Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Tervehdys
Päädyin -96 Jaguar XJ Sovereign omistajaksi
Muutama pikku vika olis kiva saada kuntoon, elikäs vinkkejä otetaan vastaan.
- Ohjauspyörän sähkösäätö ei pelaa, mutta edel. omistajan mukaan moottori ehjä. Voiko olla vain katkaisija vika.
- Lämppäri puhaltaa mutta ei tule lämmintä mistään suulakkeista, onkos siellä jossain lämpötila anturi jossa vois olla vika?
Kiitän jo etukäteen vinkeistä.
S
Päädyin -96 Jaguar XJ Sovereign omistajaksi
Muutama pikku vika olis kiva saada kuntoon, elikäs vinkkejä otetaan vastaan.
- Ohjauspyörän sähkösäätö ei pelaa, mutta edel. omistajan mukaan moottori ehjä. Voiko olla vain katkaisija vika.
- Lämppäri puhaltaa mutta ei tule lämmintä mistään suulakkeista, onkos siellä jossain lämpötila anturi jossa vois olla vika?
Kiitän jo etukäteen vinkeistä.
S
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Tervehdys,
Itsellä on vähän vanhempi laite, eli -91. Viime talvena oli samoja ongelmia, eli tuli vain haileaa ilmaa. Syyksi osoittautui askelmoottori joka säätää kuuman ja kylmän ilman suhdetta. Askelmoottoreista ilmeisesti katkeaa ajoittain " akselin tappi " ja moottori ei käännä ilmaläppää. Omassani viaksi osoittautui kuitenkin se, että moottori oli kiinnitetty vain yhdellä ruuvilla. Toisessa reiässä ei ruuvia ollut koskaan ollutkaan ( ehkä ruokatunti alkoi juuri silloin ). Moottori oli vääntynyt vinoon. Toinen vaihtoehto on Heater valve. Alipaineella toimiva venttiili, joka päästää lämmmintä vettä lämppärin kennoon. Kyseistä venttiiliä ei ole kaikissa autoissa. Esim. omassani pitäisi manuaalin mukaa olla, mutta sitä ei kuitenkaan ole. Venttiili löytyy moottorin vasemmalta puolelta takaosasta. Siitä kohdasta mistä lämppärin letkut sukeltaa ohjaamon puolelle. Kannattaa hakea kuvahaulla Googlesta.
Askelmoottorin vaihto valitettavasti vaatii kojelaudan irroituksen. Ei mikään rakettijuttu. Ei tarvitse erikoistyökaluja. Aikaa ja hyvät hermot. Itsellä meni kokonaisuudessaan 6 tuntia. Kannattaa ottaa kuvia kun purkaa, niin on helpompi kasata. Samalla kannattaa vaihtaa kaikki kojelaudan polttimot. Alkuperäiset omilla kannoilla ovat vaikeita saada ja hinnat sen mukaiset. Itse nuukana ostin elektroniikkaliikkeestä kannattomia polttimoita ja vaihdoin ne alkuperäisiin kantoihin.
Jos askelmoottori on rikki niin Jag Finn:stä löytyy korjattuja ja varmaan sen pystyy itsekin korjaamaan.
Toki voi olla, että -96 mallissa on jo eri systeemit.
Ratin säätömoottorista en tiedä kun omassani on ns. hauis-säätöinen.
Itsellä on vähän vanhempi laite, eli -91. Viime talvena oli samoja ongelmia, eli tuli vain haileaa ilmaa. Syyksi osoittautui askelmoottori joka säätää kuuman ja kylmän ilman suhdetta. Askelmoottoreista ilmeisesti katkeaa ajoittain " akselin tappi " ja moottori ei käännä ilmaläppää. Omassani viaksi osoittautui kuitenkin se, että moottori oli kiinnitetty vain yhdellä ruuvilla. Toisessa reiässä ei ruuvia ollut koskaan ollutkaan ( ehkä ruokatunti alkoi juuri silloin ). Moottori oli vääntynyt vinoon. Toinen vaihtoehto on Heater valve. Alipaineella toimiva venttiili, joka päästää lämmmintä vettä lämppärin kennoon. Kyseistä venttiiliä ei ole kaikissa autoissa. Esim. omassani pitäisi manuaalin mukaa olla, mutta sitä ei kuitenkaan ole. Venttiili löytyy moottorin vasemmalta puolelta takaosasta. Siitä kohdasta mistä lämppärin letkut sukeltaa ohjaamon puolelle. Kannattaa hakea kuvahaulla Googlesta.
Askelmoottorin vaihto valitettavasti vaatii kojelaudan irroituksen. Ei mikään rakettijuttu. Ei tarvitse erikoistyökaluja. Aikaa ja hyvät hermot. Itsellä meni kokonaisuudessaan 6 tuntia. Kannattaa ottaa kuvia kun purkaa, niin on helpompi kasata. Samalla kannattaa vaihtaa kaikki kojelaudan polttimot. Alkuperäiset omilla kannoilla ovat vaikeita saada ja hinnat sen mukaiset. Itse nuukana ostin elektroniikkaliikkeestä kannattomia polttimoita ja vaihdoin ne alkuperäisiin kantoihin.
Jos askelmoottori on rikki niin Jag Finn:stä löytyy korjattuja ja varmaan sen pystyy itsekin korjaamaan.
Toki voi olla, että -96 mallissa on jo eri systeemit.
Ratin säätömoottorista en tiedä kun omassani on ns. hauis-säätöinen.
Roksu alias Jari Rokkanen
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Luultavasti lämmityslaitteen nesteen kiertovesipumppu on lakannut pyörimästä. Pumpusta kuluu hiilet loppuun. Näppärä poika voi vaihtaa hiilet itse. Hiilet voi rakennella lähinnä sopivista. Pumppu sijaitsee moottoritilassa kuljettajan puolella, vasten sivupeltiä lokasuojan ja tuliseinän välisellä alueella. Siinä vieressä on myös magneetti venttiili, jonka toiminnan voi tarkistaa samalla. Vesipumpun toiminnan voi tarkistaa esim. stetoskoopin puikolla. Taitaa se kuulua ilmankin ja värinä tuntuu sormessa, jos pyörii.
Alkuperäinen pumppu on hinnaltaan posketon, mutta voi siihen viritellä vastaavan pumpum, muistakin merkeistä. Vastaavia pumppuja käytetään monissa autoissa ja myös asuntovaunuissa yms.
Ratin sähköisestä säädöstä katkeaa vaijeri. Siinä on noin 10 cm pituinen vaijeri, kuin nopeumittarin vaijeri, mutta paljon paksumpi. Vaijeria ei ainakaan ennen saanut varaosana Jaguarilta. Mutta kun niitä menee niin paljon, jotkut ovat niitä valmistaneet. Itse ostin vaijerin aikoinaan Ruotsista. Netistä voi niitä hakea. Jos ei löydä pelkkää vaijeria, joituu hankkimaan myös moottorin ja sitten maksaa. Systeemissä on kaksi moottoria ja vaijeria. Vaijeri tietytsi katkeaa nopeammin, jos pitää päällä sitä isomahaisen tarvitsemaan automaattia, jossa ratti nousee ylös ja vetäytyy kojelaudan suuntaan kun ottaa virta-avaimen irti. Se toiminto kannattaa kytkeä pois päältä. Kytkin on ohjausakselilla.
Alkuperäinen pumppu on hinnaltaan posketon, mutta voi siihen viritellä vastaavan pumpum, muistakin merkeistä. Vastaavia pumppuja käytetään monissa autoissa ja myös asuntovaunuissa yms.
Ratin sähköisestä säädöstä katkeaa vaijeri. Siinä on noin 10 cm pituinen vaijeri, kuin nopeumittarin vaijeri, mutta paljon paksumpi. Vaijeria ei ainakaan ennen saanut varaosana Jaguarilta. Mutta kun niitä menee niin paljon, jotkut ovat niitä valmistaneet. Itse ostin vaijerin aikoinaan Ruotsista. Netistä voi niitä hakea. Jos ei löydä pelkkää vaijeria, joituu hankkimaan myös moottorin ja sitten maksaa. Systeemissä on kaksi moottoria ja vaijeria. Vaijeri tietytsi katkeaa nopeammin, jos pitää päällä sitä isomahaisen tarvitsemaan automaattia, jossa ratti nousee ylös ja vetäytyy kojelaudan suuntaan kun ottaa virta-avaimen irti. Se toiminto kannattaa kytkeä pois päältä. Kytkin on ohjausakselilla.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Omassa testailin ratin sähköistä korkeussäätöä siten että annoin virtaa suoraan moottorille. Yritti muttei jaksanut... Luulin että edellä mainittu vaijeri olisi napsahtanut korkeussäädöstä mutta eipä ollut. Otin korkeusmoottorin irti ja annoin sille suoraa virtaa irrallaan. Siitä se virkistyi ja alkoi toimia herkemmin. Sitten paikalleen ja on siitä lähtien toiminut ok. Vaijeri ja vaihde oli vain jämähtänyt käytön puutteessa eikä virta ja voima riittänyt kaikkia yhtäaikaa notkistamaan mutta jahka irtomoottori piristyi niin jo vain "vaijeriakin" jaksoi pyörittää.
Sulla ei siis ilmeisesti toimi kumpikaan suunta (tiltti eikä syvyys)? Yrittääkö moottorit tehdä jotain vai meneekö virtaa ollenkaan jos mittaa moottoreilta? Jos antaa suoraan virtaa moottoreille niin mitä tapahtuu?
HOX ja winks: kun sitä mahdollisesti irroittamaansa säätömoottoria sitten laittaa takaisin paikalleen niin siinä piti huolehtia siitä että moottorin "liikevara" ja ratin sijainti on synkronissa keskenään. Eli kun joku potikka homma haistelee sitä ratin asentoa moottorissa niin sekä moottori että ratti taisi pitää laittaa samaan ääriasentoon. Muuten voi käydä niin että moottori yrittää jykertää liikettä vaikka ratti olisikin jo liikevaransa lopussa. Ja siitä ei varmasti moottoripaketti tai vaijeri tykkää. Sitä liikevaraa kun tosiaan taidetaan haistella moottori/kulmavaihde paketin sisällä eikä suinkaan ratin mekaniikan liikkeestä. Noin muistelen mutta kandee googlata kun voin muistaa väärinkin LOL.
Itse en pitäisi ratin tiltin käyttöä pahana vaan sitä että säätöjä ei käytetä jolloin vaijerit jumittaa, mekaniikat jumittaa ja muutenkin systeemit narahtaa "kiinni". Itse säätelenkin rattia pikkasen silloin tällöin (kuten myös käytän takaikkunoiden mekaniikka jne) jotta pysyy paikat notkeina. Se ratin säätömekanismi oli ainakin itselläni niin kevyttoiminen että ne vaijerit ei minusta mitenkään kovalla kuormalla tuntuisi olevan. Toki jos rasvat on kuivahtanut jne niin voihan sitä jäykkä tulla ja sitten alkaa paikat taas pettämään.
Sulla ei siis ilmeisesti toimi kumpikaan suunta (tiltti eikä syvyys)? Yrittääkö moottorit tehdä jotain vai meneekö virtaa ollenkaan jos mittaa moottoreilta? Jos antaa suoraan virtaa moottoreille niin mitä tapahtuu?
HOX ja winks: kun sitä mahdollisesti irroittamaansa säätömoottoria sitten laittaa takaisin paikalleen niin siinä piti huolehtia siitä että moottorin "liikevara" ja ratin sijainti on synkronissa keskenään. Eli kun joku potikka homma haistelee sitä ratin asentoa moottorissa niin sekä moottori että ratti taisi pitää laittaa samaan ääriasentoon. Muuten voi käydä niin että moottori yrittää jykertää liikettä vaikka ratti olisikin jo liikevaransa lopussa. Ja siitä ei varmasti moottoripaketti tai vaijeri tykkää. Sitä liikevaraa kun tosiaan taidetaan haistella moottori/kulmavaihde paketin sisällä eikä suinkaan ratin mekaniikan liikkeestä. Noin muistelen mutta kandee googlata kun voin muistaa väärinkin LOL.
Itse en pitäisi ratin tiltin käyttöä pahana vaan sitä että säätöjä ei käytetä jolloin vaijerit jumittaa, mekaniikat jumittaa ja muutenkin systeemit narahtaa "kiinni". Itse säätelenkin rattia pikkasen silloin tällöin (kuten myös käytän takaikkunoiden mekaniikka jne) jotta pysyy paikat notkeina. Se ratin säätömekanismi oli ainakin itselläni niin kevyttoiminen että ne vaijerit ei minusta mitenkään kovalla kuormalla tuntuisi olevan. Toki jos rasvat on kuivahtanut jne niin voihan sitä jäykkä tulla ja sitten alkaa paikat taas pettämään.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Lämppärin vika korjattu, helppo kun alkoi tutkii konehuonetta. Piuha poikki, tehty liitos "rosvo" liittimellä.
Kiitos kuitenkin arvon koleegoille vinkeistä.
Ratti ongelmaan paneudun kunhan on hiukan lämpimämpää, ei tarvii lumessa kahlata ja purkaa ohjauspalkin verhoiluja.
S
Kiitos kuitenkin arvon koleegoille vinkeistä.
Ratti ongelmaan paneudun kunhan on hiukan lämpimämpää, ei tarvii lumessa kahlata ja purkaa ohjauspalkin verhoiluja.
S
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Jos tarvetta niin löytyy moottori sekä se vaijerinpätkä ylimääräisinä,ratin säätöön.
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Ok, katellan kun saan työn alle ohjauspyörä projektin.
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
vaikka se kiertovesipumppu pyörii ja pitää pientä ääntä niin ei välttämättä silti pumppaa vettä.
kokemusta on.
kokemusta on.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Terve,
Juu, siinä pumpussa on magneettiveto, eli jos on se impeller (siipipyörä tms.) jumissa, ei nestekään liiku. Itselläni oli kyllä vaan hiilet loppu, uudet sai askarreltua ylimääräisistä Boschin laturin hiilistä viilaamalla.
-Jakuvaari
Juu, siinä pumpussa on magneettiveto, eli jos on se impeller (siipipyörä tms.) jumissa, ei nestekään liiku. Itselläni oli kyllä vaan hiilet loppu, uudet sai askarreltua ylimääräisistä Boschin laturin hiilistä viilaamalla.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Joo, tuo magneettiveto on siitä hyvä ratkaisu, että ei ainakaan tarvitse pelätä että neste alkaa vuotamaan akselia pitkin. Siipipyörä kelluu siellä sen verran vapaasti, että mikähän se saisi jumittumaan, kenties nesteessä uivat roskat.
Vähän arveluttaa, että saako tuolla systeemillä tarpeeksi vauhtia nesteeseen. Kaipa se on testattu ja hyväksi havaittu. Ja aina on mahdollisuus vaihtaa pumppu tehokkaampaan malliin. Se ei ole tullut ajankohtaiseksi, kun auto on pelkästään kesäkäytössä. Mutta jos ajaisin talvella ja oikeilla yli 20 asteen pakkasilla, vaihtaisin kyllä pumpun isompaan malliin.
Vähän arveluttaa, että saako tuolla systeemillä tarpeeksi vauhtia nesteeseen. Kaipa se on testattu ja hyväksi havaittu. Ja aina on mahdollisuus vaihtaa pumppu tehokkaampaan malliin. Se ei ole tullut ajankohtaiseksi, kun auto on pelkästään kesäkäytössä. Mutta jos ajaisin talvella ja oikeilla yli 20 asteen pakkasilla, vaihtaisin kyllä pumpun isompaan malliin.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Jaguar XJ Sovereign pari juttua
Matkailuajoneuvoissa/-vaunuissa on tuollaisia magneettisia umpipumppuja ollut iät ja ajat. Ja jos kerran 9m Polarin nestekiertoon saa riittävät sytyt tehtyä niin eiköhän ne tehot saa riittämään henkilöautonkin lämppärikennon nestekierrolle Tosin onhan se henkilöauton kenno vähän tiukempi läpäistä kuin suoraputkisto jossa rivat mutta enpä pitäisi sitä pumppua kuitenkaan toimiessaan systeemin pullonkaulana.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08