XK8/XKR huoltoa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Maamoottori
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 11:11 am
Paikkakunta: Tampere

XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Maamoottori »

Kysytäänpä vähän neuvoja, kun ei ole aikaisemmin Jaggeja tullut harrastettua.Tarkoitus olisi tehdä vähän perusteellisempaa huoltoa XKR:ään.

Kaikki nesteet pitäisi vaihtaa. Mitä öljyä perään, moottoriin, ahtimeen ja mersun automaattilaatikkoon?

Kuinka laatikon öljynmäärän pystyy kattomaan? Löytyykö jostain mersun laatikosta sopiva ö-tikku? Näkeekö testerillä öljyn määrän?

Niin ja tieytty ketjun kiristimet. Katoin että muovia olisi. Tartteeko tähän hommaan erikoistyökaluja?

Takaa kolisee. Mitään välyksiä en löytänyt. Iskareista löysin juttua että alapäät väljystyy, mutta ei ne ainakaan käsi kokeilemalla väljät olleet. Onko näissä jotain muuta ominaista kolinaa aiheuttavaa?

Missä Jaguar malleissa on sama tekniikka?
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi.
XKR:iä on useammalla tekniikalla mutta sulla ilmeisesti 4.0 litranen jos on mersun laatikko ei metalliset kiristäjät?
Jos arvaukseni on oikea niin tässä muutama "pikavastaus"

Öljyt tietty speksit täyttäviä, tässä ketjussa porukoiden kokemuksia, eniten juttua moottoriöljyistä mutta kyllä sieltä löytyy noi muutkin.
viewtopic.php?f=2&t=5534

Mersun laatikosta pystyy zekkamaan öljyn määrän tikulla, pitää vaan hommata sellainen ja sinetti tarkistus putken päähän, on kertakäyttöinen.

Ketjunkiristäjistä täältä löytyy paljon juttua haulla, niissä on mainintoja työkaluistakin. Toiset vaihtaa kiristäjät lukitsemalla nippusiteillä ketjun hammaspyörään mutta hommaan löytyy myös työkalusetit.

Jos takaa ei mitään välyksiä löydy niin iskarin alapäät on tosiaan se tyypillinen ja yleensä ekana antautuva.

Jos arvaukseni autostasi osui kohdalleen niin samanikäisessä XJR:ssä on sama kone ja laatikko.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Vaihteistoöljyn määrää ei taida pystyä testerillä katsomaan. Tässä olisi nykyisen mersunlaatikon ensitäytön valmistajalta vaihteistoöljy jota suositellaan erityisesti myös MB 5-tronic 722.6 laatikkoon http://www.opieoils.co.uk/p-68895-fuchs ... 23614.aspx ja tässä tuohon öljytikkuun http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Merce ... 231&_pgn=1

Tässä linkki jakopään ketjuihin ja kiristimiin-toki kannattaa tiivisteitäkin uusia samalla tietty jos hommaan lähtee ja samoilta sivuilta niitä löytyy:
http://britishparts.co.uk/products/1088 ... kit-HTK100 tässä joku linkki vaihtoon

http://m.jaguarforums.com/forum/showthr ... &styleid=5
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Maamoottori
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 11:11 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Maamoottori »

Kiitos vastauksista. Juu 4L on motti.

Miellelläni sen tikun hankkisin jos soppelin hintainen. Jostain olin lukevinani että joku merssun laatikon tikku kävisi. Onko kellään kokemuksia?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ainakin tuon ebay linkin mukaan käy näihin malleihin jossa kyseistä laatikkoa joten noista malleista voi löytyä käytettynä. Tässä missä sama tikku http://m.ebay.com/itm/320998747010?cmd=VIDESC&gxo=true
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Maamoottori kirjoitti:Kiitos vastauksista. Juu 4L on motti.

Miellelläni sen tikun hankkisin jos soppelin hintainen. Jostain olin lukevinani että joku merssun laatikon tikku kävisi. Onko kellään kokemuksia?
Joo, noi kissaeläimen linkkaamat tikut käy siinä missä mikä tahansa riittävän pitkä tikku jonka sinne laatikkoon työnnät. Mittaamisen idea on siinä että öljyn taso mitataan laatikon pohjasta ja passeli määrä öljyä on niin että 80 asteisena sitä on 54-64mm. Öljyn määrää ei siis nää millään testerillä mutta lämpötilan näkee.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Ainakin tuon ebay linkin mukaan käy näihin malleihin jossa kyseistä laatikkoa joten noista malleista voi löytyä käytettynä. Tässä missä sama tikku http://m.ebay.com/itm/320998747010?cmd=VIDESC&gxo=true
Oikastaan sen verran että ei löydy purkuautoista tikkua käytettynä kun tikkua ei ole autossa vaan tarkistusaukko normaalisti suljetaan sinetillä. Tikku on siis eriksen hankittava työkalu jota ei ole tarkoitus jättää mittaputkeen.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Jykkepoika kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Moi !
Ainakin tuon ebay linkin mukaan käy näihin malleihin jossa kyseistä laatikkoa joten noista malleista voi löytyä käytettynä. Tässä missä sama tikku http://m.ebay.com/itm/320998747010?cmd=VIDESC&gxo=true
Oikastaan sen verran että ei löydy purkuautoista tikkua käytettynä kun tikkua ei ole autossa vaan tarkistusaukko normaalisti suljetaan sinetillä. Tikku on siis eriksen hankittava työkalu jota ei ole tarkoitus jättää mittaputkeen.
Hyvä tarkennus ! Totesitkin jo aiemmassa viestissä saman, mutta ei pystynyt ymmärtämään näköjään kerrasta :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Itse olen kanssa rupeamassa lootan öljyjen ja suodattimen vaihtoon XKR:ssäni ja kiinnostaa eri toten tuo "sinetti", onko se jokin normi tulppa vai jotain muuta? Ei ole mahdollisuutta mennä auton alle tässä hetkessä vaan myöhemmin TI-nosturipaikalla eli minkälainen tuo sinetti oikeasti on, kertakäyttöinenkö ja jos sellainen niin mistäpä uuden "sinetin" voi hankkia?

Ai että alkaa tuntumaan hyvältä, tänään pistettiin pystyyn ensimmäisiä perustusten valumuotin aihioita tulevaan 110m2 kaarihalliprojektiini, sinne sitten hamassa tulevaisuudessa autonosturi niin alkaa harrastehommat helpottumaan. Eihän noiden Jeeppien kanssa mitään ongelmia ole nykyisellään, vähän kun kyykistyy niin kaikki on nähtävissä, esillä ja huollettavissa vaan nämä Jaguarit, maavaraa on juuri sen verran että otollisissa olosuhteissa päivänvalo on juuri ja juuri nähtävissä puolelta toiselle! Vaan ehkä juuri siksi...
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Kesä 04, 2014 9:24 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Itse olen kanssa rupeamassa lootan öljyjen ja suodattimen vaihtoon XKR:ssäni ja kiinnostaa eri toten tuo "sinetti", onko se jokin normi tulppa vai jotain muuta? Ei ole mahdollisuutta mennä auton alle tässä hetkessä vaan myöhemmin TI-nosturipaikalla eli minkälainen tuo sinetti oikeasti on, kertakäyttöinenkö ja jos sellainen niin mistäpä uuden "sinetin" voi hankkia?
Kissaeläin laittoikin jo linkkejä "sinetistä" jolla täyttö/tarkistusputken pää täytön jälkeen suljetaan. Se on periaatteessa kertakäyttöinen, ehkä joku taitava osaa irroittaa sen niin että sen voi lukita uudestaan paikalleen. Ei tarvi auton alle ryömiä nähdäkseen tuon vaan putken pää löytyy konepelti avaamalla moottorin ja tulipellin välistä apukuskin puolelta.
Noita saa samoilta varaosakauppiailta mitkä myyvät öljypohjan tiivisteen ja suodattimenkin.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

Moro,

Oman XKR 722.6 vaihteiston öljynvaihtoon tarvittavat osat/kokemukset (ei tee-se-itse ohjeet) oli:

Saksasta (ebay) 'pakettina' 722.6:een:
Suodatin
Öljypohjan tiiviste
'Connector sleeve' (laatikon sähkölätkän johtoliitin joka tyypillisesti vuotaa vanhemmissa lootissa)
5L öljyä

Motonetistä:
4L lisää öljyä koska omassani oli momentinmuuntimen tyhjennysruuvi -> yli 8L sai öljyä ulos -> 'lopullinen' täyttömäärä 8.3L (~50ml voisi vielä lisätä tikun mukaan)

Puolasta toimitettuna (ebay):
722.6 öljytikku

Sopivat alumiini (momentinmuunnin) & kuparitiivisteen (öljypohja) taas Englannin ebaystä -> paikkakunnan pulttiliikkeistä ei löytynyt passeleita (menee kuulema niin vähän ettei ole ollenkaan hyllyssä tällaisia) ja mm. Motonetin lajitelmissa ei ollut sopivia.

Muutama havaittu kohta:
Puhtaudesta pidettävä huolta ettei laatikon sisään mene turhaa paskaa
Johtoliittimen vaihto oli XKR:ssä ahdasta ja varovainen sai olla ettei laatikon sähkölevyn pinnejä riko. Liittimessä on yksi pinnireikä enemmän kuin levyssä pinnejä joten jos yksi pinni näyttää puuttuvan niin se on normaalia.
Hyvä putsaus johtoliittimen ympäriltä ennen irroitusta (vuotavana kerää helposti öljyistä paskaa) ettei lyki niitä laatikon sisään kun ährää uutta liitintä paikalleen.
Johtoliittimen kiinnitysruuvia ei saa kiristää liian tiukkaan (joillakin katkennut kiinnitettäessä)
Edellämainitun ruuvin, öljypohjan jne pulttien/roppujen kiristys oikeisiin momentteihin (tiedot löytyy netistä)
Laskettelin öljyt astiaan siten että sain suurinpiirtein mitattua paljon tuli ulos.
Neodyymimagneetti kiinni öljypohjan ulkopuolelle keräämään rautahitusia öljystä jos ei ole mersun omaa magneettia sisäpuolella.

Kun osat vaihdettu ja uutta öljyä sisään (ja momentinmuuntaja tyhjä):
Ensin 5L öljyä puhtaalla tratilla öljytikkureiästä
Auto käyntiin ja kaikkia vaihteita ~20sek päällä jotta öljyt lähtee liikkeelle vaihteistossa
Sitten pari litraa lisää että alkoi lähenemään ulostullutta määrää ja 25c määrä tikussa alkaa olla kohdillaan
Mittasin lämpötilan öljytikkuputken kautta yleismittarilla jossa narutyyppinen metrin pitkä anturi; toiset mittaa öljypohjasta ir-mittarilla.
Ajoa / tyhjäkäyntiä niin kauan että lämpötila ~80c ja mittaus öljytikulla moottorin ollessa käynnissä P -asennossa
Öljytikkuputki on mutkainen joten tikku ei mennyt pohjaan asti kuin oikeassa asennossa ja vaatii pientä voimankäyttöä.
Öljyn lisäystä kunnes kohdillaan, tärkeää ettei ylitäytä (alitäyttö ei netin tietojen mukaan ole niin vakavaa kuin ylitäyttö)
Mittatikun tulppa ei välttämättä tarvitse sinettiä; pysyy kyllä paikallaan ilmankin jos ei perunapellolla ajele. Köyhän miehen tapa on ottaa sientin osat talteen ja liimata pikaliimalla kasaan jos sinettiä tarvitsee.

Netistä löytyy useita sivuja & videoita öljyn vaihdosta esim hakusanoilla 722.6 tranny fluid change
Esim:
http://www.peachparts.com/shopforum/ml- ... tures.html
http://www.peachparts.com/Wikka/Trans7226Fluid

Kasailin tiedot netin eri lähteistä kun vaihtoa tein; joillain on momentinmuuntimen tyhjennysruuvi joka puuttuu uudemmista laatikoista -> vaikuttaa vaihdettavan öljyn määrään jne jne variaatiot.
Maamoottori
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 11:11 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8/XKR huoltoa

Viesti Kirjoittaja Maamoottori »

Juu pikkasen tääkin edenny. Tuli hankittua korjaamokäsikirja ja huolto osat. Onko kellään lainata erikoistyökaluja jakoketjujen ja kiristimien vaihtoon?
Vastaa Viestiin