X350 ruostesuojaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
naatiskelija
Viestit: 70
Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
Paikkakunta: Naantali

X350 ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja naatiskelija »

Millähän tavalla kannattaisi suojata alumiinikorinen XJ vuodelta 2004?
Täytyykö koteloihin mennä vai riittääkö pelkkä alustan käsittely. Sieltähän löytyy myös ruostuvaa rautaa.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Ei kai se haittaa vaikka ihan "normaalin" auton tapaan sen suojaa vaikka liikkeessä. Jos sitten haluaa vain rautaosat käsitellä siellä niin kaipa se onnistuu ihan pistemassauksena sieltä missä ruostuvaa mahdollisesti löytyy. Etu kokonaissuojauksessa on varmaan se että ei tarvitse arvuutella onko kotelossa jotain ruostuvaa jos kaikkialle ruostesuojaa levitettän ?!
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: X350 ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja JPE »

Moi Matti,

alumiinikori ei ole tuttu, mutta tein omaani (X-Type vm. 2004) täydellisen ruostesuojauksen. Veikkaisin, että alumiinikori itsessään ei ruostu, mutta ruuvien kiinnityskohdat, jarruputket ja iskarien suojapellit mätänevät Suomen suolasohjossa aivan samalla tavalla kuin tavallisissakin autoissa.

Auto nosturille, sitten kotelosuojat joka paikkaan ruiskulla, ohuella letkulla joka ylettyy koteloista sisään. Sitten päälle "musta mönjä" eli alustamassa. Paineilmaruiskulla vedin ja hyvä tuli.

Ovetkin voi vetää koteloaineella sisältä, jos siltä tuntuu. Joskus täytyy porata pari reikää ovien alaosiin. Saattaa tosin olla, että ei tarvitse näitä kaikkia prosesseja alumiinikoriin.

Kaikkiin autoihini olen aina tehnyt samat hommat. Ei tuo tosiaankaan ole mitään rakettitiedettä ja voit aivan hyvin tehdä tämän itsekin, jos vain paikka löytyy.

Tärkeintä on, että alusta on suojauksen alussa täysin kuiva. Eli vesikelillä ajamisen jälkeen pitää kuivua täysin ja "ajaa kuivaksi".

PS: S- ja X-Typeissä kannattaa ehdottomasti suojata "takakelkka", joka on altis ruostumiselle. Samoin X:ssä muoviset sivusuojat irti ja helmat kokonaan massaan. Omani olivat jo alkavassa pintaruosteessa. Lähti hiomalla ja teräsharjalla, mutta oli ns. "hyvä aika" tehdä tuo 10 vuotta vanhaan autoon.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X350 ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Lukaisin äsken läpi pari X350 osto-opasta ; Nigel Thorley, The Essential Buyer's Guide XJ 2003 - 2009 ja Jaguar World Monthly , June 2014 , X350 buying guide -artikkeli.

Lainaus jälkimmäisestä: x350 is prone to corrosion around the boot lid, door pillars, door bottoms and wheel arches. It seems that the culprit is the steel rivets used in aluminum panels. When two dissimilar metals are in electrical contact in the presence of a corrosive electrolyte (salt water), it leads to galvanic corrosion. The rivets are coated with protective zinc/tin layer, but as many owners with flaky doors are discovering, it's still there. Corrosion can also be caused when water gets behind the paint and its starts bubbling after time. However, these problem areas are purely cosmetic, and not structural. The chassis itself has not presented any problems so far.

Referaatti ja vapaa käännös Nigel Thorleyn osto-oppasta:
Alumiinikorisen XJ:n ongelmana ei ole ruoste, vaan alumiinikorroosio eli oksidoituminen. Tätä on esiintynyt varsinkin vanhemmissa X350:ssä ovien alareunoissa, takalaatikon kannessa sekä muissa kohdissa, joissa tiivisteet ovat korin luukkujen liikkumisen myötä kuluttaneet maalipintaa. Alumiinikorroosio voi alkaa myös kiveniskemistä tai muista maalipinnan vaurioista, ja näyttää kuvissa maalipinnan kuplimiselta.

Varsinainen ongelmakohta on sinkityt teräsniitit, joilla alumiinipaneeleita on liitetty toisiinsa. Niitit ja alumiini reagoivat keskenään, kun sinkitys kuluu pois, ja tämän on havaittu päästävän korroosion alkuun.

Auton pohjalevy on muovisuojusten alta täyttä alumiinia, ja siellä ei ole esiintynyt korroosiota. Vm. 2005 vanhemmissa autoissa muovisuojuksista puuttui veden valumareiät, ja auton pohjassa oli vaahtomaista äänenvaimennus materiaalia, joka keräsi kosteutta itseensä. Kostea äänenvaimennusmateriaali on aikaansaanut jarruputkien ruostumista, ja niitä on jouduttu korjaamaan ruostumisen takia. Äänenvaimennusmateriaalin pitäisi olla poistettu ennaltaehkäisevänä korjauksena. Pakoputkisto on rosteria, mutta sekin voi vanhemmiten kärsiä korroosiosta.

Omaa komementtia:
Alustasta löytynee ruostuvaa tukivartta ym. osia, joille suojaus voi olla tarpeen. Ruostuvia iskareita ei XJ:stä kuitenkaan löydy, koska autossa on ilmajousitus.

En ole korroosion suojauksen asiantuntija, mutta itse en reikiä lähtisi XJ:n koriin poraamaan. Osto-oppaissa varoitellaan maalipintaan liittyvien korjausten vaikeudesta alumiinin takia. Väärien menetelmien käyttö voi päästää alumiinikorroosion valloilleen. Alumiinista tehtyä autoa ei käsittääkseni voi edes maalata normaalissa korikorjaamossa, vaan pelkästään alumiinin maalauksiin erikoistuneissa liikeissä. Autojen ruostesuojaukseen erikoistuneella henkilöllä tuskin on erikoistietämystä alumiinikorin käsittelystä, jos mennään koteloihin sisälle. Näkyvien osien pistesuojauksen kanssa tuskin tulee ongelmia, teki sen kuka vaan.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: X350 ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja JPE »

Joo, en itsekään porannut Äxään yhtäkään reikää, paitsi muovihelmat laitoin uudelleen kiinni peltikattoruuveilla. Alkuperäisasennuksena käytetään muovisia kiinnikkeitä, jotka eivät taatusti enää mene paikoilleen ehjänä, kun kerran irroitat.

Ovet ovat täysin virheettömät enkä tehnytkään niille mitään, enkä tiedä minkälainen suojaus noissa alkuperäisinä on.

Mutta alusta on syytä Äxässä suojata kunnolla, varsinkin mainitsemani kohdat (kelkka ja helmat).
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X350 ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Major »

Ainakin apurunko ja kardaani/taka-akselisto oli omassani aivan pintaruosteessa kun alle katsoin. Niihin teetin ruosteen poiston ja suojaksen. Hintaa kertyi 280€.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Vastaa Viestiin