S-Type 2002, 3.0L nykii

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Elikkäs nyt on ollut jo 6kk v-mäinen vika Jagessa.
Auto nykii kun on seissyt tai ulkona kylmä noin 15-20 min ja sitten loppuu. Nykiminen tapahtuu 60-85km/h alueella ja varsinkin jos pitäisi ylämäkeen ajaa tai painaa kaasua hieman kovempaa. Nyt kesällä olen huomannut, että jos on n. +15 tai ylöspäin niin nykiminen on enään joitakin minuutteja ja loppuu sitten kokonaan. Nykiminen alkaa, että kierroslukumittari alkaa heitteleen ja jos koittaa painaa kaasua hieman kovempaa niin pitää outoa ääntä sen jälkeen. Eli ihankuin auto ei saisi voimaa. Jos taas lähtee esim motarille suoraan ja nostaa heti kierrokset tarpeeksi ylös ja vauhti nousee yli 100km/h niin ei ole enään nykimistä.
Olen koittanut lukea puolista, antureista yms, mutta vinkkejä otetaan vastaan.

- NK
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Onko vikakoodeja luettuna ? Se voisi olla hyvä aloittaa niiden luvusta ja katsoa mitä sanoo. Mikäli mitään lukemia ei tule niin sitten asia eri koska mahdollisuuksia voi olla useita ja niiden rajaaminen vaikeaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,
Ei ole luettu. Itse kun en asiasta ymmärrä, mutta miten se menee, voiko kuka tahansa autoliike esim. Lukea ne koodit vai täytyykö se olla Jaguar:hin erikoistunut paja?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Eli jos auton tietokone (ECU)havaitsee jonkun osan vajaatoiminnan yms niin muistiin jää vikakoodi joka on luettavissa autossa olevan portin(obd-II) kautta eli auto kertoo itse mikä siinä on vialla. Osa koodeista on luettavissa erillisillä lukijoilla joita saa ostaa vaikka kotiin tai sitten autoliikkeiden lukijoilla. Tietyt merkkikohtaiset koodit vaativat tietyn ohjelman jotta ne saadaan esiin tai tarkemmat koodit-maahantuoja tai jaguariin erikoistunut liike jolla laitteet.
Kannattanee käydä jagge-liikkeessä jos lähellä tai jossain autokorjaamossa mikäli edellistä vaihtoehtoa ei ole.
Luulen että asiaan saa selvyyttä nuo koodit luettamalla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Morom moro.

Luetutin vikakoodit Metro-Autossa Hatanpäällä, mutta nyt kaiketi Jagget myydään/huolletaan toisessa liikkeessä samalla alueella. Sorry, etten muista firman nimeä. Metro-Autossa vikakoodien luku maksoi 90 e. Kuulemma 'kiinteä hinta'. Sillä sai yhden A4-paperin käteen. Toisaalta sillä summalla saa useammankin vikakoodien lukulaitteen itselle, mutta itsehän päätät.... ;)

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Nykyään merkkihuolto http://www.autocenter.fi/
Hinnasta en osaa sanoa.
Nuo yleisimmät vikakoodit jotka liittyvät moottoriin lukee kyllä melkein joka paja ja käsilukija.

Voin lukaista nuo koodit jos tulet käymään Lempäälään.
Löytyy yleislukija ja Mongoose kopio jolla pääsee vähän syvemmälle.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

JMSC kirjoitti:Nykyään merkkihuolto http://www.autocenter.fi/
Hinnasta en osaa sanoa.
Nuo yleisimmät vikakoodit jotka liittyvät moottoriin lukee kyllä melkein joka paja ja käsilukija.

Voin lukaista nuo koodit jos tulet käymään Lempäälään.
Löytyy yleislukija ja Mongoose kopio jolla pääsee vähän syvemmälle.
JMSC kirjoitti:Nykyään merkkihuolto http://www.autocenter.fi/
Hinnasta en osaa sanoa.
Nuo yleisimmät vikakoodit jotka liittyvät moottoriin lukee kyllä melkein joka paja ja käsilukija.

Voin lukaista nuo koodit jos tulet käymään Lempäälään.
Löytyy yleislukija ja Mongoose kopio jolla pääsee vähän syvemmälle.
Moro,
Voisin kyllä tulla sinne poikkeen kun ei olisi pitkä matka ja kiitoksia jo paljon kaikille infosta, on taas jälleen hieman viisaampi olo.
Laitatko vaikka s-postilla yhteystietosi niko.kaipio@isku.fi niin tulen poikkeamaan
Itselläni kanssa se, että tutulta olisi löytynyt Helsingistä laite millä lukea, mutta mielummin jos pääsisi hieman lähempää, eikä tarvitsisi Metrolle viedä mitään
Anaconda
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 19, 2014 9:30 am
Paikkakunta: Loviisa

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Anaconda »

Mulla on sama ongelma s-type ärrässä. Ja vikakoodeja ei ole. Ajatuksena on ollut vaihtaa puolat, mutta vielä en ole vaihtanut.
nyt mennään Mersulla ja Fiatin ruppanalla
ex: Volvo V40 D2 aut -14
ex: S-Type R +400hp
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Joo sama vähän itellä ollut ajatuksena. Miten sulla se nykii? Voin laittaa tänne viestiä, että miten etenee. Olis nm nyt loman aikana ajatus hoitaa kuntoon.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moro !
Voihan se puolakin olla vikana ja tietyllä kuormalla ei toimi oikein ja välillä toimii. Syy miksi en itse lähtenyt arvailemaan ennen koodienlukua on se että syy voi olla niin monessa paikassa että jos koodeja olisi niin se rajaisi vikaa.
Mm. Ilmamassa-anturin vika, ilmavuoto,kaasuläpän vika,lambda-anturin vika,katalysaattorin vika,tulpan vika,öljyä tulpankolossa, vaihteiston momenttimuuntimen vika tuli nopeasti mieleen viasta joten siksi kehoitan käymään koodien luvussa vian rajauksen vuoksi. Jos niitä ei ole niin sitten pitää ruveta rajaamaan vikoja yksi kerrallaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Anaconda
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 19, 2014 9:30 am
Paikkakunta: Loviisa

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Anaconda »

NK1980 kirjoitti:Joo sama vähän itellä ollut ajatuksena. Miten sulla se nykii? Voin laittaa tänne viestiä, että miten etenee. Olis nm nyt loman aikana ajatus hoitaa kuntoon.
Mulla on ihan samat oireet kun sullakin. Vaihdoin autoon tulpat, ei auttanut. Mun autossa oli kyllä pikkasen öljyä tulpan koloissa. Venttiilikopan tiivisteet ajattelin kanssa vaihtaa ja tosiaan noi puolat.

Niin ja mulla päivitettiin vaihdelaatikon softa maahantuojalla sikahintaan, eikä auttanut yhtään.
nyt mennään Mersulla ja Fiatin ruppanalla
ex: Volvo V40 D2 aut -14
ex: S-Type R +400hp
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Tossa se just onkin, kun ei haluais viedä huoltoon sillä idealla, että siellä on jotain, että tutkikaa pois ja laskuttakaa sitten. Kerran olen nm vastaavalla idealla vienyt ja meinas silmät tippua, kun laskun sai käteen...ei tosin ollut Jagge silloin kyseessä, mutta nyt ajattelin, että sais edes paikallistettua vaihtoehdot niin olis helpompi lähtee selvittään kuka voisi sitä korjata ja mihin hintaan...
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Eihän sitä korjausmandaattia tarvitse antaa. Sopii vain vikakoofien luvusta ja sitten velvoittaa soittamaan mitä löytyi ja sitten sopii jatkoista. Jos tuollaisen korjatkaa kaikki mandaatin antaa niin varmaan korjaavat kaiken mahdollisen ja mahdottomankin...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Totta, oma vika se silloin oli, kun sanoin, että laittakaa kuntoon kauheessa kiireessä. Odottelen vielä jos pääsisin sinne Lempäälään lukeen ne ja siitä sitten huollon metsästystä
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Laitoin sulle sähköpostia.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,

Sain eilen luettua vikakoodit ja sieltä putkahti tasan yksi vika, joka oli kaasuläpän käytön ohjauksen toimintahäirio, joten ainakin sieltä huollosta arveltiin, että voisi juuri tuossa olla se vika, koska mitään muuta vikakoodia ei sieltä saatu. Katsotaan nyt sitten, että kun löydän huollon sille, että korjautuiko vika sitten...
Pitäis lähipäivinä saada vietyä se johonkin sitten.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Hyvä että tuli koodia huono että osa on kohtuu kallis jos tuo kaasuläpän asentotunnistin http://www.jagbits.com/mm5/merchant.mvc ... e=XR811192. Kerro toki kuinka homma etenee !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,

Joo hyvä, että tuli jotain infoa lisää. Täytyy katsoa nyt mihin sen vie? Pyysin parista paikasta tarjousta, kun eilen sanoivat, että saattaisi ihan mennä puhdistamalla ohitse tuo vika? Infoan lisää kun saan sen huollosta ja sitten nähdään katosiko vaiva vai ei.
Onko muuten kellään hyviä vinkkejä Tampereen alueella mihin kannattaisi viedä huoltoon tuollainen?, kun ei ole kyseessä nähtävästi mikään perusvika tai huoltotoimenpide.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Jos TPS vika ei korjaannu puhdistuksella kannattaa ostaa käytetty TB jos löytyy sattumalta esim. suomalaiselta jagge-pajalta tai sitten kätevästi englannin Ebaysta. Näyttäisi hinnat olevan S-ype 3.0:n 30-70 puntaa + postimaksu. TB:n korjauksiin erikoistunut paja löytyy jenkeistä, mutta käytetty on niin halpa ettei kannata vaivaantua. Esim. AJ27 TB:n kannattaa jo sitten lähettää korjaukseen kun käytetytkin suolaisissa hinnoissa, tehdasuudesta nyt puhumattakaan.
pietu30
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2012 12:02 pm
Paikkakunta: Turku

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja pietu30 »

Itsellä tps-vika oli sellainen että asentopotikan jousipalautus jumitti ( ei palautunut täysin nolla-asentoon), 2 pientä ruuvia auki, potikka käteen, crc tippa ja taas pelittää. Nollaus/reset, akku irti hetkeksi ( n10min). Muista merkata potikan asento ennen irroitusta.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kun tosiaan ovat uudet vaihto-osat noin halpoja niin kannattaa varmaan kysyä korjauskustankus ja tehdä päätös ostaako korvaavan osan jos siihen tarvetta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,

Tiistaina nyt sitten huolto varattu ja katsotaan mitä ne sanoo siellä...Kattovat sen kaasuläpän ja kuulemma siitä näkee heti, että onko karstainen ja menisi nähtävästi puhdistuksella vai sitten uuden osan tilauksella
Infoan kun saan sitten lisää tietoa ja toivottavasti nyt sitten tiistaina ratkeaisi
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Toivottavasti selviää tuolla puhdistuksella tai yleensäkin vika löytyy nopeasti ilman suurempia osanvaihtoja.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Noniin ja nyt lähdetään taas alusta, kaasuläpässä ei kuulemma mitään vikaa ja nyt ovat melkein varmoja, että vika olisi puolissa...
Katsotaan nyt laittavat tarjouksen tulemaan paljonko tulppien ja puolien vaihdot maksaisivat, pakko kyllä antaa positiivista palautetta Autocenteristä Tampereelta oli kyllä hyvää palvelua ja suhteessa halpa keikka 100e, mutta katotaan nyt kun tulee sitten tarjous, että kuinka korkeelta tiputaan alas.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Ode »

Mitenkäs vaihteisto? Mikäli kyseessä ei ole terävä nykiminen ts. pätkiminen vaan kierrosten pehmeä seilaaminen kannattaa ottaa huomioon vaihteiston ja momentinmuuntimen mahdollinen osuus kuvioon.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Samaa mieltä edellisen kanssa.
Jos kuitenkin puolien vaihtoon lähdetään ilman koodeja kannattaa sitten peilata hinta-arviota itse ostettujen osien hintaan. Voi olla että loppusumma on paljonkin keveämpi näin. Itse vaihtohan ei kummoinen operastio ole. Tässä linkkiä puoliin (katso vin numerosta kummat)a sytytystulppiin:
http://britishparts.co.uk/products/7187 ... l-C2S42751 tai http://britishparts.co.uk/products/7861 ... l-C2S42673
tulpat http://britishparts.co.uk/products/1351 ... -C2S46895D
Nopealla laskulla yhteensä n 240€ osat kotiin kannettuna tuolta. +työt päälle.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Coupe »

3.0 V6:ssa on syytä myös hankkia samalla imusarjan tiivisteet, sillä imusarja on irroitettava kun vaihtaa oikean puoleisen lohkon tulpat ja / tai puolat.
i
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Momenttimuunnin hajotessaan enemmänkin rynkyttä kun "nykii".
Tuntuu siis enemmän siltä että kardaanin "kumilimpuissa" tai nivelissä jotain vikaa ja pahenee selkeästi kilometrien lisääntyessä.
Meinaan että jos vika on 1/2 vuotta kestänyt eikä ole pahentunut pidän turbiinivikaa epätodennäköisenä.
Mahdollistahan se kyllä on.

IDS:llä kun katsoo vaihteiston ja turbiinin nopeuksia rinnakkain niin turbiinin pyörinnässä liikkeellä tulisi näkyä selkeä kierrosten "nykiminen" ts. sahalaitaa.
Tuo Mongoose kopio ja IDS softa ei montaa kymppiä maksa ja vaikken sillä lähtisi koko autoa koodaamaan uudestaan niin diagnosointiin
ja pikkukoodauksiin toimii mainiosti.

Auton kilometreistä riippuen ei tuo puolien tulppien ja imusarjan tiivisteiden vaihtaminen hukkaan mene, katso samalla nämä ja vaihda jos eivät ole "vihreää" mallia.
http://www.jaguarforum.co.uk/f27/jag-fa ... 093-2.html
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Ode »

Vastaavassa tilanteessa kokeilisin seuraavaa simppeliä keinoa hahmotella tilannetta.

Kun auto seuraavan kerran nykii, heitä keppi vapaalle ja koita pitää rullatessa kaasulla koneen kierrokset samana missä ne olivat vedon ollessa päällä. Pysyykö tasaisena vai heitteleekö tällöinkin? Kaasua pitää tietenkin keventää mikäli vaihde päällä on vedätetty, eli olosuhteet eivät ole siinä mielessä samat mutta silti tuolla tavalla voi haarukoida miten vaihteisto liittyy asiaan jos liittyy.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Jokos tarjousta on tippunut ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,

Tänään tippui tarjous 972,55e :D, että terve ja morjes. Itse työ ei ollut pahanhintainen, mutta tuo sytytyspuola 107e/ kpl. Tää on kyllä yllättävän raivostuttava vika, koska jos tietäisin 100% että vika on tuossa niin vaihtaisin samantien, mutta kun ei tiedä...
Siis tuo on kyllä outo vika, koska ei oikeastaan mene parempaan eikä huonompaan suuntaan. Mitä lämpösempi keli niin sitä vähemmän nykii ja mitä kylmempi keli niin sitä enemmän ja kauemmin...
Aika neuvottomalta tuntuu, että mitäköhän tässä kannattaisi tehdä...
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Ode »

Kallista on. Kokemani perusteella puolat alkavat ikääntyessään oireilla nimenomaan kuumana, siis päinvastoin sitä miten autosi nyt käyttäytyy. Ei silti etteikö vika voisi sillä suunnalla olla, mutta tuntuu epätodennäköiseltä kaikkinensa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Noilla hinnoilla tilaisin nuo britishparts.co.uk osat ja kokeilisin josko vika oikenisi. Puolet halvemmalla pääsisit verrattuna liikkeen pyyntöön.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Soitin vielä varuiksi pariin muuhun Jaguaareihin erikoistuneeseen huoltamoon mm. Jag-finn:lle ja olivat kaikki sitä mieltä oireista, että tulpat ja puolat vaihtoon, joten kokeillaan nyt sitten, mutta onko teillä minkälaisia kokemuksia tilata tuola British partseilta? Koska siinä nm säästäisi käytännössä melkein puolet jos tilaisin nuo osat sieltä.
Kiitos jo kaikille tää on kyllä ihan loistava palsta!!!

- Niko
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moikka !
Tuolla Palvelut osiossa on oma aiheensa tilaamisesta britishparts.co.uk viewtopic.php?f=8&t=4077
Oma kokemus noin paristakymmenestä eri tilauksesta että homma toimii ja pelittää ihan kiitettävästi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Toi kylmyys viittaisi mahdollisesti noihin IMT:tiivisteisiin tarkista onko niiden lähistöllä öljyä.
Kun ovat ihan loppu niin öljyä valuu jo pakosarjan päälle, voi nähdä ihan vilkaisemalla edestä katsottuna koneen vasemmalle puolelle.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,

Tänään tilasin ne puolat sieltä Englannista sitten vaan huoltoa varailemaan. Oikeastaan muissa osissa ei kauheasti eroa tullut, mutta nuo puolat niin siinä tuli merkkihuoltoon verrattuna 420e säästöä :D
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Juu, eihän perustulpat hinnoista hirveästi eroa täälläkään. Puolat ovat eri hintaisia riippuen ovatko tarvike vai alkiperäiset. Ebaysta saa vieläkin edullisemmin hyvälaatuisia tarvikkeita kun jaksaa etsiä. Alkuperäinen kun ei aina ole se parempi vaikka hinta olisikin moninkertainen.
Eikun kiinnittelemään kun saapuvat.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Ja taistelu jatkuu puolat, tulpat ja tiivisteet vaihdettu ja tulos oli käytännössä nolla. Lämpösellä melkein katsoi, mutta nyt kun kylmät ilmat taas alkoivat niin aivan karmeaa. Tuntuu ihan kuin moottori "tukehtuisi".
Huollon kanssa juttelin ja heillä ei ole käsitystäkään mikä voisi olla vikana. 2x luettu vikakoodit, samalla testattu moottorin käymiset yms, ei mitään.
Onko hyviä vinkkejä? Tuli mieleen ettei vaan voisi olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kiinni, kun Polttoaineen suodatin tai ilmansuodatin?
Samalla onko kellään kokemuksia siitä jos kaasuläppä on vaan ihan tukossa, että miltä sen oireet tuntuvat /ovay?
Nolla viis siitä viis kyllä Suomi poika nousee
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Mitä siellä on lt fuel trimmi? Tai onko ylipäätään katsottu? Tai tajuaako ne siellä korjaamossa mikä se on ja mitä se voi kertoa? Joku korjaamoko ehdotti puolien vaihtoa? Jos ehdotti niin pysy jokseenkin kaukana sieltä jatkossa. Onko sitä ajettu loggerin kanssa? Minkälaisia ilmamääriä menee esim lapa lattiassa? Vai rykiikö liikaa moiseen testiin?

Toi fuel trimmi pitäis ihan ensimmäisenä katsoa, jos on kovin paljon plussalla niin jostain syystä se käy laihalla ja ecu yrittää kompensoida sitä. Kyllä korjaamon pitäisi sen verran hanskata että osaa erottaa polttoaineeseen ja sytykseen liittyvät viat toisistaan, suurin osa ei vaan ikävä kyllä osaa ja isolla osalla ei tunnu olevan mitään käryä miten nykyaikainen moottorinohjaus toimii, puhumattakaan oireiden tulkinnasta. Joka päivä kuulen tarinaa kun on arvalla pistetty uutta osaa eikä tule kuntoon, ja kaiken huipuksi joku vielä maksaa moisesta palvelusta.. Huoh...
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Siis käytetty Auto Centerissä Tampereella (Jaguarin virallinen huolto), ovat aivan sekaisin siellä, kun testerit eivät anna mitään osviittaa siitä mikä siinä olisi.
Tyhmänä pakko kysyä, mutta mikä on Fuel Trimm?
Koittanut nyt googlettaa taas 2h kaikkia mahdollisia palstoja Suomesta ja ulkomailta, pirusti ollut nykimistä kaikissa, mutta mitään selkeää vikaa ei ole löytynyt.
Auto nykii ja jos koittaa kaasua painaa, niin ikään kuin "tukehtuu" ja kovalla nykimisellä koittaa päästä eteenpäin. Samalla tuntuu, kun kylmällä lähtee niin ihan kuin voimat olisi loppu, sitten kun lämpösenä niin kulkee varmaan 30% tehokkaammin tai sulavammin.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tuossa vähän osviittaa fuel trimmeihin. https://www.youtube.com/watch?v=IdsO3AijZLA

ltft arvot oikealla kummallekin koneen puolelle. AnttiH selittää varmaan yksityiskohdat tarkemmin.
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Juu sieltä ecusta tosiaan löytyy "short term fuel trim" ja "long term fuel trim" nämä ovat lambdan mukaan tehtäviä korjauksia polttoaineen syöttöön. Kun kaikki on ok niin molemmat lähellä nollaa tai prossan-pari johonkin suuntaan. Jos sieltä löytyy isompia arvoja niin niiden perusteella pääsee jo hiukan jäljille mikä sillä pannulla on hätänä. Usein korjaus voi olla huomattavankin iso ilman että auto sytyttää mitään vikavaloa, eli jos sitä ei osaa edes katsoa saati tulkita niin voi vaikka arvalla vaihdella puolia.

Esimerkki tosielämästä; Autosta on lambdan lämmitysvastus rikki, kun auto omasta mielestään on valmis closed looppiin ajaa ecu fueltrimmin ääripäähän miinukselle. Lambda on kuitenkin edelleen kylmä ja antaa virheellistä tietoa seoksesta jonka perusteella ecu hoikentaa seosta edelleen niin paljon kuin pystyy. Tuloksena auto hyytyy polttoaineen puutteeseen, yskii, nykii ja pätkii. Hetken rykimisen jälkeen lambda kuitenkin lämpenee ja ecu korjaa fuel trimmit nopeasti kohdallaan ja auto toimii normaalisti. Muistissa ajoittain vikakoodi "misfire cylinder xxx" joka pitää sinällään paikkansa. Tässä kohtaa korjaamo vaihtaa puolia vaikka vika ei ole sielläpäinkään. Kun autolla ajaa diagnostiikkalaite kiinni, näkyy sieltä heti syy yhteys fuel trimmissä/lambdaarvossa ja voiman katoamisessa/nykimisessä.

Tuo ecun sallima "fuel trim" vaihtelee sitten suuresti, joissakin jopa 30%, esim mun käyttis xj40 jaggessa 12.5%. Autossasi voi tietysti olla vikana vaikka ja mitä enkä näkemättä edes halua arvailla mitä se voisi olla.

Tuossa xjr99:n postaamassa videossa on aika isot trimmit ja luulenpa että ecu siinä kompensoi "ei niin vakion" moottorin "ei niin vakion kokoisia" suuttimia. :D

Tollanen obd porttiin tökättävä monitoimikone on muuten sairaan hyvä kampe moneen hommaan..
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Sitten herää kysymys, että pystyykö kuka tahansa katsomaan tuota Fuel Trimmiä vai täytyykö olla jokin erikoiskorjaamo?
Hyviä pointteja, kiitoksia !!!

Tässä vielä huomioita mitä itselle tullut mieleen,

- Nykii vain kylmänä ja pahiten ylämäkeen, johon tarvitsee voimaa
- Alkaa aina vasta, kun nopeus ylittää +55 km/h, loppuu, kun vauhti on lähellä 95 km/h
- Ei nyi, jos saa kierrokset pidettyä yli 3000 (hieman hankalaa ilman pikavoittoja)
- Kylmänä ja nykimisen aikana tosiaan tuntuu, että kone on nuhainen
- Lämpösenä toimii, kuin unelma, ei mitään ongelmia
- Nykiminen on voimakasta, ei sellaista tasaista seilailua
- Hermot meinaa mennä.com

Autolle tehty

- Puolat, tulplat ja tiivisteet vaihdettu
- Luettu testerillä 2x, ei mitään...(kerran herjasi kaasuläppää, mutta oli poistunut seuraavan kerran kun luettiin Jaguarin omalla laitteella)
- Laatikon öljyt vaihdettu
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Bluetooth tai wifi obd lukija maksaa kiinasta tilattuna alle kympin, sitten älypuhelimeen lataa play storesta tai marketplacesta softan ja presto! näkee about kaiken tarpeellisen omasta luurista ja voi itse nollaila koodit sun muut.

Noita on myös motonetissa, toisessa versiossa on myös loggeri mikä on ihan jees vaativammassa käytössä.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Laitetaan tähän nyt Antin kuvaama tilanne viime vuodelta, jossa lambda rikki ja sotki bank1 trimmit sitä kautta. Ei kyllä aiheuttanut vikakoodia eli huolto ei havaitse pelkällä vikakoodien luvulla jos ei osaa hakea vikaa oikeasta paikasta. Tsekkaisin kyllä tuon asian autossasi.

https://www.youtube.com/watch?v=OKiZNLe ... 7HCkgr5EYA

https://www.youtube.com/watch?v=TkvhOUF ... 7HCkgr5EYA
tommivilho
Viestit: 122
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 10:03 am
Paikkakunta: Joensuu

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja tommivilho »

Moikka
Kiinnostaisi tietää mikä oli lopputulos? Löytyikö vika ja mistä?
Oma Ässä alkanyt nypyttää kanssa kiihdyttäessä n 55-95kmh nopeudella, kone lämpöisenä. En vielä ole pajalle kuskannut, puolia/tulppia/polttoaineen suodatinta maallikona arvelisin
Missä muuten toi polttoaineen suodatin vm.2003 faceliftissä sijaitsee? Aiemmin kerran huollon yhteydessä pyysin vaihtamaan mutta eivät löytäneet! Epäilivät että on tankinnsisällä..jos on niin jopa on insiröity hyvin ja huolella :shock:
Ajossa:

XF 2,7 Premium Luxury 2008


edelliset:
S-type, 3.0 facelift vm.2003 Racing Green
S-type 3.0 vm1999
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Muistaakseni kuskin puolella etupyörän muovikaaren "lokasuoja" takana.
Toisella puolella samassa paikassa kuppausnapa. :lol:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
tommivilho
Viestit: 122
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 10:03 am
Paikkakunta: Joensuu

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja tommivilho »

:cry: Kiitos, ei sentään koko autoa tarvitse purkaa :lol:
Ajossa:

XF 2,7 Premium Luxury 2008


edelliset:
S-type, 3.0 facelift vm.2003 Racing Green
S-type 3.0 vm1999
tommivilho
Viestit: 122
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 10:03 am
Paikkakunta: Joensuu

Re: S-Type 2002, 3.0L nykii

Viesti Kirjoittaja tommivilho »

Käytin koodin luvussa ja antoi herjan kaasutinläppäkotelosta. Uusi tilattu, katsotaan miten käy kun lähetys saapuu ja osa vaihdettu, tulipa samalla muutama huoltosa tilaukseen ympättyä.
Ajossa:

XF 2,7 Premium Luxury 2008


edelliset:
S-type, 3.0 facelift vm.2003 Racing Green
S-type 3.0 vm1999
Vastaa Viestiin