Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ollu100
Viestit: 17
Liittynyt: La Heinä 12, 2014 2:12 am

Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja ollu100 »

Hei kaikki ! Tässä tuore X-type 3.0 vm-2002 omistaja. Muutama tästä luettu perus-vika jo tullut vastaan. Olisi muutama kysymys muuten k.o. autosta :
1. Ovien ulkopuoliset ikkunalistat kupruilee ruosteesta....... saako uusia edullisesti ?
2. Joutuuko oikeesti koko takaripustuksen irroittaa/tiputtaa jos vaihtaa takapöntöt ?
3. Kojetaulun ilmanohjaus ritilät noussu pystyyn (rupesin asiaa tutkimaan ja eiköhän "IR" anturin "kupu" kuskin puolella irronnu ja tippui
johonkin henkimaailman puolelle....) saako jostain uutta tai tarviiko virittää joku "näkö"suojus sille?
4. Pientä ulinaa kuuluu n.80 km/h vauhdissa .....onko normaalia (ei kokemusta 4 wd autosta,edelliset etuvetoiset ) ?
5. Parkkitutka joskus piippa ku laittaa pakin ja joskus ei.....(mistä johtuu ?)
6. Repsikanpuolen takaoven kajari pimeänä (tilattu jo kaikkiin oviin Pioneerin 6,5" 2-tie kajarit ja 2DIN soitin...alkuperäinen kasettisoitin kiinni)
7. Mitähän moottoriöljyä suosittelette ? Suositus tais olla 10W30 (onko talvikeleillä liian tahmeata? )
8. Sveitsistä uitettu auto,eikä ole mitään lämmitysmuotoa talven varalle,onko letkulämmittimestä apua ?

Muuten kattelin pohjan alle ja ainakin kone,voimansiirto näyttivät kuivilta , takapalat on jarruista lopussa ja ajattelin "norm" tapaan
vaihdon yhdeydessä ekaksi löysätä käsijarruvaijerin...mut näyttii siltä et ei säätöä ole (paitsi satuloissa,hetkellä kahva nousee lähes
pystyyn ja palat on lopussa) säätyykö ite jos palat vaihtaa tai onko vaijeritkin venähtäneet ja uusittava? Kaikki muutkin käytännön vinkit on tervetulleita..... Kiitos !
X-Type 3.0 vm. 2002.....meni paalutukseen 👍
Ny XJ8/x350 2003 , 4.2.....
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Vastaan mihin pystyn:

6. Takaovien kajarit hirveetä kuraa (jos ei ole premium audio) muovirunkoon lyöty magneetti kiinni "lyömällä" muovirungon läpi menevät
magneetin kiinnitystapit "halki" lienevät kaikki hajonneet jo kaiutinvalmistajalla.
Liimaa kun on vielä liitoksessa vain haju niin magneetit putoavat noista kaikista.
Meinasin korjata nuo kaikattimet liimaamalla magneetit takaisin, mutta kun näin nuo kikkareet niin mieli muuttui.
7. 5W30 laatu oman lompsan mukaan käytännössä tämä on riittävän hyvää: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/F ... -F-5W30-5l
8. Letkulämmitin on toimiva ratkaisu.
9. Todennäköisesti tilanne paranee palojen vaihdolla, tuon pitäisi säätyä automaattisesti että muutakin jarruremppaa voi olla tulossa.
Jarrusylinteri tulee kiertää "erikoistyökalulla" pohjaan takapaloja vaihtaessa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Tervetuloa!

2. Ei joudu, vanhat poistetaan katkomalla putket ja uudet laitetaan tilalle. Meinasitko laittaa uudet originaalit vai aftermarketit?
3. Uuden kuvun saa varmaan varaosana, se vanha ei ole IR- vaan aurinkosensori ilmastoinnille, mutta kuulemma se ei tee mitään ja niitä ei myöhemmissä malleissa ole. Laita ne ritilät esim. silikonilla kiinni, ketjussa "x-typen laatu" taisi olla keskustelua aiheesta.
4. Kysy tuosta huollosta, ainakin Jag-Finnin Ari kertoi jostakin service bulletinista liittyen taka-tasauspyörästön resonointiin about tuossa nopeudessa, ellen väärin muista. Joitakin liimattavia painoja tms.
7. Itsellä on tainnut olla myös aina 5W30.
8. Älä suotta laita letkulämmitintä, kun ihan oikean lohkolämmittimenkin saa. Olen kännykällä enkä pääse autoexceliini katsomaan tuotekoodeja, mutta Defan lohkolämmittimen + Terminin sisäpistokkeella laitatin itselleni.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro,

Onko todella niin, että takajarrusylinterit on kierrettävä eikä, kuten edessä, painettava sisäänpäin?

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja JMSC »

hamalainen kirjoitti:Moro,

Onko todella niin, että takajarrusylinterit on kierrettävä eikä, kuten edessä, painettava sisäänpäin?

hoo
"Erikoistyökalu" kiertää ja painaa samalla. EI SAA PELKÄSTÄÄN PAINAA!
Ainakin siis vm.2005 on näin, eli ei ole samanlainen kuin edessä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
ollu100
Viestit: 17
Liittynyt: La Heinä 12, 2014 2:12 am

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja ollu100 »

Hei ! Kattelin taas perän alle ja näytti ihan takapöntöt ja Y-haara olevan yhtä putkea. Olen varmasti puolisokea mut kun ei takapönttöjen ja y-haaran välissä nähnyt liitosta. Tai sitte ne on just voimansiirron/ripustuksen takana piilossa niin et ei kontusillaan nähnyt. En enää tässä iässä mitään kauheeta teinimurinaa haluaa mut kyllä V6 äänen nyt vähän pitäisi kuulua ja googlamalla löytyi
Adamesh pönttöjä ja joitain muitakin. Onko liian meluisaat ja kannattaako edes ryhtyä? Hetkellä pöntöt ehjät mut ei varmaan pitkään,jonkusen verran korroosiota näkyi olevan. Kiitti jos viititte ottaa kantaa ja jos parempia sydeemejä tiedossa.
Viimeksi muokannut ollu100, Ke Heinä 23, 2014 10:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X-Type 3.0 vm. 2002.....meni paalutukseen 👍
Ny XJ8/x350 2003 , 4.2.....
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Eikös nuo pöntöt ole rosteria? Tai siis koko putkisto on ainakin faceliftissä rosteria.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
ollu100
Viestit: 17
Liittynyt: La Heinä 12, 2014 2:12 am

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja ollu100 »

Enpähän niin tarkkaan kattonu......täytyypi vielä tutkia montulla tarkemmin (ei taida mulla olla facelift malli) :?:
X-Type 3.0 vm. 2002.....meni paalutukseen 👍
Ny XJ8/x350 2003 , 4.2.....
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja JMSC »

ollu100 kirjoitti:Enpähän niin tarkkaan kattonu......täytyypi vielä tutkia montulla tarkemmin (ei taida mulla olla facelift malli) :?:
Ei mutta olin siinä käsityksessä että myös pre faceliftissä olisi rosteriset putket.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
puuha-pete70
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 14, 2013 12:36 pm
Paikkakunta: nokia

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja puuha-pete70 »

mro

Öljynvaihto laatikkolle (oletettavasti automaatti) ja myös nelivetoyksikölle, jos ei ole vielä tehty.
Automaatin TCM kannattaa tarkistaa hapettumisen varalta (vesivahinkoa). ko poksi on kuskin jaloissa a-palkin kohdilla.

.p
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

ollu100 kirjoitti:Hei ! Kattelin taas perän alle ja näytti ihan takapöntöt ja Y-haara olevan yhtä putkea. Olen varmasti puolisokea mut kun ei takapönttöjen ja y-haaran välissä nähnyt liitosta. Tai sitte ne on just voimansiirron/ripustuksen takana piilossa niin et ei kontusillaan nähnyt. En enää tässä iässä mitään kauheeta teinimurinaa haluaa mut kyllä V6 äänen nyt vähän pitäisi kuulua ja googlamalla löytyi
Adamesh pönttöjä ja joitain muitakin. Onko liian meluisaat ja kannattaako edes ryhtyä? Hetkellä pöntöt ehjät mut ei varmaan pitkään,jonkusen verran korroosiota näkyi olevan. Kiitti jos viititte ottaa kantaa ja jos parempia sydeemejä tiedossa.
Ei siinä mitään liitosta siis ole, vaan kuten kirjoitin, ne täytyy katkaista oikeasta kohdasta (joka sitten määrittelee sen miten ne uudet vaimentimet asettuvat). Käsittääkseni myös silloin jos originaalivaimentimet vaihdetaan uusiin samanlaisiin, sekin tehdään katkaisemalla & uudella liitoksella, koska se on niin paljon helpompaa kuin alkaa purkaa sitä koko putkea esille. Ks. kuva:
Kuva

Omaa autoani saa toki tulla kuuntelemaan jos haluaa, siinä on Mina Galleryn vaimentimet. Adameshithan minulla oli aiemmin, mutta halusin vaimeammat vaimentimet.
Videoklippejä.

Käsittääkseni originaalipöntöt ovat tosiaan rosteria, mutta omissa alkuperäisissä on myös vähän pintahapettumaa. Kuulemma rostereita on eritasoisia, eivätkä ne originaalit ole sitä kaikkein hienointa. Adameshit ja Mina Galleryt ovat ilmeisesti parempaa laatua (T304?).
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

JMSC kirjoitti:
hamalainen kirjoitti:Moro,

Onko todella niin, että takajarrusylinterit on kierrettävä eikä, kuten edessä, painettava sisäänpäin?

hoo
"Erikoistyökalu" kiertää ja painaa samalla. EI SAA PELKÄSTÄÄN PAINAA!
Ainakin siis vm.2005 on näin, eli ei ole samanlainen kuin edessä.
Eli niin kuin ennen Saabeissa. Biltemasta löytyy siihen oma työkalu, tiedä vaikka sopisi Jaggeenkin. Ennen bilteemaa saabin sylkän pystyi pyörittää alas ruuvimeisseleillä.
Alpinen kajareista. Taitaa olla kiinapaskaa nykyään. Mulla on takana Alpinen 6 ja puol tuumaset 60W max 90w music takana ja saman kokoiset 140w edessä. Made in japan. Kaikesta näkyy että ois orggikset 70 luvulta ja kuullostaa hyvältä. Hmm.. ..pitäiskö vaihtaa noi 140 wattiset taakse, tosin istun lähempänä takakajareita. Kyselkää hifimyyjältänne mikä kuraa ja mikä ei. Hintaerot ei ole suuria jos pysytte alkuperäis kokoisina. T. Hifimyyjän kaveri.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.

Pari kysymystä:

Takaovien kaiuttimet on pimeinä. Pitääkö ne vaihtaa purkamalla oviverhoilu vai onko muuta keinoa?

Etupyörien suuntauksesta huolimatta renkaat näyttäisivät kuluvan sisäreunoiltaan hieman muuta kuvionosaa nopeammin. Missä vika ?

Kiitokset tietäjille !


hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
En niin tiedä X:stä, mutta jos ne kajarit siellä verhoilun takana ovat niin ei niitä luulisi muuten sieltä vaihtavan.
Turhaan pelkäätte verhoilujen irroittelua- yleensä ne kaikki irtoavat samalla tavalla ja jos ostaa esim tällaiset halvat välineet http://m.ebay.com/itm/150932364747?nav=SEARCHniin vahinkoakaan ei yleensä saa aikaan kun esim googletta missä X typen ovipaneelien irroitus lähtee http://m.jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=22729

Noihin renkaan kulumisiin vielä sen verran että vaikka kulmat säädetty niin kävisin vielä tarkastuttamassa että ovat oikein mikäli rengaspaineet on "oikeat", iskarit on kunnossa ja ohjausnivelissä ei väljyyttä havaittu. Kuluuko ne kaikkialla samalla tavalla vai vaan edessä. Jos vain edessä niin kierrätä renkaita ensiapuna niin ei kulu liikaa j.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Mulla ainakin X:ssä kuluu kumit tasaisesti kun on kulmat (täys geometria säätö) säädetty ja uudehkot raidetangonpäät sekä vakaajan puslat rengaspainetta olen pitänyt 2,7bar 205/55R16 renkuloilla.

Oviverhoilu täytyy tosiaan irroittaa taḱakajareiden vaihtoon, tein itse adapterit vanhoista kajareista joihin liimasin uudet rainbown elementit.
Ero on järkyttävä vaikka herkkyys hieman kärsikin.
Joku ooppelin adapteri kävi myös tuohon X:ään, en muista nyt mallia voin katsoa jossain välissä, säästää kohtuullisesti vaivaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
ollu100
Viestit: 17
Liittynyt: La Heinä 12, 2014 2:12 am

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja ollu100 »

Kiitos kaikille vinkeistä! Kajarit on vaihdettu joka oveen (Pioneer 6.5" 2-way) ja 2-din Pioneerin soitinkin paikoillaan ja äänimaailma
ihan eri alueella (olisi kaupan 3x vakio kajarit philips made in belgium ja kasettisoitin). Kajarit meni ilman korokkeeta paikoilleen kun
taivutti kajarin reijässä olevan peltilisun sivuun (reiät joutui kyllä poraa). Takajarrupalat vaihdettu ja samalla todettu että vaijerit jumittaa (laitoin ruiskulla öljyä vaijereihin ja toivottavasti herää henkiin) jos ei niin,onko tietoa mistä löytyy Suomesta vaijereita? (paikallinen varaosaliike ei pysty toimittaa). Raitisilmasuodattimenkin pystyy vaihtaa ilman pyyhkimien irroittamista( toisin kuten jossain viestiketjussa sanottiin). Taka-kallistuksen vakaajan puslat kans hakusessa (ei paikallinen pysty toimittaa) ? On kyllä muuten
helkatin hyvä auto ajaa ja ketteräkin on........toiv.pysyy kondiksessa pitkään :shock:
X-Type 3.0 vm. 2002.....meni paalutukseen 👍
Ny XJ8/x350 2003 , 4.2.....
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden (2002) x-typen omistajan huolia...:)

Viesti Kirjoittaja JMSC »

ollu100 kirjoitti:Taka-kallistuksen vakaajan puslat kans hakusessa (ei paikallinen pysty toimittaa) ? On kyllä muuten
helkatin hyvä auto ajaa ja ketteräkin on........toiv.pysyy kondiksessa pitkään :shock:
Moro,

tuolta löytyy vaihtoehtoja: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=x- ... s&_sacat=0

Ovat niin helppo vaihtaa ja orkkiksetkin tuntuvat kuluvan niin nopeasti että ostaisin itse halvimmat.
Vuosi sitten vaihdoin itse originaalit maksoivat reilut 10€ silloin X-typepartsilta (em. firma lakkasi toimittamasta tilauksiani joten ei sitäkään voi enää suositella, rahat kyllä kelpasivat).
PU vaihtoehto on "ikuinen" mutta ainakin eteen laitettuna lisäsivät selkeästi rengasmelua.

Tuota vastaavaa osaa löytyy myös fordin leimalla, jos löytää vain foordin osakoodin niin saanee suomestakin halvalla.
Jaguaarin leimalla oli ollut kuulemma suomessa 80€/kpl. :shock:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin