vahvistimen kunto. En muista ulkoa, miten. Kuitenkin meikälle tulee ensimmäisenä mieleen viallinen sytty vahvistin. On omakohtaisia kokemuksia. Vahvistin on niin kuumassa paikassa, että sen elinikä on varsin rajallinen.
Kannattaisi kokeilla toista, varmasti ehjää vahvistinta.
Kannattaisi kokeilla toista, varmasti ehjää vahvistinta.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 9:29 am
- Paikkakunta: Oulu
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Testasin puolan kotikonstein, ei anna kipinää. Vai voiko tätä puolaa testata pelkällä akun jännitteellä? Voiko järjestelmässä olevien kahden puolan paikkaa vaihtaa keskenään? Tässä muutaman kaverille kilautuksen jälkeen alkaa varmistumaan että puola ainakin on viallinen.
Daimler Double Six vm 1987
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Puolan voi testata yksinkertaisesti irroittamalla siitä akun ja kärkien johtimet (B ja CB 6,3 mm faston). Puola kiinni auton rungossa.
Kun nuo ensiöjohtimeton irti, kannattaa kytkeä puolan keskiohtimeen yksi tulppa runkoa vastaan.
Sitten jakajan johto (CB) maihin ja johtimella voi antaa B napaan akusta hetkellisesti (1-2s) jännitettä.
Napaisuus samoin päin, kuin auton akulla.
Kun B napaan antaa edelläkuvatusti lyhyitä 12V jännitepulsseja, pitäisi tulpassa näkyä kipinä.
Kipinä saattaa tulla sekä virtapiiri kytkettäessä, että avautessa.
Mutta avatessa tuleva on se "oikea", eli itseinduktion aikaansaama tehokas kipinä.
Sulkeutuessa syntyy pieni toisijännite muuntajavaikutuksen takia, mutta se on heikko eikä luultavsti jaksaisi antaa kipinää sylinterin sisäljä paineessa.
Helppo testata, kirjoittaessa vaikuttaa monimutkaisetla.
Tärkeää on, että akun puolen johtimet ón irti jakajasta ja elektroniikasta, ettei tule tuhoja.
Kun nuo ensiöjohtimeton irti, kannattaa kytkeä puolan keskiohtimeen yksi tulppa runkoa vastaan.
Sitten jakajan johto (CB) maihin ja johtimella voi antaa B napaan akusta hetkellisesti (1-2s) jännitettä.
Napaisuus samoin päin, kuin auton akulla.
Kun B napaan antaa edelläkuvatusti lyhyitä 12V jännitepulsseja, pitäisi tulpassa näkyä kipinä.
Kipinä saattaa tulla sekä virtapiiri kytkettäessä, että avautessa.
Mutta avatessa tuleva on se "oikea", eli itseinduktion aikaansaama tehokas kipinä.
Sulkeutuessa syntyy pieni toisijännite muuntajavaikutuksen takia, mutta se on heikko eikä luultavsti jaksaisi antaa kipinää sylinterin sisäljä paineessa.
Helppo testata, kirjoittaessa vaikuttaa monimutkaisetla.
Tärkeää on, että akun puolen johtimet ón irti jakajasta ja elektroniikasta, ettei tule tuhoja.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 9:29 am
- Paikkakunta: Oulu
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Puola on kunnossa, se testattiin kaverin testipenkissä. Starttirele on putsattu, siihen hävisi osa jännitteestä. Seuraava vaihe on käynnissä olevan apuauton akulla yrittäminen. Auton oma akku on heikko ja sitä ei pääse lataamaan koska sitä ei saa irti kun se on liimattu alustaan kiinni ja sähköä säilytyspaikassa ei ole saatavilla. Jos se ei näillä konstin kipinöi, niin jäljellä on vain sytytyksen vahvistimen vaihto. No, antaa himon yltyä...
Daimler Double Six vm 1987
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Jos se on 2-komponenttiliimalla laitettu, niin ei taida auttaa muu kuin mekaaninen poisto. Jossain eräkaupoissa myydään teräslankasahoja, purisko semmoinen paremmin kuin sileä lanka? Sitten pitää tietysti varoa, että ei sahaa akun pohjaa puhki ja akkuhapot vuoda ulos. Onko akun alusta hitsattuna korissa vai saako pulteilla irti?Timo Stenius kirjoitti: Joku edellinen omistaja on saanut kuningasidean ja liimannut akun kiinni alustaan koska akun yläpuolinen kehys ei ole sopinut akun päälle, kehys löytyi takakontista... Tuntuu olevan aika tiukassa, onko tuohon muuta keinoa kuin yrittää saada joku ohut teräslanka väliin ja hinkata irti?
Jos liima on jotain bostikkia tms, voisit kokeilla ksyleenillä. Olettaen että sitä saa jotenkin vaikuttamaan liimaan ettei valu pois. Ehkä imeytettynä kankaaseen tai paperiin ja paineltuna pohjaa vasten? Ksyleeni haihtuu aika äkkiä, mutta nyt on vielä sen verran kylmää, että ehkä ehtisi hetken vaikuttaa. Ksyleeni on varsin turvalista maalille yms, joten ei tuhoa muuta kuin liimaa.
Ei edellinen omistaja ole tiedossa, että voisi kysellä mitä liimaa on käyttänyt? Vaan tietenkin sanoisi, että ei hän tiedä mitään tämmöisestä hienosta ideasta...
Köpi
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 9:29 am
- Paikkakunta: Oulu
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
No niin, kipinä löytyi, pick-up coilin molemmat johdot oli tinattu ja murtunut virranjakajan puoleisesta päästä. Uusin sinne liitokset ja käyntiin lähti. Jostakin syystä johdot oli uusittu siten että ne oli tinattu molemmista päistä sentin päästä liittimistä. Iloa kesti anopin pihalle saakka n. 10 km ja kipinä katosi taas. Pick-up coilin vastus näyttää vähän alle 100 kilo-ohmia ja kun sen kunnossa ollessa pitäisi vastus olla 2,2-4,8 kilo-ohmin välillä. Lyhyehköksi jäi pääsiäisajelu...
Yleisesti ottaen liitokset on hapettunu, vaihdekepin katkaisin lopetti toimimisen, joudun sen ohittamaan releeltä että sain startattua.
Akku tuntuu olevan silikoonityyppisellä liimalla kiinni ja raottuu toisesta päästä vähän, uskon että saan sen irti.
Yleisesti ottaen liitokset on hapettunu, vaihdekepin katkaisin lopetti toimimisen, joudun sen ohittamaan releeltä että sain startattua.
Akku tuntuu olevan silikoonityyppisellä liimalla kiinni ja raottuu toisesta päästä vähän, uskon että saan sen irti.
Daimler Double Six vm 1987
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista
Morjens !
Tuohon akun irroitukseen. Kun en tiedä miten akku on sijoittunut autossasi niin heitän muutaman irroitus vinkin.
Jos se on akkulippaassa ja siinä on hiukan tilaa laittaa jäykkää U:un muotoon muotoiltua jäykkähköä rautalankaa sivusta toisesta puolelta akun alle ja siitä kitkuttaa liima rikki alta. Voiko akun alle laittaa jotain liuottavaa ainetta kuten ksyleeniä yms jotta liima hiukan pehmenisi ja akun saisi nostettua pois ? Pystyykö akkua "tönäisemään" siten että liima rikkoontuisi ja akun saisi tällöin irti ?
Tuohon akun irroitukseen. Kun en tiedä miten akku on sijoittunut autossasi niin heitän muutaman irroitus vinkin.
Jos se on akkulippaassa ja siinä on hiukan tilaa laittaa jäykkää U:un muotoon muotoiltua jäykkähköä rautalankaa sivusta toisesta puolelta akun alle ja siitä kitkuttaa liima rikki alta. Voiko akun alle laittaa jotain liuottavaa ainetta kuten ksyleeniä yms jotta liima hiukan pehmenisi ja akun saisi nostettua pois ? Pystyykö akkua "tönäisemään" siten että liima rikkoontuisi ja akun saisi tällöin irti ?
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 9:29 am
- Paikkakunta: Oulu
Re: Double Six ei halua vielä ulos tallista- Nyt heräsi.
Pick-up coil jakajaan piti uusia. Entinen antoi kylmänä oikeat arvot, mutta heti kun yritti käynnistää niin arvot oli meka-ohmeina.
Daimler Double Six vm 1987