Öljynpaine
Öljynpaine
V12 öljynpaine tuntuu olevan aiva liian alhaalla. Anturit vaihdettu mutta en ole mitannut todellista öljynpainetta. Auton mittarin mukaan paine on kylmänä 20-30 mitä lie yksikköä ja kuumana 0-20 jotain yksikköä. siis kuumana tyhjäkäynnillä mittari näyttää nollaa. ja nyt sain jopa öljynpaine valon vilahtamaan!!!
Öljyinä on jotkut halvat puoli-synteettiset litkut.
Öljyinä on jotkut halvat puoli-synteettiset litkut.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
itselläni on, tosin uudemmassa autossa, Valvolinen 20w50 öljyt ja painemittarin viisari on tyhjäkäynnilla puolivälissä ja maantiellä taitaa näyttää reilua 5 (bar??) eli melkein mittari tapissa... öljyillä ajettu n.6000km kesäajoa.
kannattaa varmaan käyttää ns. laatuöljyä, niin nuo paineetkin pysyy ylhäällä. itselläni ero vanhojen ja uusien öljyjen välillä oli yksi piirtoväli ja vanhatkin öljyt olivat semi-laadukkaat, tosin melko vanhat. itse luotan vain tuohon Valvolineen.
kannattaa varmaan käyttää ns. laatuöljyä, niin nuo paineetkin pysyy ylhäällä. itselläni ero vanhojen ja uusien öljyjen välillä oli yksi piirtoväli ja vanhatkin öljyt olivat semi-laadukkaat, tosin melko vanhat. itse luotan vain tuohon Valvolineen.
Viimeksi muokannut sovereign12, Ke Huhti 16, 2008 10:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Koti porsaan routaan ajaa.
viskositeetti taitaa tosiaan vaikuttaa
Huomasin itsekkin hienoisen tipahtamisen öljynpaineissa, kun vaihdoin viikonloppuna talviöljyt koneeseen.
Kesän ajoin 20W50 Shellin X100:lla ja paineet oli tyhjäkäynnillä pikkasen yli 45 ja normaali ajossa 2000 kierroksilla piirun alle 65.
Nyt kun sisässä on saman merkin 10W30 "litku" niin tyhjäkäynnillä pysyy juuri 40 huitteilla ja 2000kierroksen tasolla ei nouse kuin 50. Vasta kun kierrrokset nousee ohituksessa 3500-4000 tasolle niin paineet pyrkii tuohon 65 tasolle.
Niin ja koneena ei ollut V12 vaan 4.2
Kesän ajoin 20W50 Shellin X100:lla ja paineet oli tyhjäkäynnillä pikkasen yli 45 ja normaali ajossa 2000 kierroksilla piirun alle 65.
Nyt kun sisässä on saman merkin 10W30 "litku" niin tyhjäkäynnillä pysyy juuri 40 huitteilla ja 2000kierroksen tasolla ei nouse kuin 50. Vasta kun kierrrokset nousee ohituksessa 3500-4000 tasolle niin paineet pyrkii tuohon 65 tasolle.
Niin ja koneena ei ollut V12 vaan 4.2
Öljynpaine
Itselläni on mittarin näyttö "kiloina" ja ajon aikana satasen vauhdissa kuumilla öljyillä paine on n. 3-3.5 kiloa. Pidän sitä normaalina. Öljyt minulla on 5W-50. Kakstoistaseen suositellaan yläpään arvoltaan viisikymppistä öljyä, kuten tarrasta moottorin päällä näkyy. Viisikymppinen on kuumana paksumpaa kuin esim. nelikymppinen ja paineet ovat sitä myötä korkeammat.
Joskus harvoin kun pääsee ajamaan moottitiellä 120 ja niukasti yli, nousevat paineet jopa neljään kiloon. Kylmillä öljyillä hetken aikaa paoneet ovat viidessä kilossa.
Tyhjäkäynnillä minullakin mittari on melko lähellä vasenta reunaa eli lukemia ei juuri ole. Koska öljynpainevalo ei vilku, en pidä sitä lainkaan vaarallisena.
Onko sinulla muuten tuoreet öljyt moottorissa? Jos olet ajanut lyhyttä ajoa tai peräti vaan pyöritellyt autoa tallissa tai pihalla, moottoriöljyyn on voinut tulla aikamoinen bensiinilaimentuma. Silloin öljy on kuin vettä eikä taatusti nouse paineet. Minulla itselläni tuli varaosautoon rankka bensalaimentuma, kun ruiskun boxi oli rikki ja kone kävi tolkuttoman rikkaalla. Öljytikustakin tunsi bensan hajun. Silloin jouduin vaihtamaan likimain uudet synteettiset öljyt taas uusiin. Se on aikamoinen investointi, kun sitä öljyä menee reilu 10 litraa.
matsu
Joskus harvoin kun pääsee ajamaan moottitiellä 120 ja niukasti yli, nousevat paineet jopa neljään kiloon. Kylmillä öljyillä hetken aikaa paoneet ovat viidessä kilossa.
Tyhjäkäynnillä minullakin mittari on melko lähellä vasenta reunaa eli lukemia ei juuri ole. Koska öljynpainevalo ei vilku, en pidä sitä lainkaan vaarallisena.
Onko sinulla muuten tuoreet öljyt moottorissa? Jos olet ajanut lyhyttä ajoa tai peräti vaan pyöritellyt autoa tallissa tai pihalla, moottoriöljyyn on voinut tulla aikamoinen bensiinilaimentuma. Silloin öljy on kuin vettä eikä taatusti nouse paineet. Minulla itselläni tuli varaosautoon rankka bensalaimentuma, kun ruiskun boxi oli rikki ja kone kävi tolkuttoman rikkaalla. Öljytikustakin tunsi bensan hajun. Silloin jouduin vaihtamaan likimain uudet synteettiset öljyt taas uusiin. Se on aikamoinen investointi, kun sitä öljyä menee reilu 10 litraa.
matsu
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Öljyt vaihdettu kesällä. ei bensanhajua öljyssä. Tuntuu kuin tuo paine olisi laskenut kokoajan...
Ajomatkat oleet yleensä ainakin 10km
Ajomatkat oleet yleensä ainakin 10km
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Öljyn tyyppi
Tällä hetkellä moottorissa on Neste 1 5W50 täyssynteettinen öljy. Taitaa olla niin, että Nesteen ykköstä on normaalikaupassa tarjolla vain 5W40 versiona. Tukkumyynnistä sitä kuitenkin saa myös viisikymppisenä.
On moottorissa joskus ollut myös Mobil 1 5W50 öljy. Ja kun halusin testata, saisiko kampiakselin "koiranpaskanaru"-tiivisteestä tapahtuvaa vuotoa hillittyä, kokeilin 15W50 mineraaliöljyä. Ei vähentänyt vuotoa. Sitten kokeilin lisäainetta, jonka pitäisi vähentää vuotoja kaiketi turvottamalla ja pehmentämällä tiivisteitä. Ei auttanut. Tottahan se pehmennys/turvotus toimii vain kumitiivisteisiin ei tavallisiin stefoihin. No, vuoto on senverran pientä, että en ole vielä alkanut tuohon valtaisaan operaatioon eli kampiakselin takapään tiivistenarun vaihtoon. Siinä kun pitää ottaa moottori pöydälle. No, täälläpäin yksi harrastaja onnistui vaihtamaan moottorin paikallaan ollessa tuosta narusta alapuolen. Ja kas, vuoto loppui!
matsu
PS. Tuota Nesteen ykköstä vuotaa/kuluu tuhannella kilometrillä n. puoli litraa, ehkä vähän enemmänkin, joka tapauksessa reilusti alle litran. Ei siis ole vielä kipukynnys ylittynyt.
On moottorissa joskus ollut myös Mobil 1 5W50 öljy. Ja kun halusin testata, saisiko kampiakselin "koiranpaskanaru"-tiivisteestä tapahtuvaa vuotoa hillittyä, kokeilin 15W50 mineraaliöljyä. Ei vähentänyt vuotoa. Sitten kokeilin lisäainetta, jonka pitäisi vähentää vuotoja kaiketi turvottamalla ja pehmentämällä tiivisteitä. Ei auttanut. Tottahan se pehmennys/turvotus toimii vain kumitiivisteisiin ei tavallisiin stefoihin. No, vuoto on senverran pientä, että en ole vielä alkanut tuohon valtaisaan operaatioon eli kampiakselin takapään tiivistenarun vaihtoon. Siinä kun pitää ottaa moottori pöydälle. No, täälläpäin yksi harrastaja onnistui vaihtamaan moottorin paikallaan ollessa tuosta narusta alapuolen. Ja kas, vuoto loppui!
matsu
PS. Tuota Nesteen ykköstä vuotaa/kuluu tuhannella kilometrillä n. puoli litraa, ehkä vähän enemmänkin, joka tapauksessa reilusti alle litran. Ei siis ole vielä kipukynnys ylittynyt.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Öljynpaineet
No niin, piti katsoa, paljonko meinaa "kiloissa" tuo 20 jotain. Eli 20 jotain on tietysti 20 psi eli 20 paunaa neliötuumalle. Ja sitten hakemaan netistä muunnoskerrointa.
Heti löytyi linkki http://koti.mbnet.fi/henrihe/tiede/muuntokertoimia.html
Ja sieltä sain laskemalla (laskinko oikein?), että 20 psi on 1.4 kp/cm2. Eli jos mittari näyttää oikein, ei ole JuKu:n Jaggessa paljon paineita. 40 psi olisi sitten n. 2.8 kiloa, ja se alkaisi olla järkevä lukema, ajokierroksilla.
Kannattaa varmaan tarkastaa lukema jollain toisella mittarilla. Mutta epäilen, että mittarisi näyttää oikein, jos samanaikaisesti on öljynpaineen merkkivalo vilahdellut tyhjäkäynnillä.
Mikäs sitten aiheuttaa matalan öljynpaineen? Tavallisin syy lienee kuluneet kampiakselin ja kiertokankien laakerit. Ja kai se öljypumppukin voi kulua. Ja koska sinulla on matalat paineet myös kylmillä öljyillä, ei tarvitse epäillä, että syy olisi liian kuumat öljyt (jos öljynlauhdutin ei toimisi).
matsu
Heti löytyi linkki http://koti.mbnet.fi/henrihe/tiede/muuntokertoimia.html
Ja sieltä sain laskemalla (laskinko oikein?), että 20 psi on 1.4 kp/cm2. Eli jos mittari näyttää oikein, ei ole JuKu:n Jaggessa paljon paineita. 40 psi olisi sitten n. 2.8 kiloa, ja se alkaisi olla järkevä lukema, ajokierroksilla.
Kannattaa varmaan tarkastaa lukema jollain toisella mittarilla. Mutta epäilen, että mittarisi näyttää oikein, jos samanaikaisesti on öljynpaineen merkkivalo vilahdellut tyhjäkäynnillä.
Mikäs sitten aiheuttaa matalan öljynpaineen? Tavallisin syy lienee kuluneet kampiakselin ja kiertokankien laakerit. Ja kai se öljypumppukin voi kulua. Ja koska sinulla on matalat paineet myös kylmillä öljyillä, ei tarvitse epäillä, että syy olisi liian kuumat öljyt (jos öljynlauhdutin ei toimisi).
matsu
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Laakerit
Nyt sanoit sen ääneen mitä olen hiljaa pelännyt - laakerivika. Tuo kuulostaa hyvinkin mahdolliselta koska paineet hävinneet pikkuhiljaa. Vielä ei ainakaan kuulu mitään ylimääräistä ääntä. Tietääkös kukaan onnistuuko öljypohjan irroittaminen moottorin ollessa paikalla? No nyt daimler matkaa talvisäilöön ja tutkin mahdoliosta vikaa keväällä.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Öljypohjan irrotus
Se alempi öljypohja on helppo poistaa. Sen tiedän, koska vaihdoin aikanaan tuon alapohjan tiivisteen. Mutta kakstoistasessa on vielä ylempänä ikäänkuin toinen öljypohja. Jotta pääsisi laakereihin käsiksi, sekin pitää irrottaa. Se ei tietääkseni onnistu muuten kuin pudottamalla a
etupään apurunko pois paikoiltaan. Ennen irrotusta pitää moottori ripustaa paikoilleen yläkautta., esim. korin varaan, moottoritilan reunoista tukien.
Apurungon alas tiputtaminen ei ole kovin iso homma, koska yksi kaveri teki se päivittäin, saadakseen Jaggen illalla työpaikan talliin remonttiin ja sieltä ulos. Peltitöiden takia piti aina ottaa apurunko pois ja takaisin se piti laittaa joka päivä, jotta sai auton rullaavaksi
Jos vaihdat laakerit, muista vaihtaa samantien se kampiakselin takapään narutiiviste. Ainakin sen alapuolen saat vaihdettua tuon savotan yhteydessä.
matsu
etupään apurunko pois paikoiltaan. Ennen irrotusta pitää moottori ripustaa paikoilleen yläkautta., esim. korin varaan, moottoritilan reunoista tukien.
Apurungon alas tiputtaminen ei ole kovin iso homma, koska yksi kaveri teki se päivittäin, saadakseen Jaggen illalla työpaikan talliin remonttiin ja sieltä ulos. Peltitöiden takia piti aina ottaa apurunko pois ja takaisin se piti laittaa joka päivä, jotta sai auton rullaavaksi
Jos vaihdat laakerit, muista vaihtaa samantien se kampiakselin takapään narutiiviste. Ainakin sen alapuolen saat vaihdettua tuon savotan yhteydessä.
matsu
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Ei vieläkään tehty mitään
Tässähän tietysti kävi niin kuin pelkäsin... Talven aikana en ehtinyt tekemään mitää daimlerini hyväksi. Nyt näyttää että paineet on hieman nousseet viimevuodesta. Kylmänä mittari näyttää 40 ja lähelle normaalilämpöisenä 20 mutta putoaa tyhjäkäynnillä kuumana tuon alle. En ole vielä saanut mitattua todellisia paineita ja tuo öljynvaihtokin on vielä tekemättä. Täytyy tehdä huolto mahd pian. Myös öljynlauhduttimen puhdistus voisi auttaa
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Öljyn paine
Hei!
Omassani öljynpainemittari näyttää välillä melko huolestuttaviakin lukuja - yleensä kuitenkin "kylmällä" ilmalla (+5, - 35) 2- 4,5 bar. Normaalissa ajossa siis n. 4. Kesäaikana tyhjäkäynnillä laskee lähes nollaan ja väläyttelee varoitusvaloa. Kyselin hommaa asiaa tuntevalta (korjaamolta) ja sanoivat, että vika on enemmänkin anturissa kuin paineissa. Anturi on ollut sellainen uudesta lähtien! En tiedä mitä uskoa, mutta koska kaikki pelaa normaalisti ...
Öljynä käytän kalleinta Gastrolia.
Omassani öljynpainemittari näyttää välillä melko huolestuttaviakin lukuja - yleensä kuitenkin "kylmällä" ilmalla (+5, - 35) 2- 4,5 bar. Normaalissa ajossa siis n. 4. Kesäaikana tyhjäkäynnillä laskee lähes nollaan ja väläyttelee varoitusvaloa. Kyselin hommaa asiaa tuntevalta (korjaamolta) ja sanoivat, että vika on enemmänkin anturissa kuin paineissa. Anturi on ollut sellainen uudesta lähtien! En tiedä mitä uskoa, mutta koska kaikki pelaa normaalisti ...
Öljynä käytän kalleinta Gastrolia.
Jaguar Xj40 4.0S -94
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Mikäli tuntuu epävarmalta tuo öljynpainemittarin elely: vanha kikka on käydä mittauttamassa faktiset painee, sen jälkeen yöunetkin tuntuvat paremmilta!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
- Paikkakunta: Vantaa
öljynpaine
Minulla on öljynpainemittarin näyttö kPa:na XJ12 -94. Näyttö lämpimänä tyhjäkäynnillä on 2:ssa (lue 200kPa) ja ohje kirja kertoo: 3000 rpm:llä öljynpaine EI saa olla alle 275 kPa. Itselläni 3000:lla kuumana paine on n.500- 550 kPa, öljy on 10-40W.
Terv.Mr. Grayhead
Terv.Mr. Grayhead
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
anturin vaihto
JepJep.
Niinkuin joku epäilikin niin kuumana tyhjäkäynnillä syttyvän öljynpainevalon sai sammumaan kun vaihdoin uuden öljynpaine anturin.
No taas mennään...
Niinkuin joku epäilikin niin kuumana tyhjäkäynnillä syttyvän öljynpainevalon sai sammumaan kun vaihdoin uuden öljynpaine anturin.
No taas mennään...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110