Sivu 1/2

2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Marras 14, 2014 7:24 pm
Kirjoittaja frank
Kone alkoi nakuttamaan. Ilmeisesti mäntä tai runkolaakeri.
Tämä on ilmeisesti dieselin ominaisuus, eli menevät samalla tavalla rikki vanhempana?
Osaisiko joku sanoa kannattaako korjata moottori, vai ostaa uusi?
Ja missä/mistä?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Marras 15, 2014 10:22 pm
Kirjoittaja JuKu
Laakerit vikana. Laakereita heikosti ssatavilla joten monesti vaihtoehtona ostaa toinen moottori. Alkuperäisenä muistaakeni ei saa kuin joko puolimoottorin tai kokomoottorin :shock:
Ebay myynnissä on yleensä myynnissä kunnostettuja

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 16, 2014 4:40 pm
Kirjoittaja frank
JuKu kirjoitti:Laakerit vikana. Laakereita heikosti ssatavilla joten monesti vaihtoehtona ostaa toinen moottori. Alkuperäisenä muistaakeni ei saa kuin joko puolimoottorin tai kokomoottorin :shock:
Ebay myynnissä on yleensä myynnissä kunnostettuja
Onko tämä "tyyppivika" vai arvasitko vaan?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 16, 2014 5:11 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Morjens !
Kyllä tuo moottorivika valitettavasti on tämän diesel 2.7 mallin synti. Onko se tyyppivika niin sitä on vaikea ilman tilastoja määritellä muttä useita tapauksia löytyy vaikka googlettamalla.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Marras 17, 2014 10:23 am
Kirjoittaja frank
kissaeläin kirjoitti:Morjens !
Kyllä tuo moottorivika valitettavasti on tämän diesel 2.7 mallin synti. Onko se tyyppivika niin sitä on vaikea ilman tilastoja määritellä muttä useita tapauksia löytyy vaikka googlettamalla.
Sori kun varmennan vielä, mutta siis kyse on nimenomaan laakeriviasta eikä esim. männästä tai männäntapista? Noin yleensä. Sellainen on sentään hieman helpompi kuin mäntä, koska sitten taitaisi mennä lohkokin uusiksi kun sylinteriputkia ei voi koneistaa. Samaa konetta käytetään muissakin malleissa, joten näitä vikoja on sitten paljon... siinä olisi laakerikauppiaalle töitä.

Käyköhän tähän vastava (Land) Roverin 2,7 vai onko siellä jotain sellaisia eroja etteivät ole vaihtokelpoisia?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Marras 17, 2014 11:07 am
Kirjoittaja kissaeläin
Moi !
En kannattanee tutkituttaa ammattilaisella vian määrittämiseksi ja mahdollisen korvausarvion määrittelemiseksi. Luettuna vikana ollut runkolaakeria tai mäntiä. Vaikea sanoa varmaan avaamatta konetta. Jos mäntäongelmaa niin luulisi savuttavan kovastikin. En osaa auttaa enempää ja jos jollain kokemusta enemmän aiheestä niin laittakaa toki miehelle viestiä.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Marras 17, 2014 1:50 pm
Kirjoittaja frank
kissaeläin kirjoitti:Moi !
En kannattanee tutkituttaa ammattilaisella vian määrittämiseksi ja mahdollisen korvausarvion määrittelemiseksi. Luettuna vikana ollut runkolaakeria tai mäntiä. Vaikea sanoa varmaan avaamatta konetta. Jos mäntäongelmaa niin luulisi savuttavan kovastikin. En osaa auttaa enempää ja jos jollain kokemusta enemmän aiheestä niin laittakaa toki miehelle viestiä.
Ei savuta, naputtaa vaan. Ilmestyi tavallana kuin tyhjästä. Öljyt ok ja riittävästi, paineessa hieman huomautettavaa mutta ei paljon. Voisi olla juuri tuo joka vuotaa. Ajattelin vaan, että jos tämä on yleinen vika niin onko se mäntä vai laakeri, vai molempia?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Marras 17, 2014 2:19 pm
Kirjoittaja JuKu
Ei ollut arvaus. öljypohjan irrottamalla pääsee tarkistamaan laakereiden / akselin / kiertokangen kaulojen kunnon. Kannattaa tehdä ajoissa ennen kuin on liian myöhäistä. Öljystä voi löytyä jotain vinkkiä. Valutta öljyt moottorista puhtaaseen astiaan ja katso onko mukana mitään ylimääräistä (kiiltäviä pieniä hiukkasia)

Tosi ääntä voi aiheuttaa myös moni muu asia esim suuttimet.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 6:03 am
Kirjoittaja s1jviita
Ei tuo nyt kauhean yleinen vika ole. Nakuttaako tyhjäkäynnillä, kylmänä, lämpimänä vai kierrosten noustessa? Tuossa mallissa on DPF joten saavutusta on turha odottaa. Onko moottorissa liikaa öljyä?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 3:25 pm
Kirjoittaja frank
s1jviita kirjoitti:Ei tuo nyt kauhean yleinen vika ole. Nakuttaako tyhjäkäynnillä, kylmänä, lämpimänä vai kierrosten noustessa? Tuossa mallissa on DPF joten saavutusta on turha odottaa. Onko moottorissa liikaa öljyä?
Ensin naputti ihan hiljaa ja ajattelin sen olevan venttiili tms. Paheni kuitenkin tunnissa kovaksi kuin vasaralla naputtaisi lohkoon. Kuulostaa tyypilliseltä laakeri/mäntä/tappi-ääneltä. Tulee jatkuvasti ja nopeutuu kierrosten mukana. Se kyllä puhaltaa öljyä mittatikun reijästä ja öljykorkista. Ei paineella, mutta bensa-autossahan sieltä ei tule mitään. Tästä tulee selvästi. Huolto sanoi, että on dieselille normaalia. Onko?

Kiitos avustasi!

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 6:25 pm
Kirjoittaja s1jviita
frank kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Ei tuo nyt kauhean yleinen vika ole. Nakuttaako tyhjäkäynnillä, kylmänä, lämpimänä vai kierrosten noustessa? Tuossa mallissa on DPF joten saavutusta on turha odottaa. Onko moottorissa liikaa öljyä?
Ensin naputti ihan hiljaa ja ajattelin sen olevan venttiili tms. Paheni kuitenkin tunnissa kovaksi kuin vasaralla naputtaisi lohkoon. Kuulostaa tyypilliseltä laakeri/mäntä/tappi-ääneltä. Tulee jatkuvasti ja nopeutuu kierrosten mukana. Se kyllä puhaltaa öljyä mittatikun reijästä ja öljykorkista. Ei paineella, mutta bensa-autossahan sieltä ei tule mitään. Tästä tulee selvästi. Huolto sanoi, että on dieselille normaalia. Onko?

Kiitos avustasi!
Huohotin ei toimi oikein (tukossa) jos öljykorkkia avatessa öljyä lentää. Eihän diesel eroa bensiinimoottorista nyt niin paljon. Testerillä saa suuttimista korjausarvot (sylinteriin päin vuoto), nekin kannattaa tsekata jos vaikka suutin pitää elämää. Jos testeriä ei ole niin voihan suutinta testata irroittamalla aina vuorotellen suuttimen sähköpistokkeen jos vaikka ääni katoaa jonkun sylinterin kohdalla niin kyseinen suutin kaput. Ja onhan dieseliä tankissa ;)

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 6:35 pm
Kirjoittaja JuKu
No näin netin välityksellä korjaaminen on aika mahdotonta. Jos ääni on kovin mekaanisen oloinen niin edelleen luulen että vikana jotain tallaista
KuvaKuva

Laakereissa ei ole kiilaa joten pääsevät pyörähtämään.
Mäntäviat harvinaisempia...
Öljyt kannattaa vaihtaa hivenen huolto-ohjelmaa tiheämmin.

Toivotaan toki että vikana jotain edullisempaa :D

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 6:51 pm
Kirjoittaja s1jviita
Joo kyllä se saattaa olla tuo laakerivaurio jos kalkatus on oikein metallista, mutta kannattaa aina lähteä halvimmasta liikkeelle. RVS toimii tämänkin moottorin yhteydessä varmasti ennaltaehkäisevästi, mutta tuohon kalkatukseen se ei enää pure :cry:

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 8:12 pm
Kirjoittaja frank
s1jviita kirjoitti: Huohotin ei toimi oikein (tukossa) jos öljykorkkia avatessa öljyä lentää.
Ei sieltä öljyä lennä, mutta hieman tummaa ilmaa tulee jonkin verran.
s1jviita kirjoitti:Testerillä saa suuttimista korjausarvot (sylinteriin päin vuoto), nekin kannattaa tsekata jos vaikka suutin pitää elämää.
Öljytankkerin suutin voisi tuollaista meteliä pitääkin. :)

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 8:14 pm
Kirjoittaja frank
JuKu kirjoitti:Jos ääni on kovin mekaanisen oloinen niin edelleen luulen että vikana jotain tallaista...
Laakereissa ei ole kiilaa joten pääsevät pyörähtämään. Mäntäviat harvinaisempia...
Toivon, että vika olisi tällainen. Jos se on mäntä/sylinteri niin aika paljon menee uusiksi.
Koneistaako joku Suomessa noita ja onko niillä laakereita?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 10:27 pm
Kirjoittaja JuKu
Kyllä lähes kaikki moottorikoneistamot tekee kampiakselin hiontaa. Ylikoko laakereita löytyy ainakin tilaamalla.
Kuten jo mainitsin niin tästäkin puutuu nykysuuntauksen mukaisesti laakerin "kiila" tai kynsilovi. Tämän yksi tarkoitus oli estää laakerin pyörähtäminen. Jos laakeri pääsee pyörähtämään niin tulee lisä tuhoa. Kiertokangen laakerissa pääsee vaihtamaan myös kiertokangen ja runkolaakerissa koko sylinteriryhmän. Ompa joskus joku saanut kampiakselinkin poikki tällaisessa tilanteessa.

No jokatapauksessa suosittelen ajamisen välttämistä ja vian tutkimista.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ke Marras 19, 2014 10:31 am
Kirjoittaja frank
JuKu kirjoitti:Kuten jo mainitsin niin tästäkin puutuu nykysuuntauksen mukaisesti laakerin "kiila" tai kynsilovi. Tämän yksi tarkoitus oli estää laakerin pyörähtäminen.
80-luvulla rakentelin jenkkikoneita ja niissä kyllä sellainen oli. Ilmeisesti Jaguarille edelleen aika uutta...
JuKu kirjoitti:Kiertokangen laakerissa pääsee vaihtamaan myös kiertokangen ja runkolaakerissa koko sylinteriryhmän.
Normaalisti riittää lohkon tai kangen koneistus. Pyörähtävä laakeri tuhoaa koko lohkon vai mitä ihmettä?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ke Marras 19, 2014 12:08 pm
Kirjoittaja s1jviita
Jaguarista en nyt niin tiedä kun sillä ei ole ollut osaa eikä arpaa kyseisen moottorin suunnittelussa, PSA on omalta osaltaan pitänyt kyllä huolta, että kyllä jotain pitää korjatakin :D

Frank: Pidä meidät ajan tasalla, että mistä kiikasti ja missä ja kuinka paljon maksoi, katos kun nääs omassa on tuo sama motti ja jos alkaa kipuileen niin ei tarvii ihmetellä. Omasta raksein pois jo EGR:t ja DPF:n niin ei ainakaan ne tule koskaan kiukuttelemaan.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ke Marras 19, 2014 12:54 pm
Kirjoittaja frank
s1jviita kirjoitti:Frank: Pidä meidät ajan tasalla, että mistä kiikasti ja missä ja kuinka paljon maksoi...
Mä asun Espanjassa (kun katsot ulos ikkunasta ymmärrät miksi), joten vaikka saisin halvalla teetettyä niin tuskin toisit tänne! :) Mutta raportoin kyllä mitä löytyy. Nykyinen huolto on yrittänyt etsiä koko konetta, mutta juuri nyt lähden tapaamaan yhtä koneistamoa. Jos vika olisi vain laakereissa sen voisi saada koneistettua ja säästyisi melkoinen summa kun voisi käyttää samaa lohkoa edelleen, ja mäntiä jne.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Marras 29, 2014 5:14 pm
Kirjoittaja frank
Tilanne nyt ja yksi kysymys.

Kone otettiin ulos ja avattiin alakerta. Laakeri ihan mennyttä (kiertokangen alapää) ja pyörinyt pesässään. Samaten ykkösen sylinterissä alhaalla jälkiä. Ei niin mene koneistamalla. Sattumalta löytyi 80.000 ajettu kolariauto samalla koneella, ja sama vuosi (2007). Ostin 3200 eurolla. Kiva. Se on kuitenkin täydellinen, joten ehkä vanhan osista saa jotain takaisin päin.

Kysymys: miten välttää tämän toistuminen? Tuntuu olevan joidenkin mielestä tyyppivika, mutta netistä tutkien en löytänyt sille juurikaan tukea. Onko ongelma alun perin huonossa öljynpaineessa vai missä?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Marras 29, 2014 10:26 pm
Kirjoittaja JuKu
Osittain syynä voi olla pitkät huoltovälit. Jotkut britit suosittelee käyttämään jotain öljyn ihme lisäaineita. Uskokoon ken tahtoo.
Jossain olen törmännyt teoriaan että hiukkasloukun poltto laimentaisi öljyä - ei varmaa tietoa.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 10:08 am
Kirjoittaja s1jviita
Eikä se ole vain teoria, vaan täyttä totta. DPF kun alkaa oleen kohtuu loppu niin jälkiruiskutuksella syötetty diesel ei enää pala yhtä hyvin ja palamatonta dieseliä joutuu moottoriöljyn joukkoon ja sehän nyt ei ole niistä se voitelevin lisäaine. Moottoriöljyn määrä saattaa nousta reilusti yli maksimin, jolloin vaarana on moittorin käyminen omilla öljyillään tai öljyn joutuminen männän päälle, kummassakin tapauksessa moottori hyvin suurella todennäköisyydellä tuhoutuu. Tämä ongelma on kaikilla merkeillä, joillakin enemmän joillakin vähemmän. Volvoissahan on tapahtunut todella paljon noita moottorin hajoamisia juuri tuon vuoksi ja vanhemmat softaversiot eivät edes herjanneet liiallisesta moottoriöljyn määrästä. Volvoihin tuli moottoriin tarra, jossa kerrottiin mihin asti lisätään moottoriöljyä, maksimin ja minimin puoliväliin, ei maksimiin jos öljymäärä vaikka lisääntyy, mersu päätti uusia öljyputken ja tikun, jossa tikun rajoja alennettiin, jne, jne. Jaguarista en tiedä varoittaako liiasta öljyn määrästä.

Se mitä olen noita laakeritapauksia seurannut niin tuntuu olevan muiden kuin Suomen ongelma?! Onko juuri öljyjen vaihtoväli liian pitkä vai väärä öljy vaikka on valmistajan luokitukset. Itse lisäsin heti kun ostin tuon dieselin RVS:t jos vaikka olisi jotain hyötyä, edes henkisellä puolella ja DPF sai kenkää EGR:ien lisäksi :D

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 8:52 pm
Kirjoittaja JuKu
Sellainen käsitys itsellä että tuo DPF:n öljynlaimentaminen korostuu lyhyessä ajossa.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 8:58 pm
Kirjoittaja s1jviita
JuKu kirjoitti:Sellainen käsitys itsellä että tuo DPF:n öljynlaimentaminen korostuu lyhyessä ajossa.
Näin se on kun lyhyessä ajossa suodatinta ei pystytä polttamaan tyhjäksi eli on kokoajan tukkeessa ja siihen liittyy vielä jälkiruiskutus, jolla pyritään pitämään pakokaasut valmiiksi korkealla suodattimen ja katin toiminnan vuoksi. Monta monessa ja dieseliä päätyy moottoriöljyn sekaan.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 9:24 pm
Kirjoittaja kissaeläin
Moi !
Jos tuo DPF toimii moitteetta niin dieseliä ei varmaankaan pitäisi mennä öljyn sekaan laimentamaan sitä. http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=41368
Asiaa hieman sivuten-en itse ole oikein koskaan välittänyt näistä "longlife" öljyjen markkinoinnista jne. Henkilökohtaisesti en oikein usko että öljyillä ajetaan 25-30tkm siten,että ominaisuudet öljystä ovat enää lähelläkään sitä mitä ne uusina ovat.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 9:41 pm
Kirjoittaja s1jviita
Ei sitä dieseliä moottoriöljyn joukkoon mene silloin kun kaikki on kunnossa tai menee, mutta määränä niin vähän, että sillä ei ole mitään merkitystä.

Tuosta longlifesta olen samaa mieltä, mersulla mm. vaihtoväli 40tkm, huh huh. No nettiautossa näkee paljon mersuja, joissa on moottorilla ajettu vähemmän kuin kopalla ja tuo huoltoväli on varmasti yksi osasyyllinen.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 10:18 pm
Kirjoittaja JuKu
s1jviita kirjoitti: Tuosta longlifesta olen samaa mieltä, mersulla mm. vaihtoväli 40tkm, huh huh.
Isommissa mersuissa öljynvaihtoväli 80tkm ja joillakin merkeillä mennään jo yli 100tkm. Tosin näitä kilometrejä ei ajeta monen vuoden aikana vaan yleensä vuoden sisään.

Longlife toimii jos ajetaan paljon. Jos vuodessa tulee 20tkm kannattaa öljyt vaihtaa ohjetta useammin.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 11:10 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JuKu kirjoitti:
s1jviita kirjoitti: Tuosta longlifesta olen samaa mieltä, mersulla mm. vaihtoväli 40tkm, huh huh.
Isommissa mersuissa öljynvaihtoväli 80tkm ja joillakin merkeillä mennään jo yli 100tkm. Tosin näitä kilometrejä ei ajeta monen vuoden aikana vaan yleensä vuoden sisään.

Longlife toimii jos ajetaan paljon. Jos vuodessa tulee 20tkm kannattaa öljyt vaihtaa ohjetta useammin.
Sellaista öljyä ei olekkaan joka kestäisi hajoamatta ja likaantumatta noita lukuja. Tai siis kestää siten että kyllä sillä vielä toki voitelukykyä on mutta ne ominaisuudet ja luokitukset jotka alunperin olivat ovat menneet jo ajat sitten ja öljyn kyky suorittaa tehtäväänsä on merkittävästi alentunut mikä taas johtaa kulumiseen jne http://www.bobistheoilguy.com/oilshear.htm

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Su Marras 30, 2014 11:28 pm
Kirjoittaja s1jviita
Alla on kuva S-type 2.7D:n DPF suolistuksesta jos joku haluaa nähdä millainen hökötys se on.

http://1drv.ms/1CvFaOG

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Joulu 01, 2014 12:14 am
Kirjoittaja Vemppu
OT mutta kaikenvaralta kirjoitettua: hiukkasloukun polton (regeneroinnin) yhteydessä "jälkiruisketutetaan" dieseliä jotta se palamaton diesel nostaisi pakokaasujen lämpötilaa ja sitä kautta nostaen hiukkausloukun lämpötilan niin ylös että sinne kerääntyneet partikkelit palaisivat pois eli DPF puhdistuisi.

Diesel ei siis kulkeudu "huonolto loukulta" moottoriöljyyn tai "huono loukku" ei itsessään sitä dieseliä sinne kerrytä tai DPF:n ei tarvitse olla "lopussa" jotta dieseliä öljyyn kerääntyisi.

Merkistä, mallista, öljystä ja sun muusta riippuen tuo DPF:n puhdistuspoltto vaatii tietynlaiset olosuhteet ja kestää tietyn hetken. Jos nuo reunaehdot eivät täyty tai täyttyvät liian lyhyiksi hetkiksi, niin ongelmia alkaa tulla. Loukun "tukkeutuminen" (lue; pakokaasujen vastapaineen nousu) ei sinällään aiheuta sitä että löpö alkaa kertyä öljyyn vaan se johtuu siitä että polttoja yritettään epätoivon vimmalla tehdä jolloin sitä jälkiruiskutuksen löpöä on enemmän ja useammin tarjolla sinne moottoriöljyn sekaan sylinterien ohivuodon kautta (tai no, en tiedä olisko suurempi vastapaine kuitenkin mahdollinen tekijä sitä dieseliä enemmän ohivuotona männän ohi painamaan :? ).

Anyway: riippuen autosta/merkistä lienee eroja siinä miten pitkään ja kovasti moottorinohjaus noita polttoja yrittää tehdä ennenkuin sytyttää vikavalon. Jos vikavalo DPF:n ongelmista ei syty herkästi, voi olla että sitten kun valo syttyy, on ongelma jo kohtuu pitkälle kehittynyt (esim. loukku "oikeasti" tukossa).

Enkä puhuisi "tukkeutuneesta DPF:ästä" niin kauan kun polttoja yritetään tehdä ja pönttö ei ole oikeasti "tukossa". Polttoja ei siis yritetä tehdä sen vuoksi että DPF olisi jo tukossa vaan siksi ettei se menisikään tukkoon. Sitten kun pönttö on oikeasti tukossa, ei se enää "normipoltolla" parane. Moottoriohjaus haistelee pakokaasujen vastapainetta ja kun se nousee riittävästi, aloitetaan poltot (reunaehtojen salliessa) tilanteessa jossa DPF ei ole vielä "tukossa".

Nyt jos autolla vielä ajetaan lyhyttä matkaa (ja kenties kylmissä olosuhteissa) niin ongelma korostuu koska se moottoriöljyyn mennyt diesel ei ehdi koskaan haihtua moottoriöljyn seasta pois. Myös se diesel, niinkuin bensakin, haihtuu öljystä kun ajetaan tarpeeksi jotta moottoriöljyn lämmöt nousevat riittävän korkealle ja riittävän pitkäksi aikaa. Eli kun ajellaan maantiellä tai yhtäjaksoisesti vähän pidempään kaupungissa.

Eikä siinä vielä kaikki. Vaikka DPF toimisikin ok ja muutenkin hommat menisi by-the-book, voi kuitenkin tulla ongelmaa sen kanssa että moottoriöljyyn kertyy niin paljon palamatonta dieseliä (jota sinne siis tulee DPF polttoja tehdessä/yrittäessä) että öljynpinta voi nousta huomattavastikin ja eihän se diesel nyt voitelullekaan hyvää tee. Tuota kertymistä voi tulla huonon ohjaussoftan vuoksi tai siksi että niitä polttoja yritetään tehdä, DPF suojelemiseksi, niin tiheään että kaupunkiajossa "poltto" on enemmän tai vähemmän koko ajan päällä. Ja kun se diesel ei ehdi sieltä öljysta haihtua niin ongelmaahan siitä pukkaa. Ja noin tapahtuu vaikka loukku sinällään on vielä ihan jees kunnossa. Käyttöolosuhteet yms on vaan sellaiset että homma kusee (vaikkei tietenkään saisi kusta).

Tuohon kun sotketaan kaikki muut hörhötykset kuten EGR:t jne, on minusta ihmeempi ja kummempi että vehkeet toimii edes sen verran kun ne toimii kuin että ne eivät toimisi :twisted:

Joo ja moottoriöljyt: joku joskus on ihmetellyt että miksi DPF vehkeeseen pitää ostaa kalliimpaa öljyä kuin samanlaiseen autoon ilman DPF:ää niin selityshän on se että kun sitä moottoriöljyä kuitenkin kulkeutuu sinne loukullekin, on DPF:lle tehty öljy sellaista että se sieltä palaa poiskin eikä vahingoita loukkua. Vääränlaisessa öljyssä osaa olla komponentteja jotka ovat ongelmallisia loukulle ja sitäkautta sitten kehittää noita hassunhauskoja ongelmia.

Omat kokemukset tuli Subarun 2-litraisesta dieselistä jossa DPF ei varsinaisesti ongelmoinut mutta tiedän että esim. juuri Subarulla tuon kanssa on säätöä ollut. Mm. suositus öljyntäyttömäärästä taisi tipahtaa olikohan peräti puolilitraa parin vuoden aikana. Ja tuo siksi että öljytilaan olisi jäänyt "pelivaraa" dieselin kertymiselle ilman että öljyt alkaa etsiä uusia reikiä ulkomaailmaan.

Subarussa (MY11 "umpinaisella DPF:llä) "läpimenemättömiä" polttoja vallankin kaupunkiajossa meinasi tulla vähän väliä mutta sitten erään huollon jälkeen homma tasoittui kun softa parani ja ilmeisestikin niitä reunaehtoja vähän höllättiin siten että poltto meni "läpi" vähän huonommissakin olosuhteissa. Kun softa ei ollut niin nuuka polttojen reunaehdoista, pidentyi se aika joka oli "sallituissa rajoissa" kaupunkiajossa ja sitä kautta poltot tuli tehtyä paremmin ja ennenkaikkea harvemmin (kun ohjaus aloitti ne aikaisemmin > ehtivät menemään läpi). Lisäksi ns. pakkopoltto tuli huolto-ohjelmaan tehtäväksi jotta DPF ei ehtisi mennä huonoon happeen ja aiheuttaa noita aiemmin mainittuja ongelmia.

Subessa poltot kyllä huomasi > turbon viive "räjähti" käsiin koska turbo säätyi polttoissa lepoon, käyntiääni muuttui, kulutus nousi puolella ja kuuma rauta tuoksui pihalla :-D Esim. ohittamaan lähtiessä tuli tavaksi ensin kokeilla kaasulla onko veto kohdillaan vai onko poltto päällä, ei voinut luottaa siihen että auto reagoisi jalkaan niinkuin odotus oli.

Renault Masterissa polttoja taas en huomaa mitenkään: ilmeisesti matkakoppi tekee sen verran kuormaa että poltoille on hyvät saumat ja eikähän tuolla tule samalla tavalla kaupungissa kylmänä pyöritettyään pätkäajoa. Joskus pakkasella huomaa peilistä että tulee tavallista enemmän pakokaasuhöyryä mutta siinäpä se.

Eli DPF autolle hyvät öljyt, tiheät vaihdot, kunnon ajoa ja vaikka vähän hupiajoa motarilla jos ei muuten ala poltot mennä läpi.

Ja eräästä merkkiliikeestä kuulin että tukkoinen DPF saattaisi elpyä ihan kuumalla vedellä: pönttö pois ja kuumaa vettä läpi... En tiedä miten hyvä "kikka" on mutta noin sanoivat tekevänsä ja ilmeisesti ihan "menestyksellä" :?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Joulu 01, 2014 1:01 am
Kirjoittaja s1jviita
Pesuja on tullut kokeiltua ja yhtään en ole saanut toimivaksi kuin 20tkm ajaksi. On kokeiltu kuumapainepesurilla, liuottimilla, kosaanilla, jne. Ehkä liuotin on väärää, en osaa sanoa.

Jälkiruiskutuksesta kun tuossa usein mainitaan, tapahtuu sitä DPF autoissa vaikka itse poltto ei olisikaan käynnissä, koska sen tarkoituksena on pitää kaasut kuumana. Kylmäkäynnistyksestä lähtien kaasuja pyritään lämmittämään mahdollisimman nopeasti n. 350 asteeseen kun pöntöttömissä se pyörii siinä 150-200 asteessa. Polton tapahtuessa lämmöt ovat 650-750 asteessa.

Subarut on myös tuttuja ja niissä on tosiaan ollut ongelmia, mutta sen mitä minä olen havainnut niin DPF tukkeutuu niissä kahdesta syystä: EGR jää raottelemaan ja/tai mahtavat Denson suuttimet kusevat. Suuttimen kusemisen huomaa yleensä vasta silloin DPF on heivattu ja EGR poistettu niin savuttaa kohtuu paljon. Kunnossa ollessaan Subbe ei pölläytä kuin k=0,5 vaikka on tehoa lisätty eli juuri ja juuri huomaa hunnun rääkätessä. Valoja Subbet sytyttelee pakkasella kun eropaineanturissa oleva kosteus jäätyy ja siihen on taas omat konstit. Jaguarissa on muuten eropaineanturi ei vastapaineanturia. Pönttö on aivan liian kaukana turboista, jolloin pönttö käy liian kylmänä ja muutenkin toteutus on alkeellinen kun ei ole mm. lämpötilan mittausta pöntön jälkeen. XF korissa 3.0D:ssä asiaa on korjattu parempaan suuntaan, mutta tuntuu se niissäkin ongelmia aiheuttavan. Kokonaisuudessaan aivan älytön keksintö, kuten Vemppukin jo totesi.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Joulu 01, 2014 1:55 am
Kirjoittaja kmk
s1jviita kirjoitti:Omasta raksein pois jo EGR:t ja DPF:n niin ei ainakaan ne tule koskaan kiukuttelemaan.
Saako udella mitä muutoksia piti softalle tehdä egr/dpf poistossa? Ja missä teetit homman?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Joulu 01, 2014 7:56 am
Kirjoittaja s1jviita
kmk kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Omasta raksein pois jo EGR:t ja DPF:n niin ei ainakaan ne tule koskaan kiukuttelemaan.
Saako udella mitä muutoksia piti softalle tehdä egr/dpf poistossa? Ja missä teetit homman?
Tehtiin kokonaan uusi ohjelma, jossa EGR pyyntö asetettiin nollaan eli pysyvät kokoajan kiinni. DPF osioon vastaavat muutokset sekä tietysti voimaa ulos 260hv ja 550Nm. Itse asentelen ohjelmia ja myös teen noita fyysisiä muutoksia.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ke Joulu 03, 2014 8:31 pm
Kirjoittaja frank
s1jviita kirjoitti:
kmk kirjoitti:Tehtiin kokonaan uusi ohjelma, jossa EGR pyyntö asetettiin nollaan eli pysyvät kokoajan kiinni. DPF osioon vastaavat muutokset sekä tietysti voimaa ulos 260hv ja 550Nm. Itse asentelen ohjelmia ja myös teen noita fyysisiä muutoksia.
Kuulostaa uskomattomalta, että pakopuolelle ruiskutettu polttoaine pääsisi jotenkin takaisin öljytilaan.

Mikä on EGR ja mitä se tekee? Tuon hiukkassuodattimen kyllä tajusin.
Onko sinulla "chippiä" missä olisi uusi ohjelma, jos poistaisin itsekin molemmat.
Varsinkin tuo tehon kasvaminen tietenkin kiinnostaa. :)

ps, uusi kone näyttää erittäin hyvältä ja esim. turbojen akselit tiukat vanhaan verrattuna. Ollut XJ:ssä, -05, 80tkm takana. Laitetaan nokalle lähipäivinä. Nyt kiinnostaisi vaan mitä öljyä kannattaa käyttää, ettei sattumalta tule uudelleen tätä ongelmaa. Netistä katsoen ei kyllä kovin yleistä olekaan, vaikka ensin niin luulinkin. Paljon ajettuja on paljon.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ke Joulu 03, 2014 8:35 pm
Kirjoittaja frank
frank kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
kmk kirjoitti:Tehtiin kokonaan uusi ohjelma, jossa EGR pyyntö asetettiin nollaan eli pysyvät kokoajan kiinni. DPF osioon vastaavat muutokset sekä tietysti voimaa ulos 260hv ja 550Nm. Itse asentelen ohjelmia ja myös teen noita fyysisiä muutoksia.
Kuulostaa uskomattomalta, että pakopuolelle ruiskutettu polttoaine pääsisi jotenkin takaisin öljytilaan.

Mikä on EGR ja mitä se tekee? Tuon hiukkassuodattimen kyllä tajusin.
Onko sinulla "chippiä" missä olisi uusi ohjelma, jos poistaisin itsekin molemmat.
Varsinkin tuo tehon kasvaminen tietenkin kiinnostaa. :)

Voiko DPF:n tyhjentää ilman, että tarvitsee muutella tietokonetta?

ps, uusi kone näyttää erittäin hyvältä ja esim. turbojen akselit tiukat vanhaan verrattuna. Ollut XJ:ssä, -05, 80tkm takana. Laitetaan nokalle lähipäivinä. Nyt kiinnostaisi vaan mitä öljyä kannattaa käyttää, ettei sattumalta tule uudelleen tätä ongelmaa. Netistä katsoen ei kyllä kovin yleistä olekaan, vaikka ensin niin luulinkin. Paljon ajettuja on paljon.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ke Joulu 03, 2014 11:32 pm
Kirjoittaja Anttih
Kolme kirjainta ja ei ole laakerimurheita, RVS.

Mullon pihassa tollanen nykymuodin mukainen kiilattomilla laakereilla oleva pannu jossa oli tullessa 5 desiä öljyä ja kaksi laakeria sulanut kampuran ympärille. Uuteen pannuun tuli rvs käsittelyt.

Rvs:ää voi kysellä nykyään myös motonetista.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: To Joulu 04, 2014 12:38 pm
Kirjoittaja frank
Anttih kirjoitti:Mullon pihassa tollanen nykymuodin mukainen kiilattomilla laakereilla oleva pannu jossa oli tullessa 5 desiä öljyä ja kaksi laakeria sulanut kampuran ympärille.
Ihan noin maalaisjärjellä... ei se kiilattomuus pitäisi mikään ongelma olla. Jos laakeri jumittaa ja kiila pitää sen paikallaan niin ei kaikki siltikään ihan hyvin ole. Kun olen kahlannut läpi näitä juttuja tästä moottorista niin tarinat ovat kovin erilaisia. Pakoputkesta menee polttoainetta öljytilaan, laakerit pyörii rungossa ja kestävyys on tosi huono kaikin puolin. Toiset ovat taas ajaneet todella pitkään ilman mitään ongelmia. Ei viittaa tyyppivikaan. Koska minullakin sylinterin helma, laakeri, turbot ja öljynpaine (pumppu on ok) antavat viitteitä huonosta voitelusta, niin täytyy syyttää vaihtoväliä tai öljyn laatua. Noita öljyn lisäaineita on ollut markkinoilla aina, mutta yksikään ei ole koskaan virallisemmissa testeissä osoittanut todellista hyötyä. Teoria on hyvä, mutta lisäaineella ei ole kykyä tarttua pintoihin sen kovempaa kuin millä voimalla niitä kiinnitetään. Se irrottava voima on sitten sama. Käytännössä siis kama pyörii koneessa ja auttaa hieman voitelussa. Ehkä. Yksittäisten ihmisten kokemukset perustuvat psykologiseen toiveeseen. Kun vaihdat paksummat kaiutinjohdot äänenlaatu paranee ihan valtavasti, varsinkin jo ne olivat kultaa, punottu Himalajalla ja pakattu uskomattoman hienoon laatikkoon. Ja mitä kalliimmat sitä paremmat, tietenkin. Nyt odottelen mielenkiinnolla, että korjaamo saa koneen paikalleen ja minä auton alleni.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: To Joulu 04, 2014 6:21 pm
Kirjoittaja Vemppu
frank kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
kmk kirjoitti:Tehtiin kokonaan uusi ohjelma, jossa EGR pyyntö asetettiin nollaan eli pysyvät kokoajan kiinni. DPF osioon vastaavat muutokset sekä tietysti voimaa ulos 260hv ja 550Nm. Itse asentelen ohjelmia ja myös teen noita fyysisiä muutoksia.
Kuulostaa uskomattomalta, että pakopuolelle ruiskutettu polttoaine pääsisi jotenkin takaisin öljytilaan.

Mikä on EGR ja mitä se tekee? Tuon hiukkassuodattimen kyllä tajusin.
Onko sinulla "chippiä" missä olisi uusi ohjelma, jos poistaisin itsekin molemmat.
Varsinkin tuo tehon kasvaminen tietenkin kiinnostaa. :)

ps, uusi kone näyttää erittäin hyvältä ja esim. turbojen akselit tiukat vanhaan verrattuna. Ollut XJ:ssä, -05, 80tkm takana. Laitetaan nokalle lähipäivinä. Nyt kiinnostaisi vaan mitä öljyä kannattaa käyttää, ettei sattumalta tule uudelleen tätä ongelmaa. Netistä katsoen ei kyllä kovin yleistä olekaan, vaikka ensin niin luulinkin. Paljon ajettuja on paljon.
Eihän ne dieselin suuttimet missään pakosarjassa ole...Yleensä ainakaan tietääkseni ja luullakseni edes jälkiruiskutusta varten. Jälkiruiskutus tehdään ihan "normisuuttimilla" sellaisella hetkellä että se ruiskutettu diesel kulkeutuu palotilasta palamattomana pakosarjaa jne pitkin hiukkassuodattimelle.

Ja siinä tuiskeessa osa siitä "ylimääräisestä jälkiruiskutetusta" dieselistä menee ihan sylinterin ja männän/männänrenkaiden välistä sinne palotilaan. Ei sitä lopöä minnekään pakosarjaan ennen tai jälkeen mahdollisen turbon ruiskita :P

Vähän sama kuin ajelis bensa autolla koko ajan turhan rikkailla seoksilla jolloin aina jäisi vähän palamatonta sylinteriin joka sitten osittain kulkeutuisi taivaan tuuliin ja osin moottorin öljytilaan.

Ja sekin tuota ongelmaa tekee että ylimääräinen polttoaine pesee sylinterin ja männän/männänrenkaiden välistä öljykalvoa pois. Juuri sitä kalvoa joka sylinteriä tiivistää omalta osaltaan.

Tai noin olen ymmärtänyt asian pääsääntöisesti olevan järjestetty :? Maailma on kumma paikka ja jotain muunlaisiakin ratkaisuja voinee olla (esim. siis oma suutin hiukkaspöntölle) mutta lie harvinainen?

EGR:
http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili

Käytöstä poiston idea on että annetaan koneella aina "puhdasta happea" eikä paskoiteta vehkeitä sillä kuonalla ja könällä mitä EGR tuo.
----------------
frank kirjoitti:....Kun vaihdat paksummat kaiutinjohdot äänenlaatu paranee ihan valtavasti, varsinkin jo ne olivat kultaa, punottu Himalajalla ja pakattu uskomattoman hienoon laatikkoon. Ja mitä kalliimmat sitä paremmat, tietenkin. Nyt odottelen mielenkiinnolla, että korjaamo saa koneen paikalleen ja minä auton alleni.
Klassinen oskilloskooppi-insinöörin HiFi-lehden 80-lukuinen lähestyminen aiheeseen joka aikanaan aika määrin keskustelua herätti :mrgreen:
Nythän asia on todettu että kyllä niissä eroja on. Ei vaan osanneet vielä 80/90-luvulla niitä eroja mitata. Taisi olla että jopa HiFi-lehden toimittajista "viimeisetkin jäärät" (Lue P Tuomola) jossain vaiheessa ottivat "korvan käteensä" :P Eräpuu ja kumppanithan (Hermunen) olivat empiiriset havainnot tehneet jo hyvinkin aikaisin.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Joulu 05, 2014 5:20 pm
Kirjoittaja JMSC
Kirjoitin pitkähkön selostuksen tuosta DPF:n poltosta ja miksi juuri osassa jaguaareja on ongelmia ja osassa ei.
Painoin lähetä ja foorumi oli kirjannut minut ulos, joten lyhyesti...
Vika liittyy ajotapaan ja moottorinohjauksen softaversioon tästä on TSB ohjelmiston päivittämiseksi.

RVS:stä totean että koska TUV on testannut ja todennut toimivaksi uskon itsekkin aineeseen.
http://www.rvs.fi/pdf/FINAL_REPORT_PB20 ... GBM-00.pdf

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Joulu 05, 2014 5:59 pm
Kirjoittaja kissaeläin
JMSC kirjoitti:Kirjoitin pitkähkön selostuksen tuosta DPF:n poltosta ja miksi juuri osassa jaguaareja on ongelmia ja osassa ei.
Painoin lähetä ja foorumi oli kirjannut minut ulos, joten lyhyesti...
Vika liittyy ajotapaan ja moottorinohjauksen softaversioon tästä on TSB ohjelmiston päivittämiseksi.

RVS:stä totean että koska TUV on testannut ja todennut toimivaksi uskon itsekkin aineeseen.
http://www.rvs.fi/pdf/FINAL_REPORT_PB20 ... GBM-00.pdf
Kyllä tuon RVS:n parjaajat ovat yleensä niitä jotka eivät asiasta tiedä yhtään mitään. Skeptinen saa olla mutta tulokset vakuuttavat yleensä aika helposti. Monella tosin suurin näyttö on se polttoainetalouden paraneminen mutta itselle tuo suojaava vaikutus ja näkee sen myös sisuskaluista kun ainetta on käytetty että vaikutusta on. Kannattaa ottaa selvää ennen kuin heittää faktaa tiskiin toimimattomuudesta.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 9:04 pm
Kirjoittaja s1jviita
Vemppu kirjoitti:
Eihän ne dieselin suuttimet missään pakosarjassa ole...Yleensä ainakaan tietääkseni ja luullakseni edes jälkiruiskutusta varten. Jälkiruiskutus tehdään ihan "normisuuttimilla" sellaisella hetkellä että se ruiskutettu diesel kulkeutuu palotilasta palamattomana pakosarjaa jne pitkin hiukkassuodattimelle.

Ja siinä tuiskeessa osa siitä "ylimääräisestä jälkiruiskutetusta" dieselistä menee ihan sylinterin ja männän/männänrenkaiden välistä sinne palotilaan. Ei sitä lopöä minnekään pakosarjaan ennen tai jälkeen mahdollisen turbon ruiskita :P .
Väärin ja nuo lauseet nyt sotii keskenäänkin.
Palamaton diesel on DPF:lle sama asia kuin bensa katalysaattorille eli myrkkyä. Jälkiruiskutus tapahtuu tosiaan moottorin varsinaisilla suuttimilla (Toyotassa on yksi lisäsuutin jälkiruiskutusta varten) ja itse ruiskutus tapahtuu työtahdin siinä kohtaa, että polttoaine palaa vielä hyvin, mutta aiheuttaa lämpöä. Missään tapauksessa sitä ei ruiskuteta niin myöhään ja niin paljon, että sitä kulkeutuu pakosarjaan, koska tällöin mentäisiin perse edelle puuhun eli aiheutetaan paljon savua (nokea), jonka se DPF nappaa talteen vaikka sitä juuri yritetään polttaa pois.

DPF pönttö pyritään saamaan 700-800 asteeseen, jotta sinne kerätty noki palaa pois. Tämä lämpötila saavutetaan helposti juuri jälkiruiskutuksen avulla, mutta joskus kun tilanne ei ole ihanteellinen, esimerkiksi ulkolämpötila on alhainen tai moottorin rasitus on pieni, jolloin jälkiruiskutus ei riitä lämmittämään riittävästi DPF:ää niin moottoria yritetään rasittaa mm. laittamalla takalasinlämmitin päälle, automaatin maksimivaihde on 5 ja ilmastoinnin kompuraa käytetään enemmän, jne jne, saadaan DPF:n lämpötila nousemaan haluttuun. Kaikkein tärkein on näistä tuo moottorin rasitus. Mitä suurempi on moottorin rasitus sitä paremmin pienemmällä jälkiruiskutuksella saadaan haluttu lämpötila aikaiseksi. Tästä päästään tuohon dieselin joutumiseen moottoriöljyn joukkoon eli tämä tapahtuu oikeastaan vain kaupunkiajossa, jolloin moottorin rasitus on hyvin pieni ja jälkiruiskutus on suurimmillaan eli dieseliä kulkeutuu moottoriöljyn joukkoon juuri Vempun kertomalla tavalla.

Ohjelmistopäivitys, jota autoihin tehdään liittyy dieselissä oikeastaan pääosin DPF:n toimintaan tai oikeastaan siihen, milloin polttotapahtuma tehdään. Kaikissa mitä tähän mennessä on havaittu on polttojen väliä jopa puolitettu. Eli poltto tehdään joko DPF-pöntön täyttymisen vuoksi tai kilometrimäärän täyttyessä eli puhutaan ylläpitopoltoista, joka siis tehdään ihan joka tapauksessa vaikka DPF-pönttö ei olisi täynnä. Ylläpitopoltto on viimeisimmässä päivityksessä Jaguarissa 1000km (vanhemmassa versiossa 1500km). Tiheämmällä polttovälillä on tarkoitus estää dieseliä joutumista moottoriöljyn joukkoon kun sen ajatellaan olevan kokonaisuudessaan tyhjempi, jolloin kaupunkiajossa ei tarvitsisi polttoja suorittaa kuin aivan pakkotilanteessa. Muitakin määreitä on muutettu polton aloituksen suhteen. Osassa muissa merkeissä käytetään lisäksi lisäaineita, kuten ureaa tai AdBlue:ta nostamaan lämpötilaa.

Jaguarissa DPF-pöntön sijainti on huono. Se on liian kaukana turboista, jolloin sen lämpötilan hallinta on vaikeampaa ja käy täällä pohjolassa aivan liian kylmänä, jolloin joudutaan käyttämään erinäisiä aiemmin kerrottuja konsteja sen lämmittämiseen. Jaguarissa voisi hyvin olla kaksi DPF-pönttöä, jolloin ne olisi heti turbon kyljessä kiinni. Isommissa VAG-laitteissa on tuo toteutettu noin.

Tästä voisi kertoa vaikka mitä, mutta tuossa nyt raapaisu tuosta mahtavasta keksinnöstä.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 9:30 pm
Kirjoittaja s1jviita
frank kirjoitti: Mikä on EGR ja mitä se tekee? Tuon hiukkassuodattimen kyllä tajusin.
Onko sinulla "chippiä" missä olisi uusi ohjelma, jos poistaisin itsekin molemmat.
Varsinkin tuo tehon kasvaminen tietenkin kiinnostaa. :)

Voiko DPF:n tyhjentää ilman, että tarvitsee muutella tietokonetta?
EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Tuo on sellainen osa tai tuossa moottorissa osat, että sen voi poistaa ja kannattaa poistaa. EGR:n tarkoitus on polttaa typen oksideja, mutta hyvin monesti se tappaa moottorin tukehduttamalla sen. Tuossa moottorissa on tyyppivikana EGR:ien hajoaminen --> saa myös DPF nokilleen. Tapahtumasarja alkaa siten, että koska se kierrättää pakokaasuja silloin myös kertyy karstaa tai sellaista öljymoskaa ja se taas jää EGR:n lautasen väliin, jolloin se ei enää sulkeudu ja ahtopaine pääsee osaksi takaisin pakopuolelle, jolloin tapahtuu epätäydellistä palamista, joka taas aiheuttaa savutusta, jonka taas DPF nappaa talteen, mutta sitä kun kertyy siinä vauhdilla, että sitä ei keretä polttamaan pois --> DPF herja mittaristoon ja tehot pois. Hyvin tyypillinen tapahtuma ja varsinkin näissä missä ei ole lambdaa valvomaan savutusta. Näitä venttiilejä on näissä moottoreissa 2kpl, kummallekin sylinteriryhmälle omansa. Lisää tietoa EGR:stä kannattaa lukea Googlen kautta.

DPF:ää et voi poistaa ellei auton ohjelmaa muokata siten, että se hyväksyy tyhjän DPF-pöntön. Minulla ei ole valmiita chippejä, koska tässä tapauksessa sellaista ei voi käyttää (ohjelma on autokohtainen). Ohjelma tehdään käyttäen auton omaa ohjelmaa eli kopioin auton ohjelman moottorin ohjainlaitteesta (ECU, ECM, PCM, monta nimeä rakkaalla lapsella) ja sitä muokataan ja se muokattu sitten asennetaan ecuun korvaten alkuperäinen. Tämä toimenpide voidaan tehdä kahdella tavalla, joko autosta OBD-portin kautta tai suoraan ecuun. Etkö ollut jostain muualta kuin Suomesta, jolloin sinun kohdalla ainoa vaihtoehto on muokata ohjelmaa suoraan ecuun tuolla konstilla jos minä sen teen: http://1drv.ms/1wKgzm8

XF 3.0D esimerkiksi ei pysty tekemään millään muulla konstilla kuin tuolla. Tai oikeastaan kaikki Jaguarit mihin pystyy ohjelmaa muokkaamaan pitää ecu avata, pois lukien tuo 2.7D.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 9:42 pm
Kirjoittaja Vemppu
Hyvä että virhe tuon "raa´an" löpön kanssa korjattiin. Ilmaisin asian/itseni huonosti ja olin väärässäkin uskossa kun olin ymmärtänyt että jälkiruiskutettu löpö palaisi vasta muualla kuin palotilassa. Ilmeisestikin ruiskutus tapahtuu sellaisella hetkellä että palotapahtuma "vuotaa" palotilasta pakopuolelle ja nostaa siten lämpötiloja DPF:llä.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 10:12 pm
Kirjoittaja s1jviita
Vemppu kirjoitti:Hyvä että virhe tuon "raa´an" löpön kanssa korjattiin. Ilmaisin asian/itseni huonosti ja olin väärässäkin uskossa kun olin ymmärtänyt että jälkiruiskutettu löpö palaisi vasta muualla kuin palotilassa. Ilmeisestikin ruiskutus tapahtuu sellaisella hetkellä että palotapahtuma "vuotaa" palotilasta pakopuolelle ja nostaa siten lämpötiloja DPF:llä.
Ei, ei sitä noinkaan myöhäiselle jätetä, koska tuolloin syntyy jo savua. Jälkiruiskutus tapahtuu vielä sellaisella hetkellä, että polttoaine palaa hyvin, mutta antaa vain lämpöä eli mäntä on vielä nousemassa ylös kun jälkiruiskutus tapahtuu.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Joulu 12, 2014 6:41 pm
Kirjoittaja frank
Vemppu kirjoitti:Klassinen oskilloskooppi-insinöörin HiFi-lehden 80-lukuinen lähestyminen aiheeseen joka aikanaan aika määrin keskustelua herätti :mrgreen:
Nythän asia on todettu että kyllä niissä eroja on. Ei vaan osanneet vielä 80/90-luvulla niitä eroja mitata. Taisi olla että jopa HiFi-lehden toimittajista "viimeisetkin jäärät" (Lue P Tuomola) jossain vaiheessa ottivat "korvan käteensä" :P Eräpuu ja kumppanithan (Hermunen) olivat empiiriset havainnot tehneet jo hyvinkin aikaisin.
Osuit naulan kantaan. Hermunen on testannut useammankin maahantuomani laitteen! :) Muistan lopun elämääni Krellin toimitusjohtajan ilmeen Chicagon CES-messuilla hänen kehuttuaan heidän kuunteluhuoneessaan erillistä verkkovirtasuodinta kun tokaisin, että "onpas teidän laitteissanne huonot virtalähteet kun $10 suotimella ääni paranee valtavasti". Hermunen sentään oli edes hieman realisti, mutta ne jotka oikeasti kuvittelivat (ehkä vieläkin) että metrin paksuiset johdot kasettidekistä vahvistimeen parantaa lähes kaiken ovat ihan pihalla todellisuudesta. Se sähkö kulkee siellä laitteiden sisällä vielä paljon ohuempaa johtoa varmaan 10m eikä tuo puolen metrin parantaminen siinä kaikkea ratkaise. Toki sen kuulee aina, paitsi ei koskaan kun minä tein vertailun. Olipa joskus YLEltäkin lainassa laite, jolla lisättiin kohinaa ja säröä. Se sai kovimmat kultakorvat taputtamaan käsiään. Kukaan ei kuitenkaan halunnut ostaa sellaista kotiinsa vaikka sillä ääni parani enemmän kuin millään eikä se ollut edes kallis. Se olisi varmaan myynyt todella hyvin, jos ei olisi kertonut mikä se oikeasti on ja hinnassa olisi ollut nolla tai parikin enemmän! :)

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Joulu 12, 2014 6:46 pm
Kirjoittaja frank
kissaeläin kirjoitti:Kyllä tuon RVS:n parjaajat ovat yleensä niitä jotka eivät asiasta tiedä yhtään mitään. Skeptinen saa olla mutta tulokset vakuuttavat yleensä aika helposti. Monella tosin suurin näyttö on se polttoainetalouden paraneminen mutta itselle tuo suojaava vaikutus ja näkee sen myös sisuskaluista kun ainetta on käytetty että vaikutusta on. Kannattaa ottaa selvää ennen kuin heittää faktaa tiskiin toimimattomuudesta.
No joo. Kävipä eilen niin että tapasin yhden kokouksen vedettyäni kaverin joka myy jotain tuollaista ainetta, ellei peräti samaa. Juteltiin siitä jonkin verran. Eniten kiinnosti se, että kuulemma (!?) esim. Toyota on ottamassa tuollaista käyttöön tehtaallaan ja Subaru ralliautoissaan. Laitetaan siis peliin hyvät öljyt ja tuollainen lisäksi.

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Joulu 12, 2014 7:03 pm
Kirjoittaja frank
s1jviita kirjoitti:EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Tuo on sellainen osa tai tuossa moottorissa osat, että sen voi poistaa ja kannattaa poistaa.
Tuon siis voi poistaa noin vaan eikä se haittaa ECUa eikä mitään muutakaan? Ohjeet lienee Googlella. Sehän kannattaa siis tehdä jos siten voisi estää mahdollisen uuden ongelman. Toivottavasti tehdas lukee näitä ja oppii jotain.
s1jviita kirjoitti:DPF:ää et voi poistaa ellei auton ohjelmaa muokata siten, että se hyväksyy tyhjän DPF-pöntön. Minulla ei ole valmiita chippejä, koska tässä tapauksessa sellaista ei voi käyttää (ohjelma on autokohtainen).
Koska sinä olet Suomessa ja auto Espanjassa tässä on selkeä ongelma. Onko olemassa edullista lukijaa, jolla voisin napata koodin talteen, lähettää sinulle muokattavaksi ja sitten taas tunkea takaisin ECUun? Muuten joudun ajamaan Suomeen, joka kylläkin tapahtuu ensi kesänä jos suunnitelmat toteutuvat ja auto saadaan kuntoon.

Sattuuko koodeihisi kuulumaan myös tuo "powerchip"-osio, vai onko se erillinen piiri joka valvoo turbon paineita? :)

Vaikuttaako kumpikaan näistä niin, että päästöjen osalta tulisi katsastuksessa jotain ongelmia?

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Pe Joulu 12, 2014 9:49 pm
Kirjoittaja Vemppu
frank kirjoitti:
Vemppu kirjoitti:Klassinen oskilloskooppi-insinöörin HiFi-lehden 80-lukuinen lähestyminen aiheeseen joka aikanaan aika määrin keskustelua herätti :mrgreen:
Nythän asia on todettu että kyllä niissä eroja on. Ei vaan osanneet vielä 80/90-luvulla niitä eroja mitata. Taisi olla että jopa HiFi-lehden toimittajista "viimeisetkin jäärät" (Lue P Tuomola) jossain vaiheessa ottivat "korvan käteensä" :P Eräpuu ja kumppanithan (Hermunen) olivat empiiriset havainnot tehneet jo hyvinkin aikaisin.
Osuit naulan kantaan. Hermunen on testannut useammankin maahantuomani laitteen! :) Muistan lopun elämääni Krellin toimitusjohtajan ilmeen Chicagon CES-messuilla hänen kehuttuaan heidän kuunteluhuoneessaan erillistä verkkovirtasuodinta kun tokaisin, että "onpas teidän laitteissanne huonot virtalähteet kun $10 suotimella ääni paranee valtavasti". Hermunen sentään oli edes hieman realisti, mutta ne jotka oikeasti kuvittelivat (ehkä vieläkin) että metrin paksuiset johdot kasettidekistä vahvistimeen parantaa lähes kaiken ovat ihan pihalla todellisuudesta. Se sähkö kulkee siellä laitteiden sisällä vielä paljon ohuempaa johtoa varmaan 10m eikä tuo puolen metrin parantaminen siinä kaikkea ratkaise. Toki sen kuulee aina, paitsi ei koskaan kun minä tein vertailun. Olipa joskus YLEltäkin lainassa laite, jolla lisättiin kohinaa ja säröä. Se sai kovimmat kultakorvat taputtamaan käsiään. Kukaan ei kuitenkaan halunnut ostaa sellaista kotiinsa vaikka sillä ääni parani enemmän kuin millään eikä se ollut edes kallis. Se olisi varmaan myynyt todella hyvin, jos ei olisi kertonut mikä se oikeasti on ja hinnassa olisi ollut nolla tai parikin enemmän! :)
OT:
-----------------------------
Puhutaanpa kummasta koulukunnasta tahansa on äärilaitaan meneminen minusta samanlaista lepikkoon ajamista. Jos joku kuvittelee esim. sen välijohdon parantavan "lähes kaiken", ollaan metsässä ihan samalla tavalla kuin sanottaessa ettei sillä välijohdolla olisi mitään väliä. Esim. MJ Kosonen meni yhtä kauas viheralueelle kuin se vihreää putkinäyttöä tuijottava ja kaiutinta monona kuunteleva dipl.insinööri jo oli eväsleipiensä kanssa :lol:

Merkityksellistä on tosin se että mihinkä laitetaan se "normaalin" raja missäkin asiassa. Asiallinen, häiriösuojattu ja hyvillä liittimillä varustettu kaapeliko on se normaali vai se kaikki häiriöt itseensä "imevä" MustanPörssin 5.95mk "universal RCA" :?

Sopivien särökomponenttien lisääminen audiosignaalin on tosiaankin todettu jopa ääntä "parantavaksi". Muistelen että termit "säröytetylle äänelle" menivät jotenkin suuntaan "lämpöisempi, läheisempi, läsnäolevampi" ja muuta tuon tapaista. Mutta niinhän se Hammond urunkin soundi paranee kun sopivasti putkisäröä siihen laitellaan. Ei se puhdas siniaalto kovin kummoiselle kuullosta mutta vähän harmonisia mukaan ja säröä kehiin niin jopas vaan alkaa läristä... Vielä kun ujutetaan himppanen vaihevirhettä ja -vaihtelua siihen niin alkaa olla rock rock. Alkuperäisellekö uskollinen? Ei välttämättä.

Tapio M Köykkä ja Matti Otala taisivat oivaltaa säröasioista jotain sellaista mitä ei suurin osa ollut vielä oivaltanut mutta joka nyt taitaa olla ns. selvää faktaa. Enkä pitäisi ihmeenä että samanlaisia mustia oskilloskoopin näkemättömiä aukkoja vieläkin olisi olemassa.
------------------------
Jotta tähän postaukseen tulisi edes joku oljenkorsi saitin varsinaiselle asialle:
Mulla on Jagessa halvin mankka minkä löysin: http://www.huvilaite.fi/images/kuvat/lcs110ar.jpg

Ei tartte miettiä mitä Van De Hull:ia sinne orkkiskajarille vetäisin jotta beissit olisivat sellaiset että patarumpu tuntuisi kehossa, keskialue olisi korvaan imeytyvän läsnäoleva ja diskantti silkkisistä silkkisin niinkuin vain parhaat voimat kykenevät tuottamaan 8)
Valintaperusteina:
- hinta
- pelkistetty ulkonäkö joka istuu keskikonsoliin.
- erinomainen alttoviulun G-kielen toisto
- todella rikas transienttitoisto ja täydellinen uskollisuus Pink Floydin "Dark side of the moon" CD-levyn äänimaailmalle. Luonnollisesti kyseessä tulee olla spesiaali 24karaatin CD-versio koska normiversio on dynaamisesti latteaa massakuraa :wink: Vinyyli olisi vielä parempi mutta autossa se ei kuitenkaan oikein toimi :cry:

Happivapaan kuparin (WTF?) puolesta ES-Jonne antaa 4/5 :mrgreen:

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2014 3:10 pm
Kirjoittaja frank
OT ON
Vemppu kirjoitti:Merkityksellistä on tosin se että mihinkä laitetaan se "normaalin" raja missäkin asiassa.
Nykyisenä ravintoloitsijana ihmettelen usein sitä, mitä tarkoittaa hyvä ruoka. Toisille se on illallinen ABC:n seisovassa jätealtaassa ja toisille runollisin ranskalaisin ilmauksin myyty Ikean lihapulla ruskeassa kastikkeessa, joka ruokalistassa on nimetty latinankielisillä aineosilla. Tai kyllä toi Toyota on kaikista paras auto! Ihmisen psykologia haluaa tehdä päätelmiä todella kummallisilla tavoilla. Kun nämä ymmärtää voi arvostella asioita hieman realistisemmin.

Tapio M Köykkä ja Matti Otala taisivat oivaltaa säröasioista jotain sellaista mitä ei suurin osa ollut vielä oivaltanut mutta joka nyt taitaa olla ns. selvää faktaa.
Tapsa oli kyllä mielestäni enemmänkin radikaali pellepeloton kuin todellinen osaaja. Prototyypit joita näin olivat vähintäänkin mielenkiintoisia. Hän ehkä edusti enemmänkin sitä puolta, joka antaa aivojen vielä ja sen olla hyvää, mikä siltä kuulostaa. Matti sen sijaan edellytti toistoketjulta virheettömyyttä, koska sen tehtävä ei ole muuttaa taiteellista luomusta. Sanoi minulle, että "muuten se on kuin katselisit taulua pullonpohjan läpi". Hänelle myinkin varmaan maailman viimeisin equalisaattorin, jossa ei ollut mikropiirejä (Kenwood KQ-mikä lienee olikaan).

Suurin tuho äänelle tehdään studiossa kompressoimalla äänite. Välijohtojen vaikutukseen verrattuna se on tuhatkertainen tuho. Seuraavana onkin sitten kaiuttimet, joilla voidaan pelastaa paljon. Ikävä vaan, että maksavat reilusti. Näistä mieleen ovat jääneet vuosien varrella Klark -monitorit (pesee Genelecin 100-0), Acoustat Spectra -paneelit (ikävä vaan, ettei saa enää) ja Anders Weckströmin proto-kaiuttimet, joita kuuntelin kotonanikin (lainassa häneltä).
Vemppu kirjoitti:Mulla on Jagessa halvin mankka minkä löysin: http://www.huvilaite.fi/images/kuvat/lcs110ar.jpg
Sana "mankka" tulee sanasta magnetofoni. Ehkä se kuvastaa ostamaasi laatua. :)
Vemppu kirjoitti:Ei tartte miettiä mitä Van De Hull:ia sinne orkkiskajarille vetäisin jotta beissit olisivat sellaiset että patarumpu tuntuisi kehossa, keskialue olisi korvaan imeytyvän läsnäoleva ja diskantti silkkisistä silkkisin niinkuin vain parhaat voimat kykenevät tuottamaan 8)

Aikoinaan kun ensimmäisenä myin Infinityn autokaiuttimia Suomessa niin nepä vasta hyviä olivatkin. Autoonhan on helpoin saada loistava äänentoisto. Messuilla jopa JBL:n edustaja otti haasteen vastaan kumpi soi paremmin, ja myönsi hävinneensä. Sittemmin muuten JBL osti Infinityn. :) Näin tehtaalla Los Angelesissa Sanyon kaiuttimia (?!), mutta tuskin sitä ovat menneet sentään ostamaan!
OT OFF
Vemppu kirjoitti:- pelkistetty ulkonäkö joka istuu keskikonsoliin.
Mun mielestä se alkuperäinen istuu parhaiten!
Ihmeellistä on se, että aikoinaan mun 2001 malliseen S-Typeen ei enää 2004 saanut uutta navigaattorin DVD-levyä. Silloin lupasin, että en enää koskaan osta autoa, joka tehtaan mielestä on jo out-dated 3 vuoden kuluttua. Aika vastuuntunnotonta. Mutta näin tässä taas kävi. Kostoksi tilasin uuden navin levyt eBaysta ja se maksoi 90% vähemmän kuin Jaggella. :)

Re: 2008 Jaguar S-Type 2,7l diesel TwinTurbo

Lähetetty: Ti Joulu 23, 2014 7:20 pm
Kirjoittaja s1jviita
frank kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Tuo on sellainen osa tai tuossa moottorissa osat, että sen voi poistaa ja kannattaa poistaa.
Tuon siis voi poistaa noin vaan eikä se haittaa ECUa eikä mitään muutakaan? Ohjeet lienee Googlella. Sehän kannattaa siis tehdä jos siten voisi estää mahdollisen uuden ongelman. Toivottavasti tehdas lukee näitä ja oppii jotain.
s1jviita kirjoitti:DPF:ää et voi poistaa ellei auton ohjelmaa muokata siten, että se hyväksyy tyhjän DPF-pöntön. Minulla ei ole valmiita chippejä, koska tässä tapauksessa sellaista ei voi käyttää (ohjelma on autokohtainen).
Koska sinä olet Suomessa ja auto Espanjassa tässä on selkeä ongelma. Onko olemassa edullista lukijaa, jolla voisin napata koodin talteen, lähettää sinulle muokattavaksi ja sitten taas tunkea takaisin ECUun? Muuten joudun ajamaan Suomeen, joka kylläkin tapahtuu ensi kesänä jos suunnitelmat toteutuvat ja auto saadaan kuntoon.

Sattuuko koodeihisi kuulumaan myös tuo "powerchip"-osio, vai onko se erillinen piiri joka valvoo turbon paineita? :)

Vaikuttaako kumpikaan näistä niin, että päästöjen osalta tulisi katsastuksessa jotain ongelmia?
Sori kun on kestänyt vastata, kiirettä pitää aina loppuvuodesta. Mutta tosiaan EGR:iä et voi pois poistaa käytöstä ilman uutta ohjelmaa, koska muuten saat moottorihäiriövalon palamaan ja tehot puolittumaan eli softasta pitää EGR:t poistaa ja lisäksi kannattaa ne lähdöt tulpata. Tulppaus siksi kun ne tuppaavat jäädä auki vaikka käsky on nollassa eli vaikuttaa oleellisesti alavääntöön ja osaksi myös savutukseen jos ei ole DPF:ää. Tehdas on näistä asioista tietoinen, mutta ne eivät voi tehdä mitään, koska niitä painaa päästöasetukset (EGR:n tarkoituksena on polttaa typen oksideja).

Kyllähän noita työkaluja on millä voit lukea autosi tämän hetkisen ohjelman ja siinä ei ole mitään riskiä, mutta erittäin suuri riski on silloin kun sitä muokattua ohjelmaa kirjoitetaan ecuun. Tällöin työkalun pitää oikeasti olla luotettava, jotta kirjoitus suoritetaan onnistuneesti, sillä jos ohjelman kirjoitus keskeytyy, tulee korjaus maksamaan 1500-2500€. Jos kyseinen tapahtuma käy minulle niin pystyn sen pelastamaan avaamalla ecun ja sitä kautta korjaamaan ohjelman. Eli tapauksessasi odottaisin kesään, jolloin tulet tänne Suomeen tai toinen vaihtoehto on irrottaa ecu ja lähettää se minulle.

DPF:ää ei kannata sinällään pelätä, jos sen kanssa ei ole ollut ongelmia (öljyn taso noussut, vikavaloja, puutuneisuutta) vaan sen elinkaarta pidentävä toimenpide on järkevin eli niiden EGR:ien poistaminen. Tällöin moottori käyttää palamiseen vain puhdasta ilmaa eikä pakokaasu-ilmaseosta, jolloin dieselille ominaiset pölläytykset (jotka DPF nappaa talteen) pienenevät ja DPF pääsee vähemmällä ja sen elinkaari kasvaa. Kummankaan poistolla ei ole merkitystä katsastuksen osalta. Niissä autoissa, joissa ei ole alun perinkään ollut DPF:ää pienenee päästöt kun EGR poistetaan käytöstä.

Tehonnoston pystyy hoitamaan samalla kun ohjelmaa muokataan muutenkin EGR:ien ja mahdollisesti DPF:kin osalta. Kyseessä on siis yksi ohjelma missä on nämä kaikki toiminnallisuudet sisällytetty. Tehonlisäys hoidetaan dieselissä ihan muulla konstilla kuin turbon paineita nostamalla vaikka niitäkin nostetaan, mutta niiden nosto on kohtuu pientä. Bensamoottorissa on paineiden nostolla on enemmän merkitystä.