XK 150 käynnistysongelmia kuumana
XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Tulipa ongelma, vanha 3,8l jagge ei käynnisty kuumana, kylmä mainiosti.
Kipinää tulee, tulpat kauniin rusket ja kuivat!
Sytytyksen ajoitus Ok, kärkiväli samoin.
Puristuksetkin on Ok.
No entä bensa?
Pumppu nakuttaa, putkista tulee ainetta kaasareille saakka.
Ja uimurikammiot ovat täynnä ainetta.
Mutta ei käynnisty!
Ei auttanut, vaikka kytkin automaattiryypyn päälle ohittamalla sähköisen termostaattiohjauksen.
Sitten lähti käyntiin, kun nostin kasuttimen luistia sen alla olevalla nupilla starttauksen aikana.
Luistit ovat nokeentuneet, miksiköhän?
Voiskos olla mahdollista, että luistit ovat niin ahtaat/karstoittuneet, että ne kuumetessaan jumittavat?
Vein sepälle, joka avaa ja puhdistaa kaasarit.
Kipinää tulee, tulpat kauniin rusket ja kuivat!
Sytytyksen ajoitus Ok, kärkiväli samoin.
Puristuksetkin on Ok.
No entä bensa?
Pumppu nakuttaa, putkista tulee ainetta kaasareille saakka.
Ja uimurikammiot ovat täynnä ainetta.
Mutta ei käynnisty!
Ei auttanut, vaikka kytkin automaattiryypyn päälle ohittamalla sähköisen termostaattiohjauksen.
Sitten lähti käyntiin, kun nostin kasuttimen luistia sen alla olevalla nupilla starttauksen aikana.
Luistit ovat nokeentuneet, miksiköhän?
Voiskos olla mahdollista, että luistit ovat niin ahtaat/karstoittuneet, että ne kuumetessaan jumittavat?
Vein sepälle, joka avaa ja puhdistaa kaasarit.
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Terve,
Enpä usko, ei sen kaasuttimen kurkun juurikaan pitäisi käynnistyessä liikkua, ellet sitten avaa kaasuttimien kurkkua.
SU:issa on erillinen kanava tyhjäkäyntiä varten.
Ainakin meillä sekä 2" SU:illa että Strömbergeillä varustetussa V12:ssa on kuumana vähän samanlainen ilmiö. Hörähtää ja heti sammuu. Uskon itse että kyseessä on vain nykybensan liian tehokas höyrystyminen, eli jonkinlainen höyrysulku tms. jossa bensa höyrystyy ennen aikojaan. Olen oppinut kone kuumana käynnistämään pienellä kaasun avauksella, jolloin "hörähtää" vähän enemmän ja bensa ehtii mukaan ja sitten asettuu tasaiselle tyhjäkäynnille.
YMMV.
-Jakuvaari
Enpä usko, ei sen kaasuttimen kurkun juurikaan pitäisi käynnistyessä liikkua, ellet sitten avaa kaasuttimien kurkkua.
SU:issa on erillinen kanava tyhjäkäyntiä varten.
Ainakin meillä sekä 2" SU:illa että Strömbergeillä varustetussa V12:ssa on kuumana vähän samanlainen ilmiö. Hörähtää ja heti sammuu. Uskon itse että kyseessä on vain nykybensan liian tehokas höyrystyminen, eli jonkinlainen höyrysulku tms. jossa bensa höyrystyy ennen aikojaan. Olen oppinut kone kuumana käynnistämään pienellä kaasun avauksella, jolloin "hörähtää" vähän enemmän ja bensa ehtii mukaan ja sitten asettuu tasaiselle tyhjäkäynnille.
YMMV.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana, vika virranjakajassa
No nyt Jagge käy taas kuin enkeli!
Vika oli väljässä virranjakajassa; sytytyksen ajoitus heitteli eikä alipainesäädin tahdo toimia kunnolla.
Väljyys ei kuitenkaan ole poissa, joten kevääksi täytisi keksiä uusia konsteja!
Kysymys: kannattaako vaihtaa uusi virranjakaja vai asentaa kärjetön sytytys?
Ja mitä kärjetöntä kokemuspohjaisesti suosittelisitte?
Vika oli väljässä virranjakajassa; sytytyksen ajoitus heitteli eikä alipainesäädin tahdo toimia kunnolla.
Väljyys ei kuitenkaan ole poissa, joten kevääksi täytisi keksiä uusia konsteja!
Kysymys: kannattaako vaihtaa uusi virranjakaja vai asentaa kärjetön sytytys?
Ja mitä kärjetöntä kokemuspohjaisesti suosittelisitte?
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Riippuu missä välys on jakajassa. Jos välystä on keskipakosäätäjällä,niin kärjetön paketti ei poista sitä. Minä olen pohdiskellut samaa tässä entisöinnin edetessä ja päädyin kunnostamaan tuon alkuperäisen jakajan. Uuden alipainesäätäjän tilasin täältä. Pitää kokeilla josko toimisi kärkijakajana. Jos ei niin sitten vaihtoehdot on
1. Pertronix, joka ei siis poista esim keskipakosäätäjän välyksiä
2. 123ignition joko perusversiona (esiasennetut ennakkokäyrät) tai tune, jolloin voi läppärillä säätää ennakkokäyrää omalle moottorille ja nykybensalle sopivaksi.
3. joku korvaava uusi jakaja
1. Pertronix, joka ei siis poista esim keskipakosäätäjän välyksiä
2. 123ignition joko perusversiona (esiasennetut ennakkokäyrät) tai tune, jolloin voi läppärillä säätää ennakkokäyrää omalle moottorille ja nykybensalle sopivaksi.
3. joku korvaava uusi jakaja
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
tuollasta olen laittanu vanhoihin ameriikan moottoreihin muutaman kerran ja hyvin toimii. ylimääräsille välyksille kannattaa tehdä ensin jotain.
http://www.freetechnics.fi/varusteet/ka ... tytys.html
http://www.freetechnics.fi/varusteet/ka ... tytys.html
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Kiitos selventävistä vastauksista.
Välykset on juuri alipainesäätimen vivuissa.
Siis sammutamisvaiheessa imukanavaan kai syntyy alipaineta, joka säätää sytytyksen asentoon, johon se jumittuu.
Siitä seruaa, että auto ei käynnisty!
Näin olen ymmärtäntyt.
Jos tuohon ostaisi ilman ennekonsäätöä olevan kärjettömän järjestelmän, nousee esiin kysymys:
mahtaakohan tuollaiseen vm -60 6 syl Jaggeen löytyä ennakonsäätökäyriä?
Välykset on juuri alipainesäätimen vivuissa.
Siis sammutamisvaiheessa imukanavaan kai syntyy alipaineta, joka säätää sytytyksen asentoon, johon se jumittuu.
Siitä seruaa, että auto ei käynnisty!
Näin olen ymmärtäntyt.
Jos tuohon ostaisi ilman ennekonsäätöä olevan kärjettömän järjestelmän, nousee esiin kysymys:
mahtaakohan tuollaiseen vm -60 6 syl Jaggeen löytyä ennakonsäätökäyriä?
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
vipu on ilmeisesti 1 osainen, onko välys päässä olevassa reijässä vai tapissa mihin vipu kiinnitetään ?
oletan nyt viestin perusteella että kyse on tuosta kuvassa näkyvästä vivusta ?
oletan nyt viestin perusteella että kyse on tuosta kuvassa näkyvästä vivusta ?
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Tuosta painekalvoyksiköstä tulee tuo varsi, joka kääntää yksikköä, jossa kärjet on. Vipu jatkuu virranjakajayksikön läpi, jossa on ennakon säätöruuvi.
Välykset ovat siinä kääntöyksikön kiinnityksissä.
Välykset ovat siinä kääntöyksikön kiinnityksissä.
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Varmaan netin syövereistä jotain käyriä löytyy. Ainakin maksimi ja perusennakot pitäisi löytyä.Jku kirjoitti:Kiitos selventävistä vastauksista.
Välykset on juuri alipainesäätimen vivuissa.
Siis sammutamisvaiheessa imukanavaan kai syntyy alipaineta, joka säätää sytytyksen asentoon, johon se jumittuu.
Siitä seruaa, että auto ei käynnisty!
Näin olen ymmärtäntyt.
Jos tuohon ostaisi ilman ennekonsäätöä olevan kärjettömän järjestelmän, nousee esiin kysymys:
mahtaakohan tuollaiseen vm -60 6 syl Jaggeen löytyä ennakonsäätökäyriä?
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Löytyisköhän tästä kirjasta. En omista.Jku kirjoitti: Jos tuohon ostaisi ilman ennekonsäätöä olevan kärjettömän järjestelmän, nousee esiin kysymys:
mahtaakohan tuollaiseen vm -60 6 syl Jaggeen löytyä ennakonsäätökäyriä?
http://www.amazon.co.uk/How-Power-Tune- ... 1845840054
Köpi
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Tervehdys,
Kärjettömiä sytytyksiä löytyy myös sivulta www. Simon BBC. näyttäisi olevan kaksi Jaguaariin. Itse olen ostanut vanhaan Range Roveriin kyseisen sytkän. Toiminut moitteetta 5-6 vuotta. Eli kärkien tilalle mötikkä ja pyörijän alle magneettikehä. Johdot puolalle ja jännitteen syötölle. Maksaa 27£ ja tulee kirjeenä kotiin.
Kärjettömiä sytytyksiä löytyy myös sivulta www. Simon BBC. näyttäisi olevan kaksi Jaguaariin. Itse olen ostanut vanhaan Range Roveriin kyseisen sytkän. Toiminut moitteetta 5-6 vuotta. Eli kärkien tilalle mötikkä ja pyörijän alle magneettikehä. Johdot puolalle ja jännitteen syötölle. Maksaa 27£ ja tulee kirjeenä kotiin.
Roksu alias Jari Rokkanen
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Näyttää, että nuo kärkien tilalle Hall-antureilla toimivat kärjettömät järjestelmät vaativat toimivan (vanhan) alipainesäätimen.
Tuolla Simon bbc:lla näyttä olevan kokonaisia elektronisella ohjauksella olevia virranjakajiakin myynnissä.
Se taitaa olla minulle helpoin vaihteohto?
Toki tietotekiikalla määritelty ennakko olisi mielenkiintoinen kokeilu. En ole kuitenkaan niin kiinnostunut, että viitsisin lähetä värkkäilemään niiden kanssa.
Näyttää, että nuo kärkien tilalle Hall-antureilla toimivat kärjettömät järjestelmät vaativat toimivan (vanhan) alipainesäätimen.
Tuolla Simon bbc:lla näyttä olevan kokonaisia elektronisella ohjauksella olevia virranjakajiakin myynnissä.
Se taitaa olla minulle helpoin vaihteohto?
Toki tietotekiikalla määritelty ennakko olisi mielenkiintoinen kokeilu. En ole kuitenkaan niin kiinnostunut, että viitsisin lähetä värkkäilemään niiden kanssa.
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Yhtä helppohan 123ignitionkin on, kun valitsee Jaguar-version, jossa on sopiva ajoitus valmiina.Jku kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä.
Näyttää, että nuo kärkien tilalle Hall-antureilla toimivat kärjettömät järjestelmät vaativat toimivan (vanhan) alipainesäätimen.
Tuolla Simon bbc:lla näyttä olevan kokonaisia elektronisella ohjauksella olevia virranjakajiakin myynnissä.
Se taitaa olla minulle helpoin vaihteohto?
Toki tietotekiikalla määritelty ennakko olisi mielenkiintoinen kokeilu. En ole kuitenkaan niin kiinnostunut, että viitsisin lähetä värkkäilemään niiden kanssa.
http://www.123ignitionusa.com/jaguar-2.html
(toi on jenkkisivu, mutta sitähän saa UK:stakin)
Se tietsikalla määriteltävä Tune-malli on erikseen.
Aika tyyrishän tuo kyllä on.
Köpi
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Joo, tuollainen olis tosiaan helppo "virittäää"!
Muta hintava, taitaa nousta 500 Euron paikkeille ALV:n ja tullin kanssa.
Muta hintava, taitaa nousta 500 Euron paikkeille ALV:n ja tullin kanssa.
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Nuo tehdään hollannissa, joten esim hollannista n. 300€ + lähetyskulut. Varmaan saksasta ja englannistakin löytyy kutakuinkin tuohon hintaan tuo malli, jossa on sisällä 16 valmista käyrää. Ja samalla hollantilaisella sivulla tune malli
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Laitoin speedsteriin tollasen 123tune -jakajan. On kyllä loistokampe. Ennakko ei vaella tippaakaan. aiemmin oli halpa "kärjetön kärkien tilalle" -tyyppinen ratkaisu, oli tosi tarkka mageettikiekon ja anturin etäisyydestä ja kun vanhassa jakajassa on aina pystyvälystä niin toiminta oli parhaimmillaankin epävarmaa. Kun se toissakesänä kolmannen ja viimeisen kerran päätti lopettaa toiminnan liikelounasmatkalla naantalin venesatamaan niin syntyi 123 -jakajan ostopäätös melko liukkaasti.
Toki vanhan jakajan voi aina korjata mutta on siitäkin vaivaa ja osatkin maksaa jonkun euron, holkituksiin vaaditaan koneistamon palveluja jne.
anyway tuo 123 -jakaja oli kyllä joka euron väärtti.
Toki vanhan jakajan voi aina korjata mutta on siitäkin vaivaa ja osatkin maksaa jonkun euron, holkituksiin vaaditaan koneistamon palveluja jne.
anyway tuo 123 -jakaja oli kyllä joka euron väärtti.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Tuohon olen pikkuhiljaa kallistumassa!
Varsinkin kun sen saiskin n 300 E:lla (pos maa).
Oletko kokeillut erilaisia säätökäyriä: onko niillä mitään suurta merkitystä tällaisissa vanhoissa peleissä?
Varsinkin kun sen saiskin n 300 E:lla (pos maa).
Oletko kokeillut erilaisia säätökäyriä: onko niillä mitään suurta merkitystä tällaisissa vanhoissa peleissä?
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Parhaan tehon ennakon tuohon jo tiesin(dynolta) joten siinä ei ollut arpomista. Perusennakon ja nousukäyrän laitoin perstuntumalta siten että kone reagoi terävimmin kaasun Avaamiseen. Taisin perusennakon laittaa 14 astetta, nopeahkon käyrän ja max 34 astetta. Tästä ei toki kenellekkään ole hyötyä ellei omista presiis samanmoista pannua, ja tuskin omistaa.
Vanhoihin orkkisjakajiin on usemmitien saatavilla ennakkotiedot joiden perusteella voi valkata sopivat ennakot 123-jakajaan.
..ja kyllä. Perusennakko, nousukäyrä ja max ennakko vaikuttaa ihan pirusti pannun käytökseen, toimintaan ja polttoainekulutukseen. Oli uusi tai vanha laite. Vakiohkoon moottoriin kannattaa sitten ehdottomasti hommata kuormantunnistava versio eli "alipainekellollinen".
Vanhoihin orkkisjakajiin on usemmitien saatavilla ennakkotiedot joiden perusteella voi valkata sopivat ennakot 123-jakajaan.
..ja kyllä. Perusennakko, nousukäyrä ja max ennakko vaikuttaa ihan pirusti pannun käytökseen, toimintaan ja polttoainekulutukseen. Oli uusi tai vanha laite. Vakiohkoon moottoriin kannattaa sitten ehdottomasti hommata kuormantunnistava versio eli "alipainekellollinen".
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Siis suosittelisit kuitenkin tätä alipainekellolla toimivaa ennakonsäädöllä oleva akärjetäntä sytytysjärjsstelmää, mielummin kuin tuota elektronista ennokonsäätöä?
http://www.simonbbc.com/distributors/6c ... istributor
Auto on siis Jag XK 150 vm -60, kahdella SU-kasuttimella (std), kone 3,8 ja sininen kansi (puristus muistaakseni 9:1).
Akun positiivinen napa on maissa.
http://www.simonbbc.com/distributors/6c ... istributor
Auto on siis Jag XK 150 vm -60, kahdella SU-kasuttimella (std), kone 3,8 ja sininen kansi (puristus muistaakseni 9:1).
Akun positiivinen napa on maissa.
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Onhan tuossa 123 jakajassakin alipainesäätö. Joskin sekin vaikuttaa elektronisesti, ei mekaanisesti.
"vacuum-advance curves 0-F : starts at 4,5 inchHg, reaches 10 degrees* at 12 inchHg
gearshift retard vacuum-advance drops to 0 degrees*, when vacuum is above 18 inchHg"
"vacuum-advance curves 0-F : starts at 4,5 inchHg, reaches 10 degrees* at 12 inchHg
gearshift retard vacuum-advance drops to 0 degrees*, when vacuum is above 18 inchHg"
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK 150 käynnistysongelmia kuumana
Jaa, ymmärsin, että tuossa täyselektronisessa ei ole lainkaan ALIPAINEsäädintä.
Käsitin, että siinä ennakko säädetään elektronisesti kierrosluvun mukaan. Siis siihen ei tule LAINKAAN alipaineletkua?!
Olenko totaalisesti metsässä!
Mutta kysymys on: onko "tavallisessa" koneessa (ei viritetty) merkittävä etua vaihtaa siihen tuo elektronisella ennakkosäädöllä oleva jakaja?
Toinen vaihtoehto on alipainesäätöinen.
Molemmissa on kärjetön sytytys (siis puolan ohjaus puolijohdekompoentilla ei kärjillä ).
Käsitin, että siinä ennakko säädetään elektronisesti kierrosluvun mukaan. Siis siihen ei tule LAINKAAN alipaineletkua?!
Olenko totaalisesti metsässä!
Mutta kysymys on: onko "tavallisessa" koneessa (ei viritetty) merkittävä etua vaihtaa siihen tuo elektronisella ennakkosäädöllä oleva jakaja?
Toinen vaihtoehto on alipainesäätöinen.
Molemmissa on kärjetön sytytys (siis puolan ohjaus puolijohdekompoentilla ei kärjillä ).