98/E5 vai 95/E10
98/E5 vai 95/E10
Moikka!
En löytänyt vastaavaa ketjua, joten uskaltaudun laittamaan uuden. Itsellä x-type 3.0 -02 ja tapana ollut pistää tankkiin vain 98/E5:sta, vaikka 95/E10 soveltuukin jaguaariin olikohan 2000-luvulta eteenpäin. Kysyisinkin kanssa ajajilta kumpaa polttoainetta käytätte, ja jos molempia millaisia huomiota olette tehneet? Olen alkanut miettimään onko tästä mitään hyötyä, kun 98/E5 on kalliimpaankin? Oma 98/E5 käyttö juontaa suurelta osin siihen, kun tuttu katsastusmies sanoi, että jos haluaa varman päälle ottaa moottorin yms. kunnon kannalta 98 on oikea vaihtoehto.
En löytänyt vastaavaa ketjua, joten uskaltaudun laittamaan uuden. Itsellä x-type 3.0 -02 ja tapana ollut pistää tankkiin vain 98/E5:sta, vaikka 95/E10 soveltuukin jaguaariin olikohan 2000-luvulta eteenpäin. Kysyisinkin kanssa ajajilta kumpaa polttoainetta käytätte, ja jos molempia millaisia huomiota olette tehneet? Olen alkanut miettimään onko tästä mitään hyötyä, kun 98/E5 on kalliimpaankin? Oma 98/E5 käyttö juontaa suurelta osin siihen, kun tuttu katsastusmies sanoi, että jos haluaa varman päälle ottaa moottorin yms. kunnon kannalta 98 on oikea vaihtoehto.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 98/E5 vai 95/E10
Moi !
TM testasi asiaa kulutuksen näkökulmasta http://m.iltasanomat.fi/autot/art-1288376144851.html.
Itse tankkasin välillä S type 4.0 95 ja 98 ihan kokeillakseni tuota kulutuksen eroa pitkällä ajomatkalla ja kyllä 95 meni enempi hiukan. Kun Shell V power 99- oktaaninen tuli niin sitten tankkasin sitä. Eroa ei 98ja 99 välillä löytynyt.
Jos auton valmistaja sallii tietyt laadut niin ei kai mitään vaaraa nyt nykyisillä ohjausjärjestelmillä ole moottorin kunnon kannalta sitten-näin ainakin luulisin.
TM testasi asiaa kulutuksen näkökulmasta http://m.iltasanomat.fi/autot/art-1288376144851.html.
Itse tankkasin välillä S type 4.0 95 ja 98 ihan kokeillakseni tuota kulutuksen eroa pitkällä ajomatkalla ja kyllä 95 meni enempi hiukan. Kun Shell V power 99- oktaaninen tuli niin sitten tankkasin sitä. Eroa ei 98ja 99 välillä löytynyt.
Jos auton valmistaja sallii tietyt laadut niin ei kai mitään vaaraa nyt nykyisillä ohjausjärjestelmillä ole moottorin kunnon kannalta sitten-näin ainakin luulisin.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su Elo 17, 2014 10:03 am
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 98/E5 vai 95/E10
Moikka
Kulukseen jollakin tapaa tuntuu toi oktaanin aste /lisäaineet vaikuttavan. Suomi bensasta ei itselläni ole kokemusta kyllä yhtään mutta venäläisestä senkin edestä. Tulee tankattua rajan toiselta puolen, veroteknisistä syistä ja kiitos herra Putinin aika edullisesti tänä päivänä
No itse asia siis. Olen ajanut Gaspromin 95:lla joka toimii ja kukkuu oikein mainiosti mutta nyt pari kuukautta takaperin siirryin saman firman tuotteeseen 95G. Kulutus on laskenut suht mukavasti (0,6l/100km), toki tuohon vaikuttaa talvinopeusrajoituksetkin hieman mutta silti, pienemmällä kululla mennään.
98 oktaanistakin eräs asema tuossa rajanpinnassa tarjoili mutta sitä en ehtinyt kokeilemaan Jagessa. Ehti poistua myynnistä, syytä voi vain arvailla, lienee myynyt sen verta vähän ettei kannata. Ihmiset kun tahtoo kovasti säästää ja ajelevat pääsääntöisesti 92oktaanisella. Itse en tuota ole laittanut kuin vaimon ranskalaiseen patonkiin(1,2 rellu) joka ei nyt syä muutenkaan mitään. Kattiin lyön mielestäni parasta mitä on tarjolla, jos siitä jotakin etua olisi toimintaan.
Jos tätä Gaspromin propaganda kirjoitelmaa lukee oiekin tosissaan niin tuosta mirristähän kuoriutuu oikea kilpa-auto tuolla 95G:llä
summasumarum, toimii ja kulutus on pienempi paremmilla "lisäaineilla" polttoaineessa. Tämä vaan omaa kokemsuta ja hvää uskoa
Linkki polttoaineen esittelyyn: http://www.gazprom-neft.com/press-center/news/3904/
Kulukseen jollakin tapaa tuntuu toi oktaanin aste /lisäaineet vaikuttavan. Suomi bensasta ei itselläni ole kokemusta kyllä yhtään mutta venäläisestä senkin edestä. Tulee tankattua rajan toiselta puolen, veroteknisistä syistä ja kiitos herra Putinin aika edullisesti tänä päivänä
No itse asia siis. Olen ajanut Gaspromin 95:lla joka toimii ja kukkuu oikein mainiosti mutta nyt pari kuukautta takaperin siirryin saman firman tuotteeseen 95G. Kulutus on laskenut suht mukavasti (0,6l/100km), toki tuohon vaikuttaa talvinopeusrajoituksetkin hieman mutta silti, pienemmällä kululla mennään.
98 oktaanistakin eräs asema tuossa rajanpinnassa tarjoili mutta sitä en ehtinyt kokeilemaan Jagessa. Ehti poistua myynnistä, syytä voi vain arvailla, lienee myynyt sen verta vähän ettei kannata. Ihmiset kun tahtoo kovasti säästää ja ajelevat pääsääntöisesti 92oktaanisella. Itse en tuota ole laittanut kuin vaimon ranskalaiseen patonkiin(1,2 rellu) joka ei nyt syä muutenkaan mitään. Kattiin lyön mielestäni parasta mitä on tarjolla, jos siitä jotakin etua olisi toimintaan.
Jos tätä Gaspromin propaganda kirjoitelmaa lukee oiekin tosissaan niin tuosta mirristähän kuoriutuu oikea kilpa-auto tuolla 95G:llä
summasumarum, toimii ja kulutus on pienempi paremmilla "lisäaineilla" polttoaineessa. Tämä vaan omaa kokemsuta ja hvää uskoa
Linkki polttoaineen esittelyyn: http://www.gazprom-neft.com/press-center/news/3904/
Ajossa:
XF 2,7 Premium Luxury 2008
edelliset:
S-type, 3.0 facelift vm.2003 Racing Green
S-type 3.0 vm1999
XF 2,7 Premium Luxury 2008
edelliset:
S-type, 3.0 facelift vm.2003 Racing Green
S-type 3.0 vm1999
Re: 98/E5 vai 95/E10
95E10 ajellu kesät ja talvet 2003vm S-Typellä, käynnistyy ku palmun alta kovillakin pakkasilla. Enkä kulutuksessa ole huomannut merkittävää eroa 98lla ajaessa.
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
Re: 98/E5 vai 95/E10
Sama juttu 2003 S-type 3.0 ei mitattavaa eroa 95 ja 98 välillä, joten 95E10 tulee tankattua bensakissaan.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: 98/E5 vai 95/E10
98:a olen kesäautoon tankannut. Terveellisempää autolle joka tapauksessa ja kesälelun kulutuksella ei niin ole merkitystä. Kun lisäksi bensaa syövät moottoripyörä ja 3 perämoottoria, joille ei huonompi kelpaa, niin pääsee vähemmällä joka suhteessa
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: 98/E5 vai 95/E10
Aavistuksen off topic:
XKR:ään tankkaan 98/E5 sen mitä sillä kesällä tulee ajeltua, mutta:
Käyttöautona wanha vm2000 Saab 9-5 Aero ja ennen E10:n tuloa ajelin 95/E5:llä. Vaihdoin 98/E5:seen E10:n tullessa markkinoille ja ajotietokoneen mukaan kulutus matka-ajossa tippui reilun litran / 100km! Taajama-ajossa eroa en ole huomannut.
XKR:ään tankkaan 98/E5 sen mitä sillä kesällä tulee ajeltua, mutta:
Käyttöautona wanha vm2000 Saab 9-5 Aero ja ennen E10:n tuloa ajelin 95/E5:llä. Vaihdoin 98/E5:seen E10:n tullessa markkinoille ja ajotietokoneen mukaan kulutus matka-ajossa tippui reilun litran / 100km! Taajama-ajossa eroa en ole huomannut.
Re: 98/E5 vai 95/E10
Moi!
Enpä kyllä näe tämänkään keskustelun perusteella järkeviä syitä siirtyä 95/E10 josta tuskin mitään haittaakaan olisi, mutta tärkeintähän on mielenrauha. Eikä vaihdosta tuon TM testin mukaan juuri säästöä syntyisikään. Taitaa olla bensakuluissa säästämiseen ainut vaihtoehto auton vaihto, mutta sitä ei edes harkita koska kissalla on niin mukava ajella. Oli positiivinen yllätys käydä tankilla tänään, kun 98 hinta Keski-Suomessa 1,394 joka harvoin on noin alhaalla. Saapas nähdä kauan tämä lysti kestää.
Enpä kyllä näe tämänkään keskustelun perusteella järkeviä syitä siirtyä 95/E10 josta tuskin mitään haittaakaan olisi, mutta tärkeintähän on mielenrauha. Eikä vaihdosta tuon TM testin mukaan juuri säästöä syntyisikään. Taitaa olla bensakuluissa säästämiseen ainut vaihtoehto auton vaihto, mutta sitä ei edes harkita koska kissalla on niin mukava ajella. Oli positiivinen yllätys käydä tankilla tänään, kun 98 hinta Keski-Suomessa 1,394 joka harvoin on noin alhaalla. Saapas nähdä kauan tämä lysti kestää.