XJR X300 käy rikkaalla!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja tms »

Autoa saa sen seisottua muutaman päivän startata aika pitkään, kun auto lähtee käyntiin tulee mustaa savua ja bensanhajua riittävästi. Moottoriin on vaihdettu uudet pakosarjat , molemmat lambdat ja lämpötila anturi. Myös ilmansuodatin ja tulpat ovat uudet. Ilmavuotoja ei myöskään ole löytynyt mistään. Kone selviää lyhyen käyttämisen jälkeen ja käy suht. nätisti kun lämpenee. Katselin tulppa ja ohut noki peitti niitä, joka irtosi kyllä pienellä pyyhkäisyllä. Mistähän vikaa alkaisi Etsiä?
Muuten mitä asetuksia saa testerillä Asetettua? Voisiko olla säätöjä pielessä jotka voi päivittää testerillä. Ainakin autoa vaivannut kova tyhjäkäynti korjaantui pelkällä testerillä asetuksen nollauksella.
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja tms »

Jos ei suoranaista tietoa löydy, onko hyviä arvauksis :D
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ECU kuollut/kuolemaisillaan/kylmiä juotoksia? ECUsta on jossain ketjussa Matsu kirjoitellut, Etsi.
Taisi olla vanhemmasta mallista, mutta monet sairaudet ovat periytyviä...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja matsu »

Oliko tuo käynnistys ongelma jo ennen noita huolto toimia? Vai tuliko ongelma vasta lambdojen vaihdon jälkeen? Eli tulivatko lambdojen johdot oikeisiin liittimiin?

Kyllä kai moottorin tulisi käynnistyä vaikka lambdojen piuhat olisivatkin ristissä. Kestää kuitenkin pienen hetken ennen kuin lambdat alkavat toimia.

Ongelma kuitenkin vaikuttaisi siltä että moottori saa käynnistyksessä julmasti liian rikkaan seoksen. Paras olisi ensimmäisenä katsoa diagnoosi laitteella, olisiko syntynyt vikakoodeja. Jos ei, voisi hakea vinkkejä reaaliaikaisesta datasta, diagnoosilaitteella.

Oletko kokeillut käynnistystä niin että kaasuläppä on enemmän tai vähemmän avattuna? Silloin moottori ainakin saisi enemmän ilmaa, kompensoimaan liiallista rikastusta. No, jos se auttaisi, se olisi vain ensiapua. Vika pitää kuitenkin löytää.

Olisiko mahdollista, että suuttimet eivät sulkeudu tiiviisti? Kannattaa laittaa polttoaineen sekaan roima annos suuttimien puhdistus ainetta. Itse olen havainnut erittäin tehokkaaksi Liqui Molyn Beszin Stabilator aineen. Se on tarkoitettu bensan säilöntä aineeksi, mutta on kokemukseni mukaan erinomainen polttoaine linjan puhdistaja.

Nämä nykyajan ECU:t tuntuvat olevan todella luotettavia, joten en epäilisi sitä ensimmäisenä. Liittimet ovat eri asia.

Bensan paine kannattaa tarkistaa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja tms »

Moi! Vika selvästi lisääntyi kun paikat muuten piti olla kunnossa. Molemmat lambdat oli rikki, päät kokonaan poissa, pakosarjojenvuoto aiheutti kuulemma sen, vai voisiko olla johdot sittenkin väärin? Yltääkö ne laittaa? Tosiaan tuo kaasun painaminen helpottaa käynnistystä , ainakin hieman. Itse mietin myös puolia, vaihdoin ostamani käytetyt tilalle kun omissa oli selviä halkeamia, käy ainakin tasaisemmin lämpimänä. Mites tuo testerillä tapahtuva perusasetusten palauttaminen? Tyhjäkäynti ongelma korjaantui ainakin. Mitä voi palauttaa tuon ikäisestä autosta? ECU (siis joka on apukuljettajan jalkatilassa oikealla) tarkastettiin ,eikä mitään hapettumaa tms. näkynyt . Miten tuon bensan paineen saa tarkastettua? Täytyy kokeilla myös tuo puhdistusaine.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jos molempien lambdojen liittimet irrottaa samanaikaisesti tulipellin luona olevista liittimistä eikä merkkaa niitä, on 50% mahdollisuus kytkeä uudet lambdat väärin. Liitimet ovat täysin samanlaiset. Ja samalaiset ovat lambdatkin eli niiden johdot ovat samanpituiset.

Jos on vähänkään epäilystä, tulivatko lambdat oikeisiin liittimiin (merkintä tai vaihto yksitellen varmistaa, että tulevat oikein), kannattaa kokeilla toimiiko moottori hyvin kun vaihtaa lambdojen liittimet ristiin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja tms »

Liittimet tulivat kyllä samalla tavalla kuin aiemmin koska lambdojen vaihto ei tapahtunut samaan aikaan vaan eripäivinä . Onko sitten alunperin olleet oikein?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja matsu »

Varmaankin ovat olleet oikein, jos on mennyt sillä tavoin katsastuksen päästötestistä läpi. Luulen, että jos johdot ovat ristissä, päätöarvot ylittyvät.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: XJR X300 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja tms »

No itse asiassa oli ongelmia päästötestissä, rimaa hipoen meni. Tyhjäkäynti oli ok, mutta kierroksilla oli ongelmaa.. Pirullisessa paikassa liittimet, täytynee kuitenkin kokeilla. Mutta eikö moottorin vikavalo syty jos lambdat väärin kytketty? Testerin nyt ainakin pitäisi näyttää vikaa?!

Eilen ja tänään toiminut ihan OK, tiedä milloin alkanee temppuilla?!
Vastaa Viestiin