xj40 3.6 sovereign -88 kulutus HIRMUINEN!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
äksjii
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2009 3:13 pm

xj40 3.6 sovereign -88 kulutus HIRMUINEN!

Viesti Kirjoittaja äksjii »

Kisu syö 18 litraa/100km ja ei lähe mihinkään. Mulla on semmoinen periaate muittenkin kissojen suhteen, että jos paljon syä, niin lähteä pittää. Tuollainen kulutuslukema ei liene toimivan auton lukemia? Auto kuitenki on jo ainakin kolme vuotta toiminut ihan moitteetta muuten kaikin puolin ja päästöt menee mittarilla nollille johet parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Epäilykseni on että tuo moottorin isoveli-tietokoneen-tapainen on jumittunut "safetymode" tilaan. Syitä ehdottelee huolto-opas etsimään mm. kampiakselin nopeusanturista ja lämpötila-anturista jne. Olisikohan kellään tietoa ja/tai kokemusta kuinka noiden antureiden epäkuntoisuuden voisi mitata tai muuten todentaa? Loppupelissä taloudenhoitajaa aika paljon vähemmän kuin kuljettajaa kiinnostaa ostaa uusia antureita huvikseen kokeiltavaksi jos ei tiedä onko kuseinen pulikka rikki vai ei. Nyt nimittäin jotain tarttis tehrä ku tankillisella ei ihan 300 kilsaa pääse...vai liekö jälleen niin että olen ihan hakoteillä ja että ratkaisu löytyisikin ihan jollain toisella tavalla tavalla tähän pulmaan? :idea:

Kiitoksia neuvoista!
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: xj40 3.6 sovereign -88 kulutus HIRMUINEN!

Viesti Kirjoittaja mikki »

Yli 5 v jäsenenä ja eka viesti. Asia on vakava.
Auttakaa nyt miestä mäessä jos keksitte mitään syytä....
Oma AJ-8 vie 13L/100km kun sekalainen ajo kaupunkia ja maantietä.....
M
Avatar
kmik
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj40 3.6 sovereign -88 kulutus HIRMUINEN!

Viesti Kirjoittaja kmik »

Tervehdys,

Erään tiedon mukaan jäähdytysveden lämpöanturin staattinen mittaus sähköttömänä pitäisi näyttää kylmänä 3000 ohmia ja lämpimänä 300 ohmia (piuhat irti). jos edes suuruusluokka on sama pitäisi sen riittää. Kampianturin staattinen vastus 1-1,5 ohmia, eli yleismittarilla ei näe onko se oikosulussa mutta katkoksen näkee. Jos moottori käy kuitenkin edes jotenkuten luulisi anturin toimivan.

Kaapelinippujen maadotukset ja moottorinohjausyksikön liittimet on syytä tarkistaa, "kohina" ECU:n signaaleissa saattaa kukaties sotkea suutinten aukioloajoituksen. Polttoaineen paineen pitäisi olla 3 baria ilman alipainetta säätimessä. Moottori on myös altis imuvuodoille, mutta se tuskin selittää liikakulutusta. Tietenkin mahdollista, että jokin suuttimista ei sulkeudu kunnolla.

Terv. Kassu
XJ-40 3,2 '94
Saab 9-5 Aero '11
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: xj40 3.6 sovereign -88 kulutus HIRMUINEN!

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Yleismittarilla näkee ja kuulee jos on oikkarissa,ainakin digitaalisella.
Avatar
kmik
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj40 3.6 sovereign -88 kulutus HIRMUINEN!

Viesti Kirjoittaja kmik »

romunummi kirjoitti:Yleismittarilla näkee ja kuulee jos on oikkarissa,ainakin digitaalisella.
Monessa paikassa kyllä, mutta tuo anturin nimellisvastus n. 1 ohmi on niin pieni että yleismittari tulkitsee sen oikosuluksi vaikka anturi olisikin ehjä.
XJ-40 3,2 '94
Saab 9-5 Aero '11
Vastaa Viestiin