XJ-40 hengitys hiipuu
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
XJ-40 hengitys hiipuu
Hei! Jagge 4.0S täytti äskettäin 20v ja nyt syksyn tultua se alkaa hengittää huonommin. Sisäilman puhallin on jo pitkään toiminut käynnistynyt hitaasti odottelun jälkeen ja kesän aikana siitä hävisi 2 hitainta nopeutta. kovin puhallus vielä toimii, muttei varmaan kauan.
Kyselin vähän korjaamolta asiasta ja veikkasivat vaikeaa askartelua kojelaudan alla. Katsoin korjausopppaasta ja siellä oli selkeät ohjeet puhaltimien (molemmilla puolilla keskikonsolia) löytämiseksi ja irroittamiseksi. On kuvan mukaan muoviboxissa, jossa myös pari palikkaa, releitä? Varoittelivat oppaassa airbagin vaaroista. Jaarittelun lopputulos: Onkohan kukaan koskaan itse korjannut tällaista? Korjaamon hinta-arvio 600€, joten näin vanhaan autoon aika satsaus
Vastatuuli
Ps. lämmönsäädin ok, mutta puhallus vain ylös, joten magneettiventtiilit?
Kyselin vähän korjaamolta asiasta ja veikkasivat vaikeaa askartelua kojelaudan alla. Katsoin korjausopppaasta ja siellä oli selkeät ohjeet puhaltimien (molemmilla puolilla keskikonsolia) löytämiseksi ja irroittamiseksi. On kuvan mukaan muoviboxissa, jossa myös pari palikkaa, releitä? Varoittelivat oppaassa airbagin vaaroista. Jaarittelun lopputulos: Onkohan kukaan koskaan itse korjannut tällaista? Korjaamon hinta-arvio 600€, joten näin vanhaan autoon aika satsaus
Vastatuuli
Ps. lämmönsäädin ok, mutta puhallus vain ylös, joten magneettiventtiilit?
Jaguar Xj40 4.0S -94
Re: XJ-40 hengitys hiipuu
Kumpaankaan jaggeeni ei ole vaihdettu puhaltimen nopeudensäätövastuksia (onko oikea nimitys?) mutta muissa perheen autoissa kyllä. Aika suoraviivanen homma jos varaosat löytyy. Vastuksien rikkoontuminen pudottaa pois juuri yhden tai useamman nopeuden flektistä ja sanoo lopulta sopimuksen irti, ainakin näissä muissa kärryissämme. Esim Mazdassa on suoraan flektin ilmanohjauskopassa parilla ruuvilla kiinni. Uusi osa paikalle ja kaikki toimii ei ole kummallinen härpäke normiautoissa ja halpaa kulutustavaraa.
Viisaammat tietää paremmin. Mutta vastukselta kovasti vaikuttaa tämä ongelma.
Viisaammat tietää paremmin. Mutta vastukselta kovasti vaikuttaa tämä ongelma.
Re: XJ-40 hengitys hiipuu
Eipä taida löytyä XJ40:n puhaltimen nopeudensäädöstä vastuksia. Aiheesta on muistaakseni keskustelua ennestään, täällä Kissankulmalla, tosin kenties X300:n osalta, mutta samanlaiset värkit on ainakin loppupään XJ40:ssä. Eli perinteisen vastuksen sijaan puhaltimien nopeutta ohjataan elektroniikan avulla ja tyypillinen vika on systeemiin kuuluvien tehotransistorien (linkin artukkelissa nimellä "Darlington transistor" vikaantuminen. Nuo trankut ovat varmasti peruskamaa eli löytyy alan liikkeistä ja varmaan myös netistä.
Seuraavassa linkissä näyttää olevan hyvä opastus kuinka osat saa pöydälle. Parissa kuvassa näkyy hyvin se ongelma transistori.
http://www.xj40.com/viewtopic.php?f=53&t=622
PS. Meikäläisen XJ40:ssä samaa ilmiötä hitaan käynnistymisen osalta. Tietty hitaus käynnistymisessä on kai rakennettu ominaisuus. Toki siinä pitää olla joku kohtuus, että autolla pääsee liikenteeseen.
Seuraavassa linkissä näyttää olevan hyvä opastus kuinka osat saa pöydälle. Parissa kuvassa näkyy hyvin se ongelma transistori.
http://www.xj40.com/viewtopic.php?f=53&t=622
PS. Meikäläisen XJ40:ssä samaa ilmiötä hitaan käynnistymisen osalta. Tietty hitaus käynnistymisessä on kai rakennettu ominaisuus. Toki siinä pitää olla joku kohtuus, että autolla pääsee liikenteeseen.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: XJ-40 hengitys hiipuu
Hei!
Hienoa saada näin nopeasti neuvoja, Kiitos paljon! Omien tutkimusteni mukaankin vika on transistoreissa, eipä kalliissa osissa. Nyttarvii kerätä rohkeutta ottaa boxi irti, onneksi talvi tulossa ja tallissa lämmintä. Korjausopppaassa oli myös aika hyvä selostus miten boxin saa irti!
t. Vastatuuli
Hienoa saada näin nopeasti neuvoja, Kiitos paljon! Omien tutkimusteni mukaankin vika on transistoreissa, eipä kalliissa osissa. Nyttarvii kerätä rohkeutta ottaa boxi irti, onneksi talvi tulossa ja tallissa lämmintä. Korjausopppaassa oli myös aika hyvä selostus miten boxin saa irti!
t. Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
Re: XJ-40 hengitys hiipuu
Ainakin alkupään XJ40:sissä oli murheena että veden poistoreiät tukkeutuivat kovin helposti, ja kun sadeveden pinta nousi tuulilasin etupuolen kaukalossa tarpeeksi korkeaksi (puhutaan aika pienestä noususta) vesi valui puhaltimien ilmanottoaukoista sisään. Muistelen vaihtaneeni pariikin autoon puhaltimet kun releitä myöten kaikki oli hapettunut.
i
Re: XJ-40 hengitys hiipuu
Omastani irroitin apukuskin puolelta, -93 mallista tuulettimen ja vaihdoin siihen juurikin transistorin(vai useamman, en muista) ja muistaakseni pari erillaista diodia samalla, varmuuden varalta. Suosittelen hommaan hyvää valaistusta, hylsyjen ja räikän väliin sopivia jatkoja, hieman laastareita rystysiä varten ja riittävästi kärsivällisyyttä. Takaisin kasaaminen oli silti purkamista hankalampaa.Vastatuuli kirjoitti:Hei!
Hienoa saada näin nopeasti neuvoja, Kiitos paljon! Omien tutkimusteni mukaankin vika on transistoreissa, eipä kalliissa osissa. Nyttarvii kerätä rohkeutta ottaa boxi irti, onneksi talvi tulossa ja tallissa lämmintä. Korjausopppaassa oli myös aika hyvä selostus miten boxin saa irti!
t. Vastatuuli
Re: XJ-40 hengitys hiipuu
Se kojelaudan purku ei ole paha homma xj40:ssä. Sen kun viitsii purkaa niin puhaltimien irrotus on piis of nakki. Samaan syssyyn vaihtaa sitten molemmat trankut, tarkastaa sekoitusläppien servojen säädöt ja voi tarjota paineilmaa lämppärinkennolle/höyristimelle. Johan taas pelaa pitkään.
Ajelin itse yhden talven pelkääjän puolen moottorista "osakaasut" pimeänä. Ja kun ne molemmat puhaltaa samaan kanavaan niin toisen moottorin ollessa mykkä tapahtuu iso osa siitä puhalluksesta vastakarvaan pyörimättömän moottorin läpi. Ehjänä vaihtuu ilma minimiasennossakin vallan komeasti.
Ajelin itse yhden talven pelkääjän puolen moottorista "osakaasut" pimeänä. Ja kun ne molemmat puhaltaa samaan kanavaan niin toisen moottorin ollessa mykkä tapahtuu iso osa siitä puhalluksesta vastakarvaan pyörimättömän moottorin läpi. Ehjänä vaihtuu ilma minimiasennossakin vallan komeasti.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only