XJ 40 perä mouruaa
XJ 40 perä mouruaa
Omistan -89 XJ 40, jolla olen päästellyt itse noin 150.000 km ja kun auto oli ennestään taivaltanut 180.000, niin äkkiä laskemalla mittarissa olevat
330.000 km ymmärtää. Muuten kulkee hienosti, mutta alkaa pikkuhiljaa
vaivaamaan perän aiheuttama ääni. Hyvästä äänieristyksestä huolimatta, tai juuri sentakia, muuten hiljaisessa autossa, tuonlainen mourunta vaivaa.
En usko että perä hajoaa lähitulevaisuudessa, mutta jos hyväksyisin noin
korkean melutason, voisin yhtä hyvin ajaa Mersulla
Kysymys: Mitä kannattaa tehdä, siis vaihtaa kuluneet osat, hankkia hajottamolta vähemmän ajettu perä tai Englannista ns. takuukorjattu perä? Onko tietoa ( tämä kysymys ei ollut Viljolle )
Terv. JJ
330.000 km ymmärtää. Muuten kulkee hienosti, mutta alkaa pikkuhiljaa
vaivaamaan perän aiheuttama ääni. Hyvästä äänieristyksestä huolimatta, tai juuri sentakia, muuten hiljaisessa autossa, tuonlainen mourunta vaivaa.
En usko että perä hajoaa lähitulevaisuudessa, mutta jos hyväksyisin noin
korkean melutason, voisin yhtä hyvin ajaa Mersulla
Kysymys: Mitä kannattaa tehdä, siis vaihtaa kuluneet osat, hankkia hajottamolta vähemmän ajettu perä tai Englannista ns. takuukorjattu perä? Onko tietoa ( tämä kysymys ei ollut Viljolle )
Terv. JJ
perän mouruaminen
Ihan kuulostaa siltä, että sinulla on perän remontointi edessä. Vetopyörästössä on laakeri/laakereita, jotka menevät vaihtoon. Jos on noin paljon kilometrejä takana, kuin mainitsit, niin oli jo korkea aika laakereiden kulua loppuun. Valitettavan kallis remontti, mutta sen jälkeen on taas hiljaista ajoa. Älä viivyttele, ettei sieltä vialliset laakerit hajota kalliimpia osia.
Perästä kuuluu
Älä nyt kuitenkaan ensimmäisenä ryhdy tilailemaan uutta peräpakettia.
Ääni voi kuulua monestakin kohteesta siellä perässä. Lopahtanut pyöränlaakeri pitää jatkuvaa ääntä, joka saattaa voimistua käännettäessä.
Kuluneet perän poskilaakerit mouruavat myös jatkuvalla metelillä. Vetoakseleiden ja kardaanin ristinivelet saattavat vikistä ja lonksua. Kardaanin kannatinlaakeri voi pitää ääntä. Se yleensä myös täristää vioittuneena ja sen voi todeta heiluttelemalla kardaania, tai suihkuttamalla siihen voiteluainetta.
Tämä pätee tietysti kaikkiin vastaavarakenteisiin automerkkeihin.
Nuo ovat suhteellisen helppoja vaihtaa ilman perän alasottamista.
Sitten, jos perästä kuuluu korkeampitaajuista vinkumista (useimmiten, voi olla myös mouruamista), joka vaihtelee kaasun lisäyksen ja löysäämisen mukaan, on kyseessä ns. pinion -laakerin lopahtaminen ja tämä vaatii perän kunnostamisen.
Nosta auton takapyörä normaalisti tunkilla irti maasta ja testaa välyksiä ottamalla kiinni pyörän ylä- ja alareunasta. Jos tuntuu reilua lonksumista akselin suuntaisesti, on kyseessä lopahtanut poskilaakeri.
Mikäli lonksuu kun heilutat pyörää pitämällä kiinni kello yhdeksän ja kolmen kohdalta, on takapyörän laakeri uusittava.
Ennen kaikkea: vaikuttaako vedätys tai kaasun löysääminen?
Itse tein kovasti töitä autoni takaosasta kuuluvan melun etsinnässä. Suunnittelin jo vakavasti koko perän uusimista. Vioittunut osa oli kuitenkin takapyörän laakeri, joka oli lähiaikoina uusittu, mutta asennettu huolimattomasti. Oli siis vaikea uskoa, että uusi osa pitää meteliä. Onnekseni eräs "vanhan kansan" automekaanikko sai syyn selville.
Nyt mennään hiljaisesti taas.
Ääni voi kuulua monestakin kohteesta siellä perässä. Lopahtanut pyöränlaakeri pitää jatkuvaa ääntä, joka saattaa voimistua käännettäessä.
Kuluneet perän poskilaakerit mouruavat myös jatkuvalla metelillä. Vetoakseleiden ja kardaanin ristinivelet saattavat vikistä ja lonksua. Kardaanin kannatinlaakeri voi pitää ääntä. Se yleensä myös täristää vioittuneena ja sen voi todeta heiluttelemalla kardaania, tai suihkuttamalla siihen voiteluainetta.
Tämä pätee tietysti kaikkiin vastaavarakenteisiin automerkkeihin.
Nuo ovat suhteellisen helppoja vaihtaa ilman perän alasottamista.
Sitten, jos perästä kuuluu korkeampitaajuista vinkumista (useimmiten, voi olla myös mouruamista), joka vaihtelee kaasun lisäyksen ja löysäämisen mukaan, on kyseessä ns. pinion -laakerin lopahtaminen ja tämä vaatii perän kunnostamisen.
Nosta auton takapyörä normaalisti tunkilla irti maasta ja testaa välyksiä ottamalla kiinni pyörän ylä- ja alareunasta. Jos tuntuu reilua lonksumista akselin suuntaisesti, on kyseessä lopahtanut poskilaakeri.
Mikäli lonksuu kun heilutat pyörää pitämällä kiinni kello yhdeksän ja kolmen kohdalta, on takapyörän laakeri uusittava.
Ennen kaikkea: vaikuttaako vedätys tai kaasun löysääminen?
Itse tein kovasti töitä autoni takaosasta kuuluvan melun etsinnässä. Suunnittelin jo vakavasti koko perän uusimista. Vioittunut osa oli kuitenkin takapyörän laakeri, joka oli lähiaikoina uusittu, mutta asennettu huolimattomasti. Oli siis vaikea uskoa, että uusi osa pitää meteliä. Onnekseni eräs "vanhan kansan" automekaanikko sai syyn selville.
Nyt mennään hiljaisesti taas.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Taitaa olla perän sisällä vika
Olen itse vaihtanut kuljettajanpuolen poskilaakerin pari vuotta sitten.
Tiedän pyöräntuennan rakenteen, ja nytkin talvirenkaita asentaessani testasin molemmilta puolilta mahdollisen välyksen. Ei ollut välystä. Silloin kun vaihdoin sen poskilaakerin, oli se niin häjyssä kunnossa että takapyörä ilmassa testattuna, oli välystä n. 2cm. Tämä oli saavuttuamme
Pariisinreissulta ( n. 5000 km), ja sen aiheuttama ääni oli enemmänkin rohinaa. Tämä nykyinen on enemmänkin ulinan ja mouruamisen väliltä, heikkenee jonkinverran kun vetoa vähentää, mutta ei poistu kokonaan.
Ajelin tuossa viikonverran firman Audi A6, ympäri Suomea, ja taas omaan autoon istuessani reagoin siihen ääneen, niihin kun tottuu niin helposti. Varsinkin Audi etuvetoisena kun on jotakuinkin äänetön takaa.
Eli taitaa olla paras ottaa perä auki ja tutustua asiaa. Saako sen purettua
kokonaan paikallaan?
Tiedän pyöräntuennan rakenteen, ja nytkin talvirenkaita asentaessani testasin molemmilta puolilta mahdollisen välyksen. Ei ollut välystä. Silloin kun vaihdoin sen poskilaakerin, oli se niin häjyssä kunnossa että takapyörä ilmassa testattuna, oli välystä n. 2cm. Tämä oli saavuttuamme
Pariisinreissulta ( n. 5000 km), ja sen aiheuttama ääni oli enemmänkin rohinaa. Tämä nykyinen on enemmänkin ulinan ja mouruamisen väliltä, heikkenee jonkinverran kun vetoa vähentää, mutta ei poistu kokonaan.
Ajelin tuossa viikonverran firman Audi A6, ympäri Suomea, ja taas omaan autoon istuessani reagoin siihen ääneen, niihin kun tottuu niin helposti. Varsinkin Audi etuvetoisena kun on jotakuinkin äänetön takaa.
Eli taitaa olla paras ottaa perä auki ja tutustua asiaa. Saako sen purettua
kokonaan paikallaan?
Omassa XJ40 oli aikanaan samaa ulinaa perässä... kun muistaisi mitä sille tehtiin... jossain vaiheessa siihen kyllä vaihdettiin englannissa korjattu pidempivälitteinen ja osalukolla varustettu perä, joka oli todella hintansa väärtti: Parempi polttoainetalous (moottoritie- ja kaupunkiajossa 11,5l/100km) kuin uudessa samankokoisessa V8ssa (samat olosuhteet 12,3l/100km), vaikka vaihteita vähemmän. Ennätys Tku-Hki (keskim 80 km/h) oli reilut 8 litraa! Pidempi perän välitys oli talvellakin paljon parempi.
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Dana
Niin ja jos sitten tuntuu tosi mahdottomalta, niin täällä ainakin korjaavat peräsi ja laittelevat sen toivomasi speksiin. http://www.dsae.uk.com nämä nimittäin korjaavat kaikkien Jaguarien perät, ovathan he niitä valmistaneetkin.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Polttoainetalous
Aika mielenkiintoinen, tuo ajatus pidemmästä perävälityksestä. Kuinka moottorin kierrokset sopi kohdalleen? Muistaakseni nykyisillä välityksillä
100 km/h on noin 2650 rpm.
100 km/h on noin 2650 rpm.
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Jaggeja on lähtenyt tehtaalta monilla erilaisilla perillä eri markkina-alueille. Tuo pidempi oli muistaakseni se kaikista pisin välitys ja oli oikein sopiva ainakin täällä etelän tasaisilla lakeuksilla ja moottoriteillä.
Onhan se aika turhaa huudattaa 3000 kierrosta reilun satasen vauhdissa.
Enpä usko, että pitkä välitys noin vääntävälle moottorille ja automaatille on missään ongelma (jollet muuta Alpeille).
Onhan se aika turhaa huudattaa 3000 kierrosta reilun satasen vauhdissa.
Enpä usko, että pitkä välitys noin vääntävälle moottorille ja automaatille on missään ongelma (jollet muuta Alpeille).
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.