Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisesti

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Ankku
Viestit: 73
Liittynyt: La Syys 15, 2012 2:57 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja Ankku »

Onkos vinkkejä mikä voisi aiheuttaa tämän.

Auto S-type, vuosimallia 2003. Kolmen litran bensakoneella ja ZF:n automaattilaatikolla.

Aluksi huomasin satunnaisesti noin 80 nopeudessa pientä aaltoilua nopeudessa. Nyt on ilmennyt 70-80 nopeuksissa myös kierroslukumittarissa pientä aaltoliikettä, eli silloin tällöin tuota esiintyy ei aina.

Tyhjäkäyntiä käy tasaisesti. Kovempaa käskettäessä ei huomaa mitään ongelmia, samoin jos ajonopeus on tuolla 100 paikkeilla tai yli niin ei mitään huomaa tuosta ongelmasta.
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Ankku kirjoitti:Onkos vinkkejä mikä voisi aiheuttaa tämän.

Auto S-type, vuosimallia 2003. Kolmen litran bensakoneella ja ZF:n automaattilaatikolla.

Aluksi huomasin satunnaisesti noin 80 nopeudessa pientä aaltoilua nopeudessa. Nyt on ilmennyt 70-80 nopeuksissa myös kierroslukumittarissa pientä aaltoliikettä, eli silloin tällöin tuota esiintyy ei aina.

Tyhjäkäyntiä käy tasaisesti. Kovempaa käskettäessä ei huomaa mitään ongelmia, samoin jos ajonopeus on tuolla 100 paikkeilla tai yli niin ei mitään huomaa tuosta ongelmasta.
Tyypillinen turbiini sekä / tai mekatroniikan kuluminen. Öljynvaihto laatikkoon saattaa auttaa hetkeksi. En huolestuisi älyttömästi, kestää vielä kuitenkin ainakin 100tkm noin heittona.

Saattaa myös olla jotain muuta sytytys- tai polttoainepuolella. Tulpat ja p-ainesuodatin on vaihdettu viimeksi? Imusarjan alla oleva putki rikkein?
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tässä samankaltaista keskustelua. Syynä ilmeisesti momenttimuunnin tämän arvion mukaan http://www.justanswer.com/jaguar/88pxd- ... e-rpm.html tässä samankaltainen ongelma mennyt jo pahemmaksi http://www.justanswer.com/jaguar/7b438- ... ation.html. Asian voi kaiketi hoitaa uudelleen ohjelmoinnilla vaihteistoon mikäli kyse olisi ohjelmoinnistaAsiasta ihan Jaguar "service bulletin" http://www.jagrepair.com/images/TSB/S-T ... 7-14UK.pdf
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Marras 19, 2014 6:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Ohjelmointi ei auta, koska kysymys on kulumisesta. Ohjelmoinnin yhteydessä oireet saattavat hetkeksi poistua kun samalla nollautuu vaihteiston oppimisarvot. Tuon ohjelmoinnin tarkoitus on poistaa töksähdyksen 2-1 vaihdossa.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Rikkoontumiselle ei ohjelmoinnilla voi tietty mitään ja nuo linkit olivat juuri tuohon momenttimuuntimeen liittyviä, mutta käsittääkseni tuo linkittämäni "bulleti" ei liittynyt tuohon 2-1 vaihtoon (lurch) kuinkaan vaan kierrosten aaltoiluun mikä tässäkin on vikana. Itse lähtisin kuitenkin halvimmasta eli tuosta ohjelmoinnista liikkeelle ja jos se ei tepsi niin momenttimuunnin sitten syyniin mekaanisilta osin mikäli esim ensin suoritettu koodien luku ei tuo mitään muuta esille- kustannus korjaamolla melkoisen suolainen momenttimuuntimelle. Muita mahdollisuuksia toki on ilmavuodosta, ilmamassa-anturista, puola jne.
Koodien luku olisi millä lähtisin liikkeelle ja mielellään jaguar mallinen laite.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Marras 19, 2014 8:24 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ankku
Viestit: 73
Liittynyt: La Syys 15, 2012 2:57 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Ankku »

Kiitoksia vinkeistä.

Kyllä tuossa Kissaeläimen linkissä olevasta Technical Bulletinista selviää että kyseessä on aaltoilua nopeuksissa 64-96 km tunnissa, eikä 2-1 vaihteiden vaihtamisesta. Ainakin minä niin ymmärsin huonolla englanninkielen taidollani?

Eli tuota ehkä kannattaisi kokeilla ennenkuin alkaa isompia remontteja tekemään.

Laatikkoon on vaihdettu puolivuotta sitten öljyt ja suodatin. Syyshuollon yhteydessä vielä varmuudeksi tarkastettiin öljyn taso oikeassa lämpötilassa ja niiltä osin pitäisi olla ok.

Tulpat, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin vaihdettu kesällä, samalla vaihdettiin varmuuden vuoksi imusarjan puoleiset puolat kun imusarja tarvitsi irroittaa, samoin tietenkin imusarjan tiivisteet.

Autolla on ajettu 136 tkm.
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Major »

XJ teki tuota samaa kaupunkinopeudessa 3-4 vaihteiden välillä. Vikakoodeissa oli gear load 3-4. Pari viikkoa sitten laatikkoon vaihdettiin öljyt samalla pesten sen näillä uusilla pumppusysteemeillä. Tähän mennessä ei ainakaan vielä ole esiintynyt vaeltelua mutta aika näyttää. Noita puppusysteemejä alkaa muuten olemaan jo kohtuullisesti Suomessa. Itse teetin homman Jyväskylässä Mikan korjaamolla.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Major kirjoitti:XJ teki tuota samaa kaupunkinopeudessa 3-4 vaihteiden välillä. Vikakoodeissa oli gear load 3-4. Pari viikkoa sitten laatikkoon vaihdettiin öljyt samalla pesten sen näillä uusilla pumppusysteemeillä. Tähän mennessä ei ainakaan vielä ole esiintynyt vaeltelua mutta aika näyttää. Noita puppusysteemejä alkaa muuten olemaan jo kohtuullisesti Suomessa. Itse teetin homman Jyväskylässä Mikan korjaamolla.
Onko XJ:ssä ZF:n laatikko 5 vai 6-vaihteisena? Tuo pumppusysteemi on ihan jees, mutta tällöin ei vaihdeta suodatinta, mikä olisi se oleellisin juttu. Tai voihan senkin vaihtaa, mutta tarvitsee uuden öljypohjan, jolloin pumppusysteemi taas on turha. Uudet öljyt auttaa silti kummasti laatikon toimintaa vaikka suodatinta ei vaihdettaisi.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ankku
Viestit: 73
Liittynyt: La Syys 15, 2012 2:57 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Ankku »

Tänään oli aikaa ja tein pientä testausta tuon laatikon kanssa.

Täällä oli aamulla vähän pakkasen puolella. Ajoin muutaman kilometrin taajama ajoa, ei minkäänlaista ongelmaa, laatikko vaihtoi pehmeästi ja ei kierroksien aaltoilua. Sitten siirryin yleiselle tielle ja kun vauhti nousi tuonne lähelle 70 niin ajonopeudessa huomasi heti pientä aaltoilua, samoin kierroslukumittarissa. Tuota kesti hetken ja sen jälkeen en saanut missään nopeudessa tuota esille. Ajoin erilaisilla teillä tunnin verran ja sitten lopuksi vielä tuon saman tieosuuden missä aaltoilua huomasin. Ei mitään havaittavaa aaltoilua vauhdissa eikä kierroslukumittarissa.

Voisikohan tässä nyt kuitenkin olla kyse tuosta Kissaeläimen löytämästä ongelmasta josta selvitystä oli tuossa Technical Bulletin ohjeessa ?

Onko kukaan tehnyt tuota laatikon softapäivitystä ja korjaantuiko ongelma?

Onkohan tuo syytä kuitenkin teettää, tosin jos tuosta aaltoilusta ei ole laatikolle rikkoutumisvaaraa niin tuo on aika pieni haitta ja kestää vain hetken. Kesällä en tuota ole edes huomannut, kaippa kelien kylmetessä tuo vasta tuleekin esille. Käsittääkseni tuon "aaltoilun" on tarkoitus lämmittää laatikon öljyjä, vai olenko ymmärtänyt oikein?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kriittisin lienee kuitenkin tuo nesteenvaihto mikäli suodatin on kunnossa muuten. En ainakaan ole kuullut suodattimen tukkeutumisesta johtuvista vioista juurikaan. Jos suodatin nyt sattuisi olemaan täynnä vaihteistosta tulevaa silppua niin ongelmat varmasti olisivat jo itse vaihteistossa eikä suodattimessa. Perinteisellä menetelmällä suoritettaessa suodattimen vaihto on käytännöllistä suorittaa kun pohja on irti muutoinkin. Parhaan tuloksen varmasti saisi jos suodatin vaihdettaisiin ja täyttö suoritettaisiin koneellisesti kierrättämällä laatikko puhtaaksi vanhasta tavarasta. Kun suodatin irroietaan niin samalla voi magneeteista tarkastaa kuinka paljon metallia niihin on kertynyt ja avata suodattimen ja tutkia sen likaantumisen astetta.

Ps. Tämä ei varmaan Majorille kuitenkaan ollut mitään uutta varmastikkaan.
PPS. Mitä lientä laatikkoosi laitettiin ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Ei sen aaltoilun tarkoitus ole lämmittää öljyjä vaan kun kylmällä koneella lähdet ajoon niin huomaat, että ei vaihda suurinta vaihdetta tai jos vaihtaa niin ei lukitse turbiinia ja nämä toimenpiteiden tarkoitus on lämmittää laatikon öljyjä.

Aaltoilu ei siis ole normaalia, se on fakta. Viimeisin laatikon päivitys sisältää (jos siis laatikkoasi ei ole koskaan päivitetty) sen 2-1 korjauksen, aaltoilun eston, lämmityksen korjauksen ja suurimman vaihteen aikaisemman kytkeytymisen. Tuon aaltoilun kanssa on tullut paljonkin leikittyä bemareiden (sama ZF:n laatikko) kanssa ja niihin tuli myös nämä samat päivitykset. Joihinkin se auttoi lopullisesti, joissakin auttoi viikoksi ja joskus siitä ei ollut hetkeäkään hyötyä. Riippuu miten pahasti on päässyt kulumaan paikat aaltoilusta. Merkkiliike kannattaa unohtaa ja laatikon voi korjata ja samalla jos tykkää niin vahvistaa, mutta tuo nyt koskee lähinnä lastutettuja dieseleitä. Kustannus on noin 2000€ kun laatikko korjataan ja on muuten sen jälkeen toimivampi kuin uutena. Korjaus kestää noin 2 viikkoa.

Omaan tuo uusin juuri tyrkättiin ja loppui töksähtely 2-1 ja nyt 6-vaihde kytkeytyy 80km/h vaikka on ylämäki osakaasulla. Aaltoilua se ei tehnyt ennen päivitystä. RVS:t tuli samalla laitettua sisään ja öljypohjaksi peltinen vaihdettavalla suodattimella.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
En Ankku olisi kovin huolissani tuosta ominaisuudesta jos vain kylmänä tekee tuota. Noita juttuja vastaavasta kierrosten vaeltamisesta kun lukee niin aika yleinen "ominaisuus" tuntuu olevan ja Jaguar ei myöskään ole sitä muuten noteerannut kuin tuota uudellee ohjelmointia tarjonnut. Jos se pysyy smankaltaisena eikä esiinny lämpimässä laatikossa niin tuskimpa on momenttimuunnin. Jos oireet pahenevat niin sitten asiaa on syytä tutkia lähemmin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ankku
Viestit: 73
Liittynyt: La Syys 15, 2012 2:57 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Ankku »

Joo ei varmaan ainakaan tässä vaiheessa kannata tehdä mitään tai sitten tuo softapäivitys laatikolle.

Pystyyköhän tuota tekemään korjaamot joilla on nuo vikakoodinlukulaitteistot, vai pitääkö tehdä merkkihuollossa?

Äsken juuri mietin että viime talvena muutaman kerran teki tuota "aaltoilua" mutta en siihen sitten kiinnittänyt enempää huomiota, kesällä en tuota kertaakaan ole huomannut.

Laatikkoon kun vaihdettiin öljyt ja tuo suodatin/öljypohja niin muistan kun asentaja sanoi että on todella hyvässä kunnossa öljyt eikä mangetteihin ollut kertynyt yhtään metallisilppua. Eli ei siellä ainakaan mitään pahempaa silloin tainnut vielä olla :D
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Onnistuu vain merkkihuollossa tuo päivitys.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Ode »

Minulla tekee S-typessä ZF ihan samaa, harvakseltaan heittelee kierroksia vitosella ennen täyden lämpötilan saavuttamista. Tuota tapahtuu vain puolilämpimällä laatikolla ja 2/7-osan kuormituksella noin perstuntumalta arvioiden:)

Tarkoittaa käytännössä sitä, että kotoa lähdön jälkeen heivaamista ilmenee aina samassa kohti tiettyä reittiä ajaessa. Toisilla reittivaihtoehdoilla ei osu kriteerit yksiin: lämpötila, käytössä oleva vaihde, kuormitus eikä ilmiötä esiinny. Kop kop, toivotaan ettei pahene ajan kanssa.

Öljyjä olen vaihdellut kolme kierrosta valuttamalla ja alkaisi olla pikkuhiljaa taas seuraavan aika. Silloin menee suodatin vaihtoon myös. 146 tkm on ajettu.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Major »

Ei olisi pitänyt nuolasta ennen kuin tipahtaa. Tänään pitemmästä reissusta palattua laitoin akun takaisin kiinni ja pieni koelenkki joka osoitti kierrosten vaeltelevan 1200-1400 kierrosten välillä melkeinpä joka vaihteella. Tokia viileä laatikko ja usean päivän seisoki ilman sähköjä saattoi myös vaikuttaa. Tapana irrottaa tosiaan akku kun auton jää yksin seisomaan talliin joka on heti olohuoneen seinän takana. Täytyy seurailla.

Tietoa tuosta öljynvaihdosta löytyy: https://www.facebook.com/MikanAsentamoO ... 9846685826. Googletin noita aineita eikä oikeastaan pahaa sanaa löytynyt joten ajattelin että noilla mennään.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Tuskin aineissa on vikaa kun ei tuo ZF ole mahdottoman nirso laadulle. Tuo kierrätys pitää tehdä kiertosuunnassa oikein päin, jotta suodattimeen jäänyt röhnä ei kulkeudu uudestaan kiertoon. Vaikka järjestelmä huuhdellaan ei se kuitenkaan vastaa toimenpiteeltään sellaista huuhtelua, jossa öljypohja irroitetaan ja sitten huuhdellaan. Lopuksi uusi öljypohja sekä suodatin niin 100% varmasti vaihteiston toiminta ei temppuile öljyjen vuoksi.

Sinun autolla on tosin kovin vähän ajettu, joten tuskin öljyt ovat olleetkaan huonot, joten tuskin siis nyt öljyistä johtuu. Bemareissa tuo heijaus alkaa joilain 100tkm korvilla ja jotkut pääsee 400tkm ja ei mitään. Ominaisuudesta tuon aaltoilun suhteen ei pidä puhua, koska silloin heijausta olisi tapahtunut jo uutena. Nykyään ZF tekee mm. venttiilikoneistonsa itse juuri alihankkijoiden heikon laadun vuoksi. Ohjelmiston päivitys kannattaa koittaa ja ei se aaltoilu heti sitä vaihteistoa riko vaan kuluttaa ennenaikaisesti sitä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
NK1980
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 13, 2014 3:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja NK1980 »

Moro,

Täysin samaa vikaa tuontiautossa, jonka toin S-type 3.0 vm. loppuvuosi 2002. Itse vaihtanut puolat, tulpat, tiivisteet, Autom.laatikon öljyt, suodattimet, ohjelmointi....Mikään ei ole vielä auttanut. Seuraavaksi sitten katsoa polttoaineen syöttöä. Tuo ohjelmointi korjaa vain vaihtamisen "sujuvammaksi" ei oikeastaan muuta. Infoa jos saat sen korjaantumaan :)
Ps. Varsinkin puolien, tulppien ja tiivisteiden vaihdossa kannattaa tilata osat British Partsilta. Tulee 60% halvemmaksi
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

NK1980 kirjoitti:Moro,

Ps. Varsinkin puolien, tulppien ja tiivisteiden vaihdossa kannattaa tilata osat British Partsilta. Tulee 60% halvemmaksi
Halvemmaksi kuin mistä muualta ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Sitä kierrosten vaeltelua ei juu uutena esiinny, mutta Jaguar ei ole pitänyt sitä kriittisenä jotta olisi alkanut tekemään asian eteen mitään muuta kuin ohjelmistopäivityksen asiaa muuttaakseen. Ominaisuus on ehkä huono sana, tyyppivika ehkä liian "kova"ilmaisu, mutta laajuus jolla tuota heijaamista zf laatikossa tuntuu esiintyvän on aika suuri malliin tai merkkiin katsomatta mihin sitä onkaan istutettu.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ankku
Viestit: 73
Liittynyt: La Syys 15, 2012 2:57 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Ankku »

Ja minä kun jo ehdin luulla että olen ainoa :D

Pitää jossain vaiheessa kokeilla teettää tuo laatikon ohjelmistopäivitys. Inhottava "ominaisuus" tuo on, mutta ainakaan minulla tuo ei ole kuin hetkittäinen nopeuden aaltoilu ennenkuin laatikko lämpiää. Ainakaan tässä vaiheessa...

Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua DSC merkkivalon (ajonvakautus) merkkivalon silloin tällöin palaminen, palaa vain hetken, muita valoja ei pala. Ei johdu liukkaudesta. Tuli kun vaihdoin talvirenkaat. Voisiko olla kun edessä on jokusen vuoden ajetut nastarenkaita ja takana uudet. Eli voisiko noiden kokoero vaikuttaa tuohon ajonvakautukseen?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Ankku kirjoitti:Ja minä kun jo ehdin luulla että olen ainoa :D

Pitää jossain vaiheessa kokeilla teettää tuo laatikon ohjelmistopäivitys. Inhottava "ominaisuus" tuo on, mutta ainakaan minulla tuo ei ole kuin hetkittäinen nopeuden aaltoilu ennenkuin laatikko lämpiää. Ainakaan tässä vaiheessa...

Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua DSC merkkivalon (ajonvakautus) merkkivalon silloin tällöin palaminen, palaa vain hetken, muita valoja ei pala. Ei johdu liukkaudesta. Tuli kun vaihdoin talvirenkaat. Voisiko olla kun edessä on jokusen vuoden ajetut nastarenkaita ja takana uudet. Eli voisiko noiden kokoero vaikuttaa tuohon ajonvakautukseen?
Ajotietokoneessa on ohjelmoitu raja-arvot pyörimisnopeuden muutokseen jolloin luistonesto alkaa toimimaan. Eli renkaaiden epätasainen kuluminen voi aiheuttaa jo järjestelmän aktivoitumisen. Pyöräthän pyörivät tällöin eri nopeutta kun toiset ovat kuluneet enemmän.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Tero »

Jos se aaltoilu alkaa ärsyttämään, niin hetken helpotuksen saa kun laittaa pakkovaihteen silmään ja runttaa hieman kaasua, loppuu siihen. Pitäisi minunkin käydä ohjelmoituttamassa uudelleen, mutta tuossa se on onneksi niin lievää ettei sitä aina huomaa ja ei siten tahdo muistaa. Lämpimänä häviää tyystin. Saataisko me Majorin kanssa paljousalennus jos mentäisiin yhtä aikaa.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Ankku
Viestit: 73
Liittynyt: La Syys 15, 2012 2:57 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin kierrokset ja ajonopeus aaltoilee satunnaisest

Viesti Kirjoittaja Ankku »

No niin... Tehdäänpä tilannepäivitystä...

Vika paheni pikkuhiljaa, aaltoilu muuttui nykimiseksi. Ajonvakautuksen merkkivalo alkoi välähtelemään useammin.

Tutulle pajalle pääsin toissapäivänä ja alettiin asiaa tutkimaan. Syyksi selvisi kuskinpuoleinen takapyörän ABS kehä ja sen huono kunto. Kehä oli pahasti ruostunut ja ruoste oli "turvottanut" kehää niin paljon että se otti jo kiinni anturiin pyöriessään.

Pikakorjauksena ABS anturin alle laitettiin aluslevy joka nosti anturia sen verran ettei se enää ottanut kehään kiinni.

Olen nyt pari päivää ajanut autolla ja aaltoilu ja nykiminen on kokonaan poissa, samoin ajonvakautuksen merkkivalo ei ole enää kertaakaan palanut (koputtaa puuta).

Nyt pitäisi jostain löytää tuollainen ABS anturin kehä. Maahantuoja ei toimita pelkästään kehää, vaan koko vetoakselin.

Onko samanlaista ongelmaa ollut muilla ja onko vinkkiä mistä tuollaisen ABS anturin kehän irtonaisena saisi hommattua?

Autohan on S-type, vuosimalli 2003, kolmenlitran bensakoneella. Tässä mallissa tuo kehä on "aukoitettua mallia" käsittääkseni jossain mallissa on myös käytössä kehä jossa on ulkonevat hammastukset kehällä.
Vastaa Viestiin