XJ 40 ja mittaritaulun valomainokset
XJ 40 ja mittaritaulun valomainokset
Olenkohan anut XJ 40 omistaja jolla on sellainen murhe että mittaritaulun
virheilmoitukset vilkkuu kuin valomainokset Picadilly Circucsella?
Se antaa takuuvarmasti vääriä signaaleja, siis sellaisia vikailmoituksi jotka varmasti ei pidä paikkaansa. Olen teipannut näytön päälle mustaa paperia palan, ettei ne häiritsisi pimeällä ajettaessa niin pahasti.
Saako tuon "valoshown" pimeäksi jollain tavalla? Eli mikä tai mitkä johdot olisi katkaistava, vai auttaisiko uusi mittaritaulu?
Terv. "Injection failure"
virheilmoitukset vilkkuu kuin valomainokset Picadilly Circucsella?
Se antaa takuuvarmasti vääriä signaaleja, siis sellaisia vikailmoituksi jotka varmasti ei pidä paikkaansa. Olen teipannut näytön päälle mustaa paperia palan, ettei ne häiritsisi pimeällä ajettaessa niin pahasti.
Saako tuon "valoshown" pimeäksi jollain tavalla? Eli mikä tai mitkä johdot olisi katkaistava, vai auttaisiko uusi mittaritaulu?
Terv. "Injection failure"
Re:XJ 40 ja mittaritaulun valomainokset
Omassa XJ6-86:ssa paloi viallisesta polttimosta varoittava valo aina jarruttaessani, mutta syykin oli selvä polttimon hehkulanka poikki. Nyt viime ajokerralla alkoi jarrujen varoitusvalo vilkkumaan satunnaisesti. Tutkin asiaa sen veran, että totesin sen syttyvän kun kytkee yhteen jarrunestesäiliön korkista lähtevät anturin johdot. Varsinaisena syynä saattaa olla vika anturissa (likainen ?) tai jarruneste on vaihtoiässä (määrä oli riittävä). Alan tutkia asiaa tarkemmin kun saan autoni lämpimään talvisäilytyshalliin.
Sinuna minä lähtisin etsimään vikaa mittaritaulun päästä, eli johtimien ja niiden liitosten kunto:löysyys, hapettumat , mahdolliset oikosulut yms.
Sinuna minä lähtisin etsimään vikaa mittaritaulun päästä, eli johtimien ja niiden liitosten kunto:löysyys, hapettumat , mahdolliset oikosulut yms.
XJ6 4,2 A Sovereign -86
XJ 40, ensimmäinen "tietokone" Jaguar?
Luin vasta lähetettyäni tuon alkuperäisen viesti aikaisemmin samasta aiheesta lähetetyt kommentit. Etsin hullunlailla "BULB FAILURE" viestin ilmestettyä viallista lamppua. Ei löytynyt, senjälkeen ryhdyin aukomaan niitä boxseja, ja suurennuslasin kanssa etsi mahdollisia kylmäjuotoksia tai katkoksia. Paljon meni aikaa, vaan ei tulosta.
Kun saisi edes sen isomman "kuvakirjan" sammumaan, punaisine reunuksine. Kai sieltä jostain löytyis yksi piuha, joka pimentäis sen näytön.
XJ 40 lienee ensimmäinen varsinainen tietokoneohjattu Jaguar, ja sen huomaa. Ainakin Englantilaista kirjallisuutta kun seuraa, niin XJ 40 saa moitteita erityisesti elektroniikastaan. Onneksi polttoaineensyötön ja sytytyksen ohjaus toimii moitteettomasti, vaikkakin ensimmäisen tekstini lopussa oli "Fuel Injection Failure" Se oli vain esimerkki niistä monista viesteistä joita saan ilokseni lukea.
Kun saisi edes sen isomman "kuvakirjan" sammumaan, punaisine reunuksine. Kai sieltä jostain löytyis yksi piuha, joka pimentäis sen näytön.
XJ 40 lienee ensimmäinen varsinainen tietokoneohjattu Jaguar, ja sen huomaa. Ainakin Englantilaista kirjallisuutta kun seuraa, niin XJ 40 saa moitteita erityisesti elektroniikastaan. Onneksi polttoaineensyötön ja sytytyksen ohjaus toimii moitteettomasti, vaikkakin ensimmäisen tekstini lopussa oli "Fuel Injection Failure" Se oli vain esimerkki niistä monista viesteistä joita saan ilokseni lukea.
Kokemuksia
Jokainen vika on antureista tai valomoduleista. En ole kuullut, että sinänsä mittaristo vaihto auttaisi asiaa. Näihin peleihin tulee kylmäjuotoksia eli vikamoduleiden piirilevyt pitään juottaa uudelleen. Osta o,5 mm tinalapaaa ja hanki ohutkärkinen kolvi. Avaa in valomodulit ja juota piirilevyjen kytkentälevyt. Saman voit joutua tekemään ABS:n modulille sekä mittarivalomodulille. Mitähän muita vikailmoituksia tulee ?
Antureita esim jarrupaloissa voi ohittaa tai puhdistaa liitokset. Niin ja voihan joku polttimokin olla viallinen.
Viestistäsi en saanut oikein selvää mitä kaikkia ilmoituksia tulee, mutta vikanäyttöä ei voi oikein ohittaa.
Jussi
Antureita esim jarrupaloissa voi ohittaa tai puhdistaa liitokset. Niin ja voihan joku polttimokin olla viallinen.
Viestistäsi en saanut oikein selvää mitä kaikkia ilmoituksia tulee, mutta vikanäyttöä ei voi oikein ohittaa.
Jussi
PyhäLucas
Niin, heh-heh, ensimmäisten XJ-40:n elektroniikka (pl. konehuone) ei poikkeuksellisesti ollutkaan Lucasin englantilaista laatua....
Jaguarin uusi omistaja, qvartaalitulosohjattu jenkkikonserni GM kiirehti 1980-luvulla XJ-6:n seuraajan markkinoille tuloa useilla vuosilla siitä, mitä tyylillä kiiruhtavat brittiherrat olivat tykönään pohdiskelleet. Uuteen malliin piti löytää valmis mittaristo (ja koko sähköharness) ja paljon muuta ennen aikojaan, joten konsernista kerättiin turhalla hopulla osakokonaisuuksia (sähköt Japanista asti jos oikein muistan ja paljon muuta USAsta) näillä tunnetuilla seurauksilla.
Opetus: Harmia siitä saa, kun hylkää PyhänLuukkaan!
Jaguarin uusi omistaja, qvartaalitulosohjattu jenkkikonserni GM kiirehti 1980-luvulla XJ-6:n seuraajan markkinoille tuloa useilla vuosilla siitä, mitä tyylillä kiiruhtavat brittiherrat olivat tykönään pohdiskelleet. Uuteen malliin piti löytää valmis mittaristo (ja koko sähköharness) ja paljon muuta ennen aikojaan, joten konsernista kerättiin turhalla hopulla osakokonaisuuksia (sähköt Japanista asti jos oikein muistan ja paljon muuta USAsta) näillä tunnetuilla seurauksilla.
Opetus: Harmia siitä saa, kun hylkää PyhänLuukkaan!
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Vikailmoitukst
No mitä ilmoituksia sinne sitten tulee? Ainakin omani olen saanut virheettömästi toimimaan, eli kyllä se systeemi on periaatteessa aivan hyvä.
Bulb failure moduulista pitää juottaa uusiksi kaikki uloslähtevien piuhojen liitokset vaikkeivat viallisilta näyttäisikään. Samoin, mikäli kyseessä on moduli, jossa on se ylempi komponenttisilta, niin sen "kontaktitankojen" putsaus ja voitelu WD 40: llä tulee suorittaa.
Myös moduulin maadoitus tulee varmistaa.
Over voltage releen juotokset tulee myös uusia.
Kerro tarkemmin mitä ilmoituksia ilmestyy.
Ei ne insinöörit mitään tyhmiä ole.
Bulb failure moduulista pitää juottaa uusiksi kaikki uloslähtevien piuhojen liitokset vaikkeivat viallisilta näyttäisikään. Samoin, mikäli kyseessä on moduli, jossa on se ylempi komponenttisilta, niin sen "kontaktitankojen" putsaus ja voitelu WD 40: llä tulee suorittaa.
Myös moduulin maadoitus tulee varmistaa.
Over voltage releen juotokset tulee myös uusia.
Kerro tarkemmin mitä ilmoituksia ilmestyy.
Ei ne insinöörit mitään tyhmiä ole.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Turvavyö
Luulisin, että turvavyössä oleva valokatkaisija on viallinen tai jumissa. Toinen vaihtoehto on muistaakseni istuimessa oleva systeemi, joka tunnistaa, että istutaan. Se ona muistaakseni sellainen outo reikämatto, joka tunnistaa istujan painon. Monta juttua on ollut, mutta eipä vielä tuollaista.
Jussi
Jussi
Coolant level
Veikkaan valon palavan pienen vuodon takia, se on PIRUN herkka syttymaan.
Itsella se paloi, kun nestetta tihkui sen sekoittajapompelin kohdalta.
Siella on siis sekoitusventtiili, semmoinen ufon nakoinen kapine lehalla rintapeltia letkun ylaosassa eli heti nakosalla.
Jos sen kohdalla on vuotoa, kandee se korvata kiintealla putkella: sekoittajaa ei tarvita ja sen alkupera, tarkoitus ja kohtalo ovat jaaneet jalkipolville epaselviksi.
Tietty, jos parkkaat auton puhtaalle alustalle, naet, mihin laikka tulee. Tai laita alle pahvi/sanomalehti/muu vastaava tuote.
Siihen tulee musta laikka (moottorioljy), vaaleanpunainen laikka taaemmaksi hieman repsikan puolelle (ohjaustehostin) ja vihrea laikka (paikka riippuu vuodosta).
Jos jokin laikka jaa ilmestymatta, on neste loppu.
Blue Catille: tsekkaapa, toimiiko ajotietokone. Itse huolestun aina, jos menee yli 2kk iman, etta valoja syttyy...
Ei vainen: valo on aina syttynyt aiheesta, mm. jaahdytyksen vuoto, bulb failure (jonka vika voi olla sumarissa olevassa vastuksessa. Naas jos sumari puuttuu, on siina vastus ja jos virta klikkaa, tulkkaa systeemi sen palaneeksi polttimoksi. Takana on sitten 2 sumaria eli jos vain yksi palaa, on toinen pimeana. Muista tarkistaa puskurien sivuvalot.)
Itsella se paloi, kun nestetta tihkui sen sekoittajapompelin kohdalta.
Siella on siis sekoitusventtiili, semmoinen ufon nakoinen kapine lehalla rintapeltia letkun ylaosassa eli heti nakosalla.
Jos sen kohdalla on vuotoa, kandee se korvata kiintealla putkella: sekoittajaa ei tarvita ja sen alkupera, tarkoitus ja kohtalo ovat jaaneet jalkipolville epaselviksi.
Tietty, jos parkkaat auton puhtaalle alustalle, naet, mihin laikka tulee. Tai laita alle pahvi/sanomalehti/muu vastaava tuote.
Siihen tulee musta laikka (moottorioljy), vaaleanpunainen laikka taaemmaksi hieman repsikan puolelle (ohjaustehostin) ja vihrea laikka (paikka riippuu vuodosta).
Jos jokin laikka jaa ilmestymatta, on neste loppu.
Blue Catille: tsekkaapa, toimiiko ajotietokone. Itse huolestun aina, jos menee yli 2kk iman, etta valoja syttyy...
Ei vainen: valo on aina syttynyt aiheesta, mm. jaahdytyksen vuoto, bulb failure (jonka vika voi olla sumarissa olevassa vastuksessa. Naas jos sumari puuttuu, on siina vastus ja jos virta klikkaa, tulkkaa systeemi sen palaneeksi polttimoksi. Takana on sitten 2 sumaria eli jos vain yksi palaa, on toinen pimeana. Muista tarkistaa puskurien sivuvalot.)